Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 16:37:21
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:36:18
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door spoorijzer
Vandaag om 16:27:40
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 15:55:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:41:43
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hendrik Jan
Vandaag om 14:28:26
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:42:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Eric v C
Vandaag om 11:50:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
  

Auteur Topic: Digikeijs DR4018, hoe als AAN/UIT programmeren?  (gelezen 6264 keer)

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1878
Re: Digikeijs DR4018, hoe als AAN/UIT programmeren?
« Reactie #15 Gepost op: 06 november 2017, 20:48:34 »
Hallo Bert,

Bedankt weer voor je uitgebreide reactie. Ik kan helaas niet meer nagaan hoe ik de CV's precies had geprogrammeerd in de seinen-eerst-configuratie. Voor zover ik me kan herinneren heb ik wel de CV's van de B-groep gebruikt. Het zou hem gezeten kunnen hebben in het niet op nul zetten van de function mapping CV's voor de seinen. Dat heb ik inderdaad niet gedaan en ik kan dus daardoor op de verkeerde adressen hebben gezeten, zeker met een TwinCenter met zijn virtuele wisseladressen.
Als het zich weer voordoet ga ik het nog eens uitproberen.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1878
Re: Digikeijs DR4018, hoe als AAN/UIT programmeren?
« Reactie #16 Gepost op: 09 november 2017, 23:06:11 »
Hallo Bert,

Ik heb de DR4018 nog even geprobeerd met een langere pulstijd. De betreffende CV's stonden op 192. Dat ging wel iets beter, maar nog steeds werden te vaak één van de twee wissels niet gezet om betrouwbaar te kunnen rijden. Met de ESU SwitchPilot wordt nooit een wissel gemist.
Ik merk bij de DR4018 dat ook de bediening vanaf het TwinCenter niet betrouwbaar is. Je moet behoorlijk lang en stevig op de knopjes drukken om iets te laten gebeuren bij de DR4018. Bij de ESU SwitchPilot is een lichte druk op de knop al genoeg.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Digikeijs DR4018, hoe als AAN/UIT programmeren?
« Reactie #17 Gepost op: 10 november 2017, 11:01:50 »
Hallo Dirk,

De betreffende CV's stonden op 192.

Die waarde levert een pulstijd op van ca. 1,2 seconde en is voor (normale) wisselspoelen onnodig lang. Ook een te lange pulsduur kan problemen veroorzaken.

Even een paar vragen voor de verdere beeldvorming:
  - Welke wissels (merk, artikelnr) heb je op de betreffende DR4018 aangesloten en hebben deze wissels een werkende eindafschakeling?
  - Op welke uitgangen (OUT's) van de DR4018 zijn deze wissels aangesloten?
  - Wat voor voeding (merk, type) heb je op de POWER van de DR4018 aangesloten?
  - Heb je op de ESU SwichPilot nog CV-aanpassingen gedaan of zijn de instellingen nog origineel?

Ik merk bij de DR4018 dat ook de bediening vanaf het TwinCenter niet betrouwbaar is. Je moet behoorlijk lang en stevig op de knopjes drukken om iets te laten gebeuren bij de DR4018. Bij de ESU SwitchPilot is een lichte druk op de knop al genoeg.

Het hard of zacht op de knopjes van het TwinCenter drukken zou geen verschil mogen maken, ik ga er vanuit dat de knopjes van het TwinCenter keurig werken: als een lichte druk voldoende is bij de ESU SwitchPilot zou deze ook voldoende moeten zijn om de DR4018 te activeren... Kun je controleren of na een lichte druk op de knop van het TwinCenter het rode ledje van de bewuste DR4018 wel direct oplicht? Het is overigens wel zo dat zolang de DR4018 actief is (dus ook gedurende de pulstijd) het rode ledje nog blijft branden, pas nadat alle opdrachten zijn afgehandeld dooft het ledje weer.

Treedt het verschijnsel van het "hard moeten drukken" ook op bij het schakelen van seinen die je op de DR4018 hebt aangesloten?

Op zich vind ik jouw probleem interessant genoeg om verder te onderzoeken, het moet toch een oorzaak hebben...

Heb jij toevallig nog een DR4018 op de plank liggen? Met deze DR4018 (met preset 0) zou je dan een losse test-opstelling kunnen maken parallel aan de ESU SwitchPilot door hem dezelfde adresreeks te geven en de DR4018 met zowel POWER als SIGNAL rechtstreeks op de baan aan te sluiten (gewoon met krokodilleklemmetjes op de rails). Je hoeft verder op de DR4018 nog geen wissels of zo aan te sluiten. Deze DR4018 schakelt dan mee met opdrachten die naar de ESU SwitchPilot worden gegeven, hetgeen is te zien aan het oplichten van het rode ledje. Op deze wijze kun je zien of ook deze DR4018 vertraagd reageert op het handmatig schakelen via de knopjes van het TwinCenter.

Zie je kans om zo'n test-opstelling te realiseren?

Groeten,
Bert

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1878
Re: Digikeijs DR4018, hoe als AAN/UIT programmeren?
« Reactie #18 Gepost op: 10 november 2017, 22:22:48 »
Hallo Bert,

Bedankt weer voor je uitvoerige reactie. Als Apd een indicatie is van Apeldoorn als je woonplaats zouden we ook eens bij elkaar op bezoek kunnen gaan. Ik woon namelijk in Putten.

Ik zal hieronder je vragen beantwoorden:

- Merk wissels
Ik heb nu allemaal Fleischmann Profiwissel en dus ook de Fleischmann aandrijvingen in gebruik. Ik sloop daar altijd meteen de eindafschakeling uit. Ook in deze configuratie kunnen deze aandrijvingen een stevige puls aan. Met name bij korte pulsen verslikken de Fleischmann aandrijvingen zich wel eens.
- Gebruikte uitgangen.
De wissels zaten nu op de uitgangen 1 t/m 4, maar in mijn oude baan zaten op alle uitgangen.
- Voeding.
Nu zit de wisseldecoder gewoon op de digitale spanning vanuit het TwinCenter. In mijn oude baan zaten ze eerst op een 18V10A Editsbooster en later op een 17V7A Power8 van Uhlenbrock. Op een grotere baan was duidelijk het vermogen van het TwinCenter onvoldoende.
- Instellingen ESU SwitchPilot
De ESU SwichPilots zijn helemaal standaard, overigens de Viessmann 5212, die ik ook nog gebruik, ook en bij beide ben ik nooit problemen tegengekomen.
Bij de ombouw van SwitchPilot naar DR4018 en omgekeerd zijn er alleen draden omgezet. Verder is er niets aangepast.

Drukken op de toetsen.
Ik heb nog niet gekeken of het bij de seinen wel goed gaat. Ik heb de indruk dat het signaal ook daar niet altijd wordt opgepikt, maar ik zou dat nog eens moeten nagaan. Op het schermpje van het TwinCenter zie je wel de verandering meteen.

Het door jou beschreven experiment heb ik bij mijn oude baan inderdaad uitgevoerd, zelfs met een aangesloten wissel. De DR4018 decoders liggen nu toch te wachten op inzet als seindecoders of verlichtingsschakelaars en een wissel had ik ook nog wel over. Ook daar miste de DR4018 heel vaak een opdracht.

Met beste groeten,

Dirk Meijer

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Digikeijs DR4018, hoe als AAN/UIT programmeren?
« Reactie #19 Gepost op: 10 november 2017, 22:44:25 »
Hallo Dirk,

Bedankt voor je antwoorden, ik ga met die informatie nog eens achter mijn oren krabben...  8)

Ik woon inderdaad in Apeldoorn, dus misschien moet ik maar eens naar Putten komen, dan breng ik mijn eigen DR4018 met testspullen mee. Lijkt me de beste oplossing om het probleem verder te analyseren.

Verdere afspraken maken we wel via een PB, oké?

Groeten,
Bert

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1878
Re: Digikeijs DR4018, hoe als AAN/UIT programmeren?
« Reactie #20 Gepost op: 11 november 2017, 21:54:15 »
Hallo Bert,

Prima. Ik heb je een bericht gestuurd.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Digikeijs DR4018, hoe als AAN/UIT programmeren?
« Reactie #21 Gepost op: 08 december 2017, 10:27:48 »
Hallo,

Inmiddels ben ik bij Dirk op bezoek geweest en hebben we met zijn TwinCenter een aantal testen uitgevoerd met een door mij meegenomen test-DR4018. Ook deze bleek aan zijn TwinCenter af en toe niet betrouwbaar te schakelen, terwijl deze DR4018 bij mij thuis zonder problemen functioneert.

Bij het controleren van de instellingen op het TwinCenter bleken zowel de minimale als de maximale bekrachtigingstijd op de "af fabriek" ingestelde waardes te staan: 50 msec.

Citaat uit de handleiding van het TwinCenter:
Citaat
Bij de fabrieksinstellingen zijn de waarden voor
de minimale en de maximale schakeltijd beiden
op 0,05 s.(=50ms.) gezet. Beide parameters kunnen
in het basisinstellingenmenu van het TWINCENTER
worden veranderd.
Er kunnen waarden tussen de 50 en 9999 ms.
ingevoerd worden.
De magneetartikelontvanger 6850 heeft een
geïntegreerde minimale schakeltijd van ca. 0,5s,
die de ingestelde minimale waarde verlengt.

Op zichzelf is deze minimale schakeltijd van 50 msec voor wisselspoelen mogelijk aan de korte kant, maar gelet op de laatste zin in het citaat, heeft de Fleischmann decoder 6850 zelf weer (zoals vele andere merken decoders) een standaard pulstijd van 0,5 seconde: in totaal dus ruim voldoende om een wisselspoel om te zetten. Bij gebruik van decoders zonder eigen (aanvullende) pulstijd kunnen er naar mijn idee wel problemen ontstaan.

Waarom er met deze minimale en maximale instellingen specifiek problemen optreden bij de DR4018 wordt door ons verder onderzocht. Eén van de eerste constatering is wel dat het probleem na verhogen van de minimale en maximale schakeltijd naar 100 msec het probleem ogenschijnlijk niet meer optreedt...

Een verdere analyse met betrekking tot effecten als gevolg van (te korte?) schakeltijden is in onderstaand draadje terug te vinden:
> https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,76603.msg3221792220.html

[Edit 10-12-2017:]

Van een verdere analyse van de gevolgen van (te?) korte schakeltijden is het in voornoemde topic helaas niet gekomen. De suggesties die daar werden gedaan waren (althans naar mijn idee) niet echt bruikbaar voor wat betreft het schakelprobleem en nadere vragen daarover werden niet op prijs gesteld. Eerder gedane suggesties zijn daardoor later weer verwijderd, waardoor de topic nogal onsamenhangend is geworden. Jammer...

Van één forumlid kregen we echter via een PB de mededeling dat het een bekend probleem was en het voorstel om de minimale en maximale schakeltijd van het TwinCenter dezelfde waardes te geven als die van de Intellibox, zijnde minimaal 100 msec en maximaal 5000 msec.

De minimale waarde van 100 msec blijkt door het TwinCenter echter steeds weer te worden gewijzigd naar 50 msec. Bij een inmiddels door Dirk begonnen test met de TwinCenter instelling minimaal 50 en maximaal 100 msec blijkt de DR4018 vooralsnog zonder problemen te schakelen.

Mogelijk dat een gelijke minimale en maximale instelling de oorzaak is van het schakelprobleem....

[Einde Edit 10-12-2017]

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 10 december 2017, 17:50:06 door Bert_Apd. Reden: Zie aanvulling [Edit - 10-12-2017] »

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1520
  • Vriend van vlaflip
Re: Digikeijs DR4018, hoe als AAN/UIT programmeren?
« Reactie #22 Gepost op: 08 december 2017, 12:44:00 »
Ik ben prima geholpen door een aardige kerel op de stand van Beneluxspoor. Ben helaas zijn naam vergeten.
Ik had op zich de decoder wel correct geprogrammeerd doch een eerste adres gekozen uit een reeks van 16, terwijl ik er van uitgegaan was dat dat adres de eerste in de reeks was. Daarom reageeerde mijn lampje die was aangesloten op de eerste uitgaan niet op mijn schakelcommando.
De reeksen van de digikeijs lopen niet hetzelfde als ik gewend ben van Lenz.
De handleiding van de decoder klopt echter niet en dan ga je de fout in.😂

Probleem opgelost.  Dank nogmaals aan degene die mij geholpen heeft.😀

Vr. Groet,
Wiebe

Hihi, dank!!  (y)