Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 13:55:38
N-tram ervaring? door Sven
Vandaag om 13:54:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 13:53:06
Welke rijtuigen achter NS 1100 door Sven
Vandaag om 13:51:52
Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation door Wies
Vandaag om 13:50:50
Breedte nieuw op te zetten Fleischmann HO tafel afmeting door henk
Vandaag om 13:48:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Mathijs Kok
Vandaag om 13:44:24
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door Servé
Vandaag om 13:42:16
Waar koop je tegenwoordig 'betaalbare' sounddecoders? door bask185
Vandaag om 13:22:09
Märklin/Trix TGV Thalys openen door System-M
Vandaag om 13:18:15
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door NS264
Vandaag om 12:58:31
Heen, En en Weer door DE-II
Vandaag om 12:47:51
Doornvliet door MOVisser
Vandaag om 12:30:59
Aachenau West door wob
Vandaag om 11:48:02
Maïsveld n spoor maken, tips? door RemcoStarter
Vandaag om 11:37:41
Hoe groen was de groene E-loc 1000-? door FritsT
Vandaag om 11:14:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bollen neus
Vandaag om 11:01:07
Bruggen-IG: De brug van Oosterbeek door Hans Mol
Vandaag om 10:32:28
Raadplaatje door spoorzeven
Vandaag om 10:14:24
Initiatief TS voor behoud SUN-tramstel scoort eerste succes door NS264
Vandaag om 09:36:49
ESU Class 66 Lineas pimpen. door erwin janssens
Vandaag om 09:20:41
Aankomst grootste containerschip ter wereld door NS264
Vandaag om 09:07:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sjoerd van de Wal
Vandaag om 09:03:21
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 08:45:54
Baanbouw Bosje77 door modelattic
Vandaag om 06:14:11
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
03 juni 2020, 23:54:02
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
03 juni 2020, 23:21:46
Rijtuigen op De Meer door Freek Jonkers
03 juni 2020, 23:19:13
Piko NS1100, materieelbespreking door Rob E.
03 juni 2020, 23:13:46
MB-module: Hielan Ware door Wim1969
03 juni 2020, 22:42:11
  

Auteur Topic: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen  (gelezen 1456 keer)

RvdHoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Gepost op: 29 oktober 2017, 13:00:03 »
Kijkers,

Er is in deze afdeling van het forum wel een topic over de Ardennenexpres maar die ging alleen over de samenstelling in 2002. In deze versie wil ik mijn foto's tonen van veel meer jaren om zo de samenstelling van deze trein te laten zien. Grofweg reed de trein van Zandvoort naar Luxemburg in de zomermaanden van 1982 t/m 2002 met in ieder geval ICR's van de NS. Daarmee sluit ik meteen de gelijknamige trein van de NMBS uit die vanuit Antwerpen naar Luxemburg reed via Luik. Die samenstellingen zult u hier niet zien.

Ik ben niet zo van de nummers van de mogelijke modellen om de trein op uw modelbaan na te bootsen. In de teksten probeer ik zoveel mogelijk de types van de rijtuigen aan te geven waardoor een zoektocht naar het juiste model makkelijker moet zijn. Ik ga er wel vanuit dat iedereen weet dat Lima en Märklin de ICR-rijtuigen hebben uitgebracht, al dan niet in de juiste uitvoering of lengteschaal. Ik kijk zelf niet zo nauw, als het lijkt vindt ik het al goed. Bovendien verzamel ik de rijtuigen zelf voor een vitrine en niet voor een modelbaan..

We beginnen in 1990 toen ik voor het eerst de hele trein heb vastgelegd met mijn camera. De trein bestond die dag alleen uit NS-rijtuigen type ICR. De samenstelling van Luik naar Luxemburg: NMBS 5530 - A - BDk - B - B - BDk - A - B - BDk - BDk. Op de terugweg van Luxemburg naar Luik werden achter de lok nog 3 rijtuigen van de CFL meegestuurd, een B - B - AB vanwege het feit dat er weer een trein Luik - Luxemburg moest rijden na aankomst van de 1138 in Luik. Opnames zijn ingescande en onbewerkte dia's. Nog geen tijd gehad om de plaatjes optimaal te krijgen....

Luik (of eigenlijk Liegé Guillemins) achteraan:


Voorop (de hele trein + lok paste niet op de foto zonder 'illegaal' te doen):


Afrangeren Luxemburg:


Op de terugweg ergens onderweg met de CFL-rijtuigen duidelijk in beeld):


Uiteraard is dit niet 'mijn' draadje maar die van de Ardennenexpress. Vul dus gerust aan met eigen opnames, uit de gehele periode.

Wordt vervolgd!
Raymond v/d Hoven

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #1 Gepost op: 29 oktober 2017, 13:39:08 »
Op 15 augustus 1982, het eerste jaar, was de samenstelling NS ICR B-B-BKD-A met NMBS 5510, gefotografeerd te Clervaux.
Op de heenweg vanaf Utrecht voorin de Ardennen-Express (4x), dan de rijtuigen Zandvoort-Maastricht (5x) en achteraan de Valkenburg-Express (3x). En stuk of twaalf bakken.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #2 Gepost op: 29 oktober 2017, 16:30:37 »
In de eerste jaren gecombineerd met een Valkenburg Expres inderdaad. Toen ik ermee reed, 1983 en/of 1984 waren het gewoon 10 ICR rijtuigen, in Maastricht gesplitst in 5 rijtuigen Luxemburg en 5 rijtuigen Valkenburg. Waarbij het deel naar Valkenburg bijna leeg en het deel naar Luxemburg overvol  :laugh:

ReneN

  • Offline Offline
  • Berichten: 525
Re: Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen
« Reactie #3 Gepost op: 29 oktober 2017, 16:51:47 »
Leuk, dit roept nostalgische gevoelens op. In 1983 ging ik kamperen in Luxemburg met een groep medestudenten en kan me deze comfortabele treinreis in een ICR-rijtuig herinneren. Gewoon in Den Bosch met bepakking instappen en tot het eind blijven zitten. Ook in een CFL Wegmann-rijtuig gezeten, die waren gezien hun verwantschap met Plan W duidelijk minder geliefd. Had altijd een hekel aan de enorme klap waarmee de draaideuren dichtsloegen.

In Luxemburg gelogeerd in de jeugdherberg van Bech... dat bleek een gerestaureerd smalspoorstation. Nu, bijna 35 jaar later heb ik in Luxemburg - waar leeftijdsdiscriminatie minder voorkomt - gesolliciteerd en zit op amper 10 km afstand van Bech soms op kantoor. En dat kantoor staat, jawel, tegenover het station van Wasserbillig. Het kan raar lopen. Al zou ik een hekel aan treinen hebben, ik kan er maar niet aan ontsnappen. ;D