Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 01:01:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Sven
Vandaag om 00:26:56
Wat was jullie allereerste loc? door Pommie
Vandaag om 00:20:26
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Seinhuis
Vandaag om 00:20:23
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door hmmglaser
Vandaag om 00:01:29
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
07 August 2025, 23:33:02
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door Ronald Halma
07 August 2025, 23:12:20
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
07 August 2025, 23:00:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
07 August 2025, 22:13:16
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
07 August 2025, 21:25:07
RhB H0m, Albulisch door Boertje
07 August 2025, 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
07 August 2025, 21:10:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
07 August 2025, 20:38:42
Her-(her-)beginnen door meino
07 August 2025, 20:21:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
07 August 2025, 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
07 August 2025, 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
07 August 2025, 19:19:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
07 August 2025, 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
07 August 2025, 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
07 August 2025, 17:23:54
US diorama in H0 door wob
07 August 2025, 16:57:23
Aachenau West door wob
07 August 2025, 16:54:23
Rijnstraat door Gerco van Beelen
07 August 2025, 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
07 August 2025, 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
07 August 2025, 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
07 August 2025, 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
07 August 2025, 14:22:40

Auteur Topic: Mijn eerste echte baan en gelijk digitaal  (gelezen 3752 keer)

Bert van Gelder

• Offline Offline
Re: Mijn eerste echte baan en gelijk digitaal
« Reactie #15 Gepost op: 27 October 2017, 15:53:10 »
Dus, geeft dan een suggestie voor de lengte van de bezetmelders, want nu laat je het open en weet de topic starter nog niets.

Gr, Bert

jowi

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 27 October 2017, 15:54:55 »
En @Jowi, als de laatste melder gemist wordt dan is er op de volgende melding sprake van een onterechte melding, en dus een zgn spookmelding. Afhankelijk hoe je besturingsprogramma daar op reageert, zal deze een ongeluk voorkomen, en alles uitzetten of alleen de spooktrein stoppen.
Dat zeg ik ook in mijn post. Dit kan je dus ook overkomen met meerdere melders per blok. Sterker nog, de kans op spookmeldingen of haperingen neemt toe met meer melders ;)
« Laatst bewerkt op: 27 October 2017, 16:58:29 door jowi »

jowi

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 27 October 2017, 16:10:02 »
Ik gebruik dus 1 melder per blok, waarbij de melder net zo lang is als het blok. Ik heb blokken van 60cm tot 240cm. Ik heb bewust gekozen hiervoor, en ben dus erg afhankelijk van de calibratie en lastregelingen. Dat ging in het begin wel eens mis; vooral omdat de calibratiegrafiek niet mooi lineair was maar knikken bevatte, waardoor een trein soms sneller reed dan (in dit geval) TrainController dacht. Hetzelfde effect heb ik gezien bij loks die los gecalibreerd prima en op de 0.5cm nauwkeurig waren, maar die met een last ineens de weg kwijt raakten, omdat de lastregeling niet goed afgesteld stond, en de trein dus bijv. 45km/h reed terwijl TrainController dacht dat ie 50km/h reed. Dat zijn wel dingen waar je, met 1 melder per blok, wel eens last van kan krijgen, maar het is uiteindelijk allemaal te ondervangen. Zeker als die Railcom bezetmelders er komen... dan wordt het voor de software nog beter om te zien wie in welk blok is.
« Laatst bewerkt op: 27 October 2017, 16:58:10 door jowi »

Maribomba

• Offline Offline
  • N - Baan in koffer
« Reactie #18 Gepost op: 27 October 2017, 19:17:56 »
Heren dank voor alle advies. Ik weet ondertussen genoeg en ga eens lekker aan de slag.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 27 October 2017, 21:59:08 »
Maar waarom zou je dan ook een lok tegenhouden? Lijkt mij toch een redelijk zinloze actie.

Beetje vreemde redenatie: je wilt niet naar een scherm kijken voor de gereden cm's maar je kijkt wel naar je scherm om de melders te kunnen aflezen??

Groeten,
Bert

Heb je je kinderen ( als je die hebt ) wel eens de controller gegeven? Als de trein naar hun idee te hard gaat is de eerste actie, hand uitsteken, niet regelaar terug draaien.

Voor de melders hoef ik niet zo naar het scherm te kijken. Op het scherm wordt dat al veel makkelijker aangegeven door kleuren, maar dat is ook eenvoudig extern met leds te doen.

Ach, als jou laatste, stopmelder in je blok om wat voor reden geen melding geeft ben je ook je 'nauwkeurigheid' kwijt en geeft de software als het goed is een fout... en als je calibratie niet correct is, gaat het ook met 100 melders per blok mis. Gewoon goed calibreren, dat kan echt heel betrouwbaar. Overigens, het is ALTIJD bij benadering. Tenzij je oneindig veel blokken hebt van oneindig korte lengte.

We zijn het dus eens, het is bij benadering, en hoe meer melders hou nauwkeuriger je het weet. En ik weet best dat programma's het goed kunnen, dat is echt niet iets van de laatste tijd maar kunnen ze al jaren.

De vraag hier was alleen dat de mens het wilde weten, niet het programma, in combinatie met kinderen die zelf de trein willen besturen. En dan wordt het een ander verhaal.

Klopt en daarom heeft iTrain bijv. ook de mogelijkheid om het niet op tijd arriveren van een trein te detecteren.

Lees alleen even het derde bericht goed door:

De hand controller maak ik me geen zorgen om die komt er wel, niet door/voor mij maar wel voor de kinderen die natuurlijk ergens aan willen draaien dus het zouden zo maar eens 2 controllers gaan worden. Dan wil ik hem zo gaan maken dat de kinderen de snelheid kunnen bepalen van 2 treinen en dat de software de aansturing doet zodat ze niet "botsen".
De gebruiker wil dat de kinderen dat zelf kunnen doen. Je kunt dus nooit van te voren bepalen binnen welke tijd die trein daar moet zijn. De kinderen kunnen heel langzaam rijden, trein even stil zetten omdat er iemand in of uit moet stappen. Of juist heel snel rijden omdat ze willen racen.
Allemaal zaken waardoor de software het moeilijk zal krijgen om precies te bepalen waar de trein zich bevind, zelfs al heb je alles geijkt.

Klopt ook helemaal maar dan wel graag op basis van valide argumenten en geen onzin argumenten want daar heeft de topic starter helemaal niets aan.

Groeten,
Bert

Het zijn dus goede argumenten voor het doel waar deze baan voor gebruikt gaat worden.
Ook ik had mijn baan met minder melders, over het algemeen 2, begin melder en stop melder. Op station sporen waar meer gestopt moet worden nog wat extra. Maar als je exact wilt weten waar de lok is zijn meer melder goed om een beter inzicht te hebben. Maar dat hangt dus af van de bouwer hoe nauwkeurig dit moet gaan worden om te bepalen hoeveel melders je uiteindelijk wilt gebruiken.

Groet,
Roelco
« Laatst bewerkt op: 27 October 2017, 22:03:25 door rjr »

Bert V

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 28 October 2017, 00:08:10 »
Citaat
De gebruiker wil dat de kinderen dat zelf kunnen doen. Je kunt dus nooit van te voren bepalen binnen welke tijd die trein daar moet zijn. De kinderen kunnen heel langzaam rijden, trein even stil zetten omdat er iemand in of uit moet stappen. Of juist heel snel rijden omdat ze willen racen.
Allemaal zaken waardoor de software het moeilijk zal krijgen om precies te bepalen waar de trein zich bevind, zelfs al heb je alles geijkt

Dat doet er allemaal niet toe. Ieder programma detecteert simpelweg in welk blok een trein zich bevindt. Bij automatisch rijden wordt het volgende blok alvast gereserveerd en wanneer de trein dat blok binnenrijdt wordt dat gedetecteerd en begint (bij iTrain althans) de berekening op basis van de snelheid en de lengte van de trein weer van voren af aan. iTrain heeft een ingebouwde beveiliging om te detecteren of dat (om wat voor reden dan ook) veel later is dan verwacht en geeft daarvan melding. Ik weet niet of je een beetje bekend bent met de rekensnelheid van tegenwoordige computers maar die hebben het daar echt niet moeilijk mee en breng je als eenvoudige mens(je) zeker niet in de war.

Bij handmatig rijden doet iTrain niks anders dan alleen maar detecteren welk blok bezet is en kun je evenzo vrolijk er een andere trein in laten rijden met alle gevolgen vandien......
Met andere woorden Chris: wat jij wilt, dus dat de software botsingen voorkomt bij handmatig rijden, gaat met iTrain niet lukken! iTrain heeft wel de mogelijkheid tot het zogenaamde halfautomatisch rijden, d.w.z. dat de software een trein geen bezet blok binnen laat rijden, maar dan laat het programma de trein ook iedere keer aan het eind van een blok stoppen zelfs als het volgende blok leeg is. Dat gaan kinderen echt niet leuk vinden dus daar heb je weinig aan.

Chris, als ik zo de baan bekijk die je al grotendeels gebouwd hebt vraag ik mij het volgende af: is het allemaal enkelspoor met alleen bij het station meerdere sporen? Zo ja, dan is er qua automatisch rijden weinig mogelijk, zeker als je treinen tegengesteld wilt laten rijden, en heeft het geen enkele zin om buiten het station blokken met meerdere melders te maken. Het traject buiten het station kun je het beste wel in meerdere blokken verdelen omdat treinen dan eventueel achter elkaar aan kunnen rijden. De lengte van de blokken kun je dan het beste bepalen aan de hand van de lengte van de langste trein die zal gaan rijden. Ik zelf zou bijv. als de langste trein 25 cm is de blokken op zo'n 50 cm lengte maken. Deze blokken hebben aan één melder genoeg. Bij het station zou ik het anders doen. iTrain ondersteunt de mogelijkheid om een bezet blok binnen te rijden maar alleen als er een aparte binnenkomst melder is, dus daar zou het veel praktischer zijn om een stationsspoor als blok met drie melders uit rusten. De stopmelder in de ene richting is dan gelijk de binnenkomst melder in de andere richting en vice versa. Daarmee is het dan ook softwarematig mogelijk om twee treinen (als ze qua lengte passen natuurlijk) op één stationsspoor te plaatsen.

Groeten,
Bert

Hans Grasmaijer

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 28 October 2017, 07:16:57 »
Hoi Chris,

Leuke baan heb je. Het is een enkelsporige baan. Het aardige is dan dat je met digitaal rijden eenvoudig treinen in beide richtingen kunt laten rijden. Dat is meer fun dan meerdere treinen in één richting achter elkaar laten rijden.
Wil je 2 treinen tegelijkertijd in tegengestelde richting laten rijden dan heb je halverwege een passeerspoor nodig. Voor 2 treinen twee passeerplaatsen, voor drie treinen drie passeerplaatsen, enz.
Dat kun je dan vrij simpel beveiligen.

Ik zou eerst eens een baantje uitleggen met een station en een passeerplaats. Dat kan later een klein stationnetje zijn. En ga dan eens met wagonnetjes heen en weer rijden, dan zie je wat er wel en wat er niet kan.
Er zijn nu eenmaal geen softwarepaketten en modules met een RedBull functie, waarbij de trein tijdelijk vleugels krijgt en boven je baan als een zeppelin een andere trein kan passeren.

Voor jouw baan zou één passeerplaats voldoende zijn, dat wil zeggen één station dat als passeerplaats fungeert, en halverwege het traject één passeerplaats, dan kun je met twee treinen tegengesteld op de hoofdbaan rijden, en wat rangeren met een derde lok.
« Laatst bewerkt op: 28 October 2017, 10:19:38 door Hans Grasmaijer »
Tschuss Genossen

Maribomba

• Offline Offline
  • N - Baan in koffer
« Reactie #22 Gepost op: 03 November 2017, 06:52:41 »
Hallo Hans,

Dank voor de waardevolle tip, ja ik was al van plan daar een aanpassing op te maken en er een schaduw station in te gaan bouwen zodat er meerdere treinen kunnen reiden. Eens kijken waar ik op de huidige baan nog 2 sporen extra kan inbouwen.

Thanks.