Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door orientexpress
Vandaag om 17:50:17
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 17:49:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 17:47:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:46:47
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
Vandaag om 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 16:41:42
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 14:31:05
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 14:29:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 14:28:53
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 14:17:51
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
Vandaag om 14:03:58
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
Vandaag om 13:42:34
Klompentrein door grossraumwagen
Vandaag om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 11:43:28
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 09:49:57
Problemen met Marklin Startup 29124 door NL-modelspoor
Vandaag om 08:11:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:01:20
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
  

Auteur Topic: Mijn eerste echte baan en gelijk digitaal  (gelezen 3840 keer)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: Mijn eerste echte baan en gelijk digitaal
« Reactie #15 Gepost op: 27 October 2017, 15:53:10 »
Dus, geeft dan een suggestie voor de lengte van de bezetmelders, want nu laat je het open en weet de topic starter nog niets.

Gr, Bert

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Mijn eerste echte baan en gelijk digitaal
« Reactie #16 Gepost op: 27 October 2017, 15:54:55 »
En @Jowi, als de laatste melder gemist wordt dan is er op de volgende melding sprake van een onterechte melding, en dus een zgn spookmelding. Afhankelijk hoe je besturingsprogramma daar op reageert, zal deze een ongeluk voorkomen, en alles uitzetten of alleen de spooktrein stoppen.
Dat zeg ik ook in mijn post. Dit kan je dus ook overkomen met meerdere melders per blok. Sterker nog, de kans op spookmeldingen of haperingen neemt toe met meer melders ;)
« Laatst bewerkt op: 27 October 2017, 16:58:29 door jowi »

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Mijn eerste echte baan en gelijk digitaal
« Reactie #17 Gepost op: 27 October 2017, 16:10:02 »
Ik gebruik dus 1 melder per blok, waarbij de melder net zo lang is als het blok. Ik heb blokken van 60cm tot 240cm. Ik heb bewust gekozen hiervoor, en ben dus erg afhankelijk van de calibratie en lastregelingen. Dat ging in het begin wel eens mis; vooral omdat de calibratiegrafiek niet mooi lineair was maar knikken bevatte, waardoor een trein soms sneller reed dan (in dit geval) TrainController dacht. Hetzelfde effect heb ik gezien bij loks die los gecalibreerd prima en op de 0.5cm nauwkeurig waren, maar die met een last ineens de weg kwijt raakten, omdat de lastregeling niet goed afgesteld stond, en de trein dus bijv. 45km/h reed terwijl TrainController dacht dat ie 50km/h reed. Dat zijn wel dingen waar je, met 1 melder per blok, wel eens last van kan krijgen, maar het is uiteindelijk allemaal te ondervangen. Zeker als die Railcom bezetmelders er komen... dan wordt het voor de software nog beter om te zien wie in welk blok is.
« Laatst bewerkt op: 27 October 2017, 16:58:10 door jowi »

Maribomba

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
  • N - Baan in koffer
Re: Mijn eerste echte baan en gelijk digitaal
« Reactie #18 Gepost op: 27 October 2017, 19:17:56 »
Heren dank voor alle advies. Ik weet ondertussen genoeg en ga eens lekker aan de slag.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2055
Re: Mijn eerste echte baan en gelijk digitaal
« Reactie #19 Gepost op: 27 October 2017, 21:59:08 »
Maar waarom zou je dan ook een lok tegenhouden? Lijkt mij toch een redelijk zinloze actie.

Beetje vreemde redenatie: je wilt niet naar een scherm kijken voor de gereden cm's maar je kijkt wel naar je scherm om de melders te kunnen aflezen??

Groeten,
Bert

Heb je je kinderen ( als je die hebt ) wel eens de controller gegeven? Als de trein naar hun idee te hard gaat is de eerste actie, hand uitsteken, niet regelaar terug draaien.

Voor de melders hoef ik niet zo naar het scherm te kijken. Op het scherm wordt dat al veel makkelijker aangegeven door kleuren, maar dat is ook eenvoudig extern met leds te doen.

Ach, als jou laatste, stopmelder in je blok om wat voor reden geen melding geeft ben je ook je 'nauwkeurigheid' kwijt en geeft de software als het goed is een fout... en als je calibratie niet correct is, gaat het ook met 100 melders per blok mis. Gewoon goed calibreren, dat kan echt heel betrouwbaar. Overigens, het is ALTIJD bij benadering. Tenzij je oneindig veel blokken hebt van oneindig korte lengte.

We zijn het dus eens, het is bij benadering, en hoe meer melders hou nauwkeuriger je het weet. En ik weet best dat programma's het goed kunnen, dat is echt niet iets van de laatste tijd maar kunnen ze al jaren.

De vraag hier was alleen dat de mens het wilde weten, niet het programma, in combinatie met kinderen die zelf de trein willen besturen. En dan wordt het een ander verhaal.

Klopt en daarom heeft iTrain bijv. ook de mogelijkheid om het niet op tijd arriveren van een trein te detecteren.

Lees alleen even het derde bericht goed door:

De hand controller maak ik me geen zorgen om die komt er wel, niet door/voor mij maar wel voor de kinderen die natuurlijk ergens aan willen draaien dus het zouden zo maar eens 2 controllers gaan worden. Dan wil ik hem zo gaan maken dat de kinderen de snelheid kunnen bepalen van 2 treinen en dat de software de aansturing doet zodat ze niet "botsen".
De gebruiker wil dat de kinderen dat zelf kunnen doen. Je kunt dus nooit van te voren bepalen binnen welke tijd die trein daar moet zijn. De kinderen kunnen heel langzaam rijden, trein even stil zetten omdat er iemand in of uit moet stappen. Of juist heel snel rijden omdat ze willen racen.
Allemaal zaken waardoor de software het moeilijk zal krijgen om precies te bepalen waar de trein zich bevind, zelfs al heb je alles geijkt.


Klopt ook helemaal maar dan wel graag op basis van valide argumenten en geen onzin argumenten want daar heeft de topic starter helemaal niets aan.

Groeten,
Bert

Het zijn dus goede argumenten voor het doel waar deze baan voor gebruikt gaat worden.
Ook ik had mijn baan met minder melders, over het algemeen 2, begin melder en stop melder. Op station sporen waar meer gestopt moet worden nog wat extra. Maar als je exact wilt weten waar de lok is zijn meer melder goed om een beter inzicht te hebben. Maar dat hangt dus af van de bouwer hoe nauwkeurig dit moet gaan worden om te bepalen hoeveel melders je uiteindelijk wilt gebruiken.

Groet,
Roelco
« Laatst bewerkt op: 27 October 2017, 22:03:25 door rjr »

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 896
Re: Mijn eerste echte baan en gelijk digitaal
« Reactie #20 Gepost op: 28 October 2017, 00:08:10 »
Citaat
De gebruiker wil dat de kinderen dat zelf kunnen doen. Je kunt dus nooit van te voren bepalen binnen welke tijd die trein daar moet zijn. De kinderen kunnen heel langzaam rijden, trein even stil zetten omdat er iemand in of uit moet stappen. Of juist heel snel rijden omdat ze willen racen.
Allemaal zaken waardoor de software het moeilijk zal krijgen om precies te bepalen waar de trein zich bevind, zelfs al heb je alles geijkt

Dat doet er allemaal niet toe. Ieder programma detecteert simpelweg in welk blok een trein zich bevindt. Bij automatisch rijden wordt het volgende blok alvast gereserveerd en wanneer de trein dat blok binnenrijdt wordt dat gedetecteerd en begint (bij iTrain althans) de berekening op basis van de snelheid en de lengte van de trein weer van voren af aan. iTrain heeft een ingebouwde beveiliging om te detecteren of dat (om wat voor reden dan ook) veel later is dan verwacht en geeft daarvan melding. Ik weet niet of je een beetje bekend bent met de rekensnelheid van tegenwoordige computers maar die hebben het daar echt niet moeilijk mee en breng je als eenvoudige mens(je) zeker niet in de war.

Bij handmatig rijden doet iTrain niks anders dan alleen maar detecteren welk blok bezet is en kun je evenzo vrolijk er een andere trein in laten rijden met alle gevolgen vandien......
Met andere woorden Chris: wat jij wilt, dus dat de software botsingen voorkomt bij handmatig rijden, gaat met iTrain niet lukken! iTrain heeft wel de mogelijkheid tot het zogenaamde halfautomatisch rijden, d.w.z. dat de software een trein geen bezet blok binnen laat rijden, maar dan laat het programma de trein ook iedere keer aan het eind van een blok stoppen zelfs als het volgende blok leeg is. Dat gaan kinderen echt niet leuk vinden dus daar heb je weinig aan.

Chris, als ik zo de baan bekijk die je al grotendeels gebouwd hebt vraag ik mij het volgende af: is het allemaal enkelspoor met alleen bij het station meerdere sporen? Zo ja, dan is er qua automatisch rijden weinig mogelijk, zeker als je treinen tegengesteld wilt laten rijden, en heeft het geen enkele zin om buiten het station blokken met meerdere melders te maken. Het traject buiten het station kun je het beste wel in meerdere blokken verdelen omdat treinen dan eventueel achter elkaar aan kunnen rijden. De lengte van de blokken kun je dan het beste bepalen aan de hand van de lengte van de langste trein die zal gaan rijden. Ik zelf zou bijv. als de langste trein 25 cm is de blokken op zo'n 50 cm lengte maken. Deze blokken hebben aan één melder genoeg. Bij het station zou ik het anders doen. iTrain ondersteunt de mogelijkheid om een bezet blok binnen te rijden maar alleen als er een aparte binnenkomst melder is, dus daar zou het veel praktischer zijn om een stationsspoor als blok met drie melders uit rusten. De stopmelder in de ene richting is dan gelijk de binnenkomst melder in de andere richting en vice versa. Daarmee is het dan ook softwarematig mogelijk om twee treinen (als ze qua lengte passen natuurlijk) op één stationsspoor te plaatsen.

Groeten,
Bert

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3312
Re: Mijn eerste echte baan en gelijk digitaal
« Reactie #21 Gepost op: 28 October 2017, 07:16:57 »
Hoi Chris,

Leuke baan heb je. Het is een enkelsporige baan. Het aardige is dan dat je met digitaal rijden eenvoudig treinen in beide richtingen kunt laten rijden. Dat is meer fun dan meerdere treinen in één richting achter elkaar laten rijden.
Wil je 2 treinen tegelijkertijd in tegengestelde richting laten rijden dan heb je halverwege een passeerspoor nodig. Voor 2 treinen twee passeerplaatsen, voor drie treinen drie passeerplaatsen, enz.
Dat kun je dan vrij simpel beveiligen.

Ik zou eerst eens een baantje uitleggen met een station en een passeerplaats. Dat kan later een klein stationnetje zijn. En ga dan eens met wagonnetjes heen en weer rijden, dan zie je wat er wel en wat er niet kan.
Er zijn nu eenmaal geen softwarepaketten en modules met een RedBull functie, waarbij de trein tijdelijk vleugels krijgt en boven je baan als een zeppelin een andere trein kan passeren.

Voor jouw baan zou één passeerplaats voldoende zijn, dat wil zeggen één station dat als passeerplaats fungeert, en halverwege het traject één passeerplaats, dan kun je met twee treinen tegengesteld op de hoofdbaan rijden, en wat rangeren met een derde lok.
« Laatst bewerkt op: 28 October 2017, 10:19:38 door Hans Grasmaijer »
Tschuss Genossen

Maribomba

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
  • N - Baan in koffer
Re: Mijn eerste echte baan en gelijk digitaal
« Reactie #22 Gepost op: 03 November 2017, 06:52:41 »
Hallo Hans,

Dank voor de waardevolle tip, ja ik was al van plan daar een aanpassing op te maken en er een schaduw station in te gaan bouwen zodat er meerdere treinen kunnen reiden. Eens kijken waar ik op de huidige baan nog 2 sporen extra kan inbouwen.

Thanks.