Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:20:24
Line-up foto's van modellen door Ronald69
Vandaag om 00:07:33
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
25 July 2025, 23:21:37
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
25 July 2025, 23:20:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
25 July 2025, 23:17:57
Heroplage Artitec Plan W? door Jeroen Water
25 July 2025, 23:14:02
US diorama in H0 door Wim Vink
25 July 2025, 23:10:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
25 July 2025, 23:01:52
Iemand ervaringen met een Lima Astora RaBe 503 018, art 1680 ? door Dave.......
25 July 2025, 22:58:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 July 2025, 22:58:28
Mijn geweatherde modellen door Dave.......
25 July 2025, 22:42:29
Aachenau West door wob
25 July 2025, 22:34:05
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door MOVisser
25 July 2025, 22:29:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
25 July 2025, 21:46:43
Chinese prut kabel door Menno
25 July 2025, 21:33:22
Show je werkplek door cor_b
25 July 2025, 21:25:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
25 July 2025, 21:00:32
schok bij vertrek door phdirk
25 July 2025, 20:52:17
Raadplaatje door Rick
25 July 2025, 19:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
25 July 2025, 19:11:24
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
25 July 2025, 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
25 July 2025, 17:35:46
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
25 July 2025, 15:46:46
Arduino loconet-interfaces door NTeering
25 July 2025, 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
25 July 2025, 14:07:51
Spuitmondjes door Bahn-AG
25 July 2025, 13:51:34
Yamorc booster door Montanbahn
25 July 2025, 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
25 July 2025, 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
25 July 2025, 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
25 July 2025, 12:49:58

Auteur Topic: Nieuwe modeltreinen standaard voorzien van een (simpele) decoder  (gelezen 20286 keer)

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
Nieuwe modeltreinen standaard voorzien van een (simpele) decoder
« Gepost op: 24 October 2017, 14:37:17 »
Een maat van me dat mijn modeltreinen ook een (beetje) leuk vind vroeg het volgende :
Ik weet dat je al lang digitale treinen hebt, maar waarom zijn deze treinen nog steeds niet standaard bij verkoop voorzien van een decoder, volgens mij is in de treinen wereld het enige nog standaard analoog, loopt die wereld achter of?
Ja ik zei dus keuze vrijheid van de model spoorder welke decoder hij/zij erin wilt.

Toen zei hij, is de diehard liefhebber niet tevreden dan kan hij het toch eruit halen? voor een beginner/kind is zelf een decoder erin zetten best spannend, toen pakte hij mijn Piko hondekop, hoe maak je dit in godsnaam open? dat wil je toch helemaal niet als je een muis set hebt, je wilt kopen en direct rijden?
Ik zei weer, sommige shops hebben een inbouwservice, hij ja en extra kosten... wil je toch niet ?  ik tja... hij, wat kost zon printje? ik rond de 25/30 euro, hij is dit nog steeds niet goedkoper geworden door de jaren heen? ik zo nee...

Ja toen schoot bij mij iets binnen, waarom doen ze niet een simpele decoder erin? dus de basis dingen moet het kunnen, ben je er niet tevreden over dan kan je het (her)gebruiken als functie decoder in je rijtuigen/stuurstanden, dan kan je er ook analoog mee rijden werkt prima  :)

Bij 3 rail krijg je wel een decoder erbij, ja schakel relais is de oorzaak kan je net zo goed een decoder erin zetten dat klopt.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Nieuwe modeltreinen standaard voorzien van een (simpele) decoder
« Reactie #1 Gepost op: 24 October 2017, 14:50:00 »
Tja, blijft een leuke discussie. Voor mij om een paar redenen als ik kijk naar mijn ombouwmarkt en naar mijn persoonlijke voorkeur:

1. Niet iedereen rijdt digitaal
2. Persoonlijk wil ik zelf bepalen welke decoder ik gebruik.
3. De fabrikanten kleden een decoder helemaal uit qua instellingen.

Ik heb het zelf niet zo op de fabrikanten decoders maar goed er is wel een grote groep die daar genoegen mee neemt.

Ik heb er een tijdje geleden een blog over geschreven (decoder keuze) genaamd het kleine brein in je trein. Je vind hem op mijn website en op mijn Facebook blog Martin's Zijspoor. Daar geef ik mijn visie daarop weer.

Groetjes
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #2 Gepost op: 24 October 2017, 15:47:42 »
Alsjeblieft geen decoder standaard inbouwen. Ik rij analoog en zo'n decoder zit dan alleen maar in de weg. Bovendien betaal ik dan extra voor iets wat ik helemaal niet wil hebben.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Sandopie

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 24 October 2017, 15:53:17 »
Ik zie het probleem niet. De meeste leveranciers bieden een groot aantal locs standaard analoog of digitaal aan, behalve Trix die zijn inmiddels allemaal digitaal. Waarom standaard een "flut" decoder inbouwen? Of is de digitale toeslag van € 50.00 voor zonder en € 100,00 voor met geluid te hoog?

Wat mij betreft gewoon laten zoals het is. Als er een decoder in een loc zit die mij niet bevalt, dan koop ik de analoge versie en prik ik er zelf wel een decoder in, of laat dat door een derde tegen betaling doen. Gelukkig zijn er inmiddels 2 leveranciers die consequent kwaliteitsdecoders inbouwen, t.w. Brawa (D&H) en Fleischmann (Zimo).

Met vriendelijke groet,

Rinus Vos
« Laatst bewerkt op: 24 October 2017, 15:54:59 door Sandopie. Reden: Typo »
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.

OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #4 Gepost op: 24 October 2017, 16:21:10 »
Of is de digitale toeslag van € 50.00 voor zonder en € 100,00 voor met geluid te hoog?
Als je analoog wil rijden dan is de prijs voor elke decoder te hoog.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

EddyK

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 24 October 2017, 16:31:54 »
Ik moet meteen aan die hobby Traxxen van Trix H0 denken, daar zit standaard zo'n flut decoder in... Niet echt een succes.
Eddy

Sandopie

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 24 October 2017, 16:44:20 »
Als je analoog wil rijden dan is de prijs voor elke decoder te hoog.

Klaas,

Met deze uitspraak ben ik het niet geheel eens. Er zijn namelijk decoders die analoog wel bepaalde eigenschappen van digitaal overnemen, zoals optrek- en remvertraging en Vmax.

Met vriendelijke groet,

Rinus Vos
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.

OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

72sonett

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
    • El Carrilet
« Reactie #7 Gepost op: 24 October 2017, 17:00:45 »
Als ze een analoge gelijkspanning krijgen wel, maar ook als ze een PWM signaal zien met daarop nog eens een HF signaal voor b.v. verlichting, zoals b.v. in Klaas' 'permaloog' systeem? Ik denk dat zo een decoder dan de kluts kwijtraakt en helemaal niets meer doet.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #8 Gepost op: 24 October 2017, 17:09:29 »
Klaas,

Met deze uitspraak ben ik het niet geheel eens. Er zijn namelijk decoders die analoog wel bepaalde eigenschappen van digitaal overnemen, zoals optrek- en remvertraging en Vmax.

Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Maar deze decoders rijden niet op analoge bloksystemen met een pulsbreedte snelheids regeling, dus geen standaard decoders inbouwen. Decoders voegen voor veel analoog rijders helemaal niets toe, behalve een hogere aanschafprijs.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #9 Gepost op: 24 October 2017, 17:17:25 »
Er zijn namelijk decoders die analoog wel bepaalde eigenschappen van digitaal overnemen, zoals optrek- en remvertraging en Vmax.
Daar zit ik helemaal niet op te wachten. Bovendien snoept een decoder 5 volt van mijn regelbereik af. Ik heb 1 keer een treinstel gekocht waar standaard een geluidsdecoder in zat. Wat een ellende. Heb die decoder er uit gesloopt en zelfs een nieuwe basisprint gemaakt. Met de decoder heb ik een forumgenoot blij gemaakt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Te 2/2

• Offline Offline
  • Metrop-Märklin
« Reactie #10 Gepost op: 24 October 2017, 17:26:29 »
Bij 3 rail krijg je wel een decoder erbij, ja schakel relais is de oorzaak kan je net zo goed een decoder erin zetten dat klopt.
Ik vat deze bijzin niet. Dat sommige schakelrails niet deugen, kan ik nog wel begrijpen. Maar niet dat je een decoder inbouwt omdat schakelrails de oorzaak is. Ook niet wat er dan beter klopt.

Bij de eerste 3-rail modellen met decoder gaven storingen als je die met schakelrails gebruikte. De decoders kregen daar problemen mee.
Ik denk dat oorzaak en gevolg anders liggen dan hier wordt gesuggereerd.

Als 2+3-railer rijd ik met een analoog bloksysteem. Ongeacht of ik schakelrails gebruik of niet, de trein rijdt beter als er geen decoder in zit.

Als voorloper van de decoder zie ik het elektronisch omschakelrelais voor 3-rail locs. Ook zo'n geweldige uitvinding. Bedoeld tegen de zgn. Märklin "bokkesprong" rijrichtingrelais. Met allemaal losse draadjes in de loc die ook regelmatig los raakten, waarna je zelf maar moest verzinnen wat met wat verbonden moest zijn geweest op een ongedocumenteerde printplaat.

Decoders in een loc? Bewaar me.
« Laatst bewerkt op: 24 October 2017, 17:30:30 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #11 Gepost op: 24 October 2017, 17:30:59 »
Jan Willem, wel goed lezen. Er staat schakelrelais, niet schakelrails.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #12 Gepost op: 24 October 2017, 17:33:40 »
Maar wat is de werkelijke reden dat loks/treinstellen nog steeds standaard analoog verkocht worden?
Zijn er Roco 1600 loks digitaal verkrijgbaar voor 2 rail zonder geluid? volgens mij niet...
Analoge startset zijn zwaar in de minderheid tegenwoordig, je moet het ook vanuit het oog van een starter gaan kijken als je treinen wilt verkopen.

Zit een kind van 12 te wachten met 0 kennis, hij koopt een MultiMaus startset, 3 maanden later koopt hij een 1600 van Roco zonder weten dat het analoog is, zet het op de baan en kortsluiting... komt hij achter er moet nog een decoder bij dus extra kosten, daar zitten mensen niet op te wachten.
Lever je het met een simpele decoder, zoals  in de ICK startset met 1776 zit dan kan je als analoogrijder de decoder er zelf uit halen en zelfs verkopen, een expert vervangt de decoder voor een betere versie en hergebruikt de oude als functie decoder.

Dat iets 100,- kost en dan de 30,- er ook wel bij kan vind ik onzin, als je 110,- gespaard hebt en je koopt iets voor 100,- je houdt 10 over ja dan kan je geen 130,- uitgeven.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Te 2/2

• Offline Offline
  • Metrop-Märklin
« Reactie #13 Gepost op: 24 October 2017, 17:37:35 »
 ;D met mijn leesbril op zie ik dat jij beter kunt lezen dan ik.

Schakel relais: hij bedoelt dat relais dat die bokkesprong veroorzaakt.
En dat er daarom in 3-rail locs tegenwoordig een decoder wordt gezet?
Dat is niet te hopen. Lang leve de bokkesprong!

Laat staan dat je om die reden standaard een decoder zou zetten in een 2-rail loc die helemaal geen bokkesprongen maakt. Dat is de wereld op z'n kop.

Zit een kind van 12 te wachten met 0 kennis, hij koopt een MultiMaus startset, 3 maanden later koopt hij een 1600 van Roco zonder weten dat het analoog is, zet het op de baan en kortsluiting...
En laat die leeftijd maar weg, want er zijn ook kinderen van 40 en 60 met 0 kennis, en die doen precies het zelfde. Maar moet je ze willen behoeden?
« Laatst bewerkt op: 24 October 2017, 17:54:30 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

henk

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 24 October 2017, 17:39:33 »
Maar wat is de werkelijke reden dat loks/treinstellen nog steeds standaard analoog verkocht worden?

Omdat veel tweerailrijders dus niet zitten te wachten op een door de fabrikant gekozen decoder. Voor analoogrijders zijn ze lastig en veel digitaalrijders kiezen liever zelf een decoder. Wil je een lok met ingebouwde decoder, dan vraag je even aan de winkelier of die een decoder naar keuze plaatst. Je betaalt de decoder, maar voor even inprikken vraagt een winkelier in de regel geen geld. Dat probleem bestaat helemaal niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.