Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 01:42:05
Spoor- en tramweg parafernalia door Duikeend
Vandaag om 01:28:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 01:10:45
Goede wensen voor 2026 door Ronald69
Vandaag om 00:18:24
Contact gegevens Roco NL door Sikko
18 December 2025, 23:19:17
Piko EUROCITY 2969 traxx door Rob Ellerman
18 December 2025, 23:13:54
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
18 December 2025, 23:09:35
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
18 December 2025, 22:43:11
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
18 December 2025, 22:18:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
18 December 2025, 21:58:54
Rondom Charlois door hervé
18 December 2025, 21:41:46
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
18 December 2025, 21:39:59
Station Steenwijk poging 2 door Spoor010
18 December 2025, 21:19:32
Resin kits best met of zonder grondlaag door Sikko
18 December 2025, 20:52:29
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
18 December 2025, 20:41:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
18 December 2025, 19:41:54
Bauarbeiten im gange door Frank 123
18 December 2025, 19:38:36
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
18 December 2025, 19:14:52
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
18 December 2025, 18:53:51
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
18 December 2025, 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
18 December 2025, 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
18 December 2025, 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
18 December 2025, 17:39:57
Raadplaatje door Gerrit H
18 December 2025, 17:36:02
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
18 December 2025, 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
18 December 2025, 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
18 December 2025, 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
18 December 2025, 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
18 December 2025, 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
18 December 2025, 13:47:48
  

Auteur Topic: Einde van een era. Botlekbrug ontmanteld.  (gelezen 2746 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12569
    • sleutelspoor
Einde van een era. Botlekbrug ontmanteld.
« Gepost op: 10 October 2017, 17:37:15 »

foto Prorail
De laatste trein heeft deze brug gepasseerd. De "Oude Botlekbrug" heeft zijn langste tijd gehad. Afgelopen zondag de 8ste oktober 2017 is door de Matador de Val tussen de heftorens weggehaald en naar Vlaardingen vervoerd om te worden onttakeld. (mooi woord voor slopen) De Heftorens en aanbruggen zullen spoedig volgen.
« Laatst bewerkt op: 10 October 2017, 19:41:54 door Bert van Gelder. Reden: Titel onduidelijk »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Einde van een era.
« Reactie #1 Gepost op: 10 October 2017, 17:56:17 »
Er is nog even sprake van geweest door lokale politici om de brug een paar kilometer zuidelijker te verplaatsen naar het Spui, om de pont daar te vervangen, en zo een extra ontsluiting te krijgen, maar dat voorstel heeft het niet gehaald.

Maar wel bizar wat je op deze foto ziet, en vooral ook niet ziet. Aan deze zijde van de brug ligt de Botlek spoortunnel er ook nog onderdoor, en aan de andere kant de Botlek autotunnel. En de nieuwe Botlekbrug is de grootste en hoogste hefbrug in Europa.
« Laatst bewerkt op: 10 October 2017, 17:59:44 door jowi »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12569
    • sleutelspoor
Re: Einde van een era. Botlekbrug ontmanteld.
« Reactie #2 Gepost op: 10 October 2017, 21:59:28 »
en heeft ook de meeste storingen 8) de 100ste is reeds gepasseerd :-\
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4341
    • Modeltrein projecten
Re: Einde van een era. Botlekbrug ontmanteld.
« Reactie #3 Gepost op: 10 October 2017, 22:10:10 »
En zo had de Matador ook weer wat te doen. Druk beessie. Zal vast van de week weer eens voor een open Brienenoordbrug staan denk.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1674
Re: Einde van een era. Botlekbrug ontmanteld.
« Reactie #4 Gepost op: 10 October 2017, 22:45:18 »
Allen,

In Januari 2002 zag het er nog zo uit vanaf het water

Arjan

« Laatst bewerkt op: 10 October 2017, 22:50:49 door ArjanB »

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 608
Re: Einde van een era. Botlekbrug ontmanteld.
« Reactie #5 Gepost op: 10 October 2017, 22:50:02 »
^^ Zo! Dat kun je je nu al bijna niet meer voorstellen, zonder dat grote bakbeest ernaast...

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 608
Re: Einde van een era. Botlekbrug ontmanteld.
« Reactie #6 Gepost op: 10 October 2017, 22:51:30 »
Linkje naar een betreffend topic op een collega-forum: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=57265.msg1194352#msg1194352
En naar nog een ander forum: https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?p=983424#p983424
« Laatst bewerkt op: 10 October 2017, 22:53:21 door VictorPM »

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 270
Re: Einde van een era. Botlekbrug ontmanteld.
« Reactie #7 Gepost op: 19 February 2019, 19:20:10 »
Ik weet niet of het hier thuis hoort. Maar er is wat vertraging.

https://www.ad.nl/voorne-putten/weer-miljoenenstrop-voor-botlekbrug~aa475f99/

Hoe en wat is uit dit bericht wat lastig te halen.
« Laatst bewerkt op: 19 February 2019, 19:21:58 door vanderHoek »
met vriendelijke groet,

Martijn

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Einde van een era. Botlekbrug ontmanteld.
« Reactie #8 Gepost op: 19 February 2019, 20:43:19 »
Vreemd artikel weer. Het was toch altijd al de bedoeling om er sporen overheen te leggen (ook al ligt er een spoortunnel)?
Maar daar hebben ze dan bij de bouw geen rekening mee gehouden? Serieus? Dat kan ik me niet voorstellen. Zo dom zijn ze nou ook weer niet bij Rijkswaterstaat. De spoorbaan is ook duidelijk te zien op de foto hierboven. En dan gaat het artikel ineens verder met het verhaal dat het probleem niet is dat de brug er niet voor geschikt is, maar dat eea logistiek gezien niet handig is en het daarom vertraagd?

Wat is het nou?

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2362
  • Bnlx treinendokter.
Re: Einde van een era. Botlekbrug ontmanteld.
« Reactie #9 Gepost op: 19 February 2019, 21:31:06 »
Als volledig civiel ingenieurs analfabeet, en de nodige moeite met lezen maak ik het volgende op uit het stukje in de AD.

Bij de planning is men te optimistisch geweest en activiteiten gerelateerd aan de verwijdering van de voorlopige spoorvoorziening tergelijkertijd met de aanleg van de permanente spoorvoorziening. De daaruit volgende tijdvoordeel is bij aanvang van de daadwerkelijke werkzaamheden niet mogelijk gebleken, daar de afbraakploeg de opbouwploeg in de weg zit.

Het in de weg zitten kan veel meer betekennen dan de letterlijke betekenis. Het kan het fysiek in de wegzitten (een de afbraakploeg draait een schroe los, de opbouwploeg direct weer vast), logistiek (De vrachtwagens van de spoorwerkzaamheden zitten elkaar in de weg) of tegenwoordig een hot item; veiligheid (te veel hotwork op één plek).

Uiteindelijk komt het erop neer dat tijdens de planning bepaalde activiteiten geacht werden tegelijkertijd te worden uitgevoerd, terwijl bij de gedetaileerde dag tot dag planning, dat niet werkt.

De financiele strop bestaat nu dus uit de langere werkzaamheden om het spoor gereed te maken achter elkaar uit te voeren, de voorgespiegelde synergie is geen werkelijkheid geworden. De noeste werkers moeten langer betaald worden.

(Overigens hebben de bruggenbouwers daar geen monopolie op, bij grote projecten in de offshore zie je dat ook. Een ander voorbeeld is de gelijktijdige ontwikkelling van prototypes en productie modellen: Fyra, JSF, ... de lijst is oneindig. Mijn scepsis nivo stijgt dan ook naar onovertroffen hoogtes als een klant het woord synergie bezigt.)

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.