Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door martr
Vandaag om 21:16:38
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ronald Halma
Vandaag om 21:16:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim1969
Vandaag om 21:06:22
Microstepper motoren voor armseinpalen door Dennis1984
Vandaag om 21:01:37
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 20:43:05
Dönsdorfer Bauberichte door Frank 123
Vandaag om 20:40:18
Au bord de la Cèze door Frank 123
Vandaag om 20:22:56
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:05:35
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 20:01:32
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Herb73
Vandaag om 19:59:55
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 19:49:25
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:43:06
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim Vink
Vandaag om 19:17:44
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:03:55
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Benelux795
Vandaag om 18:03:23
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 17:59:18
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Frank 123
Vandaag om 17:45:38
Rocrail terugstel tijd wissels door AlbertG
Vandaag om 17:37:43
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim Vink
Vandaag om 17:24:50
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 17:13:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:12:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
Vandaag om 16:37:20
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Erwin 054
Vandaag om 16:29:08
Artitec goederenwagen door henk
Vandaag om 16:17:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door janw
Vandaag om 15:50:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 15:42:58
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 15:38:28
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 15:34:59
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door wob
Vandaag om 15:16:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:03:35
  

Auteur Topic: Einde van een era. Botlekbrug ontmanteld.  (gelezen 2632 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12473
    • sleutelspoor
Einde van een era. Botlekbrug ontmanteld.
« Gepost op: 10 October 2017, 17:37:15 »

foto Prorail
De laatste trein heeft deze brug gepasseerd. De "Oude Botlekbrug" heeft zijn langste tijd gehad. Afgelopen zondag de 8ste oktober 2017 is door de Matador de Val tussen de heftorens weggehaald en naar Vlaardingen vervoerd om te worden onttakeld. (mooi woord voor slopen) De Heftorens en aanbruggen zullen spoedig volgen.
« Laatst bewerkt op: 10 October 2017, 19:41:54 door Bert van Gelder. Reden: Titel onduidelijk »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Einde van een era.
« Reactie #1 Gepost op: 10 October 2017, 17:56:17 »
Er is nog even sprake van geweest door lokale politici om de brug een paar kilometer zuidelijker te verplaatsen naar het Spui, om de pont daar te vervangen, en zo een extra ontsluiting te krijgen, maar dat voorstel heeft het niet gehaald.

Maar wel bizar wat je op deze foto ziet, en vooral ook niet ziet. Aan deze zijde van de brug ligt de Botlek spoortunnel er ook nog onderdoor, en aan de andere kant de Botlek autotunnel. En de nieuwe Botlekbrug is de grootste en hoogste hefbrug in Europa.
« Laatst bewerkt op: 10 October 2017, 17:59:44 door jowi »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12473
    • sleutelspoor
Re: Einde van een era. Botlekbrug ontmanteld.
« Reactie #2 Gepost op: 10 October 2017, 21:59:28 »
en heeft ook de meeste storingen 8) de 100ste is reeds gepasseerd :-\
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Einde van een era. Botlekbrug ontmanteld.
« Reactie #3 Gepost op: 10 October 2017, 22:10:10 »
En zo had de Matador ook weer wat te doen. Druk beessie. Zal vast van de week weer eens voor een open Brienenoordbrug staan denk.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Re: Einde van een era. Botlekbrug ontmanteld.
« Reactie #4 Gepost op: 10 October 2017, 22:45:18 »
Allen,

In Januari 2002 zag het er nog zo uit vanaf het water

Arjan

« Laatst bewerkt op: 10 October 2017, 22:50:49 door ArjanB »

VictorPM

  • Online Online
  • Berichten: 594
Re: Einde van een era. Botlekbrug ontmanteld.
« Reactie #5 Gepost op: 10 October 2017, 22:50:02 »
^^ Zo! Dat kun je je nu al bijna niet meer voorstellen, zonder dat grote bakbeest ernaast...

VictorPM

  • Online Online
  • Berichten: 594
Re: Einde van een era. Botlekbrug ontmanteld.
« Reactie #6 Gepost op: 10 October 2017, 22:51:30 »
Linkje naar een betreffend topic op een collega-forum: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=57265.msg1194352#msg1194352
En naar nog een ander forum: https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?p=983424#p983424
« Laatst bewerkt op: 10 October 2017, 22:53:21 door VictorPM »

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: Einde van een era. Botlekbrug ontmanteld.
« Reactie #7 Gepost op: 19 February 2019, 19:20:10 »
Ik weet niet of het hier thuis hoort. Maar er is wat vertraging.

https://www.ad.nl/voorne-putten/weer-miljoenenstrop-voor-botlekbrug~aa475f99/

Hoe en wat is uit dit bericht wat lastig te halen.
« Laatst bewerkt op: 19 February 2019, 19:21:58 door vanderHoek »
met vriendelijke groet,

Martijn

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Einde van een era. Botlekbrug ontmanteld.
« Reactie #8 Gepost op: 19 February 2019, 20:43:19 »
Vreemd artikel weer. Het was toch altijd al de bedoeling om er sporen overheen te leggen (ook al ligt er een spoortunnel)?
Maar daar hebben ze dan bij de bouw geen rekening mee gehouden? Serieus? Dat kan ik me niet voorstellen. Zo dom zijn ze nou ook weer niet bij Rijkswaterstaat. De spoorbaan is ook duidelijk te zien op de foto hierboven. En dan gaat het artikel ineens verder met het verhaal dat het probleem niet is dat de brug er niet voor geschikt is, maar dat eea logistiek gezien niet handig is en het daarom vertraagd?

Wat is het nou?

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2356
  • Bnlx treinendokter.
Re: Einde van een era. Botlekbrug ontmanteld.
« Reactie #9 Gepost op: 19 February 2019, 21:31:06 »
Als volledig civiel ingenieurs analfabeet, en de nodige moeite met lezen maak ik het volgende op uit het stukje in de AD.

Bij de planning is men te optimistisch geweest en activiteiten gerelateerd aan de verwijdering van de voorlopige spoorvoorziening tergelijkertijd met de aanleg van de permanente spoorvoorziening. De daaruit volgende tijdvoordeel is bij aanvang van de daadwerkelijke werkzaamheden niet mogelijk gebleken, daar de afbraakploeg de opbouwploeg in de weg zit.

Het in de weg zitten kan veel meer betekennen dan de letterlijke betekenis. Het kan het fysiek in de wegzitten (een de afbraakploeg draait een schroe los, de opbouwploeg direct weer vast), logistiek (De vrachtwagens van de spoorwerkzaamheden zitten elkaar in de weg) of tegenwoordig een hot item; veiligheid (te veel hotwork op één plek).

Uiteindelijk komt het erop neer dat tijdens de planning bepaalde activiteiten geacht werden tegelijkertijd te worden uitgevoerd, terwijl bij de gedetaileerde dag tot dag planning, dat niet werkt.

De financiele strop bestaat nu dus uit de langere werkzaamheden om het spoor gereed te maken achter elkaar uit te voeren, de voorgespiegelde synergie is geen werkelijkheid geworden. De noeste werkers moeten langer betaald worden.

(Overigens hebben de bruggenbouwers daar geen monopolie op, bij grote projecten in de offshore zie je dat ook. Een ander voorbeeld is de gelijktijdige ontwikkelling van prototypes en productie modellen: Fyra, JSF, ... de lijst is oneindig. Mijn scepsis nivo stijgt dan ook naar onovertroffen hoogtes als een klant het woord synergie bezigt.)

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.