Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing  (gelezen 23957 keer)

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Gepost op: 05 oktober 2017, 22:16:33 »
Nog niet zo lang geleden heb ik voor een leuke prijs een NS 4600 op de kop kunnen tikken. Volgens de verkoper reed het ding niet, maar ik ging er vanuit dat ik dat wel op kon lossen, dus het ding van de verkoper overgenomen. Hierbij een foto van het model (heb nog steeds geen eigen foto, dus ik gebruik nog even die van Ger, dat blijft tenslotte een prachtige foto).



Toen ik het ding binnen kreeg zag het er optisch prima uit, op een kleine verbuiging bij de tender na. Dit recht gebogen en alles zag er weer prima uit. Ik heb mezelf weten te bedwingen en het ding eerst maar eens een tijdje in de vitrine gezet. Echter, ik had nog een Esu Loksound 4 decoder liggen die nergens in paste, dus ik was nieuwsgierig of het bij deze loc dan wel zou lukken.

Zo gezegd, zo gedaan, loc uit elkaar gesloopt en wat blijkt deze keer, de motor zit eens niet in de tender maar gewoon in de loc. Fijn, dat scheelt weer een hoop gedoe. Maar goed, het ding rijdt dus niet. Eerst maar eens de motor er uit gehaald en getest. Helaas scheurde direct de verbinding tussen de motor en de tandwielkast, die waren namelijk met een stukje rubber aan elkaar verbonden. Dat betekent dat er in ieder geval een nieuw stukje rubber moet komen. Maar goed, de motor maar eens getest en na een smeerbeurt liep het ding perfect. Mooi, dat uitgesloten. Daarna het chassis gepakt en de wielen geprobeerd rond te draaien, dat lukte voor geen meter. Eerst maar eens de tandwielkast uit elkaar gehaald zodat de wielen vrij zouden moeten kunnen lopen. Echter, er gebeurde niets, de wielen zaten muurvast. Allereerst dacht ik dat het aan het drijfwerk lag, maar dat zat soepeltjes en klemde nergens. Bij nader beschouwing zag ik echter groene corrosie rond de assen bij de hornblocks. Toen ik bijzonder veel kracht zette kwam er iets beweging in. Na alles uitvoerig geolied te hebben kwam de boel langzaam maar zeker los. Het duurde even voordat alles soepel liep, maar uiteindelijk liep het als een zonnetje.

Nadat ik dat weer draaiende had gekregen, heb ik de tandwielkast schoon gemaakt. Al het oude vet er uit en alles voorzien van nieuw vet en nieuwe olie. Uiteindelijk de boel weer in elkaar gezet en de motor met een stukje krimpkous verbonden met de tandwielkast. Daarna stroom op de wielen gezet et voila, de trein reed als een tiet. Hoppa, op naar de volgende uitdaging; past de sound decoder er in? Ook dat past met gemak, er kunnen er wel 3 in de ketel. Fijn, dan heb ik het ding tenminste niet voor niks aangeschaft.

Hier wat plaatjes van de hele bende:







Plan de campagne is: verlichting er in maken, speaker in de tender, glas in de ramen, personeel er in en gassen met die handel. Ik zie het met vertrouwen tegemoet.
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2017, 22:48:43 door Tomasso »
Spoor 0 adept

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #1 Gepost op: 06 oktober 2017, 00:51:54 »
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #2 Gepost op: 06 oktober 2017, 08:54:37 »
Gloeiende... Alle eer en credits voor Karst Drenth voor het maken van deze prachtige foto! ;D

Verstuurd vanaf mijn GT-I9295 met Tapatalk

Spoor 0 adept

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #3 Gepost op: 08 oktober 2017, 15:57:37 »
En verder. De lantaarns iets uitgefreesd en daarna de gaatjes geboord. Doordat de lampen behoorlijk naar voren staan bij de bufferbalk wilde ik niet dat de draadjes zichtbaar zouden zijn. Dat betekende dus onder een goeie hoek boren, zodat de draden straks ter hoogte van de steun zitten en praktisch onzichtbaar zijn. Zo gezegd, zo gedaan. Hierbij vast een foto van het resultaat:



Nu nog ff draadjes aan 3 smd ledjes solderen en dan kan de boel geplaatst worden. Daarna een klein printplaatje met een 15K weerstand er op en dan kan de boel aangesloten worden op de decoder. Als dat gebeurd is kan de tender onder handen worden genomen (stroomafname maken en speaker er in).

Wat me opvalt bij veel Philotrain locomotieven is dat ze naar rechts hellen. Bij zowat elke loc die ik heb valt het me op. Ook zag ik dat niet alle wielen op de grond stonden, het uis maar een fractie van een millimeter, maar het viel me wel op. Hoe dan ook, wat meer gewicht in de loc en alle wielen worden keurig op de rails gedrukt, dat komt dan ook wel goed. Voor nu nog maar eens ff verder prutsen.

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2017, 16:03:38 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #4 Gepost op: 07 oktober 2018, 16:45:37 »
Het ligt al even stil, maar er zijn toch ontwikkelingen. Ik heb de micro stekkertjes inmiddels binnen, zo kan ik de speaker in de tender doen en eventueel zelfs nog verlichting aan de achterzijde van de tender maken, terwijl de decoder in de loc zit. Het is wel pielen op de vierkante millimeter, want veel ruimte is er niet aan de onderzijde van de tender, maar met secuur werken kan ik wellicht 4 tot zes aansluitpunten realiseren (2 voor de speaker en eventueel 2 voor extra stroomafname en/of extra verlichting. De sound decoder en de speaker zijn er al, dus nu eens kijken hoe ik alles het beste ga vormgeven.

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

Spoor 0 adept

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #5 Gepost op: 07 oktober 2018, 16:48:32 »
Mocht het nou niks worden, een 4600 staat prima op een sloopdiorama....  8)

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #6 Gepost op: 07 oktober 2018, 16:54:27 »
Haha, jij hebt zeker ooit iets opgepikt over 'de aanhouder'

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk
Spoor 0 adept

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #7 Gepost op: 07 oktober 2018, 16:57:14 »
Ik heb nóg kleinere stekkertjes... En mijn 4618 heeft planken langs de tender.  :P
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #8 Gepost op: 07 oktober 2018, 17:09:27 »
Overigens ligt de mijne ook uit elkaar. Er komt een nieuwe (Faulhaber) motor in. Om de één of andere reden kan de LS 4.0 die Sagami niet lekker aansturen. Tijdens digitaal bedrijf warmt het ding lekker door. Het onderstel loopt zeer soepel. Dus daar ligt het niet aan. Maar wil wel van het opwarmen af. Nu dus een hele sterke Faulhaber. Kan ik morgen gaan ophalen in Duitsland op het postkantoor.
Met groet,

Ger.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #9 Gepost op: 07 oktober 2018, 17:49:51 »
Hier het zelfde, de Sagami motor in m'n 6000 is ook ruk, krijg d'r op
lage snelheid niet lekker aan de loop, dus ik wil deze ook vervangen.
Zou deze motor het zelfde zijn kwa afmetingen of kleiner dan die in de
4600.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #10 Gepost op: 07 oktober 2018, 18:02:07 »
Ik heb nóg kleinere stekkertjes... En mijn 4618 heeft planken langs de tender. 
Nog kleinere stekkertjes? Heb je daar een foto van en waar je die dingen besteld?

Wat betreft dat warm worden, ik heb daar geen benul van. Mijn 6000 is nog niet klaar en de enige andere sagami zitten in deze loc en de SS 700 dacht ik. Nou ja, gek, want het zijn mooie motortjes.

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

Spoor 0 adept


MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #12 Gepost op: 07 oktober 2018, 20:55:33 »
Wat een prachtige aanwinst toch weer. Valt me toch op dat jij altijd 'ergens' de mooiste locs 'op de kop tikt'. Hoe krijg je het toch voor elkaar ::) Geef mij ook eens die adresjes.

Ik ga je lekker volgen, succes met de ombouw (y)

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #13 Gepost op: 08 oktober 2018, 16:29:41 »
Is al een jaar geleden hoor En jij mag niet klagen met je mooie Werps tramloc

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk

Spoor 0 adept

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Philotrain NS 4600, de grote verbouwing
« Reactie #14 Gepost op: 08 oktober 2018, 20:48:37 »
Faulhaber zit erin. Vanaf 2V analoog mooie rijeigenschappen.

Foto's en een filmpje zeggen meer:

20181008_193803 by Tuup Tien, on Flickr

20181008_193816 by Tuup Tien, on Flickr

Vergelijk met de oude Sagami. Nagenoeg dezelfde afmetingen. Alleen het "lagergat" is wat groter, de de motorbeugel moet wat opgeruimd worden. Schroefgaten komen overeen. Type staat erop. 1524 is diameter-lengte.

20181008_193622 by Tuup Tien, on Flickr

20181008_193559 by Tuup Tien, on Flickr

20181008_193609 by Tuup Tien, on Flickr

20181008_194848 by Tuup Tien, on Flickr

Klik op de foto en als het goed is start het filmpje.
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2018, 20:56:09 door Gerke »
Met groet,

Ger.