Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 06:46:36
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 04:50:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sneek
29 June 2025, 23:14:11
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door meino
29 June 2025, 22:56:54
20 jaar BNLS door Huup
29 June 2025, 22:46:33
Time-of-flight module door Joz
29 June 2025, 22:41:33
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Jean-Pierre
29 June 2025, 22:37:34
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door 1200blauw
29 June 2025, 22:35:12
US diorama in H0 door Wim Vink
29 June 2025, 22:33:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
29 June 2025, 22:25:00
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
29 June 2025, 21:44:35
Piko 2025 door Die Bahn
29 June 2025, 21:20:17
VERPLAATST: Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Reinout van Rees
29 June 2025, 21:08:16
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Reinout van Rees
29 June 2025, 21:07:11
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door stoombr38
29 June 2025, 20:28:39
Antennes op Roco 1753 door Wilma1970
29 June 2025, 19:42:13
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
29 June 2025, 19:12:55
Raadplaatje door Dpc Fo
29 June 2025, 19:08:06
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
29 June 2025, 17:53:28
TTI Bergland Express door Huup
29 June 2025, 16:28:33
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
29 June 2025, 15:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
29 June 2025, 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
29 June 2025, 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
29 June 2025, 14:03:18
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
29 June 2025, 13:56:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
29 June 2025, 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
29 June 2025, 13:34:35
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
29 June 2025, 13:23:15
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
29 June 2025, 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
29 June 2025, 12:00:10

Auteur Topic: Hét spoor 1 en 0 treffen, 10 & 11 februari!  (gelezen 64195 keer)

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Modelspoortreffen Spoor 0&1 Maarn 10/11 februari 2018 de voor-en nabeschouwing .
« Reactie #360 Gepost op: 10 February 2018, 16:13:39 »
Dus kom gerust langs.
zij die bieden hebben meer kansen.

Gr, Ernst.
Kom morgen langs,we hebben een afspraak,weet je nog ?  ;)
Fraaie foto's zie ik voorbij komen,word vast leuk morgen  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

PeterW

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • 1:32
Re: Hét spoor 1 en 0 treffen, 10 & 11 februari!
« Reactie #361 Gepost op: 10 February 2018, 16:45:22 »
Ik heb m'n ogen uitgekeken. Wat een prachtige banen!

Michiel, bedankt voor het organiseren! Alles was prima geregeld.

Erg leuk om de banen nu eens in het echt te zien. Kunstwerken.

Gr,

Peter

JeanR

• Offline Offline
« Reactie #362 Gepost op: 10 February 2018, 17:17:47 »
Niemand foto's gemaakt?
Ben benieuwd,

Grt. Jan.

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Modelspoortreffen Spoor 0&1 Maarn 10/11 februari 2018 de voor-en nabeschouwing .
« Reactie #363 Gepost op: 10 February 2018, 18:29:43 »
Een advies:heb je tijd, dan zeker gaan!

Dat is een sportieve reactie (y)
Ik kom morgen zeker even een kopje thee drinken.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #364 Gepost op: 10 February 2018, 19:08:27 »
Was leuk gezellig zo een eerste keer. Voor wie nog twijfelt. Morgen kan je nog een kijkje nemen!
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

RobK

• Offline Offline
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
« Reactie #365 Gepost op: 10 February 2018, 19:28:13 »
Bezoek aan schaal 1 en 0 in Maarn

verslag zonder foto's*

Het 01Treff in Maarn is een nieuwe modelspoorshow op de kalender. Zoals de naam aangeeft is het een ontmoeting met modeltreinen in de schalen 1 en 0, vrijwel zonder uitzondering naar Duits voorbeeld. Bij ons bezoek zaterdag bleek de vlag de lading goed te dekken.

Meteen achter de ingang van De Twee Marken, nog vóór de kassa waar je €10 entree betaalt, rijdt Ernst Jorissen hoorbaar en zichtbaar voorbij. Holzheim is een niet zo diepe baan, maar wel met een flinke rijlengte, lang genoeg om de hele rij wachtenden te amuseren.

In de grootste zaal, gevuld met uitsluitend schaal I, staat links het industriële diorama Vierheim van organisator Michiel Stolp. De enige baan die werd gepresenteerd als diorama, afgezoomd met een frieslijst erboven en met eigen belichting in daglichtkleur. De illusie van een opgeruimd-rommelig hedendaags industrieterrein met betonnen vloeren was perfect. Op de sporen reden twee Kö'tjes ijverig af en aan met een keur aan echt smerige goederenwagens.

Een behoorlijke rijlengte van zo'n 15 meter heeft de Duitse Fremo-groep weten te bereiken met zijn boogmodulen, en twee rechte inbrengen, aaneengekoppeld tot een L-vormig arrangement. De dienst werd onder meer uitgevoerd door een korte reizigerstrein van vier rijtuigen achter een tenderloc. Van het befaamde rijden volgens dienstregeling, compleet met vrachtbrieven, kwam het niet altijd. En was er eens geen actie, dan hoefde je je maar om te draaien om het geëlektrificeerde emplacement van de bekende Stadstrecke te bewonderen.

Een manshoge muur van vitrines vormt de etalage van de firma KM1, die met een complete winkel aanwezig is. De glazen wand is tot de nok gevuld met, uiteraard enorme, loks zoals een Baureihe 03. Ook de I-mensen hadden een plekje. Bovenin één van de uitstalkasten zaten er wel honderd op een rij. Veel van hun plastic familieleden waren elders in het gebouw per trein onderweg. Hosenträger heeft een stand waar je hun mooie zelfbouwwissels nu eindelijk eens van dichtbij kan aanraken - uh, bekijken. Ook bij andere aanbieders in De Twee Marken is er een rijk scala van scenery-items en onderdelen in schaal 1:32 te bekijken - en aan te schaffen natuurlijk. Zelfbouwers en superaars stonden in ieder geval vol overgave in de bakjes te graaien. Niet bij iedereen kan worden gepind, maar dat wordt in onderling overleg meestal soepel opgelost.

In het spoornulzaaltje is éénmalig het Beierse station Oberammergau te zien, dat normaliter niet buitenshuis komt. Voor het 01Treff is een uitzondering gemaakt. Een klein E69-lokje wacht er geduldig op zijn volgende opdracht. Intussen pendelt een Beierse tenderloc met een trein van tweeassige rijtuigjes.

Weingarten, ook in 0, is een dorpsstation in de buurt van een grote stad. Silberlingen stoppen er voor de forensen, terwijl in de andere richting goederentreinen voorbij tuffen.

Tenslotte, wat schaal 1:45 betreft, de steenvormfabriek van Paul Dirkzwager. Die wordt bediend door een kittig smalspoorlijntje met een minuscuul (zeker in 1-ogen) diesellokje met een sleep kipwagens erachter.

Maar er staat nog een baan in deze zaal, nu weer in schaal 1. Grauw en beroet is het op Braubach. Een rangerende stoomloc wacht netjes voor het sein (Hp0) totdat de railbus de weg heeft vrijgemaakt. Evenals bij andere banen eindigt ook hier het emplacement in een ruimtebesparende segmentdraaischijf.

Terug naar de gang. Daar blijkt het thema, al dan niet met opzet, te zijn: detaillering. Bij schaal I kun je eindeloos ver doordetailleren. En dat is te zien in de vier stadsdiorama's, elk een meter lang, van Hartmut Stöver. Een groep baanwerkers op een stedelijk spoorviaduct met daaronder winkels in de bogen, zwaar transport over een spoortje door een drukke straat, arbeiders die met machine-onderdelen slepen of met handkracht een open wagen vol turf leeghalen: alles is af, compleet met verschillende soorten onkruid en duivenpoep. Zelfs al heb je helemaal niks met treinen, dan kun je hier toch uren naar turen. Ik ontdekte pas na een kwartier de gesloten goederenwagen in de fabriek.

Heel landelijk, maar net zo gedetailleerd, gaat het eraan toe op de turfstekerij. Het is schaal I, maar dat zou je aan de spoorwijdte niet kunnen aflezen, want die is een stuk smaller dan 45mm. Er is maar weinig personeel betrokken bij de turfproductie, maar dat heeft dan wel de beschikking over twee treinen, elk getrokken door een luidruchtige diesel.

Het restaurant biedt de gebruikelijke warme en koude dranken (ja, Bier haben wir auch), gebak, soep en broodjes, door charmante dames geserveerd tegen schappelijke prijzen.

Kortom, er is veel te zien, meer dan ik hier kon opschrijven. Wie niet zo bekend is met de grotere schalen, kan op het 01Treff zijn blik aanzienlijk verruimen. Morgen, zondag 11 feb. kan het nog. En anders, wie weet, volgend jaar weer?

*foto's zijn hier al genoeg. Bovendien ga je na lezing van dit verslag morgen zelf kijken.

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #366 Gepost op: 10 February 2018, 20:10:19 »
Vandaag bezocht ik de gezellige 01-Treff. Veel gezien, inspiratie opgedaan, mensen gesproken, het een en ander op de kop getikt en besloten om nog eens kritisch te kijken naar het ontwerp voor mijn nieuwe spoor 1-baan.
Deze beurs is zeker voor herhaling vatbaar.
Ik dank alle deelnemers, en speciaal Michiel Stolp, voor de prettige dag.

Groet,
Bas

posthumus

• Offline Offline
« Reactie #367 Gepost op: 10 February 2018, 21:05:44 »
Vandaag geweest, Michiel en team nogmaals bedankt, super !  (y) (y) ! Mooi en gezellig treffen, ik ben ruim 4 uren binnen geweest, veel gezien, enthousiaste mensen gesproken en nog wat leuke kleine bouwsetjes van lazerkarton gekocht (Zapf), bij KM1 een "lokliege" - schuimplastic mal om aan je model te kunnen werken en bij Ernst Jorissen een Esso vat en 2 stapels hout  8).
Ik zeg volgende jaar graag weer indien mogelijk. Leuke gemoedelijke locatie.
De top voor mij was de primeur bij KM1, (wat zijn dat een aardige lui)  met de (nog messing-kleurige) 6 assige e-loc de E-50. Ongelooflijk wat een (draaistel) details, dit wordt lijkt mij werkelijk een schitterend model. De vorm van deze loc lijkt perfect getroffen, echter nog "even" geduld...
Voor wie morgen gaat, heel veel plezier!

Ferry As

• Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • **
« Reactie #368 Gepost op: 10 February 2018, 21:13:17 »
De eerste dag van dit treffen zit er op...

Moe maar met een meer dan voldaan gevoel over vandaag.

Het is nooit mijn intentie geweest om op stap te gaan met de baan maar het is me uitstekend bevallen  :)

Gezellige atmosfeer, leuke babbels met bezoekers, mede exposanten en handelaren.

Iedereen die op welke wijze dan ook heeft bijgedragen aan dit eerste 01 treffen, heel hartelijk bedankt  (y)

Last but not least : Michiel, je hebt een super weekend georganiseerd die zeker voor herhaling vatbaar is !

Nu douchen en slapen, de hele dag op je hoeven staan ben ik blijkbaar niet echt gewend 😇

Grt

Ferry

bernhard67

• Offline Offline
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
« Reactie #369 Gepost op: 10 February 2018, 22:31:48 »
Hallo Michiel,

Ik heb enorm veel  plezier gehad  op de door jou georganiseerde spoor 1 en nul beurs. Mocht dit volgend jaar weer plaats vinden dan hoop ik dat de mix spoor 1 en spoor nul het zelfde blijft zo als jij  het dit jaar heb neer gezet..

De tijd die ik kwijt was met het reisen met de trein was het meer dan waard vanaf Emmen naar Maarn. Om 16.30 vertrokken uit Maarn en om 19.15 in Emmen.

Persoonlijk denk ik dat jij nu Maarn heel goed op de kaart heb neergezet zelfs over de grens van Nederland naar Duitsland en Belgien toe.

Met spoorse groeten,

Bernard

ps Zondag nog even lekker een dag je genieten van al het moois. Voor de spoor nul en spoor 1 liefhebbers die thuis zijn gebleven hebben heel wat moois gemist

Jelmer

• Offline Offline
« Reactie #370 Gepost op: 10 February 2018, 23:18:37 »
Bezoek aan schaal 1 en 0 in Maarn

....

In het spoornulzaaltje is éénmalig het Beierse station Oberammergau te zien, dat normaliter niet buitenshuis komt. Voor het 01Treff is een uitzondering gemaakt. Een klein E69-lokje wacht er geduldig op zijn volgende opdracht. Intussen pendelt een Beierse tenderloc met een trein van tweeassige rijtuigjes.

.....

*foto's zijn hier al genoeg. Bovendien ga je na lezing van dit verslag morgen zelf kijken.[/i][/sub]

Ik zou heel graag foto's willen zien van deze baan "Oberammergau". Dit thema heeft erg mijn interesse, en ik ben benieuwd naar de omzetting in model.
Helaas kan ik zelf niet in Maarn zijn dit weekend, daarom de vraag of er ook foto's van deze baan geplaatst kunnen worden (of anderszins een link naar deze baan en foto's). Mag ook per PB.

Hartelijke groet,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #371 Gepost op: 11 February 2018, 00:47:55 »
Dat hoort denk ik in het https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77492.0 draadje thuis  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ad Cleijsen

• Offline Offline
« Reactie #372 Gepost op: 11 February 2018, 09:41:02 »
Hoi allemaal,

Al lang naar uitgekeken naar het 'Sinsheim' van Nederland.

De door Michiel opgezette Treff was gewoon prima. Voor mij als beginnend en maar niet op gang kunnen komen toch weer een bijzonder inspirerende bijeenkomst.
Naast het bewonderen van banen, de vitrines etc ook mijn netwerk in het treintjesgedoe weer kunnen ophalen. Het is gewoon tof om de knutselaars live te spreken, gewoon face to face. Het Nederlandse circuit spur1 is niet groot te meer om dit moment goed uit te nutten.

Het grote nadeel van zo'n inspirende dag is weer dat je je eigen baan gaat overwegen. Gooi ik de boel maar weer eens plat om verbeteringen aan te brengen? Ga ik toch de overweging maken om niet meer te spijkeren (dat gaat wel langzaam hoor). Nou ja. Voor mij, gelukkig komt er schot in de verbouwing van de zolder, dus uiteindelijk gaat het goed komen met mijn geplande mancave. Voor kerstmis klaar, nu de vraag welke kerst.

In ieder geval - zeer zeker zal ik in gaan op de uitnodiging om bij vrienden van spoor 1 eens een dagje te gaan rijden. KM1 belooft in Q2 de BR56 uit te gaan leveren, dus zeer zeker zal ik deze loc met mijn demag dampfbagger aldaar eens een dagje laten rondsjokken. (zal de site maar weer eens gaan bezoeken).

Voor diegene die zo dadelijk gaan. Ongetwijfeld ga je een leuke dag in. De inzet van Michiel en uiteraard zijn companen die hier zeker aan bijgedragen hebben zal er absoluut voor zorgen dat je je gaat vermaken. Dat kost een tientje ;)

En voor Michiel en treff deelnemers, wederom een zeer inspirerende dag.

Groeten Ad
« Laatst bewerkt op: 11 February 2018, 10:03:30 door Ad Cleijsen »

Henk spur 0

• Offline Offline
« Reactie #373 Gepost op: 11 February 2018, 10:16:15 »
Gisteren samen met Rick naar Maarn geweest.
Allereerst wil ik de organisatie een groot compliment geven, een geweldig evenement (y) (y)
We hebben hele mooie banen gezien, en een hoop inspiratie opgedaan (hierbij valt mijn geknoei in het niets ;)).
Alle deelnemers namen uitgebreid de tijd om antwoord op vragen te geven (y)
Een hoop bekenden weer eens in het eggie gesproken, is toch leuker dan communiceren via een toetsenbord ;D
Als er weer een editie komt, gaan we zeker weer kijken.

Grtz. Henk & Rick

Iedereen bouwt naar eigen kunnen en vermogen.

MB6400

• Offline Offline
« Reactie #374 Gepost op: 11 February 2018, 11:02:00 »
Gisteren samen met een niet-spoor maat naar Maarn gereden.
Bijzonder leuk en knus evenement met een heel ontspannen sfeertje. Genoeg inspiratie opgedaan en zelfs de niet-spoorder heeft diverse spulletjes spoor 1 meegenomen. Hij is bijna bekeerd  ;D

Kortom goed geregeld Michiel en als er een vervolg komt, zijn wij er weer.  (y)

Voor iedereen die vandaag gaat, veel plezier.