Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
Vandaag om 09:46:54
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 09:16:22
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:00:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 08:46:11
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 08:25:03
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
booster vraag door Ben
Vandaag om 06:43:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
05 August 2025, 16:59:19

Auteur Topic: Meetwiel modelspoor?  (gelezen 6706 keer)

henk

• Offline Offline
Re: Meetwiel modelspoor?
« Reactie #30 Gepost op: 30 September 2017, 13:10:58 »
Best wel. Ik wil gewoon realistisch ogend treinverkeer.  ;D
Succes met de high tech meterij en Agge maar leut het.  (y)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Arbhin

• Planner
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Modelbouw of op-schaal bouwen?
    • Digitaal rijden:
« Reactie #31 Gepost op: 30 September 2017, 14:06:55 »
Jowi,
Jouw dilemma komt mij bekend voor.
Bij Veolia of hoe die maatschappij in de Achterhoek ook alweer heette toen, wilde ze een 'assenteller' voor de treinen. Aan de hand van deze 'assenteller' konden ze dan nagaan of een trein wel of niet een blok gepasseerd was.
Aan de hand van het aantal rotaties van de wielen zouden treinen zelfstandig tot stilstand kunnen komen bij de diverse perrons.
En konden overwegen en seinen anticiperend reageren op de treinen.
Echter hadden ze voor de wielen PI=3,14 aangenomen.
NU weet iedereen dat PI geen 2 cijfers achter de komma is, maar een paar meer en zo kwamen ze over diverse kilometers enkele meters te kort, waardoor treinen opeens vóór perrons stil kwamen te staan. Of seinen die niet het correcte seinbeeld gaven, wel we kunnen allemaal wel bedenken welke problemen zich voor deden.

Je kunt met idd een kaart-wiel de afstanden vrij nauwkeurig afmeten.
Je kunt ook een trein op vaste snelheid over het traject laten rijden en aan de hand van de tijd dat deze erover doet de afstand terug rekenen.
Er zijn meerdere wegen naar het eindstation voor dit probleem.
Ik mag aannemen dat de gehele baan overal goed bereikbaar is?
Anders zit je nog met een probleempje van tunnels en dergelijke.

Succes,

Arbhin
Volg mijn draadje over ontwerpen en plannen van een nieuwe Modelbaan: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73506

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #32 Gepost op: 30 September 2017, 14:16:18 »
Dat klinkt echt als grote onzin.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Ben

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 30 September 2017, 14:31:31 »

En ja, het is een beetje OCD gedrag dit maar ja ;D

Je zult mij er niet over horen. ;D

Maar gezien de prijs van terugmelding: waarom niet meer referenties in je blok inbouwen? Zodra je een kleine stroomonderbreking hebt op die lange blokken waar je feitelijk alleen maar binnenkomst meldt ga je het schip in....... Niets werkt betrouwbaarder dan een echte stopmelder. En dan nog kun je het stopgedrag variëren in TC toch?

Gr, Ben.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 30 September 2017, 15:05:08 »
Op zich heb ik geen problemen met de terugmeldingen. Met meer melders wordt de afwijking tussen de ijking en de echte afstand natuurlijk wel wat minder omdat er over minder lange lengtes gereden wordt. Maar op dit moment heb ik goed geijkte lokjes die over een blok van 224cm op de 0.5cm nauuwkeurig stoppen, elke keer weer. Dus daarvoor hoeft je het niet te doen.

clickmaniac

• Offline Offline
  • The perfect is the enemy of the good
« Reactie #35 Gepost op: 30 September 2017, 15:38:29 »
Lijkt me sowieso een leuk gereedschapje, zo'n curvimeter. Hebbuh!!

Bert V

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 30 September 2017, 15:43:36 »
Als al je locjes inderdaad goed geijkt zijn betekent dat dus ook dat ze allemaal op precies hetzelfde punt zullen stoppen. Dan maakt het ook helemaal niets uit als je een beetje smokkelt met de centimeters van je blok want die aanpassing geldt dan eveneens voor alle loks en ze zullen dan ook weer allemaal op hetzelfde (aangepaste) punt stoppen. Die kleine afwijking wordt niet meegenomen naar de volgende blokken want de software begint gewoon te rekenen op het moment dat een blok binnengereden wordt en de melder aan gaat. Of dat iets eerder of later is dan op grond van de lengte van het vorige blok verwacht zou mogen worden maakt verder helemaal niets uit, het rekenen begint gewoon opnieuw.

Groeten,
Bert

VictorPM

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 30 September 2017, 18:58:05 »
Aan de hand van het aantal rotaties van de wielen zouden treinen zelfstandig tot stilstand kunnen komen bij de diverse perrons.
En konden overwegen en seinen anticiperend reageren op de treinen.
Echter hadden ze voor de wielen PI=3,14 aangenomen.
NU weet iedereen dat PI geen 2 cijfers achter de komma is, maar een paar meer en zo kwamen ze over diverse kilometers enkele meters te kort, waardoor treinen opeens vóór perrons stil kwamen te staan.

De exacte wieldiameter is dan minstens zo belangrijk als het aantal cijfers achter de komma van pi.
Want die wieldiameter varieert nogal tussen nieuw en afgesleten, terwijl pi een contante waarde blijft.
Lijkt me sterk trouwens dat ze echt met 3,14 gerekend hebben. Ze waren toch niet aan het hoofdrekenen? Elk rekenmachinentje rekent met een exactere waarde van pi dan 3,14.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #38 Gepost op: 30 September 2017, 20:12:50 »
En ja, het is een beetje OCD gedrag dit maar ja ;D
Ik moest even opzoeken wat dat betekent, maar dat is wel iets wat ik al dacht.  :)
Je bent gewoon te moeilijk bezig. Als je nu de bloklengte bij benadering hebt vastgesteld en de ene loc stopt op de gewenste plek en de andere niet, dan klopt er iets niet aan de ijking. Of het gedrag van bepaalde locs is wispelturig. Dat gaat echt niet verbeteren als je de lengte exact opmeet. Het verschil tussen de locs zal blijven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 30 September 2017, 20:42:23 »
Klopt, maar het maakt de afwijkingen wel inzichtelijk. Want zonder de exacte lengte weet je alleen dat lok 1 iets verder stopt dan lok 2, mét de exacte bloklengte weet je ook meteen welke van de 2 de 'betere' is :) want diegene die het dichtst bij het stoppunt stopt, hoeft dus niet de best geijkte te zijn... want de daadwerkelijke stoppunt kon wel eens tussen lok 1 en lok 2 in liggen. En zou lok 2 wel eens veel beter zijn. En ik wil het gewoon zo exact mogelijk weten :)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #40 Gepost op: 30 September 2017, 21:42:04 »
Nou, dan zal ik je verder niet meer storen. ;D Meet ze.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bert V

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 30 September 2017, 22:34:27 »
Je maakt het m.i. onnodig ingewikkeld. Je testgedeelte of inregelblok of hoe je het ook noemen wil moet nauwkeurig qua lengte zijn. Dat is een voorwaarde om goed in te kunnen regelen. Ik heb een lang recht blok van 225 cm voor het kalibreren. Eerst zorg ik ervoor dat de snelheid bij de diverse decoderstappen in de software (iTrain) vastgelegd wordt en vervolgens is het finetunen. Op 10 cm voor het eind van het inregelblok moet iedere loc stoppen en dat is verder gewoon een kwestie van inregelen met de software per loc. Als dat allemaal ingeregeld is stopt iedere loc bij elk ander blok ook gewoon exact op de plek die ik aangegeven heb en als dat ergens niet helemaal op de plek is die ik wil door eventueel een niet helemaal correcte lengte van dat blok dan hoef ik alleen de stoppositie in dat blok maar iets aan te passen. Alle locs zullen vervolgens in dat blok op dezelfde juiste plek stoppen. 

Groeten,
Bert

peterha

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 01 October 2017, 09:19:31 »
.... dat is verder gewoon een kwestie van inregelen met de software per loc.
Dat geldt voor Traincontroller idem dito. Ook daar moet je in de software per loc een goed afrem- en stopgedrag regelen (zie de handleiding).
Als dit rem- en stopgedrag voor elke individuele lok goed is ingesteld, zal elke lok op de door jou opgegeven positie stoppen. En of dat nou xx cm vanaf het begin of yy cm voor het einde is, maakt niet uit.
Met vriendelijke groet,
Peter

jowi

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 01 October 2017, 10:13:51 »
Ik merk toch wel wat variatie bij sommige loks. De ene stopt echt constant spot-on, de andere wil nog wel eens een cm verder of eerder stoppen. In H0 zal 1cm niet zo spannend zijn maar in N is het toch best veel, maar natuurlijk niet onoverkomelijk. En op zich is een beetje variatie ook geen probleem, daar kun je rekening mee houden.

elroy15

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 01 October 2017, 10:42:55 »
Beste Allemaal.

Wil hier ook mijn steentje aan bijdragen.
Zelf rijdt ik met iTrain. Hier kan je per lok ook de traagheidssimulatie en de reactievertraging instellen.
Dit beïnvloed ook de stoppositie. Ik ken TC niet. Maar kan je in TC ook per loc de traagheidssimulatie en
reactievertraging instellen? Dan zou dit ook nog een optie zijn om de loc beter te laten stoppen.

Mvg,
Wout