Doel:€250.00
Donaties:€178.00

Per saldo:€-72.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 25-01-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

On traXS 2023 17 t/m 19 maart Spoorwegmuseum. door Noordpool
Vandaag om 08:02:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Patrick1975
Vandaag om 07:30:41
IR-treinen Berlijn-Schiphol (blauw/grijs/wit) door ES44C4
Vandaag om 06:17:42
Helaas geen EUROSPOOR2023 door Hirschsprung
Vandaag om 06:16:33
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door FreekH
Vandaag om 00:28:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:22:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Robkop
Vandaag om 00:16:29
Een messing dak walsen, maatje groter door roadster36
Vandaag om 00:06:44
Spoor op industrieterrein Lage Weide door ErikvanR
27 januari 2023, 23:55:30
Brawa 2023, nieuws fabrikant (H0) door Markoes
27 januari 2023, 23:36:36
D&H functiedecoder FH05B door joespoor
27 januari 2023, 23:30:21
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Benelux795
27 januari 2023, 23:20:26
Berna-bahn, een klein speelbaantje in N door Bert V
27 januari 2023, 23:06:29
(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen door St00mboy
27 januari 2023, 23:00:16
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
27 januari 2023, 22:52:30
Rangeersein door sneek
27 januari 2023, 22:40:42
2023 BEMO Nieuws door R.C.Grootveld
27 januari 2023, 22:33:29
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Ferdinand Bogman
27 januari 2023, 22:26:09
Mijn rijdend materieel door Carl
27 januari 2023, 22:24:32
Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm. door bask185
27 januari 2023, 22:17:49
Onderdelenlijst Kato 37-1309 door RonaldEU-AM
27 januari 2023, 22:12:47
Een "werkende"sluis door jan_vm
27 januari 2023, 21:59:13
TILLIG H0, nieuws van de fabrikant. door ES44C4
27 januari 2023, 21:24:29
Flikkerende bezetmelding in Koploper met xTreme keerlus door Frank 123
27 januari 2023, 21:22:30
US dieselmaterieel H0 door HJ
27 januari 2023, 21:14:56
De fabriek - Spoor 0 door RonaldEU-AM
27 januari 2023, 21:13:14
Ermehuizen anno 1974 door Huup
27 januari 2023, 21:09:40
Hornby International 2023 door DBCargo
27 januari 2023, 21:07:24
NS700/ Nedtrain door Edsko Hekman
27 januari 2023, 20:34:17
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Peter Kleton
27 januari 2023, 20:07:18
  

Auteur Topic: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950  (gelezen 17649 keer)

Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 345
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #60 Gepost op: 14 april 2022, 23:59:23 »
Afgelopen 9-10 april was weer het weekend van de Open Museumdagen. De hal van Spoor op Vleugels weer eens getracht te kuisen en de rommel op te ruimen, zodat het museumseizoen kan beginnen. De belangstelling was helaas niet al te groot, maar het mooie weer zal daarvoor een verzachtende omstandigheid geweest zijn. Het Stationskwartier is inmiddels zover gevorderd, dat we er kunnen rijden met onze treinen. De centrale - een DR5000 - al dan niet met een (WLan) Z21 muis - stuurt de baan aan.
De rijdende treinen zijn niet altijd in overeenstemming met het tijdsbeeld dat we in de scenery trachten weer te geven: Stationskwartier moet onze leden tenslotte de gelegenheid geven om ook met eigen materieel te rijden.

<a href="https://www.youtube.com/v/9pj13xLoqc4" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/9pj13xLoqc4</a>

Al met al was het een nuttig weekend waarin gebleken is, dat met name het schakelen van de wissels niet altijd even comfortabel gaat. De baan staat echter ook in TrainController en is dus te automatiseren. Daarnaast is er door Werner in TC ook een speciaal tabblad gemaakt waarin specifiek de wisselaansturing mogelijk is. De DR5000 kan stand-alone gebruikt worden met de Z21 muis; voor het gebruik met visuele throttles in de DR5000 app of d.m.v. TrainController is een PC met scherm nodig.


Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 345
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #61 Gepost op: 04 juli 2022, 15:19:51 »
De voetgangersbrug bij de overweg van de sporen richting Boxtel is een zeer markant punt geweest en de verkeersdrukte daar heeft ongetwijfeld mede bijgedragen aan de wens voor een betere treinenloop. Het gedeelte van Eindhoven ten noorden van de spoorlijn - Woensel - was nog niet zo druk bebouwd, van het universiteitsterrein - TUE - was nog geen sprake, het stoomtijdperk werd afgesloten: allemaal redenen om het zgn. hoogspoor aan te gaan leggen. Wij concentreren ons op de periode daarvoor en dat levert zeer interessante informatie op tijdens de zoektochten ernaar: meest fotos van de situatie destijds, maar voor de liefhebber is het smullen. Bronnen die ons hiermee o.a. helpen, zijn 'Eindhoven in Beeld' (EIB), en het Regiobaal Historisch Centrum, zoals Hans al eerder vermeldde.



Op de foto is te zien, dat we die verkeersdrukte nog niet uitgebeeld hebben, maar dat zal ongetwijfeld wel komen.


zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4357
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #62 Gepost op: 04 juli 2022, 16:53:32 »
Prachtig gemaakt! Wanneer rijden de treinen? Want op die dag kom ik dan graag een kijkje nemen.

Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 345
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #63 Gepost op: 10 juli 2022, 11:37:08 »
We hebben nogal wat last van de werkzaamheden aan de uitbreiding van de museumbaan, waardoor de treinen niet altijd even goed rijden. Maar de schoolvakanties beginnen, en dus gaan we snel aan de slag om dat op te lossen, want de kinderen willen natuurlijk wel dat de treinen rijden. De baan van Peter, die ook in de hal staat, rijdt altijd als Peter er zelf is. Het Stationskwartier is altijd beschikbaar voor de leden om te rijden en de museumbaan, wel, daar kan ook gereden worden, maar niet altijd met alle beschikbare samenstellingen. We zijn er altijd op de dinsdag, de woensdag en de vrijdagmiddag.
Iedereen is welkom.

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #64 Gepost op: 10 juli 2022, 12:14:00 »
Heel mooi die achtergrond! Misschien is die nog wel aan te passen zodat die beter aansluit met de ingang van de Demer.
Groeten Eeg