Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko lok digitaal rijdt direct weg door Pieter Bregman
Vandaag om 15:15:35
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:09:09
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 14:52:20
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 14:45:49
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 14:19:56
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 13:47:16
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:21:18
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
  

Auteur Topic: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950  (gelezen 20621 keer)

Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 369
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #60 Gepost op: 14 april 2022, 23:59:23 »
Afgelopen 9-10 april was weer het weekend van de Open Museumdagen. De hal van Spoor op Vleugels weer eens getracht te kuisen en de rommel op te ruimen, zodat het museumseizoen kan beginnen. De belangstelling was helaas niet al te groot, maar het mooie weer zal daarvoor een verzachtende omstandigheid geweest zijn. Het Stationskwartier is inmiddels zover gevorderd, dat we er kunnen rijden met onze treinen. De centrale - een DR5000 - al dan niet met een (WLan) Z21 muis - stuurt de baan aan.
De rijdende treinen zijn niet altijd in overeenstemming met het tijdsbeeld dat we in de scenery trachten weer te geven: Stationskwartier moet onze leden tenslotte de gelegenheid geven om ook met eigen materieel te rijden.

<a href="https://www.youtube.com/v/9pj13xLoqc4" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/9pj13xLoqc4</a>

Al met al was het een nuttig weekend waarin gebleken is, dat met name het schakelen van de wissels niet altijd even comfortabel gaat. De baan staat echter ook in TrainController en is dus te automatiseren. Daarnaast is er door Werner in TC ook een speciaal tabblad gemaakt waarin specifiek de wisselaansturing mogelijk is. De DR5000 kan stand-alone gebruikt worden met de Z21 muis; voor het gebruik met visuele throttles in de DR5000 app of d.m.v. TrainController is een PC met scherm nodig.


Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 369
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #61 Gepost op: 04 juli 2022, 15:19:51 »
De voetgangersbrug bij de overweg van de sporen richting Boxtel is een zeer markant punt geweest en de verkeersdrukte daar heeft ongetwijfeld mede bijgedragen aan de wens voor een betere treinenloop. Het gedeelte van Eindhoven ten noorden van de spoorlijn - Woensel - was nog niet zo druk bebouwd, van het universiteitsterrein - TUE - was nog geen sprake, het stoomtijdperk werd afgesloten: allemaal redenen om het zgn. hoogspoor aan te gaan leggen. Wij concentreren ons op de periode daarvoor en dat levert zeer interessante informatie op tijdens de zoektochten ernaar: meest fotos van de situatie destijds, maar voor de liefhebber is het smullen. Bronnen die ons hiermee o.a. helpen, zijn 'Eindhoven in Beeld' (EIB), en het Regiobaal Historisch Centrum, zoals Hans al eerder vermeldde.



Op de foto is te zien, dat we die verkeersdrukte nog niet uitgebeeld hebben, maar dat zal ongetwijfeld wel komen.


zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4465
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #62 Gepost op: 04 juli 2022, 16:53:32 »
Prachtig gemaakt! Wanneer rijden de treinen? Want op die dag kom ik dan graag een kijkje nemen.

Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 369
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #63 Gepost op: 10 juli 2022, 11:37:08 »
We hebben nogal wat last van de werkzaamheden aan de uitbreiding van de museumbaan, waardoor de treinen niet altijd even goed rijden. Maar de schoolvakanties beginnen, en dus gaan we snel aan de slag om dat op te lossen, want de kinderen willen natuurlijk wel dat de treinen rijden. De baan van Peter, die ook in de hal staat, rijdt altijd als Peter er zelf is. Het Stationskwartier is altijd beschikbaar voor de leden om te rijden en de museumbaan, wel, daar kan ook gereden worden, maar niet altijd met alle beschikbare samenstellingen. We zijn er altijd op de dinsdag, de woensdag en de vrijdagmiddag.
Iedereen is welkom.

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #64 Gepost op: 10 juli 2022, 12:14:00 »
Heel mooi die achtergrond! Misschien is die nog wel aan te passen zodat die beter aansluit met de ingang van de Demer.
Groeten Eeg

Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 369
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #65 Gepost op: 29 juli 2023, 13:34:56 »
Hier eindelijk weer eens een update van onze clubbaan "Stationskwartier".
Gistermiddag hebben we gereden met een aantal treinen en dat verliep best aardig. De baan staat in de museumhal van het Speelgoedmuseum en daar wordt heel druk gewerkt aan Spoor op Vleugels, waardoor de baan waarschijnlijk wat sneller vuil wordt. Maar daar heeft een van onze nieuwe leden - Frank - wat voor gemaakt: een rijtuig met een poetsmogelijkheid.  Waarover later wat meer. In ieder geval moest er link gepoetst worden en daarbij kwam 'de poets' goed van pas.

In eerste instantie hebben we naast de DR5000 software ook TrainController van Freiwalt ingezet. Echter, om de baan toegankelijker te maken voor alle leden, heeft Jan, samen  met Frank, de stoute schoenen aangetrokken en een controle paneel gemaakt waarmee de diverse wissels bij het station kunnen worden geschakeld.



En ja, er moeten nog wel wat teksten op aangebracht worden, maar evengoed, het werkt !

Een van de makers heeft  een "Blokkendoos" aangeschaft, speciaal voor de tijdsperiode van onze modulenbaan.



Dat het meteen druk is, blijkt wel uit deze foto:



... en omdat de scenerybouw momenteel stil ligt, nog maar een fotootje van de straatkant bij het station:



.... wat een achtergond foto al niet toevoegt, maar de huizenrij met voortuintjes is wel echt !!


mvg,





 

Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 369
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #66 Gepost op: 29 juli 2023, 13:42:57 »
De baanbesturing wordt door een DR5000 centrale gedaan, en de wissels met ArcoMora electronica. Het schakelpaneel grijpt in op de controle via de S88 bus:
De Arduino Mega - controller van het schakelpaneel - schuift een bitrij naar de centrale met de gewenste wisselstanden. In de DR5000 wordt het op de S88 pagina vertaald naar het betreffende DCC adres van de wissel.
De ledjes worden door de mega separaat aangestuurd met een andere bitrij naar schuifregisters op de print. De knoppen worden via de digitale ingangen binnengehaald. Het programma vertaalt 2 ingedrukte knoppen naar een wisselstraat aansturing en zet het in de S88 bitrij.

m.v.g.