Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door puntenglijder
Vandaag om 09:30:24
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Pauldg
Vandaag om 09:29:59
Een NS 5500 knutselen door Erwin 054
Vandaag om 09:27:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 09:23:25
365 "Het is weekend foto's" door puntenglijder
Vandaag om 09:20:49
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door MOVisser
Vandaag om 09:20:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 09:17:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 09:08:56
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 08:18:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:07:40
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 01:19:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
13 July 2025, 23:28:32
Sfeer op je modelbaan door Rody v. G.
13 July 2025, 22:48:25
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door MOVisser
13 July 2025, 22:23:23
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door j.ossebaar
13 July 2025, 22:17:12
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door eichddraig
13 July 2025, 21:20:14
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
13 July 2025, 20:03:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
13 July 2025, 19:56:08
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
13 July 2025, 19:26:27
vervolg op "veel AC wielen" door Dirk
13 July 2025, 18:24:58
Sikje 225 door Huup
13 July 2025, 18:03:31
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Frits C
13 July 2025, 17:20:30
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
13 July 2025, 17:12:28
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door NS264
13 July 2025, 16:20:08
Nahmertaler Kleinbahn door tothebeach
13 July 2025, 16:11:09
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
13 July 2025, 15:10:47
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door BartvD
13 July 2025, 15:04:42
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
13 July 2025, 13:47:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
13 July 2025, 12:08:10
Roco 2025 door IJmc
13 July 2025, 11:52:00
  

Auteur Topic: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950  (gelezen 25109 keer)

Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #30 Gepost op: 06 November 2019, 01:03:05 »
Met of zonder balkje ?  Nee, St Anna moet maar bekeken worden als het hofje op de modulebaan aan het grote publiek getoond gaat worden

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk


Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #31 Gepost op: 08 November 2019, 20:14:07 »
Moeten inderdaad niet alle grapjes en leuke dingen nu al tonen. Moet wat te zoeken overblijven straks.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #32 Gepost op: 24 January 2020, 14:39:44 »
Het werk aan het Stationskwartier, in module vorm, is een grote klus geworden, waarbij beginnersfouten niet geschuwd worden  ;D Maar aldoende leert men; na vernieuwing van enkele electronicaonderdelen en het toepassen van een soort van 'ingangscontrole'  komt de aansturing tot leven en verwachten we nu gauw de treinen weer te kunnen laten rijden.

Gelukkig geldt deze tegenslag  niet voor alle werkzaamheden. De omgeving van station Eindhoven is de laatste 70 jaar aanzienlijk veranderd, mede door de aanleg van het 'hoogspoor' in begin jaren 50 van de vorige eeuw. Daarna, en zeker niet uniek voor onze binnenstad, is dankzij de drang naar vernieuwing, veel aan oude historische panden verdwenen. De uitdaging is dus ook om aan de juiste informatie te komen om een tijdsbeeld van de eerste helft van de vorige eeuw te kunnen geven.




Gelukkig is de beeldbank van de stichting  "Eindhoven in Beeld" een bron van onschatbare waarde, en daar maken we dan ook dankbaar gebruik van. ( https://www.eindhoveninbeeld.com/ )
Hier op de foto het gebouw hotel Royal (voorheen Villa Mignot uit 1870), en twee versies van hotel Bristol. Waarom twee? Omdat we vonden dat de eerste versie niet de juiste verhoudingen had.


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #33 Gepost op: 24 January 2020, 15:18:46 »
Mooie gebouwtjes, Jelle, met juiste verhoudingen of niet.  (y)

Leen.

Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #34 Gepost op: 24 January 2020, 15:37:13 »
Het is vooral de verdienste van Mike, voor wat betreft het tekenen en printen ervan. Ik ben de gelukkige om het te fotograferen en er kond van te doen.  Gelukkig zijn ook andere leden druk bezig zich dit soort skills eigen te maken. En dat is maar goed ook, want we hebben nog een heleboel gebouwen en aanverwante zaken nodig voor zowel het Stationskwartier als Spoor op Vleugels (Limburg, Boxtel, Schijndel, Veghel, Eindhoven).

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk


Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6484
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #35 Gepost op: 28 July 2021, 21:38:33 »
Voor het stationskwartier van Eindhoven bouwt de EMV op dit moment een stuk na van het Philipsdorp. Deze wijk in en rond het PSV stadion werd in 1920 door de NV Philips Gloeilampen Fabrieken gebouwd voor haar personeelsleden. Het PSV- ofwel Philips stadion was oorspronkelijk the "green"in het dorp dat zich kenmerkte als een echt tuindorp.



Het dorp kende ook diverse winkels als een kruidenier, slagerij, broodwinkel en drogisterij - allen deel uitmakend van Coöperatieve Vereniging Eendracht, Toewijding, Overleg en Samenwerking, ofwel ETOS. Deze coöperatieve vereniging is indertijd opgericht door Philips voor haar personeelsleden omdat de Eindhovense middenstand, bij iedere loonsverhoging onmiddellijk alle prijzen verhoogde. In die tijd was Philips Eindhoven en Eindhoven Philips. De ETOS zorgde voor betaalbare levensmiddelen en brandstoffen (o.a. steenkolen). En aanvankelijk konden enkel Philips mensen er hun boodschappen doen.

Hoewel de ETOS als coöperatieve vereniging allang niet meer bestaat, kennen we heden ten dage nog wel de Etos als drogisterij-keten onder de vlag van Ahold, de moedermaatschappij van Albert Heijn. Deze kocht de Etos op in de zeventiger jaren.



De ETOS had ook een eigen bakkerij, waar in de zestiger jaren het bekende King Corn en Tarvo brood werd gebakken. De broodbezorgers brachten het brood rond met elektrisch aangedreven broodkarren van het merk Spijkstaal.

Een uitdaging om voor de EMV maquette zo'n broodkar in het klein na te maken. Ik ontwierp er een m.b.v. Onshape, en deze werd geprint met een Elegoo resin printer en daarna vakkundig beschilderd door mede EMV-lid Rien Gerrits.



En hier zien we onze kleine broodkar voor de allereerste en oorspronkelijke ETOS drogisterij op de hoek van de Frederiklaan en Annastraat in Eindhoven.



De decals zijn in bestelling.

Gr, Hans

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8594
  • Nooit uitgeklust....
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #36 Gepost op: 28 July 2021, 21:53:24 »
Leuk!  (y) Ook de achtergrond info. Weer wat geleerd.

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #37 Gepost op: 28 July 2021, 23:12:28 »
Leuk stukje geschiedenis idd.

Ik verbaas me er nog steeds over dat Philips niet bij buurman DAF is gaan winkelen.
DAF kwam in de jaren 60 met de DAF Pony, die ook in dat segment voertuigen valt. ( met benzine motor dan ).

Weet je misschien waarom ze aan de andere kant van de wereld, bij Spijkstaal zijn gaan kopen ?

Groeten, Alexander

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6484
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #38 Gepost op: 28 July 2021, 23:57:09 »
@Alexander,

Geen idee. Ik weet alleen dat Spijkstaal wagens maakte die werkelijk niet kapot konden gaan. Wel vreselijk duur, naar het schijnt. Die Pony’s hadden die reputatie niet, hoewel die gebaseerd zijn op een van oorsprong militair vehikel.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6484
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #39 Gepost op: 30 July 2021, 14:39:05 »
Tot mijn verbazing werd ik gisteren gebeld door een redacteur van het Eindhovens Dagblad. Ze willen graag aandacht besteden aan de EMV maquette van het Philipsdorp. Dit naar aanleiding van onderstaande foto van mijn bakkerskarretje op de Facebook pagina "Eindhoven Toen".



Vroeg Alexander zich nog af waarom de ETOS indertijd geen gebruik heeft gemaakt van producten van DAF, blijkt nu dat de ETOS kar helemaal geen Spijkstaal is, maar een Creusen. Ik kreeg via die Facebook pagina twee foto's van de de voorkant van het desbetreffende wagentje.





Gelukkig is enkel de neus van het karretje anders, dus lijkt het wijzigen van het design niet zo ingewikkeld. Er zitten wel een aantal lastige dubbelgekromde vlakken in die andere neus. Maar goed... we zijn weer van de straat.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6484
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #40 Gepost op: 07 August 2021, 07:15:24 »
Vandaag staan we in de krant:



Gr, Hans

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 871
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #41 Gepost op: 10 August 2021, 12:49:10 »
Mooi verhaal en project!
Mocht het tijdperk nog eens opschuiven naar een latere periode, dan kan zo postzegelhandel van de Pol in het winkeltje ;)
Meer NS in spoor 1!

Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #42 Gepost op: 10 August 2021, 22:11:19 »
Vandaag is het Eindhovens Dagblad, ofwel de DPG Media groep, langs geweest om video  opnames te maken van het Stationskwartier. Vooruitlopend op het resultaat, hier alvast wat fotos:



Mike vertelt niet alleen over de geschiedenis van het gebied rond het station in de periode 1920-1950, maar ook het Philipsdorp wordt duidelijk 'uitgelicht'.



Hoewel de gebouwen allemaal in 3D ontworpen zijn, en daarna geprint, blijft de afwerking toch echt handwerk, waar o.a. Thieu dus zijn hand niet voor omdraait:



De modulebaan is uiteraard met de hand te bedienen, maar ook is er een besturingsprogramma om de treinen automatisch te laten rondrijden. Paul laat dat programma zien:



De hoeveelheid gebouwen vordert gestaag en ook de fotografische achterwand (werk van Jake) geeft het aangezicht een extra dimensie.



Zoals al eerder gezegd: eraan werken is leuk en resultaten filmen of fotograferen ook.

mvg, Jelle


Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #43 Gepost op: 13 August 2021, 00:16:08 »
Via de link naar het artikel online is ook het gemaakte beeldverslag inmiddels te zien.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6484
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #44 Gepost op: 14 August 2021, 21:42:02 »
Voor het Stationskwartier Eindhoven 1920 - 1950 ben ik begonnen met het ontwerp van het oude NS Reservoirgebouw (Watertoren) dat aan de Dommel lag op het einde van de stationsstraat. Er zijn weinig foto's van te vinden, maar gelukkig heb ik tekeningen kunnen vinden in het Regionaal Historisch Centrum te Eindhoven.


Foto: Eindhoven Toen

Dit is voorlopig het eerste resultaat. De bedoeling is dat de bouwdelen van dit gebouw geprint worden op een Elegoo Saturn resin printer.

Gr, Hans