Doel:€250.00
Donaties:€250.05

Per saldo:€0.05

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 25-10-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie" door Stedahult
Vandaag om 06:26:26
Heen, En en Weer door Eric B
Vandaag om 06:10:12
Modelspoorwinkels in Google Earth door EddyK
Vandaag om 01:14:21
Wie kan mij helpen met een 3d printer om iets te printen door MOVisser
26 oktober 2021, 23:47:21
Bestaat het type Y slaaprijtuig (voor service personeel) van VSOE in H0? door FritsT
26 oktober 2021, 23:29:37
Twee-assige rongenwagens door Machinist Johan
26 oktober 2021, 23:13:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
26 oktober 2021, 22:59:10
Artitec Koelhuis, aanpassen van de buitenverlichting door ruudns
26 oktober 2021, 22:49:20
Bahnstrecke 5867 door Klaas Zondervan
26 oktober 2021, 22:42:31
Raadplaatje door eemstede
26 oktober 2021, 22:38:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
26 oktober 2021, 22:31:07
Nieuwe website online: mrmodelrailroad.com door sncf231e
26 oktober 2021, 22:27:56
Station Veenwouden tussen 1975-1984 door Jeroenproj
26 oktober 2021, 22:13:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
26 oktober 2021, 22:03:08
Jubileum? door Jelmer
26 oktober 2021, 22:02:13
Stralen van messing modellen; welke materialen gebruiken? door FritsT
26 oktober 2021, 21:52:42
Aachenau West door wob
26 oktober 2021, 21:45:58
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Benelux795
26 oktober 2021, 21:31:52
Hernieuwde kennismaking door MarcNL
26 oktober 2021, 21:16:04
Vervangen Fleischmann motor anker door denobis
26 oktober 2021, 21:12:38
Minitrix lok stopt na korte rit, verlichting blijft branden. door ca.gorter
26 oktober 2021, 20:57:18
ExactTrain EX20781 Vredestein Gbs.... of Gs? door Sicco Dierdorp
26 oktober 2021, 20:51:16
Ringleiding en diode door Klaas Zondervan
26 oktober 2021, 19:43:41
Mijn LEGO modellen. door Dick55
26 oktober 2021, 19:35:34
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
26 oktober 2021, 19:16:40
EifelBurgenBahn door puntenglijder
26 oktober 2021, 19:08:19
Brekina MAN-schienenbus (64000), maakt lawaai na stilstand. Olie helpt niet. door john 56
26 oktober 2021, 18:53:56
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
26 oktober 2021, 18:52:36
ExactTrain 2021 door Modellbahnwagen
26 oktober 2021, 18:24:58
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Vroeger
26 oktober 2021, 18:07:40
  

Auteur Topic: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950  (gelezen 13018 keer)

Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 324
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #30 Gepost op: 06 november 2019, 01:03:05 »
Met of zonder balkje ?  Nee, St Anna moet maar bekeken worden als het hofje op de modulebaan aan het grote publiek getoond gaat worden

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk


Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1461
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #31 Gepost op: 08 november 2019, 20:14:07 »
Moeten inderdaad niet alle grapjes en leuke dingen nu al tonen. Moet wat te zoeken overblijven straks.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 324
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #32 Gepost op: 24 januari 2020, 14:39:44 »
Het werk aan het Stationskwartier, in module vorm, is een grote klus geworden, waarbij beginnersfouten niet geschuwd worden  ;D Maar aldoende leert men; na vernieuwing van enkele electronicaonderdelen en het toepassen van een soort van 'ingangscontrole'  komt de aansturing tot leven en verwachten we nu gauw de treinen weer te kunnen laten rijden.

Gelukkig geldt deze tegenslag  niet voor alle werkzaamheden. De omgeving van station Eindhoven is de laatste 70 jaar aanzienlijk veranderd, mede door de aanleg van het 'hoogspoor' in begin jaren 50 van de vorige eeuw. Daarna, en zeker niet uniek voor onze binnenstad, is dankzij de drang naar vernieuwing, veel aan oude historische panden verdwenen. De uitdaging is dus ook om aan de juiste informatie te komen om een tijdsbeeld van de eerste helft van de vorige eeuw te kunnen geven.




Gelukkig is de beeldbank van de stichting  "Eindhoven in Beeld" een bron van onschatbare waarde, en daar maken we dan ook dankbaar gebruik van. ( https://www.eindhoveninbeeld.com/ )
Hier op de foto het gebouw hotel Royal (voorheen Villa Mignot uit 1870), en twee versies van hotel Bristol. Waarom twee? Omdat we vonden dat de eerste versie niet de juiste verhoudingen had.


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 11809
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #33 Gepost op: 24 januari 2020, 15:18:46 »
Mooie gebouwtjes, Jelle, met juiste verhoudingen of niet.  (y)

Leen.

Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 324
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #34 Gepost op: 24 januari 2020, 15:37:13 »
Het is vooral de verdienste van Mike, voor wat betreft het tekenen en printen ervan. Ik ben de gelukkige om het te fotograferen en er kond van te doen.  Gelukkig zijn ook andere leden druk bezig zich dit soort skills eigen te maken. En dat is maar goed ook, want we hebben nog een heleboel gebouwen en aanverwante zaken nodig voor zowel het Stationskwartier als Spoor op Vleugels (Limburg, Boxtel, Schijndel, Veghel, Eindhoven).

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk


Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 5134
    • Medway Valley Line
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #35 Gepost op: 28 juli 2021, 21:38:33 »
Voor het stationskwartier van Eindhoven bouwt de EMV op dit moment een stuk na van het Philipsdorp. Deze wijk in en rond het PSV stadion werd in 1920 door de NV Philips Gloeilampen Fabrieken gebouwd voor haar personeelsleden. Het PSV- ofwel Philips stadion was oorspronkelijk the "green"in het dorp dat zich kenmerkte als een echt tuindorp.



Het dorp kende ook diverse winkels als een kruidenier, slagerij, broodwinkel en drogisterij - allen deel uitmakend van Coöperatieve Vereniging Eendracht, Toewijding, Overleg en Samenwerking, ofwel ETOS. Deze coöperatieve vereniging is indertijd opgericht door Philips voor haar personeelsleden omdat de Eindhovense middenstand, bij iedere loonsverhoging onmiddellijk alle prijzen verhoogde. In die tijd was Philips Eindhoven en Eindhoven Philips. De ETOS zorgde voor betaalbare levensmiddelen en brandstoffen (o.a. steenkolen). En aanvankelijk konden enkel Philips mensen er hun boodschappen doen.

Hoewel de ETOS als coöperatieve vereniging allang niet meer bestaat, kennen we heden ten dage nog wel de Etos als drogisterij-keten onder de vlag van Ahold, de moedermaatschappij van Albert Heijn. Deze kocht de Etos op in de zeventiger jaren.



De ETOS had ook een eigen bakkerij, waar in de zestiger jaren het bekende King Corn en Tarvo brood werd gebakken. De broodbezorgers brachten het brood rond met elektrisch aangedreven broodkarren van het merk Spijkstaal.

Een uitdaging om voor de EMV maquette zo'n broodkar in het klein na te maken. Ik ontwierp er een m.b.v. Onshape, en deze werd geprint met een Elegoo resin printer en daarna vakkundig beschilderd door mede EMV-lid Rien Gerrits.



En hier zien we onze kleine broodkar voor de allereerste en oorspronkelijke ETOS drogisterij op de hoek van de Frederiklaan en Annastraat in Eindhoven.



De decals zijn in bestelling.

Gr, Hans

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 7723
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #36 Gepost op: 28 juli 2021, 21:53:24 »
Leuk!  (y) Ook de achtergrond info. Weer wat geleerd.

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 759
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #37 Gepost op: 28 juli 2021, 23:12:28 »
Leuk stukje geschiedenis idd.

Ik verbaas me er nog steeds over dat Philips niet bij buurman DAF is gaan winkelen.
DAF kwam in de jaren 60 met de DAF Pony, die ook in dat segment voertuigen valt. ( met benzine motor dan ).

Weet je misschien waarom ze aan de andere kant van de wereld, bij Spijkstaal zijn gaan kopen ?

Groeten, Alexander

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 5134
    • Medway Valley Line
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #38 Gepost op: 28 juli 2021, 23:57:09 »
@Alexander,

Geen idee. Ik weet alleen dat Spijkstaal wagens maakte die werkelijk niet kapot konden gaan. Wel vreselijk duur, naar het schijnt. Die Pony’s hadden die reputatie niet, hoewel die gebaseerd zijn op een van oorsprong militair vehikel.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 5134
    • Medway Valley Line
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #39 Gepost op: 30 juli 2021, 14:39:05 »
Tot mijn verbazing werd ik gisteren gebeld door een redacteur van het Eindhovens Dagblad. Ze willen graag aandacht besteden aan de EMV maquette van het Philipsdorp. Dit naar aanleiding van onderstaande foto van mijn bakkerskarretje op de Facebook pagina "Eindhoven Toen".



Vroeg Alexander zich nog af waarom de ETOS indertijd geen gebruik heeft gemaakt van producten van DAF, blijkt nu dat de ETOS kar helemaal geen Spijkstaal is, maar een Creusen. Ik kreeg via die Facebook pagina twee foto's van de de voorkant van het desbetreffende wagentje.





Gelukkig is enkel de neus van het karretje anders, dus lijkt het wijzigen van het design niet zo ingewikkeld. Er zitten wel een aantal lastige dubbelgekromde vlakken in die andere neus. Maar goed... we zijn weer van de straat.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 5134
    • Medway Valley Line
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #40 Gepost op: 07 augustus 2021, 07:15:24 »
Vandaag staan we in de krant:



Gr, Hans

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 791
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #41 Gepost op: 10 augustus 2021, 12:49:10 »
Mooi verhaal en project!
Mocht het tijdperk nog eens opschuiven naar een latere periode, dan kan zo postzegelhandel van de Pol in het winkeltje ;)
Gedeeld door 87 en gedeeld door 32.

Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 324
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #42 Gepost op: 10 augustus 2021, 22:11:19 »
Vandaag is het Eindhovens Dagblad, ofwel de DPG Media groep, langs geweest om video  opnames te maken van het Stationskwartier. Vooruitlopend op het resultaat, hier alvast wat fotos:



Mike vertelt niet alleen over de geschiedenis van het gebied rond het station in de periode 1920-1950, maar ook het Philipsdorp wordt duidelijk 'uitgelicht'.



Hoewel de gebouwen allemaal in 3D ontworpen zijn, en daarna geprint, blijft de afwerking toch echt handwerk, waar o.a. Thieu dus zijn hand niet voor omdraait:



De modulebaan is uiteraard met de hand te bedienen, maar ook is er een besturingsprogramma om de treinen automatisch te laten rondrijden. Paul laat dat programma zien:



De hoeveelheid gebouwen vordert gestaag en ook de fotografische achterwand (werk van Jake) geeft het aangezicht een extra dimensie.



Zoals al eerder gezegd: eraan werken is leuk en resultaten filmen of fotograferen ook.

mvg, Jelle


Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1461
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #43 Gepost op: 13 augustus 2021, 00:16:08 »
Via de link naar het artikel online is ook het gemaakte beeldverslag inmiddels te zien.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 5134
    • Medway Valley Line
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #44 Gepost op: 14 augustus 2021, 21:42:02 »
Voor het Stationskwartier Eindhoven 1920 - 1950 ben ik begonnen met het ontwerp van het oude NS Reservoirgebouw (Watertoren) dat aan de Dommel lag op het einde van de stationsstraat. Er zijn weinig foto's van te vinden, maar gelukkig heb ik tekeningen kunnen vinden in het Regionaal Historisch Centrum te Eindhoven.


Foto: Eindhoven Toen

Dit is voorlopig het eerste resultaat. De bedoeling is dat de bouwdelen van dit gebouw geprint worden op een Elegoo Saturn resin printer.

Gr, Hans