Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Youtube fimpjes emplacement Feijenoord omstreeks '90 door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:57:10
Kalkwagens van NS door MOVisser
Vandaag om 00:10:33
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 00:00:52
Roco NS plan V door Biesje
19 October 2025, 23:27:06
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
19 October 2025, 23:18:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Biesje
19 October 2025, 23:17:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Tommy666
19 October 2025, 23:16:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
19 October 2025, 22:52:10
Da's Daz 2 door Huup
19 October 2025, 21:35:47
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
19 October 2025, 21:29:56
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
19 October 2025, 21:06:11
Pendel module Viessmann 5214 door Mar-Cas
19 October 2025, 20:55:49
Schroefkoppeling voor H0. door Blausee-Mitholz
19 October 2025, 20:53:09
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
19 October 2025, 20:51:48
Van 2D afbeelding naar 3D model door BartvD
19 October 2025, 20:14:42
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
19 October 2025, 17:45:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
19 October 2025, 17:33:56
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Daan!
19 October 2025, 17:20:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
19 October 2025, 17:12:51
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
19 October 2025, 16:56:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
19 October 2025, 16:55:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
19 October 2025, 16:35:51
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
19 October 2025, 16:32:59
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door bellejt
19 October 2025, 16:21:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
19 October 2025, 16:07:22
Dampflok-Museum Hermeskeil door 1200blauw
19 October 2025, 15:43:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 October 2025, 15:41:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
19 October 2025, 15:31:04
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje door Josephes
19 October 2025, 14:46:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
19 October 2025, 14:31:12
  

Auteur Topic: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950  (gelezen 28041 keer)

Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 383
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #30 Gepost op: 06 November 2019, 01:03:05 »
Met of zonder balkje ?  Nee, St Anna moet maar bekeken worden als het hofje op de modulebaan aan het grote publiek getoond gaat worden

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk


Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1644
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #31 Gepost op: 08 November 2019, 20:14:07 »
Moeten inderdaad niet alle grapjes en leuke dingen nu al tonen. Moet wat te zoeken overblijven straks.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 383
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #32 Gepost op: 24 January 2020, 14:39:44 »
Het werk aan het Stationskwartier, in module vorm, is een grote klus geworden, waarbij beginnersfouten niet geschuwd worden  ;D Maar aldoende leert men; na vernieuwing van enkele electronicaonderdelen en het toepassen van een soort van 'ingangscontrole'  komt de aansturing tot leven en verwachten we nu gauw de treinen weer te kunnen laten rijden.

Gelukkig geldt deze tegenslag  niet voor alle werkzaamheden. De omgeving van station Eindhoven is de laatste 70 jaar aanzienlijk veranderd, mede door de aanleg van het 'hoogspoor' in begin jaren 50 van de vorige eeuw. Daarna, en zeker niet uniek voor onze binnenstad, is dankzij de drang naar vernieuwing, veel aan oude historische panden verdwenen. De uitdaging is dus ook om aan de juiste informatie te komen om een tijdsbeeld van de eerste helft van de vorige eeuw te kunnen geven.




Gelukkig is de beeldbank van de stichting  "Eindhoven in Beeld" een bron van onschatbare waarde, en daar maken we dan ook dankbaar gebruik van. ( https://www.eindhoveninbeeld.com/ )
Hier op de foto het gebouw hotel Royal (voorheen Villa Mignot uit 1870), en twee versies van hotel Bristol. Waarom twee? Omdat we vonden dat de eerste versie niet de juiste verhoudingen had.


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #33 Gepost op: 24 January 2020, 15:18:46 »
Mooie gebouwtjes, Jelle, met juiste verhoudingen of niet.  (y)

Leen.

Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 383
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #34 Gepost op: 24 January 2020, 15:37:13 »
Het is vooral de verdienste van Mike, voor wat betreft het tekenen en printen ervan. Ik ben de gelukkige om het te fotograferen en er kond van te doen.  Gelukkig zijn ook andere leden druk bezig zich dit soort skills eigen te maken. En dat is maar goed ook, want we hebben nog een heleboel gebouwen en aanverwante zaken nodig voor zowel het Stationskwartier als Spoor op Vleugels (Limburg, Boxtel, Schijndel, Veghel, Eindhoven).

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk


Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6572
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #35 Gepost op: 28 July 2021, 21:38:33 »
Voor het stationskwartier van Eindhoven bouwt de EMV op dit moment een stuk na van het Philipsdorp. Deze wijk in en rond het PSV stadion werd in 1920 door de NV Philips Gloeilampen Fabrieken gebouwd voor haar personeelsleden. Het PSV- ofwel Philips stadion was oorspronkelijk the "green"in het dorp dat zich kenmerkte als een echt tuindorp.



Het dorp kende ook diverse winkels als een kruidenier, slagerij, broodwinkel en drogisterij - allen deel uitmakend van Coöperatieve Vereniging Eendracht, Toewijding, Overleg en Samenwerking, ofwel ETOS. Deze coöperatieve vereniging is indertijd opgericht door Philips voor haar personeelsleden omdat de Eindhovense middenstand, bij iedere loonsverhoging onmiddellijk alle prijzen verhoogde. In die tijd was Philips Eindhoven en Eindhoven Philips. De ETOS zorgde voor betaalbare levensmiddelen en brandstoffen (o.a. steenkolen). En aanvankelijk konden enkel Philips mensen er hun boodschappen doen.

Hoewel de ETOS als coöperatieve vereniging allang niet meer bestaat, kennen we heden ten dage nog wel de Etos als drogisterij-keten onder de vlag van Ahold, de moedermaatschappij van Albert Heijn. Deze kocht de Etos op in de zeventiger jaren.



De ETOS had ook een eigen bakkerij, waar in de zestiger jaren het bekende King Corn en Tarvo brood werd gebakken. De broodbezorgers brachten het brood rond met elektrisch aangedreven broodkarren van het merk Spijkstaal.

Een uitdaging om voor de EMV maquette zo'n broodkar in het klein na te maken. Ik ontwierp er een m.b.v. Onshape, en deze werd geprint met een Elegoo resin printer en daarna vakkundig beschilderd door mede EMV-lid Rien Gerrits.



En hier zien we onze kleine broodkar voor de allereerste en oorspronkelijke ETOS drogisterij op de hoek van de Frederiklaan en Annastraat in Eindhoven.



De decals zijn in bestelling.

Gr, Hans

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
  • Nooit uitgeklust....
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #36 Gepost op: 28 July 2021, 21:53:24 »
Leuk!  (y) Ook de achtergrond info. Weer wat geleerd.

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #37 Gepost op: 28 July 2021, 23:12:28 »
Leuk stukje geschiedenis idd.

Ik verbaas me er nog steeds over dat Philips niet bij buurman DAF is gaan winkelen.
DAF kwam in de jaren 60 met de DAF Pony, die ook in dat segment voertuigen valt. ( met benzine motor dan ).

Weet je misschien waarom ze aan de andere kant van de wereld, bij Spijkstaal zijn gaan kopen ?

Groeten, Alexander

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6572
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #38 Gepost op: 28 July 2021, 23:57:09 »
@Alexander,

Geen idee. Ik weet alleen dat Spijkstaal wagens maakte die werkelijk niet kapot konden gaan. Wel vreselijk duur, naar het schijnt. Die Pony’s hadden die reputatie niet, hoewel die gebaseerd zijn op een van oorsprong militair vehikel.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6572
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #39 Gepost op: 30 July 2021, 14:39:05 »
Tot mijn verbazing werd ik gisteren gebeld door een redacteur van het Eindhovens Dagblad. Ze willen graag aandacht besteden aan de EMV maquette van het Philipsdorp. Dit naar aanleiding van onderstaande foto van mijn bakkerskarretje op de Facebook pagina "Eindhoven Toen".



Vroeg Alexander zich nog af waarom de ETOS indertijd geen gebruik heeft gemaakt van producten van DAF, blijkt nu dat de ETOS kar helemaal geen Spijkstaal is, maar een Creusen. Ik kreeg via die Facebook pagina twee foto's van de de voorkant van het desbetreffende wagentje.





Gelukkig is enkel de neus van het karretje anders, dus lijkt het wijzigen van het design niet zo ingewikkeld. Er zitten wel een aantal lastige dubbelgekromde vlakken in die andere neus. Maar goed... we zijn weer van de straat.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6572
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #40 Gepost op: 07 August 2021, 07:15:24 »
Vandaag staan we in de krant:



Gr, Hans

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 874
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #41 Gepost op: 10 August 2021, 12:49:10 »
Mooi verhaal en project!
Mocht het tijdperk nog eens opschuiven naar een latere periode, dan kan zo postzegelhandel van de Pol in het winkeltje ;)
Meer NS in spoor 1!

Pinkelpa

  • EMV & BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 383
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #42 Gepost op: 10 August 2021, 22:11:19 »
Vandaag is het Eindhovens Dagblad, ofwel de DPG Media groep, langs geweest om video  opnames te maken van het Stationskwartier. Vooruitlopend op het resultaat, hier alvast wat fotos:



Mike vertelt niet alleen over de geschiedenis van het gebied rond het station in de periode 1920-1950, maar ook het Philipsdorp wordt duidelijk 'uitgelicht'.



Hoewel de gebouwen allemaal in 3D ontworpen zijn, en daarna geprint, blijft de afwerking toch echt handwerk, waar o.a. Thieu dus zijn hand niet voor omdraait:



De modulebaan is uiteraard met de hand te bedienen, maar ook is er een besturingsprogramma om de treinen automatisch te laten rondrijden. Paul laat dat programma zien:



De hoeveelheid gebouwen vordert gestaag en ook de fotografische achterwand (werk van Jake) geeft het aangezicht een extra dimensie.



Zoals al eerder gezegd: eraan werken is leuk en resultaten filmen of fotograferen ook.

mvg, Jelle


Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1644
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #43 Gepost op: 13 August 2021, 00:16:08 »
Via de link naar het artikel online is ook het gemaakte beeldverslag inmiddels te zien.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6572
Re: EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
« Reactie #44 Gepost op: 14 August 2021, 21:42:02 »
Voor het Stationskwartier Eindhoven 1920 - 1950 ben ik begonnen met het ontwerp van het oude NS Reservoirgebouw (Watertoren) dat aan de Dommel lag op het einde van de stationsstraat. Er zijn weinig foto's van te vinden, maar gelukkig heb ik tekeningen kunnen vinden in het Regionaal Historisch Centrum te Eindhoven.


Foto: Eindhoven Toen

Dit is voorlopig het eerste resultaat. De bedoeling is dat de bouwdelen van dit gebouw geprint worden op een Elegoo Saturn resin printer.

Gr, Hans