Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:59
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Help: verlichting meerdere keren doorgebrand!  (gelezen 1090 keer)

rhberk

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Help: verlichting meerdere keren doorgebrand!
« Gepost op: 17 september 2017, 12:09:04 »
Beste mensen,

Het gaat om een Kiss BR86 in spoor 0. Al jaren geleden heb ik daarin een Zimo dekoder en Dietz soundmodule ingebouwd. Heeft altijd perfekt gewerkt totdat kortgeleden de lok plotseling niet meer achteruit reed en vooruit alleen met een constante snelheid. Licht en geluid werkte nog goed dus had ik het idee dat de motoruitgang van de dekoder defect was. Lok opengeschroefd, nieuwe dekoder erin en de lok liep weer goed. Geluid en verlichting ook in orde totdat ik een stukje ging rijden en na een metertje ofzo ineens een flits zag in de voorste lampjes: kapot. Toen een eindje achteruit en weer een flits: ook kapot. Geluid en rijden bleef echter prima zodat ik het idee had dat de in de schnittstelle ingebouwde spanningsregelaar wellicht defect was.

Het hele zooitje eruit gehaald en een nieuwe dekoder rechtstreeks aangesloten met een speciale uitgang voor 1,5V lampjes.
De lok had nog geen meter gelopen toen ik tot mijn afgrijzen ineens weer een flits zag.............
Vooruit ben ik maar niet meer gaan rijden, dat bespaarde mij tenminste 3 lampjes.
Vervolgens heb ik achter een 5V lampje gemonteerd en ben gaan testrijden en jawel in 1 ronde heb ik het lampje meerdere keren fel zien oplichten.

Ik snap werkelijk niet wat er aan de hand kan zijn: de 1,5V lampjes zijn dubbel geïsoleerd en rechtstreeks op de dekoder aangesloten. De rijstroom wordt links en rechts apart door verende stroomafnemers afgenomen en nergens is er contact met het chassis.

Iemand enig idee?

Groeten, Ruud

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Help: verlichting meerdere keren doorgebrand!
« Reactie #1 Gepost op: 17 september 2017, 12:34:47 »
Staan de uitgangen wel ingesteld voor 1,5 volt? Kan zijn dat dit niet gebeurd is. Dan krijg je dit effect. Je moet eerst de CV's goed zetten alvorens de decoder de goede uitgangspanning geeft voor de verlichting.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Help: verlichting meerdere keren doorgebrand!
« Reactie #2 Gepost op: 17 september 2017, 13:18:28 »
Een decoder geeft op zijn uitgangen altijd een spanning van ongeveer 20 volt. Er zit geen lineaire spanningsregelaar in. Als de spanning geregeld wordt gaat dat altijd met PWM, d.w.z. dat er korte pulsen van 20 volt gegeven worden waardoor de gemiddelde spanning lager wordt. Ik denk dat je er beter 20V lampjes in kan zetten.

guest7822

  • Gast
Re: Help: verlichting meerdere keren doorgebrand!
« Reactie #3 Gepost op: 17 september 2017, 13:37:47 »
wat voor decoder heb je ingebouwd??? Bij ESU staat er het volgende in de handleiding:

' 6.10.1.2. Microglühlampen am LokSound XL V4.0
Der LokSound XL V4.0 Decoder ermöglicht den direkten Betrieb von Microglühlampen. Hierzu ist ein eigener Spannungsregler auf dem Decoder verbaut. Dieser liefert ab Werk eine Spannung von 1.8V, die für lange Lebensdauer von 3VBirnchen gedacht ist. Hier- zu führen Sie den Rückleiter des Birnchens nicht an U+, sondern an die mit „UVAR“ gekennzeichneten Klemme. '

om de spanning op de lichtuitgang op 1,5 V te krijgen moet er opa de decoder een sms weerstandje van 33k geplaatst worden.


Bij de Zimo decoders is de uitgangsspanning in te stellen tussen 1,5 en 16 V (bv de MX695), met behulp van een potmetertje.

rhberk

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Help: verlichting meerdere keren doorgebrand!
« Reactie #4 Gepost op: 17 september 2017, 15:22:31 »
Het is een Zimo MX632V, met een speciaal ingebouwde spanningsregelaar voor 1,5V die deze spanning afgeeft op een violet gekleurde draad; die uitgang is dus niet gedimd. Op de blauwe draad staat de normale hoge spanning(gemeinsamer plus):zie http://www.zimo.at/web2010/products/lokdecoder.htm
Als de lok stilstaat branden de lampjes keurig zoals het moet; alleen bij het rijden krijg ik af en toe een onverklaarbare stroomstoot die de lampjes laat doorbranden.
Helaas passen 20V lampjes niet; zijn een fractie groter dan die van 1,5V.
« Laatst bewerkt op: 17 september 2017, 15:24:40 door rhberk »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Help: verlichting meerdere keren doorgebrand!
« Reactie #5 Gepost op: 17 september 2017, 16:08:00 »
Misschien ten overvloede, maar je hebt de lampjes dus tussen de F-uitgang en de de paarse draad zitten? De blauwe draad hangt los?


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

rhberk

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Help: verlichting meerdere keren doorgebrand!
« Reactie #6 Gepost op: 17 september 2017, 17:33:05 »
Ja inderdaad, de lampjes hangen tussen de paarse +draad en witte/gele F-draden. De blauwe + draad gaat naar de Susi stekker voor de aansluiting aan de soundmodule. Die heb ik intussen losgekoppeld om als storingsbron uit te sluiten maar zonder resultaat; ik blijf die vreemde onregelmatige stroomstoten houden......

Ruud