Doel:€250.00
Donaties:€150.00

Per saldo:€-100.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 08-12-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MB-module: "Chicago Union" door NS8714
Vandaag om 11:29:04
De CanBus komt naar Kranenberg, Arduino's en de CanBus door Timo
Vandaag om 11:25:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Patrick1975
Vandaag om 11:23:14
Mardec WIDO door gvandersel
Vandaag om 11:20:32
Very USA: The Slug door Jeronimos
Vandaag om 11:18:19
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald1974
Vandaag om 11:16:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:10:49
Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf. door rvooyen
Vandaag om 11:02:52
De Hondsrugbaan, H0 door mass am see
Vandaag om 11:01:30
Gezocht: Info welke rails, en welke portaalkraan is dit ? door Dash 8
Vandaag om 11:01:14
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:59:07
Geweatherde Challenger, O-schaal, MTH door Hans Reints
Vandaag om 10:38:40
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door RobbertJan
Vandaag om 10:29:37
De Wim Vink 2020 H0 treinen kalender komt eraan. door MOVisser
Vandaag om 10:23:54
Piko NS1100, materieelbespreking door DE-II
Vandaag om 09:55:47
Wensendraadje Nederlands 2020 door NS8714
Vandaag om 09:52:36
BMB-Module: “Wateringbury” door Sjoerd van de Wal
Vandaag om 09:40:15
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:57:46
Aansluiten digiboost van digikeijs door Jimari
Vandaag om 08:35:55
Haardvuurtje in de hut door NL-modelspoor
Vandaag om 08:15:19
Heen, En en Weer door martijn v m
Vandaag om 07:57:54
's-Heer Heinkenspolder door Joran
Vandaag om 07:38:37
Dönsdorfer Bauberichte door Tulpendaal
Vandaag om 06:39:58
Westlandbaan door Tulpendaal
Vandaag om 06:17:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Debvd
Vandaag om 00:24:49
Frans loodsje door Daniel Caso
Vandaag om 00:12:25
Montage bouwkit Weinert BR 93 door wob
11 december 2019, 23:01:05
Afzekeren stroomkringen door hgr
11 december 2019, 22:43:44
Projekt 083-338 door 44
11 december 2019, 22:40:18
Update: baan in de tropen door phdirk
11 december 2019, 22:36:01
  

Auteur Topic: Project Halleberg, een digitale tandrad pendelbaan  (gelezen 20815 keer)

Marco EB

  • Online Online
  • Berichten: 411
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Project Halleberg, een digitale tandrad pendelbaan
« Gepost op: 03 september 2017, 22:41:01 »
Project Halleberg.

Een simpel digitaal pendelbaantje.
Op een afmeting van 185x70.

Om wat meer inzicht te krijgen in het digitale geweld, ben ik een klein projectje gestart.
Zelf had ik een Digikeijs DR5000 liggen waar ik eerst mijn Faller AMS autootjes digitaal mee wilde aansturen in een leuke scenery, maar met wat testjes bleken de meeste motortjes niet echt geschikt, ook de slepers zorgden voor veel onregelmatig rijden.

Faller AMS spul gaat weer even de diepvrieskist in.

Dus toch maar iets met treintjes, niet te moeilijk

Een Rosoft S88 bezetmeld module en Digikeijs DR4024 om de wissels met servo's te sturen, meer niet.
En als software pak ik iTrain

Wat betref de scenery laat ik nog niet te veel los, dit komt tijdens de bouw steeds beter in beeld.
De scenery wordt niet van een een hoog niveau maar ook niet het niveau grasmat op rol.

De baan in iTrain:



Afgelopen weekend wat tijd gestopt in het zagen van twee modules.



En bijna klaar.





Het ziet er een beetje typisch uit misschien, maar de logica volgt nog.

« Laatst bewerkt op: 15 november 2017, 10:49:25 door 44. Reden: Op verzoek titel aangepast »
mvg
Marco

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 565
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Project Halleberg
« Reactie #1 Gepost op: 06 september 2017, 19:30:08 »
Nog net van het goede weer gebruik kunnen maken, om het buiten(modulebouw-)werk af te kunnen ronden, zie ik.
(achtergrond = bekend terrein)
Halleberg is toch zweeds , als ik me niet vergis. heeft de naam van het project iets met zweden van doen ?

De groeten van Rob

Marco EB

  • Online Online
  • Berichten: 411
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Project Halleberg
« Reactie #2 Gepost op: 07 september 2017, 09:36:04 »
Nee is niet Zweeds, komt waarschijnlijk wel een Zweeds lokje op te rijden, maar die moet ik eerst nog eens ergens opgraven.

In de tussentijd een beetje bezig geweest met het uitspitten van de rommeldozen. Daar in lagen nog een paar mindere Fleischmann wissels. Omdat de wissels met servo's worden gestuurd, komen deze "defecte" exemplaren prima van pas.

Van de wissels heb ik eerst de ingewikkelde binnenkant leeg gemaakt, want dat spul heb ik toch niet nodig.


Daarna niet vergeten de spoorstaafjes door te verbinden





Als ik voor het weekend een nieuw zaagblad en kurk heb, kan ik verder prutsen, het schijnt toch slecht weer te worden dit weekend.
mvg
Marco

Marco EB

  • Online Online
  • Berichten: 411
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Project Halleberg
« Reactie #3 Gepost op: 08 september 2017, 13:53:36 »
De zolder door gespit en uiteraard in de laatste doos, die eigenlijk vooraan stond, maar daar kon die toch niet in zitten.

Gevonden


En als verassing, een tweede.

En beide geen DB uitvoering





En als ik mijn catalogus mag geloven. is het best nog wel een jonkie



En dat ouwe beestje gaat dus gedigitaliseerd worden. maar dat doen we in een later staduim

In de achterste en laatste doos zat wel de 1302 G het groene DB exemplaar.
mvg
Marco

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2264
    • foto's op Imgur
Re: Project Halleberg
« Reactie #4 Gepost op: 08 september 2017, 15:59:32 »
1302 was tevens het Flm catalogusnummer.
In die tijd kon dat nog ongestraft.

In elk geval zijn die oudere locjes praktisch onverwoestbaar.
Een soort 2cv'tjes eigenlijk.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Marco EB

  • Online Online
  • Berichten: 411
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Project Halleberg
« Reactie #5 Gepost op: 11 september 2017, 08:24:39 »
Afgelopen weekend weer wat aan de baan geknutseld.

De opstel sporen liggen



En die rare springschans?
Dat is de helling naar het zicht niveau, de opstel sporen liggen in een verborgen station.

De helling is redelijk stijl, namelijk 25%
Maar daar hebben we een oplossing voor.



Tandrad, het wordt ook een tandrad pendelbaan.
Analoog hebben twee tandrad lokjes al gereden om te testen of de aanloop naar de helling goed ligt.

Het mooie gras van de rol is puur voor een beetje geluiddemping, maar wel een stabiele ondergrond, zeker omdat er een scheiding ligt op de helling in en het tandrad spoor, kurk veert net iets te veel.

Voor de gewone sporen maakt het niet veel uit. een paar fixeer / stel schroefjes en het spoor blijft goed op zijn plek



Nu even een mooi logisch plekje zoeken waar de besturingscomponenten het meest logisch en toegankelijk zitten.
Nu liggen ze nog boven op, maar op die positie komen ze aan de onderkant.





mvg
Marco

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 6508
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: Project Halleberg
« Reactie #6 Gepost op: 11 september 2017, 09:13:32 »
Is wel heeeeel erg stijl. Maar goed, als het werkt.... ;)

Marco EB

  • Online Online
  • Berichten: 411
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Project Halleberg
« Reactie #7 Gepost op: 13 september 2017, 09:59:53 »
De 25% helling wordt met gemak genomen door de tandradlokjes.



De groene en rode zijn origineel geen tandrad lok, maar in de jaren had ik er hier en daar een paar gesprokkeld.
Kwestie van kapje wisselen en je hebt meer afwisseling op de baan.

ook de aanloop naar de helling was gelukkig in 1 keer goed.

De eerste draadjes zijn inmiddels ook vast gebraden.



En de besturing componenten hebben ook een vaste plek gekregen.



mmmh foto is niet zo scherp, maar ze zitten aan de onderkant van de baan.

De bezet melder lay out is wat aangepast, want in het kopstation gaat de lok nooit melder 2 halen dus die sporen hebben maar 1 melder.
En het enkelsporige gedeelte nu 3 melders.







mvg
Marco

Marco EB

  • Online Online
  • Berichten: 411
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Project Halleberg
« Reactie #8 Gepost op: 16 september 2017, 22:39:55 »
En vandaag nog meer draadjes.
Digitaal is twee draadjes en dat een paar keer.

En twee draadjes zijn naar een led strip gegaan aan de onderkant van de baan.



Want wat werk licht is reuze handig (vind ik)

Het schaduw station is geheel bedraad, dus tijd voor het grote moment.

Het opstarten.

Braaf stap voor stap exact volgens de handleiding de Digikeijs DR5000 opgestart;

En we hebben beeld.





Appeltje eitje toch

dan nog even de juiste bezet melder kiezen,
Ja ik gebruik dus een Rosoft s88-n dus zal wel ergens op ext88N klikken. Daarna blijft het voor mij wat giswerk.

Ook iTrain exact volgens de handleiding aangemeld en werkt ook prima, niets aan de hand.

Vervolgens een test lokje gepakt om de bezetmeders te controleren.

En daar ging het niet goed.

Na wat uitzoek werk, leek het of de bezetmeld decoder intern verkeerd was gesoldeerd.
itrain melder 2 zat op schroefterminal 1
3 op terminal 2
enz

Nadat Wim Ros aangaf dat dat aan de instelling van De DR5000 lag, ben ik nog eens gaan kijken, of ik wat meer gis werk kon doen.



In mijn onwetendheid had ik het veld:
First contact in feedback space op 1 gezet.

daardoor schoven de melders allemaal op.

dit op 0 gezet (lijkt wel Dinamo systeem begint ook met 0 te tellen) en het probleem was weg.



Dus weer draadjes wisselen in de schroefterminals, terug naar de originele plek.

Was dus erg blij met mijn werkverlichting,
En dat ik de draadjes nummer.





Lijkt veel werk, maar scheelt zo veel tijd bij storingen.

En er heeft een locomotiefje gereden via itrain, nu kan de volgende fase beginnen.

Het monteren van de Servo's



En dan het inregelen van de servo decoder met de mutlimause.



mvg
Marco

Marco EB

  • Online Online
  • Berichten: 411
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Project Halleberg
« Reactie #9 Gepost op: 17 september 2017, 22:28:44 »
Voor vandaag stond het zicht tracé in de planning.
Daarvoor was het originele plan een deksel op het verborgen station.
Maar plannen zijn er om te wijzigen.
Het opbouwen van het zicht tracé gaat een "open" structuur worden.

Maar eerst het verborgen station "afsluiten"



En omdat je er waarschijnlijk wel eens bij moet kunnen.



De voorkant kan open geklapt worden,

En er is een plekje voor de laptop gecreëerd





en zo valt alles op zijn plek en is de boel toch toegankelijk.

Alleen heeft de dit iets meer tijd gevergd en ben ik niet meer aan het tracé toegekomen.
mvg
Marco

Marco EB

  • Online Online
  • Berichten: 411
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Project Halleberg
« Reactie #10 Gepost op: 21 september 2017, 22:42:32 »
Afgelopen dagen af en toe een beetje aan het modelbaantje geprutst.
1 lok is inmiddels gedigitaliseerd.
Mijn streven is om het goedkoop te houden, dus heb ik de goedkoopste decoder genomen die ik voor een H0 lok kon vinden nml een Laisdcc 860012 .
Die kost wel €14.95, maar je moet er ook niet veel van verwachten.
Voor dit project voldoet deze, maar voor een paar euro meer heb je al snel veel betere.

Waarom dan toch deze genomen?
Ik heb er 5 nodig en ze zijn mooi klein, lekker makkelijk met inbouwen.
En als je het niet probeert weet je het ook niet.

Het oude Fleischmann jaren 70 rondmotortje is er goed mee aan te sturen.

de ijking ziet er zeer acceptabel uit.



De maximum snelheid op deze baan wordt maar 40 km/u

En omdat ik ook een melder over had en ik die toch ergens voor wilde gebruiken, heb ik een kleine wijziging in het verborgen station gemaakt.
Een extra opstel spoortje. Een heel kort spoortje maar zodra de baan af is en werkt komt vast wel een aha moment.
En er kunnen dan 5 "trein stellen" rijden op dit minimalistische baantje.

De wissel is vervangen door een Engelsman, deze heeft net als een wissel maar 1 servo sturing nodig, maar wel een extra aftakking.

En in iTrain ook direct gewijzigd:



En fysiek



Heel kort, 34 cm, maar zodra het rollend materieel binnen is komt er wat verduidelijking.



« Laatst bewerkt op: 20 november 2017, 21:57:24 door 44. Reden: link hersteld »
mvg
Marco

Marco EB

  • Online Online
  • Berichten: 411
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Project Halleberg
« Reactie #11 Gepost op: 23 september 2017, 23:05:36 »
Het is gelukt.

De wissels werken en eigenlijk viel het best mee.
Goed de gebruiksaanwijzing volgen.

Prik de de multimaus in de DR5000
zet deze op POM
kies lok adres 9999 en doe gewoon wat er in de gebruiksaanwijzing staat.
Niet vergeten na de wissel weer lok selecteren.

In itrain moet je niet voor dcc aspect kiezen maar voor standaard, wel de juiste adressen kiezen uiteraard.

De wissels worden op twee methodes gestuurd, via standaard bediening en door de wissel biels heen.
De drieweg wissel na wat modificeer werk.



De Engelsman is gewoon standaard gebleven, alleen een klein gaatje in de schakelgaffel? waar normaal de magneetspoel op gaat.
Door dat gaatje kan het veren staal van de servo sturing.



Aan de onderkant moet ik nog wel even de kabeltjes netjes weg werken.





Het wagonnetje wat op het korte spoor komt is ook binnen.



iTrain wordt zo geprogrammeerd dat deze eens in de 30 minuten te voorschijn komt.

Bijna al het rijdend materieel is gedigitaliseerd, lok 5 moet eerst helemaal uit elkaar, die heeft een kromme as, hoe krijgen mensen het voor elkaar?

Echter lok 4 melde na zij proef rondjes ineens kortsluiting, ik ben bang dat het de decoder is, morgen eens kijken.

De Laisdcc decoders zijn lekker klein, die knal je er zo in



Nu kan ik verder bouwen. Het fine tune van de stop secties kan later.



mvg
Marco

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 565
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Project Halleberg
« Reactie #12 Gepost op: 24 september 2017, 22:29:51 »
ideen genoeg , zie ik wel, Even over het digitaliseren van de Lokjes;
Zijn de koolborstelhouders op de motorschilden van de oude FL-rondmotoren in die oude lokjes wel geisoleerd van  lokmassa ?
dat geeft vaak ook problemen met digitaliseren, vaak is er 1 rechtstreeks elektrisch verbonden met de lokmassa en daar houden de meeste decoders niet van.
De groeten van Rob

Marco EB

  • Online Online
  • Berichten: 411
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Project Halleberg
« Reactie #13 Gepost op: 25 september 2017, 09:45:06 »
Hallo Rob,
Het klopt dat de oude Fleischmann rondmotoren een metalen motorschildje hebben en dat 1 koolborstelhouder direct contact maakt.

Geïsoleerde motor schildjes worden veel te veel overgewaardeerd.

Maar voor een decoder moeten wel de polen geïsoleerd van elkaar zijn.

Deze lokjes zijn op de el cheapo wijze gedaan.

Voor elk motor schildje is een ander schildje donor geweest. Ik heb een doosje met donor loks, ouwe meuk, die ik niet heb weggegooid onder het mom van altijd handig.

Verwijder voorzichtig de geïsoleerde koolborstelhouder uit een schildjes, beetje het omgefeldse randje los boren en je trekt het buisje er zo uit. Snij het plastic houdertje los en wip deze uit het schildje.

Pak het te isoleren schildje.



Boor voorzichtig de ongeïsoleerde koolborstelhouder los en druk deze uit het schildje, deze gaan we hergebruiken.



Boor het het gat uit met boor 4,5, en maak voor het gemak het gat schuin met boor 6.
Pak daarna het plastic houdertje, van het donorschild.

 

Druk het plastic houdertje in het nieuwe gat en je zou met een druppeltje seconde lijm het plastic houdertje kunnen fixeren.
Pak het koperen busje en steek deze omgekeerd in het plastic gaatje, de los geboorde kant is een tikkeltje korter geworden.

En zo heb je goedkoop en simpel een geïsoleerd motor schildje.





Verder nog met het tracé bezig geweest. Voor mij is het ook de eerste keer dat ik zo'n bouw techniek gebruik, dus is het aldoende leert men. Hier en daar wat ideeën aanpassen maar komt goed.







En om het makkelijk te houden ga ik toch de helling die er al is aanpassen, mijn sneeuw schuiver loopt vast.


mvg
Marco

Ronaldp

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: Project Halleberg
« Reactie #14 Gepost op: 25 september 2017, 10:09:58 »
Zijn de helling ook niet erg hoog?
Of lijkt dat op de foto?

mvg Ronald