Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alternatieven voor servo's door Eric B
Vandaag om 16:34:35
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door NS264
Vandaag om 16:29:22
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 16:25:04
Oude Fleischmann meuk en curiosa door R1954
Vandaag om 16:24:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:21:58
Roco 2025 door IJmc
Vandaag om 16:20:32
Tapatalk door Edsko Hekman
Vandaag om 16:18:42
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:11:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:58:57
Onderdeel zeer kleine schroef kabelbaan Brawa 6220 door stoombr38
Vandaag om 15:56:02
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 15:53:11
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 15:25:12
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 15:19:23
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:18:46
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
Vandaag om 15:16:18
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:51:33
Da's Daz 2 door Alewijn
Vandaag om 14:51:15
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 14:49:01
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Alewijn
Vandaag om 14:48:01
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:37:31
Welke instellingen voor een MicroMotor op een Lopi V5 door ruudns
Vandaag om 14:32:24
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:07:10
Sankt Georgen. door william_2
Vandaag om 13:59:44
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:56:50
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 13:49:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:44:35
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 13:38:44
Samenstelling “Oriënt Express” museumtrein door sncf231e
Vandaag om 13:18:21
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 13:06:15
Pendelbetrieb door Peter Schiffelers
Vandaag om 12:34:45
  

Auteur Topic: Luchtfoto's van Nederland in de jaren 20 en 30 van de 20e eeuw  (gelezen 9638 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2940
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Luchtfoto's van Nederland in de jaren 20 en 30 van de 20e eeuw
« Reactie #30 Gepost op: 14 December 2018, 22:20:04 »
Ik zie een luchtfoto van Almelo: https://nimh-beeldbank.defensie.nl/beeldbank/indeling/detail?q_searchfield=almelo

Als je nu rechtsonder kijkt zie ik een heel raar soort rangeer-/bedrijventerreintje met een piepkleine draaischijf. Ik heb zoiets in Nederland nog niet eerder gezien. Waar zou dit voor kunnen dienen? Ik weet dat de fabriek waar het spoortje naartoe leidt een gasfabriek is. Misschien helpt dat bij het vinden van een verklaring? Vooral die draaischijf vind ik vreemd.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2353
  • Bnlx treinendokter.
Re: Luchtfoto's van Nederland in de jaren 20 en 30 van de 20e eeuw
« Reactie #31 Gepost op: 14 December 2018, 22:42:10 »
Als ik dat zie, denk ik dat het de Almelo's stadsgasfabriek is aan de Veldkamss weg.

Naast aanvoer van kolen, moest vliegas ook afgevoerd worden. En zo (noodgedwongen) nabij de bebouwing is er niet veel ruimte voor alle volle lengte rangeer bewegingen.

Overigens zijn er aardige plaatjes van de gasfabriek in Almelo te vinden. Blijkbaar had heer Finkers het toch bij het verkeerde end.

Jan-Peter
« Laatst bewerkt op: 14 December 2018, 23:25:05 door Jan-Peter »
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2940
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Luchtfoto's van Nederland in de jaren 20 en 30 van de 20e eeuw
« Reactie #32 Gepost op: 18 December 2018, 21:36:40 »
Maar waartoe dan die draaischijf? Hij lijkt niet geschikt om een loc te draaien en wagens draaien lijkt me zinloos.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2353
  • Bnlx treinendokter.
Re: Luchtfoto's van Nederland in de jaren 20 en 30 van de 20e eeuw
« Reactie #33 Gepost op: 18 December 2018, 22:31:14 »
Citaat
Maar waartoe dan die draaischijf?

Het terrein waar de gasfabriek stond zou een heel stuk groter moeten zijn om die hal te bereiken met normale wissels. Het doel is niet het keren, maar minder sporen (compacter opzet van de fabriek)

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2940
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Luchtfoto's van Nederland in de jaren 20 en 30 van de 20e eeuw
« Reactie #34 Gepost op: 20 December 2018, 22:11:19 »
Ah, dat klinkt logisch, bedankt.

Overigens zijn er fraaiere kaarten te vinden dan jij hier aanhaalt:
Als ik dat zie, denk ik dat het de Almelo's stadsgasfabriek is aan de Veldkamss weg.

Ken je bijvoorbeeld www.topotijdreis.nl ? Dat is een site van het kadaster. De afslag naar de gasfabriek staat er vanaf 1935 op, maar dat zegt niet zoveel alles. Het gaat er maar net om of er van bijv. 1930 een kaart beschikbaar was, anders wordt gewoon de oudere kaart gebruikt.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2353
  • Bnlx treinendokter.
Re: Luchtfoto's van Nederland in de jaren 20 en 30 van de 20e eeuw
« Reactie #35 Gepost op: 21 December 2018, 00:39:20 »
Stadsgas was inderdaad geen lang leven beschoren, en de opvolger zal misschien net de 100 jaar halen...

Ja, die ken ik kaarten site ook. Op de door mij aangehaalde site, staan echter nog leuke foto's oa van de gasfabriek.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1567
Re: Luchtfoto's van Nederland in de jaren 20 en 30 van de 20e eeuw
« Reactie #36 Gepost op: 21 December 2018, 00:46:58 »
Maar waartoe dan die draaischijf? Hij lijkt niet geschikt om een loc te draaien en wagens draaien lijkt me zinloos.
Ze dienen om wagons scherpe bochten te laten maken op krappe terreinen waar niet genoeg plek is om de hoek met rails en wissels te maken. Vanaf het zijspoor waar de locomotief met trein kan komen worden de wagons een voor een afgehaakt. De wagon kan vervolgens met man- of paardenkracht via de draaischijf een scherpe hoek maken (soms haaks) om op de plek te komen waar de wagon geladen/gelost moet worden.