Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 15:25:09
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door Pauldg
Vandaag om 15:14:59
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 15:12:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 14:50:06
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hendrik Jan
Vandaag om 14:28:26
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:03:03
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:42:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Eric v C
Vandaag om 11:50:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
  

Auteur Topic: Luchtfoto's van Nederland in de jaren 20 en 30 van de 20e eeuw  (gelezen 8589 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Luchtfoto's van Nederland in de jaren 20 en 30 van de 20e eeuw
« Reactie #30 Gepost op: 14 december 2018, 22:20:04 »
Ik zie een luchtfoto van Almelo: https://nimh-beeldbank.defensie.nl/beeldbank/indeling/detail?q_searchfield=almelo

Als je nu rechtsonder kijkt zie ik een heel raar soort rangeer-/bedrijventerreintje met een piepkleine draaischijf. Ik heb zoiets in Nederland nog niet eerder gezien. Waar zou dit voor kunnen dienen? Ik weet dat de fabriek waar het spoortje naartoe leidt een gasfabriek is. Misschien helpt dat bij het vinden van een verklaring? Vooral die draaischijf vind ik vreemd.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2283
  • Bnlx treinendokter.
Re: Luchtfoto's van Nederland in de jaren 20 en 30 van de 20e eeuw
« Reactie #31 Gepost op: 14 december 2018, 22:42:10 »
Als ik dat zie, denk ik dat het de Almelo's stadsgasfabriek is aan de Veldkamss weg.

Naast aanvoer van kolen, moest vliegas ook afgevoerd worden. En zo (noodgedwongen) nabij de bebouwing is er niet veel ruimte voor alle volle lengte rangeer bewegingen.

Overigens zijn er aardige plaatjes van de gasfabriek in Almelo te vinden. Blijkbaar had heer Finkers het toch bij het verkeerde end.

Jan-Peter
« Laatst bewerkt op: 14 december 2018, 23:25:05 door Jan-Peter »
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Luchtfoto's van Nederland in de jaren 20 en 30 van de 20e eeuw
« Reactie #32 Gepost op: 18 december 2018, 21:36:40 »
Maar waartoe dan die draaischijf? Hij lijkt niet geschikt om een loc te draaien en wagens draaien lijkt me zinloos.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2283
  • Bnlx treinendokter.
Re: Luchtfoto's van Nederland in de jaren 20 en 30 van de 20e eeuw
« Reactie #33 Gepost op: 18 december 2018, 22:31:14 »
Citaat
Maar waartoe dan die draaischijf?

Het terrein waar de gasfabriek stond zou een heel stuk groter moeten zijn om die hal te bereiken met normale wissels. Het doel is niet het keren, maar minder sporen (compacter opzet van de fabriek)

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Luchtfoto's van Nederland in de jaren 20 en 30 van de 20e eeuw
« Reactie #34 Gepost op: 20 december 2018, 22:11:19 »
Ah, dat klinkt logisch, bedankt.

Overigens zijn er fraaiere kaarten te vinden dan jij hier aanhaalt:
Als ik dat zie, denk ik dat het de Almelo's stadsgasfabriek is aan de Veldkamss weg.

Ken je bijvoorbeeld www.topotijdreis.nl ? Dat is een site van het kadaster. De afslag naar de gasfabriek staat er vanaf 1935 op, maar dat zegt niet zoveel alles. Het gaat er maar net om of er van bijv. 1930 een kaart beschikbaar was, anders wordt gewoon de oudere kaart gebruikt.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2283
  • Bnlx treinendokter.
Re: Luchtfoto's van Nederland in de jaren 20 en 30 van de 20e eeuw
« Reactie #35 Gepost op: 21 december 2018, 00:39:20 »
Stadsgas was inderdaad geen lang leven beschoren, en de opvolger zal misschien net de 100 jaar halen...

Ja, die ken ik kaarten site ook. Op de door mij aangehaalde site, staan echter nog leuke foto's oa van de gasfabriek.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
Re: Luchtfoto's van Nederland in de jaren 20 en 30 van de 20e eeuw
« Reactie #36 Gepost op: 21 december 2018, 00:46:58 »
Maar waartoe dan die draaischijf? Hij lijkt niet geschikt om een loc te draaien en wagens draaien lijkt me zinloos.
Ze dienen om wagons scherpe bochten te laten maken op krappe terreinen waar niet genoeg plek is om de hoek met rails en wissels te maken. Vanaf het zijspoor waar de locomotief met trein kan komen worden de wagons een voor een afgehaakt. De wagon kan vervolgens met man- of paardenkracht via de draaischijf een scherpe hoek maken (soms haaks) om op de plek te komen waar de wagon geladen/gelost moet worden.