Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Vreemd probleem door Montanbahn
Vandaag om 11:39:05
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 11:26:11
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 11:21:10
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Wat was jullie allereerste loc? door gdh
Vandaag om 11:11:04
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door martijn v m
Vandaag om 09:51:13
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
  

Auteur Topic: Keerlus in baanplan?  (gelezen 1843 keer)

vleesman

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Keerlus in baanplan?
« Gepost op: 02 September 2017, 14:05:22 »
beste medespoorders,

ik ben bezig met een schaduw station ontwerp en wil graag wat advies ontvangen over keerlussen. Ik heb 2 helixen en wil de mogelijkheid hebben dat een trein die aan 1 zijde vertrekt ook aan die zijde weer terug komt (daarnaast kan die ook aan de "andere kant" weer boven komen). Daarom heb ik rond iedere helix een omloopspoor. Mij lijkt alleen de onderste een keerlus omdat ik in de bovenste niet zie hoe een trein kan omdraaien. Ik heb een derde kandidaat die tussen de twee opstelsporen aan de noordzijde is gesitueerd.

Het lijkt mij voor de hand liggen om de twee omlooplussen met een keerlusmodule uit te voeren zodat ik eventueel aan de bovenzijde beide sporen zonder probleem kan verbinden (mits niet een omdraaing).  Adviezen welkom!



met vriendelijke groet jean-paul
« Laatst bewerkt op: 03 September 2017, 09:59:50 door Bert van Gelder. Reden: Titel »
Met vriendelijke  groet Jean-Paul
Loconet IB II - 2rail - koploper

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: keerlus hulp
« Reactie #1 Gepost op: 02 September 2017, 15:13:05 »
Jean-Paul,
Belangrijk om weten is of je digitaal dan wel analoog gaat rijden.
Dit is belangrijk om te weten hoe je de sporen gaat aansluiten op de voeding.
Uit je vraagstelling kunnen we afleiden dat je 2-rail gaat rijden.

Als je analoog gaat rijden zoals het er nu bij ligt, heeft enkel het spoor bovenaan dat tussen de 2 bundels ligt een keerlusschakeling nodig. Hou er dan wel rekening mee dat je een heel stuk "tegenspoor" moet rijden (tot je uit de spiraal komt of terug het omloopspoor neemt).

Rij je digitaal, dan zou ik inderdaad de 2 omloopsporen voorzien van een keerlusmodule en de parallelle sporenbundels identiek aansluiten (J op buitenrail / K op binnenrail).

Belangrijk voor de beide schakelingen is wel wat je boven op het zichtbare deel gaat doen. Als je daar ook nog kruisingen en mogelijkheden tot tegenspoor rijden gaat voorzien, kan het plaatje er helemaal anders gaan uitzien.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: keerlus hulp
« Reactie #2 Gepost op: 02 September 2017, 15:23:27 »
In dit deel zie ik geen keerlus situaties. Dit is een hondenbot, Wat er op de rest van het plan gebeurd is voor ons een verrassing.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6708
Re: keerlus hulp
« Reactie #3 Gepost op: 02 September 2017, 15:32:05 »
Mee eens, heb een tijdje zitten kijken maar er is vooralsnog geen kortsluiting te vinden.

Gr, Ben.

vleesman

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re: keerlus hulp
« Reactie #4 Gepost op: 02 September 2017, 15:43:03 »
Heren ik staar me er ook een beetje blind op dank voor jullie inzichten. Ik rijd inderdaad digitaal 2 rail.

Voor wat betreft de bovenkant zijn er 2 scenarios danwel zitten er tussen de 2 sporen die in iedere spiraal omhoog gaan geen verbinding danwel, en dit is het meest waarschijnlijke scenario. Zit er wel een verbinding tussen bijvoorbeeld bij een station of een industrieterrein komt er een oversteek (een engelse wissel staat de "buitenbaan" toe de "binnenbaan" over te steken naar een opstelterrrein). Mij lijkt dan dat op dat moment de twee omrijdlussen mogelijk een keerlus module moeten krijgen om problemen op het bovenblad te vermijden
Met vriendelijke  groet Jean-Paul
Loconet IB II - 2rail - koploper

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: keerlus hulp
« Reactie #5 Gepost op: 02 September 2017, 15:51:09 »
Let eens op dat rode spoortje bovenaan, tussen de 2 stations in... ?

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: keerlus hulp
« Reactie #6 Gepost op: 02 September 2017, 15:58:12 »
Citaat van: Wim Ros
In dit deel zie ik geen keerlus situaties. Dit is een hondenbot...
Nee, er zit een keerlus in het bovenste deel.
Het lijkt een keerdriehoek, als je vanaf het rechter blauwe spoor komt, eerste wissel links, doorgaan over het volgende wissel, dan achteruit kom je op het linker blauwe spoor uit, dan kun je helemaal via de bocht linksboven rondrijden, terug naar het rechter blauwe spoor.



« Laatst bewerkt op: 02 September 2017, 19:14:46 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: keerlus hulp
« Reactie #7 Gepost op: 02 September 2017, 16:34:48 »
Idd daar zit een oversteek.

Dan geeft dat de volgende oplossing



In de rood gemaakte sporen een keerlus module dus in totaal 2

Mvg
Wim
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6708
Re: keerlus hulp
« Reactie #8 Gepost op: 02 September 2017, 16:49:27 »
Heel goed. (y)

vleesman

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re: keerlus hulp
« Reactie #9 Gepost op: 02 September 2017, 17:05:09 »
bedankt maar geloof niet dat ik begrijp waarom het vertikaal gemarkeerde gebied een keerlus module nodig zouden hebben ???

misschien moet ik het wat eenvoudiger maken, zodat ik het zelf nog begrijp  ;)

« Laatst bewerkt op: 02 September 2017, 17:07:51 door vleesman »
Met vriendelijke  groet Jean-Paul
Loconet IB II - 2rail - koploper

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: keerlus hulp
« Reactie #10 Gepost op: 02 September 2017, 19:19:37 »
Dan maak je er dit van, een opgevouwen hondebot zonder keerlus.


El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: keerlus hulp
« Reactie #11 Gepost op: 02 September 2017, 20:20:40 »
Geef eerst even schematisch aan hoe het zichtbare deel van je baan er uit zal zien.

Zorg dat je daar zonder kortsluiting of keerlusmodule kan rijden en rangeren. Wat er dan in het schaduwstation "moet" gebeuren  zal dan van zelf naar voor komen.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

vleesman

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re: keerlus hulp
« Reactie #12 Gepost op: 03 September 2017, 09:26:57 »
Dank allemaal voor de suggesties. Ik heb de plannen voor de bovenwereld nog niet uitgewerkt maar ik geloof niet dat het qua polariteit spannend gaat worden. Ik ga in de bovenste langste poot een station positioneren, aan de rechterzijde een industriespoortje en mogelijk aan de onderzijde nog een klein stationnetje als zijlijn. Wat ik wel graag zou willen kunnen doen is de twee sporen verbinden als in



er is dus een 2 sporige hoofdlijn die tussen de 2 spiralen loopt die op sommige momenten verbonden is.
Met vriendelijke  groet Jean-Paul
Loconet IB II - 2rail - koploper

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Keerlus in baanplan?
« Reactie #13 Gepost op: 03 September 2017, 12:17:52 »
Dus creeer je daar ook keerlus situatie, doormiddel van de oversteken. Een compleet overzicht in deze is altijd van belang, kom je ook niet voor verrassingen te staan, en kun je beter plannen hoe aan te leggen, en te bedraden. Je geeft zelf al aan dat je de uitleg van de 2 keerlus situaties (oplossingen) niet snapt, dus wordt het voor de rest ook een probleem.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

vleesman

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re: Keerlus in baanplan?
« Reactie #14 Gepost op: 03 September 2017, 12:38:38 »
Ik zal de vraag nog eens herstellen als ik ook de bovenbaan wat verder uitgewerkt heb. Bedankt allen zo ver
Met vriendelijke  groet Jean-Paul
Loconet IB II - 2rail - koploper