Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door defender
Vandaag om 19:05:57
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 19:04:45
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door peterha
Vandaag om 19:03:25
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:03:02
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
Vandaag om 19:00:19
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:59:23
Houten 23 Augustus 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:50:59
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
Ik ben aan het opruimen. door Bob11
Vandaag om 18:18:34
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
  

Auteur Topic: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand  (gelezen 4062 keer)

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand
« Reactie #15 Gepost op: 31 August 2017, 21:57:27 »
, want de splitsing zit nog steeds in het midden van de keerlus.
Volgens mij zit de splitsing naar het rangeerdeel in 2 keerlussen tegelijk, maar die kleur je allebei geel.
Dat lijkt mij een redelijk onoplosbaar probleem, want je wil 2 rijwegen tegelijk kunnen berijden en omschakelen.  Door de doorverbinding op het rangeerdeel wissel je ook nog eens van een deel aan "keerlus 1" naar een deel aan "keerlus 2"
Hoe wil je dat gaan doen ? 
Handmatig kan natuurlijk altijd nog. ( Lees: door het instellen van rijwegen over een aantal van elkaar geïsoleerde stukken rail)
Maarten.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand
« Reactie #16 Gepost op: 31 August 2017, 23:34:01 »
Ik denk dat ik er wel een oplossing voor zie, maar je hebt sowieso 2 keerlus modules nodig voor deze situatie. Ik zal daar morgen eens verder over nadenken.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 490
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand
« Reactie #17 Gepost op: 06 September 2017, 21:41:39 »
Ik heb er nog eens over nagedacht. Ik kom uiteindelijk op een schakeling met 5 relais en 10 actieve bezetmelders in totaal en 14 om te schakelen railstaven.


Figuur 1:


Figuur 2:


Figuur 3:


Hierbij is bedrijf mogelijk van alle zijden.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re: Keerlus bij dubbelspoor en te korte afstand
« Reactie #18 Gepost op: 07 September 2017, 08:59:45 »
Maak je het jezelf niet heel erg lastig?

Als je de keerlussen in het schaduw station deel doet, heb je 2 keerlus schakelingen nodig.
Je kunt ook doen wat Klaas aangaf, dan heb je voor elk spoor een keerlus schakeling nodig.
Maar volgens mij is 1 per set ook goed.
De beperking is dat er per set dus niet een trein kan vertrekken en binnen komen, maar gezien de afstanden lijkt me dat toch niet echt wenselijk. De wissels waar ze bij elkaar komen zijn dan nog maar net vrij als de andere er al weer over wil. Dus volgens mij moet het helemaal geen probleem geven om te wachten tot de binnen komende trein gestopt is alvorens de volgende weg te sturen.
En die belemmering is dan ook nog maar alleen voor die set van 3 sporen. Van de andere 3 kan er gewoon een trein vertrekken.

Bij all die wissels hoef je dan helemaal geen moeilijke zaken te doen.


In het rode gedeelte kun je de ene kant van de keerlus secties maken. Hier kun je dan de wisselstraten in betrekken. De om te polen sporen zijn dan per keerlus 3 opstelsporen.
In het blauwe gedeelte kun je de keerlus secties zelfs buiten de wissels houden.

Of er dan op die blauwe sporen 1, 2 of meerdere treinen staan maakt niets uit. Zolang er maar niet een trein vertrekt op moment dat er ook 1 binnen komt.
En als je met iTrain of Koploper gaat rijden zijn die prima in staat om het wegsturen van de trein uit te stellen tot de binnen gekomen trein stilstaat.

Als je het zelfs met koploper (en waarschijnlijk ook wel iTrain) rijd heb je helemaal geen keerlus module nodig.
Per spoor een relais die dat spoor omschakelt. Afhankelijk van welke kant de trein het spoor binnen komt of verlaat laat je het programma dan het relais goed schakelen zodat je daar geen kortsluiting krijgt.
Dus als het programma de wissels in die stand zet dat de trein aan de onderkant het spoor binnen rijd of vertrekt dan schakel je in die wisselstraat actie ook relais van dat spoor in stand A.
Als de trein aan de bovenkant het spoor binnen rijd of vertrekt dan schakel je in die wisselstraat actie ook relais van dat spoor in stand B. Je kunt dan nog altijd niet per spoor binnen komen en vertrekken, maar die beperking is dan alleen maar per spoor.

Voordeel, geen lastige schakelingen met keerlussen, en dus ook geen ruimte gebruik.
Nadeel, je kunt nooit een keer handmatig een trein rond laten rijden omdat het programma altijd het relais goed moet schakelen.
(of je moet handmatig dat relais tussendoor ook schakelen. )

Groet,
Roelco