Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Casmir
Vandaag om 19:00:25
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 18:51:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 18:51:04
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door VAM65
Vandaag om 18:49:39
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
Vandaag om 18:41:12
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:33:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Paul1969
Vandaag om 17:57:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Eric B
Vandaag om 17:49:08
Project seaside Germany door Hans GJ
Vandaag om 17:28:19
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Forever Rocofan
Vandaag om 17:23:35
Pendel module Viessmann 5214 door Mar-Cas
Vandaag om 17:15:30
ik mis al een poos door Ronald Halma
Vandaag om 17:13:07
25 oktober modeltreinenbeurs weert door dennie
Vandaag om 15:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:26:17
Omgeving Frankfurt am Main door Hlv53
Vandaag om 15:24:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 15:20:14
Märklin 2025 door Quinzeedied
Vandaag om 15:09:34
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 15:04:26
Modeltreinenbeurzen door Ronald Halma
Vandaag om 14:19:46
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
Vandaag om 12:33:10
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 11:39:54
Gewoon wat busfoto's door Arjen B.
Vandaag om 11:25:25
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Benelux795
Vandaag om 11:14:56
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 11:10:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 10:57:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:52:46
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 10:02:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door bask185
Vandaag om 09:42:43
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 09:18:58
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 08:51:09
  

Auteur Topic: Gattungszeichen duitse goederenwagens tijdperk II  (gelezen 1258 keer)

trainiac

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Gattungszeichen duitse goederenwagens tijdperk II
« Gepost op: 29 August 2017, 10:32:20 »
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over de type-aanduidingen (Gattungszeichen) op goederenwagens van de DRG uit tijdperk 2. De DRG nam gesloten goederenwagens over van de Länderbahnen, waaronder het type G Hannover, het latere type G 02 van de DB. Deze aanduiding werd toegepast op de gesloten goederenwagens van de Pruisische (type Gml), de Beierse (Gm) en Saksische (Gm) spoorwegen. Brawa heeft er een model van uitgebracht (48201) met de aanduiding Gu Hannover. Nu gaat het mij om de letter "u" in de type-aanduiding. Dit Nebengattungszeichen werd op gesloten goederenwagens alleen gebruikt na 1939. Tussen 1939 en 1948 duidde deze letter aan dat de wagon niet geschikt was voor militaire transporten. Na 1948 betekende het dat de wagon niet geschikt was voor personenvervoer. De letter "u" zou tussen 1914 en 1939 niet gebruikt zijn. Vóór 1914 werd de letter alleen toegepast bij platte werkwagons en betekende dat de wagon niet geschikt was voor het normale treinverkeer. De letter "u" moet ook niet verward worden met "u" tussen vierkante haken. Die tekencombinatie werd tot 1921 gebruikt om aan te duiden dat de wagon niet geschikt was voor het vervoer van militaire voertuigen. Overigens weer alleen in combinatie met open, platte wagens.

Maar wat betekende de "u" in combinatie met gesloten wagons vóór 1939? Of is dit een foutje van Brawa? Wie kan mij helpen? Het enige wat aan het model van Brawa opvalt is dat het model vlakke stalen deuren heeft i.p.v. houten deuren. Uit de nieuwtjesfolder van Brawa (2006) blijkt overigens dat de oorsprong van deze wagen (en de stalen deuren) de Württembergse spoorwegen zijn geweest.
« Laatst bewerkt op: 29 August 2017, 10:37:08 door trainiac. Reden: laatste zin toegevoegd »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
Re: Gattungszeichen duitse goederenwagens tijdperk II
« Reactie #1 Gepost op: 29 August 2017, 12:56:50 »
Hoi Harry,

Wikipedia geeft hier een, voorzover ik dat kan beoordelen, mooi compleet overzicht van alle letters die op zowel personen- als goederenwagens (hebben ge)staan. Voor speciaal de "kleine lettertjes" zie hier.

trainiac

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: Gattungszeichen duitse goederenwagens tijdperk II
« Reactie #2 Gepost op: 29 August 2017, 14:21:01 »
Hallo Jan,

Dankjewel. Daar was ik ook al op gestoten in mijn zoektocht. Maar daaruit blijkt m.b.t. de "u" het volgende:

u: (bis 1914) ungeeignet für Züge des öffentlichen Verkehrs
u (tussen vierkante haken): (bis 1921) ungeeignet zum Verladen von Militärfahrzeugen
u: (1939 bis 1948) ungeeignet für Militärtransporte

Carstens geeft dezelfde informatie, helaas. Ik vermoed dat de "u" ook vóór 1939 bedoeld was om aan te geven dat deze gesloten wagens niet voor het vervoer van soldaten of paarden gebruikt mochten worden. Misschien wel vanwege de stalen deuren? Ik geef het nog niet op en blijf verder zoeken, bijvoorbeeld bij de Württembergse staatstpoorwegen. Desnoods stel ik de vraag aan Brawa. Ik moet binnenkort toch weer eens onderdeeltjes bestellen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
Re: Gattungszeichen duitse goederenwagens tijdperk II
« Reactie #3 Gepost op: 29 August 2017, 14:44:21 »
Ja, nu je het zegt... er blijft wel ruimte voor vragen. Bij mij rijst dan de vraag: wat wordt er precies bedoeld met het "öffentlicher Verkehr"? Naar mijn idee mogen ze dan alleen voor intern gebruik (dus voor doeleinden tbv de spoorwegmaatschappij zelf) ingezet worden.
En ook: hoe zat het dan tussen 1921 en 1939?
Misschien voor "mijn periode" allemaal niet zo relevant, maar eenmaal de vraag gesteld is het antwoord ook wel wenselijk.

trainiac

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: Gattungszeichen duitse goederenwagens tijdperk II
« Reactie #4 Gepost op: 29 August 2017, 14:56:26 »
Hallo Jan,

Het voorschrift tot 1914 is alleen van toepassing op Gattung X en dat zijn vaak werkwagons, dus ik denk ook dat bedoeld wordt dat ze niet in het normale treinverkeer ingezet mochten worden. Vanaf 1948 (de demilitarisering van Duitsland) betekende de "u" dat de gesloten goederenwagon niet voor personenvervoer gebruikt mocht worden. Vanaf 1952 (ik neem aan tot vandaag de dag) staat de "u" (nu Nebenzeichen genoemd) voor een kiepinrichting bij open wagons. Zodra ik een antwoord heb, zal ik het natuurlijk hier plaatsen. We zoeken vrolijk verder  :P

trainiac

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: Gattungszeichen duitse goederenwagens tijdperk II
« Reactie #5 Gepost op: 01 January 2018, 12:57:05 »
Tja, bij Brawa weten ze het ook niet. Helaas.

Een goed 2018 voor eenieder die dit leest  (y)