Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: Het blijft rommelen bij ROFL  (gelezen 27466 keer)

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: Het blijft rommelen bij ROFL
« Reactie #30 Gepost op: 29 augustus 2017, 15:21:31 »
Hallo Arjan,

Het kan nog gekker. Willy Ade heeft in de 60-er jaren Pruisische oldtimers ontwikkeld die door Trix op de markt gebracht werden. In 1967 startte hij Röwa en werden zijn creaties onder eigen vlag verkocht. Na het faillissement van Röwa in 1975 kwamen de oldtimers bij Roco terecht. Roco heeft de rijtuigen van een kortkoppeling voorzien en enige jaren in het programma gehad. En vorig jaar verschenen de rijtuigen in het Fleischmann programma.

Gr, Rob

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Het blijft rommelen bij ROFL
« Reactie #31 Gepost op: 29 augustus 2017, 15:41:17 »
Wel grappig, zo zie je duidelijk dat beide merken nog steeds favoriet zijn bij mensen.

Ik probeerde mij in te leven in en manager van Modelleisenbahn GMBH die deze twee merken tot zijn beschikking heeft. Het is een klassiek geval van twee concurrenten onder 1 dak. Als 1 merk aan marktaandeel wint gaat dat ten koste van de ander. Hoe kun je dat nu meerwaarde geven voor de onderneming? Elk merk zijn eigen markt geven. Ik dacht van vroeger uit Roco goedkoper was en Fleischmann wat duurder. Dat is wel veel minder geworden door de jaren heen, maar is volgens mij de enige reële optie. Concreet een half bestaand voorbeeld. De Roco sik. Betaalbaar maar niet helemaal waarheidsgetrouw. De Werps Sik is heel waarheidsgetrouw, maar van een totale andere prijsstelling. Zo zou een Fleischmann Sik dus ook een concurrent kunnen zijn van de Werps Sik en minder van de Roco Sik. De modelbouwers voor wie geen zee te hoog gaat wat betreft waarheidsgetrouwheid: Fleischmann. De modelbouwer voor wie concessies geen probleem zijn: Roco.

Ik geloof dat ik dan voor de Roco Sik zou gaan.
« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2017, 16:00:11 door MR »

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 634
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: Het blijft rommelen bij ROFL
« Reactie #32 Gepost op: 29 augustus 2017, 15:55:02 »
Destijds was de insteek toch het merk Fleischmann in te zetten voor het N assortiment?
Roco bestaat niet meer in N, op zich wel duidelijk.

In H0 zou men dan de klassieke locs TPII onder het merk Fleischmann gaan verkopen.
De rest heet dan Roco.
Vaag.






henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: Het blijft rommelen bij ROFL
« Reactie #33 Gepost op: 29 augustus 2017, 15:59:26 »
En er zijn zelfs ROCO-modellen (nog maar een paar jaar op de markt) nu uitgeleverd onder de Flm-vlag:

https://www.fleischmann.de/de/product/233033-0-0-0-0-0-0-003003/products.html

mvg Arjan
(blij met 2 setjes van deze wagens)

Deze knikketelwagentjes zijn nog door het oude Fleischmann ontwikkeld. Dat was vlak voor de overname door Modelleisenbahnen en Fleischmann is er niet aan toegekomen ze uit te brengen. Na de overname werden de wagentjes onder de merknaam Roco uitgebracht, omdat Fleischmann niks moderns meer zou gaan doen in H0. Daar is men dus deels van teruggekomen.

De Fleischmann Lint is de laatste jaren onder beide merknamen uitgebracht.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4258
    • Filmpjes op YouTube
Re: Het blijft rommelen bij ROFL
« Reactie #34 Gepost op: 29 augustus 2017, 16:01:59 »
. De modelbouwers voor wie geen zee te hoog gaat wat betreft waarheidsgetrouwheid: Fleischmann. De modelbouwer voor wie concessies geen probleem zijn: Roco.
Ik geloof dat ik dan voor de Roco Sik zou gaan.

Deze vat ik niet. Zowel Roco als Flm hebben de Duitse rangeerlok V60 uitgebracht, en daar zitten nogal wat verschillen in ten gunste van de Roco.

@Henk: je hebt gelijk. Deze wagens waren inderdaad eerst door Fleischmann aangekondigd.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Het blijft rommelen bij ROFL
« Reactie #35 Gepost op: 29 augustus 2017, 16:20:31 »
Ik dacht dat Fleischmann altijd duurder was. Het is trouwens geen beschrijving van een situatie maar hoe ik mij voorstel, hoe het beleid van een onderneming  die beide merken onder haar hoede heeft eruit zou kunnen zien om aan die situatie voordeel te behalen. Het kan natuurlijk ook andersom. Beetje de relatie Volkswagen - Audi. Dat verschil is later ook opzettelijk via prijsstelling en marketing vergroot. 
« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2017, 17:14:34 door Reinout van Rees. Reden: Quote opschoning »

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Het blijft rommelen bij ROFL
« Reactie #36 Gepost op: 29 augustus 2017, 17:09:40 »
Destijds was de insteek toch het merk Fleischmann in te zetten voor het N assortiment?
Roco bestaat niet meer in N, op zich wel duidelijk.

In H0 zou men dan de klassieke locs TPII onder het merk Fleischmann gaan verkopen.
De rest heet dan Roco.
Vaag.


Kortom: zwalkend beleid. De consument weet op een gegeven moment niet meer welke modellen hij bij welk van de twee merken moet zoeken. Waar nog bij komt dat het zoeken naar modellen op beide websites van ROFL een ramp is. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat wat oudere modellen (ook die van slechts enkele jaren oud) sowieso niet meer op die sites te vinden zijn. Het lijk mij tijd voor een forse reorganisatie.


Steyn

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Het blijft rommelen bij ROFL
« Reactie #37 Gepost op: 29 augustus 2017, 17:21:42 »
Mij maakt het niet zoveel uit of er op (of onder) een model de naam Roco dan wel Fleischmann staat. Ik vind ook niet dat de één beter is dan de ander. Dat beide merken hun voors en hun tegens hebben maakt juist dat ze elkaar leuk aanvullen.

Dat het zoeken op de websites van beide merken moeilijk zou zijn snap ik niet, voor mij wordt klip en klaar weergegeven welke modellen er leverbaar zijn, welke modellen (sinds kort) niet meer en welke modellen er nog uit moeten komen (en ook wanneer dat (bij benadering) zal gebeuren).
Toegegeven, onderdelen voor oudere modellen zoeken is een vak apart, maar als je dat niet voor elkaar krijgt zou je ook geen schroevedraaier in je model moeten zetten. Laat het dan maar doen door iemand die er verstand van heeft.

Dat ROFL modellen die niet meer leverbaar zijn niet op de site zet, vind ik alleen maar begrijpelijk. Op die manier worden geen valse verwachtingen geschapen en worden misverstanden voorkomen. Scheelt een hoop werk (en dus geld).

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Het blijft rommelen bij ROFL
« Reactie #38 Gepost op: 29 augustus 2017, 17:51:58 »
Vroeger (nog niet eens zo verschrikkelijk lang geleden) gaf men behalve in februari een nieuwtjesfolder in het najaar ook een degelijke catalogus uit. Al die catalogi vormden tezamen een degelijk naslagwerk waarin je precies kon zien wanneer wat op de markt was gekomen. Thans (alweer jaren) kan dat niet meer. Niet iedereen koopt (alleen maar) nieuw, dus waarom zouden oudere modellen die af fabriek uitverkocht zijn niet meer op de website mogen staan?
Ik ken zat merken die wel degelijk een digitaal archief bieden. Service heet dat.


Steyn

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Het blijft rommelen bij ROFL
« Reactie #39 Gepost op: 29 augustus 2017, 18:13:50 »
"Vroeger" had Fleischmann in de vestiging in Heilsbronn een vitrine met daarin van alle modellen die ooit waren geproduceerd één exemplaar. "Vroeger" waren de modellen ook jarenlang (vrijwel ongewijzigd) leverbaar, en "vroeger"stonden die dan ook jarenlang in de catalogus. "Vroeger" kon je er van uitgaan dat een model dat in de catalogus vermeld stond ook leverbaar was, en daartegenover kon je gevoeglijk aannemen dat als een model niet meer in de catalogus aanwezig was ook niet meer leverbaar was. Niks archief. Ja, die vitrine, maar die kreeg je als normaal mens niet te zien.

Thans, (alweer sinds jaren) wisselt de collectie van ROFL voortdurend, zodanig dat, zou ROFL up-to-date willen blijven, zo ongeveer elke vier weken twee nieuwe catalogi zou moeten uitbrengen. Die natuurlijk ook niks mogen kosten, dat spreekt. En service bieden? Waarvoor? Zodat mensen weten naar welk tweedehands exemplaar ze in "Houten" moeten zoeken? Wat voor belangen zou ROFL daar bij kunnen hebben?

Als je een archief wil, en je hebt Modellbau-Wiki nog steeds niet gevonden, tja...

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Het blijft rommelen bij ROFL
« Reactie #40 Gepost op: 29 augustus 2017, 18:43:18 »
Modellbau-Wiki is best een leuke poging hoor, maar verre van compleet...

En als je even wat langer nadenkt, dan snap je dat het wel degelijk zinvol is om ook service te bieden. Immers modelbaan-liefhebbers die nu met de hobby beginnen, maar bijvoorbeeld de jaren '90 als voorbeeld hebben kopen van jouw merk misschien wel rails en een digitaal systeem als jij de moeite neemt om service te bieden. Doe je dat niet, dan kijken ze wellicht voor hun modellen elders en zien ze jou ook niet meer staan voor rails en een digitaal systeem. Nooit je klanten veronachtzamen!


Steyn

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Het blijft rommelen bij ROFL
« Reactie #41 Gepost op: 29 augustus 2017, 19:14:18 »
Ben het eens met wat MR : Roco en Fleischmann kanibaliseren elkaar momenteel, en dan vooral Fleischmann Roco en niet omgekeerd.
Draai en keer het zoals je wil : Roco staat op gebied van afwerking en techniek hoger op de ladder voor Modeleisenbahngroupe. Fleischmann lager positioneren op die lader heeft in deze tijg geen nut meer. Kijk naar Het Marklin Hobby of Roco Hobby gamma : goed voor jongeren ( en dan bedoel ik echt 10 jarigen ofzo ), eens te laten proefen van modeltreintjes, maar wees eerlijk : iedereen hier op het forum koopt geen enkel van zulke modellen, tenzij eens eentje op Houten voor een euro of 2 om te gebruiken als donorwagen of er een poetswagen mee te bouwen.
Elke andere modelspoorder gaat tegenwoordig voor meer kwaliteit/afwerking.
En als je niet voldoende hebt met Roco kwaliteit, die toch best wel tegenwoordig aan de hoge kant ligt, dan ga je naar Jagerndorfer, RailAd, ESU, Brawa, Van Biervliet, ACME, NME, Artitec en LS Models.

Modeleisenbahngroupe moet maken dat ze Fleischmann volledig op N-spoor positioneren ( eventueel nog het profigleis in Ho blijven doen, maar meer niet ), en Roco volledig HO spoor, zoals nu reeds is en stoppen met Fleischmann deel van de eigen markt af te snoepen en dubbele dingen uit te brengen ( Roco/Fleischmann Z21 ?? WTF ??? Om er maar eentje uit te brengen, extra kosten voor hetzelfde product uit te brengen, welke k*tmanager bedenkt het ! Moest je nu niet aan dezelfde groep hangen OK, doen ze in de auto industrie al succesvol, maar toch niet in je eigen portefollio ?
En als ze dat niet snel gaan doen, dan vreet Fleischmann verder de positieve inbreng van Roco volledig op en gaan nog meer kleinfabrikanten hen aan een sneltreinvaart langs links en rechts inhalen op kwalitatief gebied.
De waarschijnlijk voor hen relatief kleine markten van Belgie en Nederland zijn ze langzaam maar zeker aan het kwijtraken :
Voor Belgie is bijna iedereen stilletjesaan overgeschakeld op Van Biervliet lokomotieven. Mijn reeks 60 van Roco gaat vervangen worden door een Van Biervliet, idem men Marklin 55'er en als Van Biervliet met de reeks 51 uitkomt, zal ie ook vandaar komen. Belgische treinstellen is ook Van Biervliet mee aan de haal. Rekening houdend dat de Desiro ook een internationaal model is, mogen ze oppassen of die komt ook in een Duitse en Nederlandse varianten.
Nederlandse markt : staan ze nog wat steviger met de voeten in de grond, maar Artitec heeft bijna de volledige treinstellen en wagon markt voor zich genomen op wat tankwagonnetjes na, enkel de lokomotieven blijven nog voor Roco momenteel, tot er eentje daar zijn heil in ziet.

Dus ben benieuwd wat het wordt.

Feit is natuurlijk wel, dat de lokomotieven dezer tijd aan een sneltreinvaart veranderen. Vooral door toedoen van de werbeloks.
Piko blijkt makkelijk op deze markt te kunnen inspelen, al staan ze kwalitatief nog ietsie achter, maar ik zie hen nog Roco/Fleischmann voorbij steken.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Het blijft rommelen bij ROFL
« Reactie #42 Gepost op: 29 augustus 2017, 19:41:23 »
Citaat
Immers modelbaan-liefhebbers die nu met de hobby beginnen, maar bijvoorbeeld de jaren '90 als voorbeeld hebben kopen van jouw merk misschien wel rails en een digitaal systeem als jij de moeite neemt om service te bieden.

Dat vind ik een nogal vergezochte redenering en bovendien denk ik dat je de beginnende hobbyist schromelijk overschat. De meeste mensen die aan deze hobby beginnen weten in 99 van de 100 gevallen geen biet van periodes. Ze willen gewoon "een trein", en dan liefst ook nog de "Dubbeldekker", want die hebben ze zien rijden of ze zijn een keertje meegeweest. De frustratie begint dan al: dat ding zit niet in een beginset. Wel de ICE, maar da's dan weer geen Nederlands, en die 2200 die dan wel in een set wordt aangeboden is zoooo ouwerwets... Of ze willen dat gezellige ouwerwetsche "stoom". Nederlands? Duits? Frans? Geen idee, als er maar rook uit komt en stangen aan de wielen zitten. En rails is rails, en al die digitale dingen zijn hetzelfde toch? Het laatste waar een beginnende hobbyist zich druk om maakt zijn de niet meer leverbare items.

Het leuke van Modellbau-wiki is dat je, als je iets mist, dat zelf toe kunt voegen.

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5763
Re: Het blijft rommelen bij ROFL
« Reactie #43 Gepost op: 29 augustus 2017, 19:48:24 »

......... maar Artitec heeft bijna de volledige treinstellen en wagon markt voor zich genomen op wat tankwagonnetjes na........


Is dat zo? Dan heb ik als NL rijder kennelijk iets gemist.  ;D ;D

Gr, Ben.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Het blijft rommelen bij ROFL
« Reactie #44 Gepost op: 29 augustus 2017, 20:15:26 »
Het leuke van Modellbau-wiki is dat je, als je iets mist, dat zelf toe kunt voegen.

Dingen die ik mis heb ik natuurlijk zelf niet. Als ik ze wel had, was ik er niet naar op zoek.  8)


Steyn