Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 21:14:45
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 20:48:21
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:38:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
  

Auteur Topic: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?  (gelezen 7639 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Gepost op: 20 augustus 2017, 21:18:35 »
Hallo,
Ik ben van plan in het najaar met een schaal 0 model van de SSN 23 023 te gaan bouwen (Met el . aandrijving   ;) )
 Ik heb redelijk wat documentatie  ,maar ik kan er niet achter komen hoeveel luchtpompen dit type lok heeft. De tekeningen die ik heb zijn steeds (Toevallig ?) van de linker kant. Op SSN YouTube filmpjes zie ik ook meestal maar een zijde.
Wie kan er wat over zeggen ?
Gr, Peter
« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2017, 23:31:11 door Bert van Gelder. Reden: Titel »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 942
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: De 23 023 van de SSN ,hoeveel luchtpompen ?
« Reactie #1 Gepost op: 20 augustus 2017, 21:47:43 »
Hi Peter,

Heb je hier wat aan?
http://www.albert-gieseler.de/dampf_de/indexe/loks.shtml

groet
Harald

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: De 23 023 van de SSN ,hoeveel luchtpompen ?
« Reactie #2 Gepost op: 20 augustus 2017, 22:00:49 »
En in de bouwverslagen? Misschien is daar iets te vinden?  :)

https://stoomstichting.nl/StaticPages/Rest23.php

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Re: De 23 023 van de SSN ,hoeveel luchtpompen ?
« Reactie #3 Gepost op: 20 augustus 2017, 22:41:54 »
Hallo Harald ,
Van de bouw verslagen heb ik veel   opgestoken.  :D Die had ik dus al
Ik heb soms de film stil gezet en met CRTL P het plaatje uitgeprint.,als ik iets belangrijks tegen kwam.
Vandaag het plaatsen van de koppelstangen bekeken

@ Martijn :
Het foto archief heb ik ook bekeken zo juist: het lijkt wel of er toch twee verschillende apparaten  links en rechts zitten.

 Een ervan moet  de lucht pomp zijn . Ik meen gelezen te hebben dat  een lok  tijdens een rit  met een trein  een defecte l .pomp kreeg en toen niet verder mocht met de trein en alleen terug moest ,hoewel de andere wel goed functioneerde. Mss een wettelijke eis ,dat er 2 pompen aanwezig moeten zijn?
Gr, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 683
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #4 Gepost op: 20 augustus 2017, 23:34:55 »
Volgens mij heb je het over injecteurs/voedingspompen, daarvan moeten er twee zijn. Vziw is 1 luchtpomp voldoende.

mvgrt Rob

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 454
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #5 Gepost op: 21 augustus 2017, 08:42:26 »
Bij de meeste nieuwere stoomloks zit aan de ene kant een luchtpomp en aan de andere kant een voedingspomp (water). Er moeten altijd twee mogelijkheden zijn om water in de ketel te krijgen uit veligheidsredenen. Dus vaak een elektrische en een op stoom aangedreven pomp. Bij de luchtpomp is dat meestal stoom aangedreven.

Groet,
Bert
Met-1 is alles groter.
Veel succes met de hobby.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #6 Gepost op: 21 augustus 2017, 10:14:21 »
Aha ,
Bedankt.
Ik heb de luchtpomp en de voedingspomp verwisseld. ;)
Op foto's zie ik dat ze niet eender zijn. Nu wilde ik graag weten ,wie links en wie rechts zit.
Gr ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

guest7823

  • Gast
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #7 Gepost op: 21 augustus 2017, 10:40:23 »
Er moeten altijd twee mogelijkheden zijn om water in de ketel te krijgen uit veiligheidsredenen. Dus vaak een elektrische en een op stoom aangedreven pomp.

Elektrische ....... mijn kennis van stoomlocomotieven is niet alles omvattend maar een elektrische pomp op een stoomlocomotief ......

Voor de goede orde: een stoomlocomotief moet bij aanvang dienst twee werkende voedingstoestellen hebben. Eenmaal in dienst (van die dag) mag er gereden worden met maar een werkend voedingstoestel. In hoeverre dat onder alle omstandigheden wenselijk / handig / verstandig is ........ dat wordt overgelaten aan de inschatting van de machinist. Soms zal die besluiten daar ter plaatste de loc niet meer te gebruiken, soms naar het volgende depot rijden en een andere loc vragen en soms "gewoon de dienst uitrijden"

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #8 Gepost op: 21 augustus 2017, 11:06:28 »
Bedankt ,Paul.
Weet jij  van welk merk luchtpomp en voedingstoestellen zijn en waar ze geplaatst zijn  op een 023 ?
Groeten ,
    Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

guest7823

  • Gast
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #9 Gepost op: 21 augustus 2017, 11:13:38 »
Ehhhhh........ zwarte oren lokketiefjes ........ daar is mijn kennis niet zo diepgaand in  :'(

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #10 Gepost op: 21 augustus 2017, 11:46:48 »
Geeft niet Paul, ;)
 Mss weet een ander wat (Iemand van de SSN of VSM) ? ???
Gr, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #11 Gepost op: 21 augustus 2017, 12:55:47 »
Op de Duitse stoomloks was het gebruikelijk om twee voedingspompen aan boord te hebben, een 'gewone' pomp en een 'straalpomp'. Als één van beide uitvalt, kan op de andere teruggevallen worden.
Lokomotieven van de  Baureihe 52 hadden twee straalpompen. Dat had te maken met het gegeven dat deze (vorstvrij) in het machinistenhuis geïnstalleerd konden worden ivm de inzet aan/bij het Oostfront.
Ik meen me te herinneren eens gelezen te hebben dat ook de BR 23 over twee straalpompen beschikte, maar zeker ben ik er niet van.
Voor de remlucht zal er maar één pomp nodig zijn, ik denk dat dat er eentje van Knorr zal zijn:



Misschien kun de SSN wel een mailtje sturen. Als je je dan meteen aanmeldt als donateur...  ;D

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #12 Gepost op: 21 augustus 2017, 13:43:11 »
Bedankt ,Paul.
Weet jij  van welk merk luchtpomp en voedingstoestellen zijn en waar ze geplaatst zijn  op een 023 ?
Peter,

Bij mijn weten (zie ook Eisenbahn Journal - Sonderausgabe Baureihe 23) zit bij de 23 023 de luchtpomp aan de rechterkant (onder de omloop) en de waterpomp aan de linkerkant (boven en onder de omloop). Beide gezien vanuit het machinistenhuis. De 23 023 behoort tot de tweede leverserie. De waterpomp bij de daaropvolgende leverseries (vanaf 23 024) zit, dacht ik, bij de rookkamer. Je zou ook hier eens kunnen kijken: http://www.bundesbahnzeit.de/page.php?id=Baureihe%20023

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #13 Gepost op: 21 augustus 2017, 14:30:13 »
Hoi 44 ,
Mooi ,weer wat wijzer geworden.
 Als ik echt met de 023 begin, zou het mss wel makkelijk zijn om donateur te worden.  ;D

 Is een straalpomp hetzelfde als een injecteur ?
Die naam ken ik uit de boeken van Harterink en Mook.en Labrijn.
 
@ Wies ,
Die Sonderausgabe  van Eisenbahn Journal heb ik via Marktplaats gevonden.
 maar jouw link naar Bundesbahnzeit is ook heel nuttig, bedankt !
Groeten ,
Peter
« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2017, 14:37:20 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: De 23 023 van de SSN, hoeveel luchtpompen?
« Reactie #14 Gepost op: 21 augustus 2017, 14:38:25 »
Dat weet ik niet, gek genoeg ken ik een hele hoop Duitse termen waarvan ik het Nederlandse equivalent niet weet. Of nou ja, ik weet niet of dat gek is, gezien de oogkleppen die mij beschermen tegen alles wat niet Deutsche Bundesbahn is.
Maar de straalpomp werkt, even heel kort door de bocht gezegd, als volgt: er wordt stoom onder druk doorheen gejaagd. De straal stoom slurpt dan water (dat uit een andere leiding komt) mee en wordt dan samen met dat water weer de ketel in geleid.

Als een injecteur ook op die manier werkt, dan zou dat hetzelfde kunnen zijn.