Doel:€250.00
Donaties:€155.00

Per saldo:€-95.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-11-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
Vandaag om 03:08:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rob quaedvlieg
Vandaag om 02:43:49
Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw door Spelfaut
Vandaag om 01:02:59
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 00:00:15
NSinModel blijft aktief.. door ruudns
17 november 2018, 23:23:11
Beweging op de baan Eb en Vloed door Bjor
17 november 2018, 23:13:10
Directe trein tussen Eindhoven en Düsseldorf in 2025 door spoorzeven
17 november 2018, 23:10:17
DCC++ centrale en arduino: ervaringen? door Timo
17 november 2018, 23:05:25
NS modelbaan Hoekdam H0 door Wim Vink
17 november 2018, 22:48:57
Baanbouw Bosje77 door Wim Vink
17 november 2018, 22:47:03
AVT NS6300 reactiedraadje door MDK193
17 november 2018, 22:46:14
Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn. door Wim Vink
17 november 2018, 22:43:32
Raadplaatje door HIJ
17 november 2018, 22:38:22
NS 2801 van MK modelbouwstudio door RobBennis
17 november 2018, 22:32:31
“proof of concept” door HIJ
17 november 2018, 22:21:21
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Weerd
17 november 2018, 22:14:54
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
17 november 2018, 22:04:42
Projekt 083-338 door 44
17 november 2018, 21:47:58
Den Zoeterdam 1/87 H0 366x110 door Den Zoeterdam
17 november 2018, 21:32:34
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door waldberg
17 november 2018, 19:59:44
Van Swarzach naar Swarzburg door Rondje_HO
17 november 2018, 19:03:36
  

Auteur Topic: 040T KDL 11 - een Franse smalspoorloc in 0e  (gelezen 7098 keer)

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 383
  • narrow minded and proud of it
040T KDL 11 - een Franse smalspoorloc in 0e
« Gepost op: 19 augustus 2017, 20:23:21 »
Vandaag begonnen met een lang gekoesterde wens - een KDL 11 in franse uitvoering.
Het origineel was een duits ontwerp onder de benaming KDL 11 of ook wel de HF160D. Uitgerust ala halftenderloks konden ze zowel met als zonder tender ingezet worden.
De loks werden gebouwd bij Franco Belge vanaf 1944, daardoor stond een deel onafgebouwd in de fabrieken bij de bevrijding. Deze zijn o.a. verkocht aan franse suikerbietenlijnen.
Aangezien ik een tekening heb van de uitvoering bij de TPT, bouw ik deze.
Bij de TPT werd de tender geskipt en in plaats daarvan de watertanks verlengd tot voorbij de rookkast tot bijna aan de voorkant.





Donor chassis is een Roco BR 93, de wieldiameter en radstand is voor de eerste 3 assen nagenoeg op maat, de 4e as moet een stukje naar achteren gezet worden.
Met wat werk krijg je dan dit:









De basis is er. Alleen nog even kijken hoe ik de koppelstang tussen as e en 4 maak. Ik denk dat dat zaagwerk in een dun metaalplaatje gaat worden om 2 nieuwe te maken.
« Laatst bewerkt op: 23 december 2017, 19:49:49 door Bert van Gelder »
Lucien

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 383
  • narrow minded and proud of it
Re: 040T KDL 11 - een franse smalspoorloc in 0e
« Reactie #1 Gepost op: 22 augustus 2017, 09:31:52 »
Een stukje vooruitgang.








« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2017, 15:25:26 door 44 »
Lucien

Floris Dilz

  • De giertijden van oktober zijn tot nader order uitgesteld.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8865
    • aersch der visch.
Re: 040T KDL 11 - een franse smalspoorloc in 0e
« Reactie #2 Gepost op: 22 augustus 2017, 10:28:39 »
wat een heerlijk hok!
Zou zelf toch proberen eerst het chassis te verbouwen en dat weer soepel werkend zien te krijgen voor er een halve bovenbouw gemaakt is, das een stuk minder weggegooid werk mocht het chassis niet lukken. Ook denk ik dat de motor nog wel wat beter weg te werken is, wat naar voren halen en direct tegen de tandwielkast aan leggen.

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 383
  • narrow minded and proud of it
Re: 040T KDL 11 - een franse smalspoorloc in 0e
« Reactie #3 Gepost op: 22 augustus 2017, 10:33:30 »
Floris,
de kap is nog helemaal los, en die blijft ook afneembaar.
De verbinding tussen motor en tandwielen is met een cardan. Ik hou er niet zo van om daar aan te prutsen, en op deze manier blijft er nog een streep licht tussen ketel en chassis.
De motor is straks wel goed verborgen tussen het personeel van de lok.
Lucien

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 3581
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: 040T KDL 11 - een franse smalspoorloc in 0e
« Reactie #4 Gepost op: 22 augustus 2017, 12:18:41 »
Als je m uiteindelijk zo krijgt als op de tweede foto ben je helemaal een baas!

De motor van een BR 93 verschuiven gaat wel, maar steekt wel nauw. Bij mijn donor voor de NS6200 miste de cardan en heb ik motor en aandrijfas met een stuk pennebuis verbonden. Dan heb je weliswaar wat flexibiliteit, maar over een zo korte afstand moet je de zaak wel erg goed uitlijnen.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Floris Dilz

  • De giertijden van oktober zijn tot nader order uitgesteld.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8865
    • aersch der visch.
Re: 040T KDL 11 - een franse smalspoorloc in 0e
« Reactie #5 Gepost op: 22 augustus 2017, 13:46:45 »
ja daarom zou ik ook eerder de motor gewoon direct aan de tandwielkast zetten en de worm op de motoras zetten, vervalt die hele cardantoestand. Dan ook 1 of beide wormaslagers laten vervallen, maar of dat allemaal gaat passen en of je de motor stevig genoeg vast krijgt op die plek is even wat anders.

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 383
  • narrow minded and proud of it
Re: 040T KDL 11 - een franse smalspoorloc in 0e
« Reactie #6 Gepost op: 22 augustus 2017, 14:23:56 »
Ik houd de motor gewoon in de cabine. Geen gepruts met wormen en tandwielen, behoud van de redelijk vrije doorkijk onder de ketel, en geen passen en meten of het allemaal past op het chassis.
Misschien is het uit de foto'sniet duidelijk, maar de bodemplaat van de cabine zit vast op het chassis en daarmee ook de motor. De kap komt daar straks overheen, de cabine heeft een eigen bodemplaat. Voor mij werkt dit het beste.
Lucien

Floris Dilz

  • De giertijden van oktober zijn tot nader order uitgesteld.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8865
    • aersch der visch.
Re: 040T KDL 11 - een franse smalspoorloc in 0e
« Reactie #7 Gepost op: 22 augustus 2017, 22:36:09 »
dan mot je dat vooral zo doen  ;D

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 383
  • narrow minded and proud of it
Re: 040T KDL 11 - een franse smalspoorloc in 0e
« Reactie #8 Gepost op: 22 augustus 2017, 22:37:08 »
ja, stronteigenwijs als ik ben
Lucien

Floris Dilz

  • De giertijden van oktober zijn tot nader order uitgesteld.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8865
    • aersch der visch.
Re: 040T KDL 11 - een franse smalspoorloc in 0e
« Reactie #9 Gepost op: 22 augustus 2017, 23:09:07 »
ach, zo heb ik t ook geleerd.  :angel: ;D

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: 040T KDL 11 - een franse smalspoorloc in 0e
« Reactie #10 Gepost op: 22 augustus 2017, 23:43:55 »
in ieder geval een mooie uitdaging, al is het uitgangspunt wel goed gekozen!
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 1702
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: 040T KDL 11 - een franse smalspoorloc in 0e
« Reactie #11 Gepost op: 17 september 2017, 15:18:09 »
Wat een cool draadje is dit,

Ik blijf    geboeid volgen.  (y) (y)

Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 383
  • narrow minded and proud of it
Re: 040T KDL 11 - een franse smalspoorloc in 0e
« Reactie #12 Gepost op: 24 september 2017, 21:24:50 »
Je hebt de vorderingen zelf kunnen zien Samuel. Hier nog een paar foto's van wat ik dit weekend in Valkenburg heb kunnen doen.





Lucien

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 383
  • narrow minded and proud of it
Re: 040T KDL 11 - een franse smalspoorloc in 0e
« Reactie #13 Gepost op: 27 oktober 2017, 23:17:58 »
Je hebt de vorderingen zelf kunnen zien Samuel. Hier nog een paar foto's van wat ik dit weekend in Valkenburg heb kunnen doen.






Langzaam vooruitgang. Met een stoomdom en schoorsteen begint het al wat meer op een echte lok te lijken. De voet van de schoorsteen moet nog wel in vorm gevijld worden.

Lucien

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 1702
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: 040T KDL 11 - een franse smalspoorloc in 0e
« Reactie #14 Gepost op: 28 oktober 2017, 14:35:47 »
Dat vordert hier wel maar traag zelle  ;D  (y)


Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.