BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Trams en smalspoor => Topic gestart door: Lucien op 19 augustus 2017, 20:23:21
-
Vandaag begonnen met een lang gekoesterde wens - een KDL 11 in franse uitvoering.
Het origineel was een duits ontwerp onder de benaming KDL 11 of ook wel de HF160D. Uitgerust ala halftenderloks konden ze zowel met als zonder tender ingezet worden.
De loks werden gebouwd bij Franco Belge vanaf 1944, daardoor stond een deel onafgebouwd in de fabrieken bij de bevrijding. Deze zijn o.a. verkocht aan franse suikerbietenlijnen.
Aangezien ik een tekening heb van de uitvoering bij de TPT, bouw ik deze.
Bij de TPT werd de tender geskipt en in plaats daarvan de watertanks verlengd tot voorbij de rookkast tot bijna aan de voorkant.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170819/4835e4efea65083520d6025a61644786.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170819/460be352a41a8bda4b6eb061b2e32581.jpg)
Donor chassis is een Roco BR 93, de wieldiameter en radstand is voor de eerste 3 assen nagenoeg op maat, de 4e as moet een stukje naar achteren gezet worden.
Met wat werk krijg je dan dit:
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170819/3eca59f33d317e365d5974cf16544b65.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170819/5dbe4c1e1486681dbc6ff2794cbd87f8.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170819/1ad54cc49e2d1c6b319cd0967ed3f58b.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170819/ee45d71ef33b3be8b144bcf8f7c1272d.jpg)
De basis is er. Alleen nog even kijken hoe ik de koppelstang tussen as e en 4 maak. Ik denk dat dat zaagwerk in een dun metaalplaatje gaat worden om 2 nieuwe te maken.
-
Een stukje vooruitgang.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170822/9fb8e9d92aa157dcb467fbe6e0f09bb8.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170822/4fa70905947d6335f8262a494f603df8.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170822/6241681808eaf695b65e7683b06a3241.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170822/5c9ff27261a90e858c66461e33be1069.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170822/fbb82c6bb6a3a10d1afaa7a3b597a85b.jpg)
-
wat een heerlijk hok!
Zou zelf toch proberen eerst het chassis te verbouwen en dat weer soepel werkend zien te krijgen voor er een halve bovenbouw gemaakt is, das een stuk minder weggegooid werk mocht het chassis niet lukken. Ook denk ik dat de motor nog wel wat beter weg te werken is, wat naar voren halen en direct tegen de tandwielkast aan leggen.
-
Floris,
de kap is nog helemaal los, en die blijft ook afneembaar.
De verbinding tussen motor en tandwielen is met een cardan. Ik hou er niet zo van om daar aan te prutsen, en op deze manier blijft er nog een streep licht tussen ketel en chassis.
De motor is straks wel goed verborgen tussen het personeel van de lok.
-
Als je m uiteindelijk zo krijgt als op de tweede foto ben je helemaal een baas!
De motor van een BR 93 verschuiven gaat wel, maar steekt wel nauw. Bij mijn donor voor de NS6200 miste de cardan en heb ik motor en aandrijfas met een stuk pennebuis verbonden. Dan heb je weliswaar wat flexibiliteit, maar over een zo korte afstand moet je de zaak wel erg goed uitlijnen.
-
ja daarom zou ik ook eerder de motor gewoon direct aan de tandwielkast zetten en de worm op de motoras zetten, vervalt die hele cardantoestand. Dan ook 1 of beide wormaslagers laten vervallen, maar of dat allemaal gaat passen en of je de motor stevig genoeg vast krijgt op die plek is even wat anders.
-
Ik houd de motor gewoon in de cabine. Geen gepruts met wormen en tandwielen, behoud van de redelijk vrije doorkijk onder de ketel, en geen passen en meten of het allemaal past op het chassis.
Misschien is het uit de foto'sniet duidelijk, maar de bodemplaat van de cabine zit vast op het chassis en daarmee ook de motor. De kap komt daar straks overheen, de cabine heeft een eigen bodemplaat. Voor mij werkt dit het beste.
-
dan mot je dat vooral zo doen ;D
-
ja, stronteigenwijs als ik ben
-
ach, zo heb ik t ook geleerd. :angel: ;D
-
in ieder geval een mooie uitdaging, al is het uitgangspunt wel goed gekozen!
-
Wat een cool draadje is dit,
Ik blijf geboeid volgen. (y) (y)
Grtz,
Samuel.
-
Je hebt de vorderingen zelf kunnen zien Samuel. Hier nog een paar foto's van wat ik dit weekend in Valkenburg heb kunnen doen.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170924/794518aa2d168a71f179a433e8635cdd.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170924/6add692808131592a892ad9c39ea70d9.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170924/fddc1612f798b3923070f5f8d0a2c512.jpg)
-
Je hebt de vorderingen zelf kunnen zien Samuel. Hier nog een paar foto's van wat ik dit weekend in Valkenburg heb kunnen doen.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170924/794518aa2d168a71f179a433e8635cdd.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170924/6add692808131592a892ad9c39ea70d9.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170924/fddc1612f798b3923070f5f8d0a2c512.jpg)
Langzaam vooruitgang. Met een stoomdom en schoorsteen begint het al wat meer op een echte lok te lijken. De voet van de schoorsteen moet nog wel in vorm gevijld worden.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171027/f1c509e6296b1f9f9eac71a96cdfe30a.jpg)
-
Dat vordert hier wel maar traag zelle ;D (y)
Grtz,
Samuel.
-
Dat vordert hier wel maar traag zelle ;D (y)
Grtz,
Samuel.
Het enige snelle aan mij is dat ik snel afgeleid ben Samuel. Maar ik pak het nu weer op, evencgeen zin meer in h0e dus verder met dit lokje (en de 3 extra onderstellen voor het vervolg).
-
Het enige snelle aan mij is dat ik snel afgeleid ben Samuel. Maar ik pak het nu weer op, evencgeen zin meer in h0e dus verder met dit lokje (en de 3 extra onderstellen voor het vervolg).
weer een klein stapje. O, en de eerste aanzet voor een zijsprong, een Couillet.(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171107/87ea70e92b34218be447c27f2de18641.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171107/8532020de29d11128293585b01da4edb.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171107/4b20f7e2b4607729950f1f0d1076222b.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171107/fb86da14acd598058b2c2a3fbb856bf5.jpg)
-
Blijf het toch allemaal knap vinden zelle.
Grtz,
Samuel.
-
Weer een stapje verder met de KDL en de nieuwe Couillet:
(https://farm5.staticflickr.com/4575/38233916656_a6cf674798_z.jpg) (https://flic.kr/p/21fAPnA)20171109_170548 (https://flic.kr/p/21fAPnA) by Lucien Eijdems (https://www.flickr.com/photos/26019003@N06/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4527/38302749491_9a87966a58_z.jpg) (https://flic.kr/p/21mFAYB)20171110_083759 (https://flic.kr/p/21mFAYB) by Lucien Eijdems (https://www.flickr.com/photos/26019003@N06/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4553/26528349379_a8435ebbc7_z.jpg) (https://flic.kr/p/GqdJ38)20171110_083745 (https://flic.kr/p/GqdJ38) by Lucien Eijdems (https://www.flickr.com/photos/26019003@N06/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4585/38271120472_cf44d02dd1_z.jpg) (https://flic.kr/p/21iTuLG)20171110_083710 (https://flic.kr/p/21iTuLG) by Lucien Eijdems (https://www.flickr.com/photos/26019003@N06/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4561/26528335589_52053840de_z.jpg) (https://flic.kr/p/GqdDWn)20171110_083700 (https://flic.kr/p/GqdDWn) by Lucien Eijdems (https://www.flickr.com/photos/26019003@N06/), on Flickr
-
je blaft dr lekker over, nice! (y)
-
woef!
-
Even alleen gewerkt aan de Couillet, ik zit nog even te dubben hoe ik de cilinders op de KDL ga afwerken.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171115/a4b7c34178b3e72c8879dec89cbf3838.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171115/bcc94780bd4bcf947b594d3dcad45272.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171115/ec23bd37f48e8228ec84f89a7a0baed6.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171115/304fb46f09ef47a2e2e329e3b9c5d0af.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171115/a7c664b1bd7043951553de8772a8c2de.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171115/6d78d08153c2c7bec768687d305b4540.jpg)
-
Ik sta er altijd niet alleen van versteld van hoe knap je bouwt maar ook hoe eenvoudig je het er laat uitzien, geweldig gewoon :) (y) (y)
Grtz,
Samuel.
-
Ik sta er altijd niet alleen van versteld van hoe knap je bouwt maar ook hoe eenvoudig je het er laat uitzien, geweldig gewoon :) (y) (y)
Grtz,
Samuel.
Het is ook niet moeilijk Samuel. Gewoon een kwestie van proberen. En als het mislukt maak je het gewoon opnieuw. Styreen is geduldig materiaal.
-
Dan lijk ik helemaal niet op styreen ;D
Grtz,
Samuel.
-
Ik had ook nog geen enkele overeenkomst kunnen vinden.
-
De Couillet krijgt vorm. Waar mofjes voor 3/4" elektriciteitsbuis al niet goed voor zijn.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171117/14fb05a6aa90357d020edcf924b523cb.jpg)
-
Mooi Lucien, het hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn.
Grt. Jan.
-
(y) (y) (y)
Op welk onderstel bouw je deze Lucien?
Grtz,
Samuel.
-
Op een Roco NS 500/600. Voor het drijfwerk heb ik een geëtst setje in Engeland besteld.
-
ja, wat moet ik dr van zeggen, gewoon, zo doe je dat... (y)
-
Dat begint er al op te lijken.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171118/91da970d2ab510d9a23b239ef3a6c6f5.jpg)
-
Leuk bezig, Lucien! (y)
-
Dank je Sven!
0e staat momenteel even op een lager pitje, ik ben weer even op mij h0e model van Buchau gedoken om dit eens te gaan afmaken.
Wil niet zeggen dat er niets gebeurt, ik ben bezig geweest met de cilinders. Evergreen, Milliput en plamuur helpen om ze het juiste volume te geven.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171130/5efe10097c9f36a97d25b8f7ffcef5d6.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171130/d37aed6537b9e6436eefb417f1eeb7d2.jpg)
-
De cilinders van de KDL zijn allebei gevuld met Milliput en moeten nu uitharden, aansluitend kan ik ze in model vijlen.
Voor de Couillet heb ik een etsplaatje van Locos'n'Stuff laten komen. De onderdelen zijn 'spot on' voor de Couillet, met uitzonderi mg van de drijfstang en de krukstang. Daar zal ik dan een oplossing voor moeten vinden, misschien wel door de overige onderdelen te slachten en aan elkaar te solderen om een stang van voldoende lengte te krijgen.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171213/1b4ce5b703b40100cafb8eb94a145675.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171213/02d8ca226f53267052e845d799e975e9.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171213/e233db7b2cc9d369c0ea2b3c2d68c7b2.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171213/ae0e8ebe4e087397861f9ad5fc43cebf.jpg)
-
Ombouw van spaakwielen in schijfwielen met een opening.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171223/3f8c3e4d5ee278940744861bd0fe070c.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171223/30f5a62c82830d54faa4ab6092f43314.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171223/85d658927c269f09309b2e547efeff40.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171223/be3f340042241407c40ea4562a90947a.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171223/92ed57532371df094d969638e4e32e6a.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171223/ae02b8d4d5b14d153d28513aa8235b87.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171223/88b9d536b7b7a06fdc8a3abaa8a6dbc6.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171223/f9415bf1c00cb1fca7207ba0b050160f.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171223/435754a81e6b49d6ee340538dc31f85c.jpg)
-
Fantastisch toch hoe geniaal simpel je het steeds aanpakt (y) (y)
Grtz,
Samuel.
-
ja, wat ik eerst al zei, gewoon, zo doe je dat. (y)
wat heb je voor spul in die wielen gesmeerd? milliput?
-
Eenige kubieke millimeters putty? Ik sta hier toch wel van te kijken! :o
Gr. Erik.
-
Ja, dicht gesmeerd met Milliput net als de cilinders. Prachtig spul. Ga ik voor meer dingen gebruiken.
-
Off topic maar ik ben te beroerd om een nieuw draadje te openen nu ik de Couillet ook al een paar keer meegepost heb.
Vandaag nog even wat rommelen met Evergreen en de ketel van de lok aangekleed.
Nu moed verzamelen voor het drijfwerk. Ik dacht nog even snel een drijfwerk van een BR 80 erop te kunnen zetten maar helaas is de drijfstang zo'n 5 mm. te kort. Dus dan ga ik toch maar voor de complete zelfbouw.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171224/15f24a30e6503a4d021ce9bc8bd82262.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171224/e0d4e1d65b0d84186beade2a98b6d6cc.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171224/d23de3dd3258ee001e536f6ee6b5684d.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171224/301c900f909e180572de350e01cee336.jpg)
-
och, je zit dat ding net zo in elkaar te klooien als ik t vroegah altijd deed en toen deed ik ook drijfwerken dus dat gaat je ook wel lukken. ;D
-
Nog tips en hints of een soort handleiding Florissant?
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
-
poeh... stapje voor stapje werken, dus steeds een stangetje erbij, testen, weer een stangetje... zo heb je niet aan t eind een onoverzichtelijke bende waar je 5 verschillende fouten uit moet halen die op 20 plekken kunnen zitten maar steeds maar 1 tegelijk.
Voor helemaal handgemaakte stangen: ik maakte die meestal van blik, eerst een lijntje op het blik krassen, uitzetten waar de gaten moeten komen, gaten boren, bij langere stangen een stukje draad achter het blik solderen van gat naar gat (zo is de stang wat stijver dan enkel blik) en daarna pas de stang uitknippen of liever nog dremelen (slijpschijfje, met veiligheidsbril enzo, ben zo nonchalant als de pest met alles maar die veiligheidsbril MOET op) , dan gaat ie niet krom. Fijnere vormwerk gaat met de vijl.
Verder, ik zette drijfwerkdelen vaak aan elkaar met spelden, niet met klinknagels of schroefjes. (ik had namelijk nooit klinknagels op hele kleine schroefjes). Gewoon speld door t gat van stang 1, dan door een stukje dun papier, dan door t gat van stang twee. Speld aan stang 2 solderen, rest van speld afknippen, papiertje er tussenuit pulken. Doordat er en papiertje tussen zat hebben de stangen wat speling en bewegen ze soepel en het papier houdt het soldeer tegen zodat je de speld alleen aan stang 2 bakt en 1 los blijft.
-
Mooi. Ik zat zelf ook in die richting te denken. Goed om te weten dat die richting werkt!
-
Toch maar voor de simpele oplossing gegaan en een stripje op de bestaande koppelstang gesoldeerd. Het werk tenminste en met wat verf vind ik het wel kunnen.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171228/610d3b89c63b9d842a700f9decfa54c5.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171228/b077261058448a1a7e030449638782d0.jpg)
-
...en mocht t je later toch niet aanstaan, als de boel met deze stang soepel loopt heb je m in elk geval als boormal voor een mooiere. (y)
-
...en mocht t je later toch niet aanstaan, als de boel met deze stang soepel loopt heb je m in elk geval als boormal voor een mooiere. (y)
Precies... Voorlopig ben ik al blij als het ding werkt, kan ik hem afbouwen en wie weet kan hij dan begin maart op andermans baantje proefrijden.
De Couillet vordert ook gestaag. Misschien dat die dan ook in maart kan meedraaien.
(https://farm5.staticflickr.com/4688/39341506322_96ef400f86_b.jpg) (https://flic.kr/p/22Wtvc9)20171229_164057 (https://flic.kr/p/22Wtvc9) by Lucien Eijdems (https://www.flickr.com/photos/26019003@N06/), on Flickr
-
Ketel van de Couillet is klaar, alleen nog cilinders en drijfwerk.
Voor de cilinders heb ik diverse diameters Evergreen in elkaar gelijmd die nu eerst eens een paar dagen moeten uitwasemen.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171231/485f9217ec34a1c8211f3a91fb33c663.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171231/9e77bde9fed7a350572cda1f60594f89.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171231/a337baa3b493e431ea01c44b27881231.jpg)
-
Een heerlijk project om te volgen. Mooi hoe je zo'n lok aan het opbouwen bent.
Groetjes Harry
-
Voor dat uitdampen heb ik t geduld nooit.... Doe dat soort klussen vaak met secondelijm, kun je meteen verder. Ben per slot van rekening modelbouwer dus geduld, wasda?
-
Daarom bouw ik er twee tegelijk Floris ;-)
Ik ben met de Couillet zo ver dat ik alleen nog de cilinders en drijfwerk moet maken. Voorwerk voor de cilinders is gedaan, en van binnen is de lok ook omgebouwd om eventueel een decoder ingebouwd te krijgen.
Nu verder met de KDL. Het onderstel is onder handen genomen, extra steunen voor de waterkasten zijn gemonteerd, cilinders in vorm gevijld en ook deze lok is voorzien van een NEM 652 socket.
Nu bezig met de aankleding van de cilinders, flenzen en deksels worden nu in elkaar geflanst. Foto's volgen nog.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180102/77226e52999b2e0130062b20b06e5194.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180102/bace2c11c9c1acb2070e4a5edcbe1411.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180102/95ccdeacf207e95174687ef605c7c63a.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180102/6dc4f52ae62e101d74b96a52dee88b40.jpg)
-
Nog wat details op de cilinders
(https://farm5.staticflickr.com/4737/27698892509_112654f359_b.jpg) (https://flic.kr/p/JcE4Je)20180103_152259 (https://flic.kr/p/JcE4Je) by Lucien Eijdems (https://www.flickr.com/photos/26019003@N06/), on Flickr
En ze rijdt.....
https://youtu.be/PFDkbKTmbSM
-
(y) Echt benieuwd ze eens live aan het werk te zien (y) (y)
Grtz,
Samuel.
-
Heerlijk om te zien hoe je dit doet, Lucien (y) (y)
-
Bedankt Samuel en Ronald.
Ik neem ze in ieder geval mee naar Junglinster en in mei naar Froissy. Het wordt nu wel langzaam aan tijd om er een baantje voor te bouwen.
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
-
Ik neem ze in ieder geval mee naar Junglinster e
Zie ik ze daar wel :)
-
Na een kleine pauze weer een update.
De KDL is grotendeels klaar, nog een paar handrails, keteldetails in het machinistenhuis en een dak, dan kan hij naar de spuiterij.
(https://farm5.staticflickr.com/4754/39869497341_93f5bae076_b.jpg) (https://flic.kr/p/23K8Awz)20180123_202003 (https://flic.kr/p/23K8Awz) by Lucien Eijdems (https://www.flickr.com/photos/26019003@N06/), on Flickr
De Couillet is klaar op drijfwerk en cilinders na, daar wordt nog aan gewerkt.
(https://farm5.staticflickr.com/4615/39107913884_6212c77f33_b.jpg) (https://flic.kr/p/22zQhij)20180121_160658 (https://flic.kr/p/22zQhij) by Lucien Eijdems (https://www.flickr.com/photos/26019003@N06/), on Flickr
(https://farm5.staticflickr.com/4760/39107914154_43f9ba9f49_b.jpg) (https://flic.kr/p/22zQhnY)20180121_160715 (https://flic.kr/p/22zQhnY) by Lucien Eijdems (https://www.flickr.com/photos/26019003@N06/), on Flickr
-
Wat zijn het toch koddige dingen :D (y) (y)
Grtz,
Samuel.
-
Wat zijn het toch koddige dingen :D (y) (y)
Grtz,
Samuel.
Ja dat is wat anders dan spoor 1 normaalspoorgiganten :-)
-
Even een klusje tussendoor. Ik had in Engeland voor een leuk prijsje wat dongen op de kop kunnen tikken, waaronder 4 Peco OR-40 kits voor een smalspoor onderstel van een goederenwagen.
Deze zijn bijna een exacte match qua radstand voor 2-assige Decauville wagens.
Afgelopen weekend in twee middagen de eerste in elkaar gezet. Er zijn wat dingen die bij de volgende 3 beter kunnen maar de eerste van 4 is klaar.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180128/fa217cb936c663bca0cdbcafaeef4e69.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180128/d9ddb63f700d3b74d80ddc616054ebff.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180128/0f20554dae63f45995f2344313373c83.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180128/8eceaa52e10d1c983d15f84965172de7.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180128/9147cc39c85bbea2fb8e919efc635dd7.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180128/0d7a71591a0cb2bf259390867634b294.jpg)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180128/1b7a1746977f8e0de9a23045492f292e.jpg)
-
Mooi karretje. (y)
-
Ben benieuwt hoe je de koppelingen gaat maken. leuk wagentje en ziet voor het eerste exemplaar toch goed uit?
Grotjes Harry
-
Heel simpel, met een NEM schachtje en een Kadee koppeling #16
-
En geschilderd
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180515/d07498f900663989b526894d0841cffe.jpg)