Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald A.
Vandaag om 14:44:46
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door Forever Rocofan
Vandaag om 14:43:55
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Jeronimos
Vandaag om 14:43:21
Revier Rheinbrenner (H0) door Arjan6511
Vandaag om 14:39:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Dave.......
Vandaag om 14:31:06
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 14:23:07
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:15:17
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door spoorijzer
Vandaag om 14:03:26
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 13:57:33
NS Mat 35 Maple Leaf door Karben
Vandaag om 13:57:13
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:40:27
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:25:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:23:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 13:04:29
Mijn geweatherde modellen door Frank103
Vandaag om 12:39:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:38:09
Rondom Charlois door Montanbahn
Vandaag om 12:32:40
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door Kees-Jan
Vandaag om 11:56:10
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door KNed
Vandaag om 11:49:09
soundprobleem piko 2000 decoder door Coen Burki
Vandaag om 11:46:53
Raadplaatje door henk
Vandaag om 11:30:14
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:27:50
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 11:23:25
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Gerard
Vandaag om 11:10:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door basjuh1981
Vandaag om 11:07:05
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 11:05:20
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 09:59:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:22:58
Bahnstrecke 5867 door spoorijzer
Vandaag om 07:56:53
Gezocht decals wit op transparant door ruudns
18 November 2025, 23:02:37
  

Auteur Topic: Plus en min bij digitaal?  (gelezen 6153 keer)

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Plus en min bij digitaal?
« Reactie #30 Gepost op: 18 August 2017, 13:52:52 »
Hoi Maarten,

Je kunt nu vanuit de encyclopedie https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Uitleg_Digitaal#J-_en_K-aansluiting_aan_de_rails
via een link onderaan de pagina, direkt naar dit draadje. Hebben de gebruikers meteen de juiste aanvullende info.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: plus en min bij digitaal
« Reactie #31 Gepost op: 18 August 2017, 16:33:35 »
Citaat van: Klaas Zondervan
Jawel hoor, + en - ten opzichte van elkaar.
Aan een batterij zit toch ook een + en een -, maar waar zit dan de massa?
Ik dacht aan zoiets als jouw "permaloog", de ene rail noem je nul de andere krijgt uit een halve H-brug een + of - spanning t.o.v. die rail.

Bij DCC heeft de booster een hele H-brug met de rails 'in het midden', zonder aansluiting met de nul/massa van de rest van de schakeling.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26970
    • Pagina van klaas
Re: Plus en min bij digitaal?
« Reactie #32 Gepost op: 18 August 2017, 16:44:02 »
Daar benoem je precies het verschil. Bij mijn Permaloog systeem werk ik met een common ground en een push-pull versterker (wat jij een halve H-brug noemt). Märklin en de Intellibox doen dat ook.
Maar de originele DCC systemen zoals Lenz en Digitrax, en volgens mij ook de Mausen van Roco, werken met een volle H-brug.

In jouw tekening staat onderaan een massateken. Dat betekent dat de rails beurtelings aan massa en aan de plus hangen. Dus op railniveau kan je niet aanwijzen wie de massa is.

Voor de decoders in de treinen maakt het allemaal niks uit, die kijken alleen naar de spanning tussen de rails. Welke rail er aan massa ligt maakt voor een decoder niks uit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.