Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: De Vallei - Barneveld Dorp  (gelezen 9623 keer)

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 299
    • De Vallei
De Vallei - Barneveld Dorp
« Gepost op: 11 augustus 2017, 21:34:51 »
Hallo allemaal,

In de afgelopen jaren ben ik regelmatig aan het plannen en schetsen geweest, dat resulteerde in mooie plannen voor modelbanen. Hier en daar staan op het forum wat topics daarover. Over het algemeen te ambitieus voor de ruimte en tijd die ik heb. Ik ben dus opnieuw begonnen. Geinspireerd door oude ansichtkaarten van mijn woonplaats Barneveld. Een leuk station aan een rustige lokaalspoorlijn.

De Vallei
Mijn modelbaan krijgt de naam "De Vallei" mee en beeldt een stukje uit van de spoorlijn Ede SS - Barneveld - Nijkerk. Beter bekend als de Kippenlijn. Aan het einde van de 19e eeuw waren de spoorlijnen in ons land enorm in opkomst. Zo onstond ook de idee dat er behoefte was aan een spoorwegverbinding door de vallei. De dorpen Ede, Lunteren en Barneveld lagen nét tever van elkaar vandaan om dat af te leggen met de traditionele middelen, zoals paard en wagen. Een trein zou voorzien in die mogelijkheid, tot het bezoeken van de eiermarkt in Barneveld bijvoorbeeld. Bovendien zou de aansluiting met Nijkerk resulteren in de mogelijkheid voor overslag naar schepen.

Al met al bleef het een rustig lijntje met boemeltjes en bescheiden goederenvervoer (hout, zand, eieren en pluimvee). Leuk artikeltje hierover: http://www.ad.nl/amersfoort/kippenlijn-was-van-groot-belang~a166b078/

Station Barneveld-Dorp
Op mijn modelbaan ligt de focus op station Barneveld Dorp. Dit station was het belangrijkste station op de lijn en bevatte naast wat laad-/lossporen ook een locloods. In de loop der jaren groeide het station en later werden er weer delen gesaneerd. Rond het station waren bedrijven gevestigd met name gericht op veevoer (o.a. de cooperatie), een houtzagerij, kolenhandel, de molen en de eierbeurs.

Met het sporenplan, materieel en de invulling van industrie houd ik me niet helemaal aan het origineel, maar het is de bedoeling dat Barneveld erin herkend wordt. Qua materieel richt ik me meer op tijdperk III, terwijl het sporenplan dateert uit 1913. Dat is de tekening die de meest uitgebreide situatie van het station bevat.

De sfeer was ongeveer zo:


Het plan
De ruimte die ik nu heb is op zolder, de lange zijde 5,5 meter, met over een korte zijde 3 meter. De vorm wordt dus een omgekeerde L. Het station wordt gesitueerd op 3 modules van 120 x 60cm. Richting Nijkerk is voorlopig doodlopend en richting Lunteren maak ik een hoekmodule met aansluitend een zichtbaar schaduwstation van 6 opstelsporen. In de toekomst wil ik middels verwijderbare keerlussen en een "zwevend spoor" achter de modules langs ervoor kunnen zorgen dat ook rondgereden kan worden. Schaal H0, rails is Roco Line.

Het sporenplan:
Het sporenplan is gebaseerd op tekeningen uit HUA (Het Utrechts Archief). Ik heb een kleine afwijking, in het echt takthet spoor naar de Cooperatie vanaf het bovenste spoor naar boven af, dus van de module af. Ik heb ervoor gekozen die naar rechts af te laten takken.

De lengte is ongeveer op schaal, de geometrie wijkt natuurlijk iets af van het echt, dus de wissels liggen - met name bij de locloods en losweg - nét iets anders.



De Bouw
Inmiddels ben ik gestart met bouwen. De modules staan, tegen elkaar geschroefd met balkjes als poten. Omdat ik niet zo'n held ben met houtbouw wil ik dit voorlopig zo laten, en de modules voor zover ik die los wil halen, de multiplex plaat nog los op het frame laat liggen. Bovenop het frame dus een multiplex plaat van 12mm met daarbovenop een laag piepschuim van 2cm, zodat ik hoogtevariaties kan aanbrengen. Daarbovenop worden de sporen gelegd en gelijmd.

Momenteel ziet het er ongeveer als volgt uit:

Overzicht van de stationsmodules:


Schaduwstation:


Vandaag bij de Karwei de piepschuim platen gehaald, die staan ook klaar.

Groet,
Geert
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: De Vallei - Barneveld Dorp
« Reactie #1 Gepost op: 11 augustus 2017, 22:16:50 »
Mooie start, Geert!  (y)

Ik kom gauw een keer kijken.
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 299
    • De Vallei
Re: De Vallei - Barneveld Dorp
« Reactie #2 Gepost op: 11 augustus 2017, 22:20:46 »
Doen  ;D
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: De Vallei - Barneveld Dorp
« Reactie #3 Gepost op: 13 augustus 2017, 14:02:33 »
Grappig hoeveel goederenaansluitingen er op zo'n stationnetje zijn. Dat had ik niet direct verwacht.

Leuk effect vind ik dat het emplacement nog een eentje "naar rechts doorloopt" terwijl de perronsporen al "klaar" zijn. Daardoor lijkt het emplacement visueel lekker ruim opgezet.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1345
  • Nederland jaren 1990 - 1999
Re: De Vallei - Barneveld Dorp
« Reactie #4 Gepost op: 23 augustus 2017, 21:38:26 »
Als Lunteraan moet ik dit wel volgen.
Ben erg benieuwd wat je gaat maken. :)

Mvg,

Antal

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 299
    • De Vallei
Re: De Vallei - Barneveld Dorp
« Reactie #5 Gepost op: 23 augustus 2017, 22:51:45 »
Bedankt voor de reacties. Indertijd was er best wat te doen rondom het station. In model gebeurt er natuurlijk altijd meer qua treinbewegingen :)

Ik schiet nog niet erg op overigens. Nu vooral bezig met vastleggen van de sporen op het schaduwstation en het bedraden van de terugmelding aldaar.
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 299
    • De Vallei
Re: De Vallei - Barneveld Dorp
« Reactie #6 Gepost op: 14 april 2018, 23:14:35 »
Na wikken en wegen komt er een aanpassing in het ontwerp. Zoals ik het nu heb liggen is station Barneveld direct gekoppeld aan het schaduwstation (zie foto hierboven). Echter loop ik de laatste maanden steeds te denken hoe ik het toch zo kan realiseren dat ik kan rond rijden.

Daarvoor moet wel wat aangepast worden. De tafels moeten iets verhoogd worden (onder de tafels zitten namelijk deuren naar kasten onder het schuine dak en dat moet toegankelijk blijven). Hoe dit op te lossen ben ik nog niet helemaal uit.

Een van de punten is de plaats waar nu het schaduwstation ligt. Dat is een opstelterrein en moet ten minste één doorlopend spoor krijgen. Kortgezegd: ik wil die situatie anders. De schaduwsporen wil ik verplaatsen. Ik weet nog niet precies hoe en wat, maar op die plek wil ik wat extra ruimte creeren voor wat groen en bedrijvigheid.

Ik werd eerder al geinspireerd door de fabriek Vrolic van Huib Maaskant (zie: http://www.floodland.nl/aim/blust_bouwverslag_1.htm). Iets dergelijks lijkt me mooi om te realiseren.

Tegelijk: het spoor loopt richting Lunteren en dat is een prachtig stukje Nederland, waar ik ook inspiratie uit kan putten. Tussen Barneveld en Lunteren lag vroeger halteplaats Meulunteren, in een mooie omgeving met heide en bos. Terwijl er vroeger iets verderop een aftakking was naar de zandgraverij.

Ter illustratie.

Halte Meulunteren:

Bron: Gemeente Ede

Zandgraverij:

Bron: https://middelpuntvannederland.nl/goudsberg-schatten/goudsberg-overige-attracties-3/groeve-t-schietgat-1900/

Dat in combinatie met een kleine losweg is een compilatie geworden, die me leuk lijkt om te realiseren.



Een paar opmerkingen:
  • de overgang naar de modules van Barneveld wil ik afsluiten en camoufleren met bossages
  • ik ben nog niet tevreden over het spoorverloop rechts richting keerlus
  • of de losweg slechts kale losweg wordt, of dat er een stukje bedrijvigheid bij komt, ben ik nog niet uit. De omgeving loont zich wel voor een molen of veevoerbedrijfje (als voorbeeld kan fa. Knottenbelt dienen
  • ik ben nog niet helemaal uit wat de diepte van de modules gaat worden, 35 of 40 cm. Dat is van belang voor het stukje zandafgraving. Bij 35 cm passen er 3 zandwagens a 10cm en een locje

Wordt vervolgd...
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2018, 23:14:25 door NS264 »
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: De Vallei - Barneveld Dorp
« Reactie #7 Gepost op: 15 april 2018, 11:30:57 »
Hoi,

Je kan de boel, industrie, minimaliseren in de ruimte die het nodig heeft, door het te spiegelen.
Dan kun je de industrie halveren mbv half reliëf gebouwen.
Hou je nog genoeg ruimte over voor hele gebouwen en landschap.

Mooi plan al zo.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 299
    • De Vallei
Re: De Vallei - Barneveld Dorp
« Reactie #8 Gepost op: 28 juli 2018, 14:48:58 »
Komende weken vakantie, dus plan opgevat om hier weer verder mee te gaan. Zal met name ook een stuk verbeteren zijn van de modules.

Modules:
  • Met bouten/moeren koppelbaar maken
  • Nieuwe sets poten maken
  • Houtplaten op de frames monteren

Ik ga het idee lenen zoals RHB-Mikey het systeem heeft gemaakt voor zijn baan Langwies.

Een tijd geleden heb ik vast als ondergrond Polystyreen isolatieplaten van 2cm dik gehaald. Dat biedt de mogelijkheid om wat relief in te maken, zoals een sloot of beek of wat straat verloop. Tegelijk is het een demping.



Ik had het plan om het spoor hier rechtstreeks bovenop te leggen, zonder extra kurk of iets dergelijks. Het hele stationsemplacement is niet voorzien van een spoordijk of dergelijke.

Heeft iemand ervaring met hoe je het beste kunt werken op tempex/polystyreen?
Kan ik dit gewoon met grondverf zwart verven?

Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5642
Re: De Vallei - Barneveld Dorp
« Reactie #9 Gepost op: 28 juli 2018, 15:19:29 »
Ik werk er veel mee Geert.
Laat ik beginnen met jouw vraag over grondverf. Gebruik een verf op acrylbasis (zo'n waterverdunbare) want oplosmiddelen kunnen het polystyreen aantasten.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 299
    • De Vallei
Re: De Vallei - Barneveld Dorp
« Reactie #10 Gepost op: 28 juli 2018, 15:25:02 »
Ik werk er veel mee Geert.
Laat ik beginnen met jouw vraag over grondverf. Gebruik een verf op acrylbasis (zo'n waterverdunbare) want oplosmiddelen kunnen het polystyreen aantasten.

Veel met Polystyreen bedoel je?
Nadeel wat ik hiervan nog zie is dat het lastiger is om je rails vast te schroeven, in de fase vóór het ballasten.
Dat gaat met kurk oid makkelijker. (bijv. http://floodland.nl/aim/info_rails_leggen_1.htm)

Thnx voor de verftip. Die ga ik onthouden :)
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 299
    • De Vallei
Re: De Vallei - Barneveld Dorp
« Reactie #11 Gepost op: 28 juli 2018, 15:30:44 »
Nog even terugkomend op het sporenplan.



Hier ligt een perron tussen spoor 1 en 2, dat is zoals de werkelijke situatie was tot 1950 ofzo denk ik. Nadien is het perron verplaatst en kwam het tussen de sporen 2 en 3 te liggen. Dat is zoals het in de huidige situatie ook nog is.

Wellicht breng ik daar een kleine wijziging in aan, waarbij ik spoor 1 en 2 iets dichter bij elkaar leg en het perron verleg naar spoor 2/3. Nadeel is afwijken van "hoe het was" en het idyllische van zo'n tussenperron weg is. Voordeel is dat ik vooral TP3 materiaal heb en dat wat beter bij elkaar past. En het perron ook wat langer kan.

Het perron aan stationskant hou ik wel "ouderwets".
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5642
Re: De Vallei - Barneveld Dorp
« Reactie #12 Gepost op: 28 juli 2018, 15:53:21 »
Citaat
Veel met Polystyreen bedoel je?
Ik maak er zelfdragende doosconstructies van, een soort modules die ik later wil combineren tot een grote baan. Als maten houd ik een veelvoud van 23cm aan vanwege de rechte stukken van RocoLine. De hoogte is 11.5cm zo heb ik ruimte voor een aandrijving of stortkuil.

Citaat
Nadeel wat ik hiervan nog zie is dat het lastiger is om je rails vast te schroeven, in de fase vóór het ballasten.
Daar zeg je wat... Ik denk dat het met houtlijm wel wil. Of je lijmt er eerst toch kurk op.
Zelf heb ik dat probleem niet want ik gebruik RocoLine met de rubberen bedding die ik niet eens vastzet.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5642
Re: De Vallei - Barneveld Dorp
« Reactie #13 Gepost op: 28 juli 2018, 16:05:57 »
Het polystyreen verlijm ik met een lijmpistool. Zo kun je de rails misschien ook fixeren.
Waar ik geen bedding heb (industrieterreinen en zo) gebruik ik strookjes van het polystyreen om dezelfde hoogte te houden. Die bevestig ik met houtlijm.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: De Vallei - Barneveld Dorp
« Reactie #14 Gepost op: 28 juli 2018, 18:28:03 »
Wat een leuk thema.  (y) Ik had het draadje nog gemist tot nu toe. Ben benieuwd!