Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:28:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 21:23:27
Station Roodeschool door gdh
Vandaag om 21:22:40
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 21:15:01
lengte blok en bezetmelders door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:10:13
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
Vandaag om 21:03:29
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 21:01:23
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Mispoes
Vandaag om 20:59:38
Piko Br 78 door willem2
Vandaag om 20:59:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:45:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 20:45:03
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door Ben
Vandaag om 20:40:52
bovenleiding Mader door Bobos
Vandaag om 20:31:15
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
Vandaag om 19:58:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS 1100
Vandaag om 19:54:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
Vandaag om 19:53:46
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Mispoes
Vandaag om 19:52:29
Lengte blok en bezetmelders door henk
Vandaag om 19:27:08
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 19:21:56
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
Vandaag om 19:14:57
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door MichielB
Vandaag om 19:05:16
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 19:02:56
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 18:58:09
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 18:39:29
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door Gerard van de Weijer
Vandaag om 18:25:39
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Reinout van Rees
Vandaag om 17:42:10
NS/32 door Olaf
Vandaag om 17:07:52
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 16:23:09
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
  

Auteur Topic: Merk/kwaliteit diversen aanbieders  (gelezen 2924 keer)

pbeumer2001

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Merk/kwaliteit diversen aanbieders
« Gepost op: 05 augustus 2017, 13:17:16 »
Beste,

Ik ben al 20 jaar niet meer actief geweest in de modelbouw en begin weer langzaam de kriebels te krijgen. Nu heb ik tot mijn 12e wat aangekloot met het oude spul van pap. Dit waren Fleischman rails en locs. Ik kan me voorstellen dat er de afgelopen 20 jaar het een en ander is veranderd. Een van mijn vragen gaat dan over het rijdend materiaal. Ik kende tot voor kort alleen maar marklin en fleischman als DE merken maar zie ook veelvuldig piko, roco, Lima en dergelijken voorbij komen. Is dit spul te vergelijken met fleischman of totaal niet? En is al het tijdens materiaal op marklin na makkelijk om te bouwen naar digitaal?

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re: Merk/kwaliteit diversen aanbieders
« Reactie #1 Gepost op: 05 augustus 2017, 13:37:28 »
Welkom onbekende

Je stelt de vraag in de rubriek materieelbespreking.
Als je daar eens rondneust kom je genoeg besprekingen tegen van modellen van de jouw genoemde merken.
Roco mag je zeker wel een topmerk noemen. Die brengen mooie modellen uit van een goede kwaliteit.
Idem voor de nieuwe modellen van Piko. Kijk maar eens bij de bespreking van de NS2200.
Het Lima van tegenwoordig kan je ook niet vergelijken met het Lima van vroeger.

Dus ja, prima te vergelijken met Fleischmann.

En nieuwe modellen zijn over het algemeen al voorbereid voor digitaal.
Kwestie van een decoder inprikken en rijden maar.
Gr.
Eric

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8137
Re: Merk/kwaliteit diversen aanbieders
« Reactie #2 Gepost op: 05 augustus 2017, 13:40:21 »
Jij denkt, ik begin ff met de lastigste vraag die er is  ;D  Nee, zonder dollen, er zijn heel veel liefhebbers die zweren bij een bepaald merk dus elk antwoord hier moet je gewoon zien als een persoonlijke voorkeur denk ik.

Ik denk dat ik nog wel een paar merken overgeslagen heb maar zelf (persoonlijke mening) vind ik Roco tegenwoordig heel nette modellen maken. Qua prijs zitten ze in de middenmoot met af en toe ook mooie aanbiedingen. Piko is een merk wat niet heel duur is en tegenwoordig heel erg goed aan de weg aan het timmeren qua kwaliteit. Qua heel erg mooi vind ik (opnieuw eigen mening) LS Models, REE (bijna geheel franse modellen) en ACME bovenaan staan. let op: LS Models maakt vaak hele kleine series dus die moet je gelijk kopen anders vis je achter het net. Brawa maakt ook hele mooie modellen, heel gedetaileerd, maar is soms stevig aan de prijs. En dan heb je ook nog Artitec, een nederlandse fabricant die ook gelimiteerde series maakt maar dan voornamelijk nederlandse modellen. Van Biervliet is weer ook zo'n sort kleinseriefabrikant maar dan voornamelijk belgisch.

Tip: kijk eens in dit draadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/board,83.0.html  Hier zie je wat de fabrikanten zoal maken.

Tip 2: ga eens bij een van de grotere modeltreinzaken kijken. Er zijn er een paar die bijna alle merken hebben staan en dan kun je ook een goed gevoel krijgen van de detailering die jij mooi vindt. Misschien vindt je een mooie matte lak wel belangrijker dan of het aantal strepen op het dak klopt, of hou je juist van een metaalachtige glans  :)

pbeumer2001

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Merk/kwaliteit diversen aanbieders
« Reactie #3 Gepost op: 05 augustus 2017, 13:57:23 »
Bedankt voor de antwoorden. Ik denk dat een bezoekje aan een goede treinenzaak een top idee is. Ik zot in zuid Limburg en heb er 1 lokaal in Sittard maar die heeft niet geweldig veel staan.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2282
  • Bnlx treinendokter.
Re: Merk/kwaliteit diversen aanbieders
« Reactie #4 Gepost op: 05 augustus 2017, 14:01:39 »
Hallo PBeumer,

Ga een keer op bezoek bij Hünerbein in Aken, markt. Dan ben je bijna klaar in één bezoek.

Jan-Peter
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2017, 14:03:55 door Jan-Peter »
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8511
    • Midland
Re: Merk/kwaliteit diversen aanbieders
« Reactie #5 Gepost op: 05 augustus 2017, 14:02:29 »
Helaas zijn er weinig winkels overgebleven, meen dat er in Aken of Keulen nog een is.
Tegenwoordig is men niet op een bepaald merk, net wat je smaak van detail is.
Als je digitaal gaat rijden kun je alles combineren tot Marklin toe.

Keuze is er genoeg.

Gr Koen.

Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re: Merk/kwaliteit diversen aanbieders
« Reactie #6 Gepost op: 05 augustus 2017, 14:02:35 »
Wat zit er dan nog in Sittard?
Vleugels is toch al lang weg.

Vanuit Zuid Limburg kan ik je dan aanraden om eens naar Huenerbein in Aken te gaan. Ruim assortiment en een leuke rondsnuffelwinkel.

Meer zielen, een gedachte  ;D
Gr.
Eric

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2282
  • Bnlx treinendokter.
Re: Merk/kwaliteit diversen aanbieders
« Reactie #7 Gepost op: 05 augustus 2017, 14:06:24 »
Ho, ho, ho, NIeT aIIemaal TTe gelijk  ;D

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8511
    • Midland
Re: Merk/kwaliteit diversen aanbieders
« Reactie #8 Gepost op: 05 augustus 2017, 14:08:48 »
Ze krijgen het nog druk daar 8)
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Merk/kwaliteit diversen aanbieders
« Reactie #9 Gepost op: 05 augustus 2017, 14:12:56 »
Ben je van plan bij Flm e.d. te blijven ?
Qua stroomsoort bedoel ik, dan heb je ruime keus qua fabrikanten 2 en 3 rail gaan zonder klussen aan het rijdend materiaal nog ssteeds niet samen   :P
Owjah Roco en Flm is tegenwoordig 1 en de zelfde eigenlijk,1 eigenaar 2 verschillende namen ;)
Suc6 met het her ontdekken van deze hobby.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8668
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Merk/kwaliteit diversen aanbieders
« Reactie #10 Gepost op: 05 augustus 2017, 14:24:47 »
Hoi,

Ik kende tot voor kort alleen maar marklin en fleischman als DE merken maar zie ook veelvuldig piko, roco, Lima en dergelijken voorbij komen. Is dit spul te vergelijken met fleischman of totaal niet?

Piko van vroeger (DDR tijd)is niet meer. En vroeger waren er fabrikanten die mooiere treinen maakten dan Fleischmann en Märklin, denk aan Ade, Röwa en BraWa. De kwaliteit van de verschillende merken is de laatste jaren omhoog gegaan. Je ziet nu meer merken door het gebruik van internet. Je kan over de hele wereld treinen bestellen. Daarmee kom je nog wel eens wat onbekendere merken tegen. Deze zijn vaak net zo goed of beter dan de "bekendere" merken. Soms beter in techniek, gebruik van materialen en / of detaillering.

En is al het tijdens materiaal op marklin na makkelijk om te bouwen naar digitaal?

Alles is om te bouwen. De nieuwere modellen hebben een NEM-stekker. Daarmee kan je gewoon een decoder inprikken en je rijdt digitaal. Oude loks en treinstellen zal je wat moeten omsolderen en mogelijk andere aanpassingen moeten doen om digitaal te kunnen rijden. Daar kan het forum je altijd mee helpen mocht dat een probleem zijn.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

HansKarel

  • Offline Offline
  • Berichten: 319
Re: Merk/kwaliteit diversen aanbieders
« Reactie #11 Gepost op: 05 augustus 2017, 15:14:37 »
Ja die NEM stekker zit er tegenwoordig wel in, maar om de loc dan ook subliem te laten rijden valt (mij) nog niet mee, tenzij het een Roco is of af-fabriek digitaal. Zie ander draadje van mij, waar ik al dagen bezig ben om een Trix 189 lekker te laten rijden met een Esu.

Trouwens, kijk als je wat koopt ook hoe je het gaat onderhouden. Als ik een ASB van mijn Piko 186 Traxx wil wisselen dan loop ik rood aan van ergernis voordat het eens lukt. Bij veel Roco's draai je gewoon 2 schroefjes los en ben je er in 5 minuten mee klaar....

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8668
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Merk/kwaliteit diversen aanbieders
« Reactie #12 Gepost op: 05 augustus 2017, 15:19:48 »
Hoi,

Ja die NEM stekker zit er tegenwoordig wel in, maar om de loc dan ook subliem te laten rijden valt (mij) nog niet mee, tenzij het een Roco is of af-fabriek digitaal. Zie ander draadje van mij, waar ik al dagen bezig ben om een Trix 189 lekker te laten rijden met een Esu.

Van fabriek digitaal dien je soms ook nog het nodige in te stellen ;) Het instellen van decoders is een kwestie van uitproberen. Handleidingen doornemen, enzovoort. Naast een decoder inprikken en instellen ligt het subliem rijden ook aan andere zaken zoals aandrijving, onderhoud lok (schone wielen, schone afnemers, goede smering. enzovoort) en hoe de rails erbij ligt (schoon of niet schoon).

Trouwens, kijk als je wat koopt ook hoe je het gaat onderhouden. Als ik een ASB van mijn Piko 186 Traxx wil wisselen dan loop ik rood aan van ergernis voordat het eens lukt. Bij veel Roco's draai je gewoon 2 schroefjes los en ben je er in 5 minuten mee klaar....

Gewoon zonder ASB gaan rijden. Wielen vervangen door normale wielen zonder ASB. Hoef je ook niet meer te vervangen :)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Merk/kwaliteit diversen aanbieders
« Reactie #13 Gepost op: 05 augustus 2017, 15:48:04 »
Inderdaad, ook af fabriek is het vaak maar matig. Zeker omdat het vaak uitgeklede versies van decoders zijn. Ja, het is een beetje spelen en de motoren van sommige fabrikanten willen überhaupt fijner rijden dan anderen. Zo wil een 3-polige motor nooit zo super mooi rijden, puur en alleen omdat je nooit van die grove 3 ankerplak momenten af komt.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

pbeumer2001

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Merk/kwaliteit diversen aanbieders
« Reactie #14 Gepost op: 08 augustus 2017, 19:30:23 »
Ik heb me wel al voorgenomen een 2 rail te gaan gebruiken vanwege de hoeveelheid fabrikanten. Ik heb al uren en uren de encyclopedie doorgelezen en al heel wat wijzer geworden. Vooral het digitale gedeelte begin ik na 3 dagen goed gelezen pas te begrijpen hoe alles in mekaar steeds en wat ieder onderdeel doet. Het is allemaal wel "vet spul" geworden  ;)

Aken is een goeie, die ga ik zeker een bezoekje brengen. In Sittard zat inderdaad vroeger Vleugels. In datzelfde pand zit nu een andere. Naam weet ik echter niet.