Doel:€250.00
Donaties:€122.50

Per saldo:€-127.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-01-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Exacttrain 2019 door Wijktrein
Vandaag om 22:54:44
omBC in messing. door EFM
Vandaag om 22:54:34
Rijnstraat door Sven
Vandaag om 22:53:10
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 22:45:53
Kopstation aan Noordzeekust Duitsland door gdh
Vandaag om 22:43:51
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:29:38
Herstellen van locomotieven na stilstand van 20 tot 30 jaren door NS264
Vandaag om 22:26:53
ESU 2019 door Marcel112
Vandaag om 22:20:56
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door RobbertJan
Vandaag om 22:16:35
Jos en Sven bouwen een nieuw H0e diorama voor Rail 2019 door Frans Peeters
Vandaag om 22:14:29
Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd......... door Ronald69
Vandaag om 22:09:19
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door Ivo tB
Vandaag om 22:07:25
Communicatie Decoder Pro en Intellibox Basic door HaWe
Vandaag om 21:45:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Lucf
Vandaag om 21:39:22
Raadplaatje door Martijnstein
Vandaag om 21:38:47
Brawa Br 643.2 talent euregiobahn 0720 door ltmdepot
Vandaag om 21:35:28
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door Krokodil68
Vandaag om 21:32:44
Roco 1122 ruikt naar koolborstels en olie door PlanE
Vandaag om 21:26:13
Bouw spoor nul module baan bahnhof Königshofen tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 21:23:02
RAG 777 verdwenen (Autotron Rosmalen) door PlanE
Vandaag om 21:20:41
Kleur NS schakel- relais kasten door Zaandam-Zuid
Vandaag om 21:12:58
Ecos2 en Artitec Hondekop hebben ruzie door 1200blauw
Vandaag om 21:10:00
Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969 door NS8714
Vandaag om 21:07:30
Hoekdiorama door Scratchbuilt
Vandaag om 21:00:20
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 20:55:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 20:00:53
Gezocht; Tekeningen HSM 4 assige postrijtuigen door FredH
Vandaag om 19:46:56
Welgelegen: NS tijdperk III/IV in H0 door Johan Keuterink
Vandaag om 19:22:40
Artitec / REE 1300 de eerste foto' s door Chris
Vandaag om 18:51:43
Externe voeding aansluitingen door 72sonett
Vandaag om 18:19:14
  

Auteur Topic: Eerste baanplan spoor N  (gelezen 15347 keer)

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1716
  • treinen snuffelaar
Eerste baanplan spoor N
« Gepost op: 03 augustus 2017, 12:14:13 »
Hoi.

Het is eindelijk gelukt om een baanplan te maken voor een kleine ruimte ben benieuwd wat jullie ervan vinden .

Kleine uitleg.

DE 2 achterste sporen komen iets omhoog dat wordt een parade stukje.
De binnenste sporen naar het rangeer gedeelte wordt in 2 richtingen gereden .
Tijdperk wordt van alles door elkaar.

De baan wordt digitaal gestuurd met Roco Multimuis.

Mvg
Erik

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 827
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #1 Gepost op: 03 augustus 2017, 12:33:03 »
Eenvoud zelve, dus goed start plan waar toch een beetje spel in zit.

Voorstellen tot aanpassing:
Een tweede overloopwissel is nodig om van het buitenspoor naar het binnenspoor te geraken als rechts rijdt (klokmee op het buitenspoor)
Ik zou de bochten van het paradespoor aan de linkerkant in 1 vloeiende bocht leggen in plaats van die knik. Rechts is dat iets moeilijker omdat je dan veel plaats gaat verliezen.
Ook de bocht naar het rangeerdeel in 1 vloeiende bocht en deze iets laten doorlopen zodat je rangeerterrein loskomt van het paradespoor. Je kan daar dan een stukje gras tussen voorzien zodat je dijklichaam beter tot zijn recht komt. Nu plakt je rangeerstation tegen het verhoogde deel aan en heb je geen dijklichaam.
Ook zou ik dat naderingspoor iets naar beneden leggen, Daardoor vergroot je het niveauverschil tussen je paradespoor en rangeerveld optisch. Geeft je bovendien de mogelijkheid om je rangeerterrein voor vrachtverkeer toegankelijk te maken via een onderdoorgang aan de rechter of linkerkant.
Een evetueel stationsgebouw zou ik sowieso in de linkerbenedenhoek situeren. Daar kan je ook het begin van een klein stadje maken met het obligate café "de statie" of dergelijke.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
lid MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Vaerwegh Dok
Tentoonstelling MODELSPOOR 2019 - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2019

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1716
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #2 Gepost op: 03 augustus 2017, 12:42:35 »
Frank bedankt voor je snelle antwoord over dat rangeer gedeelte dat tegen de parade sporen ligt daar heb je gelijk in.

Over de bochten moet ik eens rustig bekijken hoe ik dit het beste kan oplossen in wintrack.

Het station wou ik aan de binnenkant plaatsen maar links buiten is ook een optie nu kijken wat voor station ik er bij wil hebben.

Mvg
Erik

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1716
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #3 Gepost op: 03 augustus 2017, 13:32:40 »
Na een kleine aanpassing is versie 2 van mijn nieuwe avontuur in spoor N.



Erik


Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 827
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #4 Gepost op: 03 augustus 2017, 14:15:19 »
Maak die bocht naar je rangeersporen eens wat langer. Dan komt je rangeerbundel in een hoek liggen tov het parade spoor.
Krijg je daar ook wat ruimte om een beetje rust te brengen of wat industrie in te planten.
Bovendien haal je dan ook het strakke uit je plan, want alles blijft nog streng parallel liggen.
Als de rangeerbundel ook iets verder draait, heb je misschien zelfs de mogelijkheid een kleine kronkel in je paradespoor te leggen. Je kan de bocht rechtsboven ook wat meer naar boven schuiven dan zodat je globale plan ietsmeer naar een trapezium neigt.
Gewoon alles doen om een iets meer vloeiend verloop te krijgen ipv een bundel parallele sporen. Je baan is niet breed genoeg om dat weg te stoppen.

Kan je die overloop links ook niet in een stel boogwissels leggen?

Als je je plan goed vind, moet je voor jezelf ook ens overwegen hoever je wil gaan met het aanpassen van die overloopwissels om je paradesporen dichter bij elkaar te leggen dan de fabrieksafstand.
Ook bij je stationssporen moet je een beetje rekening houden met de perronbreedtes die je wil (moet) inbouwen.

Succes verder.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
lid MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Vaerwegh Dok
Tentoonstelling MODELSPOOR 2019 - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2019

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3277
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #5 Gepost op: 04 augustus 2017, 14:28:14 »
Maak je station 3 sporig, en leg de twee opstelsporen niet parallel, maar haal de bocht eruit. Denk vanuit jezelf. Hoe zou je een wagon op de sporen willen bereiken? Je middelste spoor is nu onbereikbaar als er wagens op de buitenste sporen staan.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1716
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #6 Gepost op: 04 augustus 2017, 18:54:07 »
Ik was wat aan mij aan het bedenken als ik nu links boven een aftaking maak naar rechts wat al een beetje naar beneden gaat om dan vervolgens onder de sporen aan de rechter kant te dalen naar een lager nivo waar dan eventueel een kleine schaduwstation komt.

Heb geen idee hoeveel cm tussen 2 nivos moeten komen om toxh erbij te kunnen in dien nodig.

Wat betreft het rangeer gedeelte daar ben ik nog niet uit wat ik daar mee wil doen.

Erik

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1716
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #7 Gepost op: 08 augustus 2017, 10:27:47 »
Yes ik krijg een extra stuk bij van 110 cm x 60 cm kan dus nu een mooie L baan maken :D

Ik heb in wintrack al iets kunnen maken het is een voorlopige enkel spoor traject bij de helix wil ik nog iets maken bv een industrie terrein en het spoor daar voor wordt dan links boven afgetakt.

Maar dat is nog niet helemaal zeker moet eerst goed alles bekijken of het wel lukt ivm de eventuele helling die richting de helix gaat en onder het zichtbare deel komt nog een schaduwstation maar die moet nog eerst getekend worden.

Groetjes Erik

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3277
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #8 Gepost op: 08 augustus 2017, 13:01:17 »
Afstand tussen de sporen (vertikaal) is minimaal 5cm. Ik zou voor de helix de maximale ruimte benutten. Dit geeft minder steile hellingen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1716
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #9 Gepost op: 08 augustus 2017, 13:22:15 »
Het is ook maar een idee de definitieve plan moet nog netjes gemaakt worden .
 Ik dacht dat de minimale afstand iets van 3cm in schaal N was of is dat alleen op rechte stukken en in de bogen 5 cm zoals je net zei.

Erik

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3277
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #10 Gepost op: 08 augustus 2017, 13:31:13 »
Ik schreef vertikaal. Nee voor de vertikale afstand gelden de volgende afstanden:
Beginnen aan de bovenkant van de onderligende spoor (BS, getallen uit de normen voor zover van toepassing).
Ruimte voor de trein 37mm (norm).
Ruimte voor draaghout verdieping erboven > 5mm.
Railhoogte 3mm.
Dus de minimum maat 45mm. Ik hou altijd een paar mm extra voor wat ruimte voor de vingers en kom zo op 50mm (5cm).

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1716
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #11 Gepost op: 10 augustus 2017, 12:01:14 »
zoveelste N baanplan en dacht dat in H0 moeilijk was om een leuke baanplan te bedenken maar in N valt het ook knap tegen ;D

Vandaag weer terug naar de tekentafel gegaan en dit kwam er te voorschijn.

Het is een dubbel kopstation 1 voor de personen vervoer en de andere voor de goederen daar komt iets maar wat dat weet ik nog niet.

De 2 sporen (oranje en blauw) daar komt een brug zodat het over de grijze sporen gaan de helix onder aan die gaan naar een schaduwstation wat nog getekend moet worden en ook het links (blauw) hoe dat verder gemaakt moet worden dat moet ik nog bedenken.

Ben weer benieuwd wat jullie hiervan vinden.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3277
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #12 Gepost op: 12 augustus 2017, 15:59:31 »
Het plan is leuk, maar de opstelsporen (blauw) zijn wat kort. Denk ook eens aan je hellingen. Je hebt in N minimaal 166 ccm nodig om over een spoor heen te komen. Je hebt dan een helling van 3% (5cm tussen de beide sporen).
Waar gaat dat wissel naar toe?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1716
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #13 Gepost op: 12 augustus 2017, 16:59:05 »
Die wissel is ergens al aangesloten maar dat veroorzaakt een keerlus dus daar ben ik nog over aan het nadenken hoe ik dat ga oplossen over de hellingen maak ik mij niet zo druk in maar ik hou er inderdaad rekening mee , bedankt voor je feedback Gerard

Groetjes Erik

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1716
  • treinen snuffelaar
Re: Eerste baanplan spoor N
« Reactie #14 Gepost op: 12 augustus 2017, 23:26:41 »
Ben weer bezig geweest in wintrack voor een nieuw station plan te bedenken , er moeten hier en daar nog paar wissels komen voor een loc om te lopen ( hoe het ook wordt gezegd) .

De wissels rechts gaan naar de helix toe maar die moet nog getekend worden.

Ik zou graag jullie menig willen weten .

Groetjes Erik