Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door FritsT
Vandaag om 23:00:53
6 en 7 september terug naar toen door FritsT
Vandaag om 22:58:49
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 22:50:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:41:45
27 september en 28 september Miljoenenlijn stoomtreindagen door Seinhuis
Vandaag om 22:41:22
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Twinkie
Vandaag om 22:29:33
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 22:29:14
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 22:25:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 22:22:02
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:16:52
Au bord de la Cèze door SvenW
Vandaag om 22:15:33
Minder wissels door Rick
Vandaag om 22:13:03
Plaatdikte van een rangeerbaan door Ronaldk
Vandaag om 22:02:02
Aachenau West door einte
Vandaag om 21:38:13
Liliput Datenbank in de maak door hervé
Vandaag om 21:24:36
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 21:09:59
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:49:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 20:35:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:03:42
Roco ns 309 ac>dc door Bob11
Vandaag om 19:57:17
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 19:56:56
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:48:44
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 19:40:10
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Scratchbuilt
Vandaag om 19:26:30
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 19:11:29
27 september Jubileum Express VSM naar Miljoenenlijn door Seinhuis
Vandaag om 18:46:50
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim1969
Vandaag om 18:35:30
bruine roco 2400 + zwaailichten door Rob Ellerman
Vandaag om 18:15:05
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Simplex
Vandaag om 17:41:38
Dönsdorfer Bauberichte door tijgernootje
Vandaag om 16:47:59

Auteur Topic: Rivarossi gestopt met NS materieel?  (gelezen 11565 keer)

IJsselsteyn

• Offline Offline
Re: Rivarossi gestopt met NS materieel?
« Reactie #45 Gepost op: 04 August 2017, 15:25:15 »
Wilco, als je niet eens weet dat de Plan V en T van Roco volledig nieuwe ontwikkelingen waren, dan vraag ik me werkelijk af of het wel zinvol is dat je bijdraagt aan deze discussie. En dan zeg ik het nog vriendelijk. Iets minder vriendelijk gezegd: je weet gewoon niet waar je het over hebt.....

Steyn

WilcoV

• Offline Offline
    • Spoorhistorie
« Reactie #46 Gepost op: 04 August 2017, 15:26:27 »
Ik accepteer dat meningen kunnen verschillen en speel niet op de man/vrouw/persoon.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #47 Gepost op: 04 August 2017, 15:30:38 »
Volgens mij gast het hier niet over meningen, maar over feiten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

IJsselsteyn

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 04 August 2017, 15:49:00 »
Precies! Het is een feit dat de Plan V door Roco nieuw ontwikkeld is. Als je dat ontkent, of probeert te verkopen als een mening, dan spoor je niet echt hoor.   ;D

Bovendien ken ik mensen die destijds de gloednieuwe mallen hebben gezien. Los nog van het feit dat in heel wat modelspoorbladen foto's hebben gestaan waarop je kon zien dat het bejaarde Fleischmann-model 1:100 was en het Roco-model 1:87 is.

Steyn

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #49 Gepost op: 04 August 2017, 15:55:37 »
Er is natuurlijk verwarring met de Rivarossi IRM en Mat '46, dat waren pas doorontwikkelingen ;D

Feit:
Omdat de lat qua uitvoering, afwerking en (digitale) mogelijkheden steeds hoger gelegd wordt, zijn de ontwikkelkosten ook steeds hoger.
Even als voorbeeld de Mat '46: de basis van het model was al door Lima ontwikkeld. Echter, het ontwikkelen van een nieuwe technische basis en het optimaliseren cq herzien van spuiten/bedrukking kosten bijna net zoveel als het ontwerpen van een nieuw model. Omdat zowel de prijs als de mate van upgraden enigszins tegenviel was de doorlooptijd qua verkopen te laag. Verder waren er wat kwaliteitsproblemen met de aandrijving (defecte tandwielen op de aandrijfassen).
Mening: Het is dus vrijwel zeker geen rendabel initiatief geweest om dit model nieuw leven in te blazen. Om mee te gaan met de huidige stand van techniek zou opnieuw een herziening van het model nodig zijn (aandrijving, verlichting, decoder/functies) wat hem nog duurder zou maken met weinig zekerheid over verkoopaantallen. Ik zie dat niet meer gebeuren.

RETROBAHN A.G.

ReneN

• Gast
« Reactie #50 Gepost op: 04 August 2017, 16:00:15 »
Spijtig is het wel, ik heb indertijd verschillende malen met Overbeek contact opgenomen omdat Rivarossi 1 uitvoering nooit heeft gemaakt: Mat '46 met snor maar zonder vishaak, dus de periode 1960-1968. In principe was het weglaten van die vishaak bij de uitvoering zonder blauwe banen al voldoende geweest.

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 04 August 2017, 16:18:53 »
Goed, mag het op de man spelen weer wat minder? Ook al haalt hij het over zichzelf aan...

Graag argumenteren met feiten, en hou het een beetje vriendelijk a.u.b.

Gr, Bert
Team Forummoderator

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #52 Gepost op: 05 August 2017, 08:24:26 »
Beste Ronald,

Ik vind ook, dat het te gemakkelijk is allerlei feiten en meningen van achter je toetsenbord te verkondigen en elkaar daar dan op aan te vallen. Hanengevechten! ::)

En wat als iemand echt onzin aan het uitkramen is? Moet je dan maar zoals jij aangeeft zwijgen? Dan staan er onwaarheden hier op het forum. Daar heeft niemand wat aan. Dat komt het forum ook niet ten goede. Als iemand beweringen doet zal hij dat moeten kunnen onderbouwen. Sommige mensen kunnen hun feiten / meningen / beweringen met feiten / artikelen / bronnen onderbouwen. Andere mensen pleuren hier maar wat neer ook als het niet waar is of het hele verhaal anders in elkaar zit dan gezegd wordt. Zoals de twee personen (of drie) waarbij nu in dit draadje waarbij "op de man gespeeld wordt" zoals de forumpolitie dat aangeeft.

Dit forum is er mee gebaad elkaar te ondersteunen in de wereld van de/het modelspoor.

Mee eens. Als iemand echt onzin aan het verkopen is dan moet dat gezegd kunnen worden. En ja dan krijg je soms misschien wat felle discussies en lijkt het erop dat iemand aangevallen wordt. Als je iets stellig beweert zal je dat ook moeten kunnen bewijzen. Daarmee ook incasseren als het niet waar is. Het eerste kan iedereen altijd heel goed daar hebben we een heel land vol van. Het tweede is voor velen zeer moeilijk en zijn maar weinig mensen die dat kunnen.

Zoals Besselspoor aangeeft: blijf genieten van de hobby.

Dat zal ik zeker doen.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

henk

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 05 August 2017, 09:15:37 »
Goud?

Het zou voor Roco zinloos zijn geweest om zich te baseren op de Fleischmannontwerpen voor de 1200 en de plan v. Het zijn echte Roco's geworden met een totaal andere modeleerinsteek dan het oude Fleischmann.

Hornby, daar gaat dit draadje over, heeft wel doorontwikkeld en dat kon ook wel bij de mat '46 en de (V)IRM. Maar eigenlijk vind ik dat ook die modellen nog teveel tekortkomingen van de Lima's vertonen. Ze hebben daar nu ervaring met VIRM. Graag helemaal overnieuw.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #54 Gepost op: 05 August 2017, 15:33:41 »
Bij de Rivarossi Mat 46 zouden ze al een heel eind komen met nieuwe lensjes/frontseinen te ontwikkelen. naar mijn inzien is daar maar een kleine aanpassing voor nodig in de mal voor de kap (iets grotere gaatjes) zodat er mooie nieuwe lampringen en een lichtgeleider in geprikt kunnen worden. Ook nieuwe frontruitjes moet makkelijk te realiseren zijn denk ik. De kap is verder best wel heel prima. De draaistellen zouden een update kunnen krijgen door gedeelde assen met puntlagers te gebruiken zodat stroomafname via de puntlagers kan. En gaarne ook wielen gebruiken die de correcte maten hebben en minder grof zijn. De aandrijving is een lastige, ik heb het ding nooit lekker digitaal gekregen, maar dit blijkt achteraf aan een kapot tandwiel gelegen te hebben en teveel ruimte tussen de tandwielen. Wellicht beter materiaal gebruiken wat niet breekt, of wat beter op het asje past.

Of deze aanpassingen het allemaal waard zijn weet ik niet. Wie heeft er nu nog geen LimaRossi mat '46? En wie er nog geen heeft, vind er vast nog wel een ergens, al of niet 2e hands. Ik denk dat de markt te klein geworden is voor dit model. Een (V)IRM in 1/87 ontwikkelen betekent dat er een geheel nieuw model ontwikkelt moet worden. Er is geen onderdeel van de oude 1:100 IRM wat hergebruikt kan worden.

Wat heeft Lima/Rivarossi/Hornby verder nog gemaakt wat inmiddels niet achterhaald is door betere modellen? Lima 1220, 1300, Hondekop, Koploper, Plan E, ICR. Rivarossi 1300 uit de jaren '90 en de Electrotren/Rivarossi zou nog een update kunnen krijgen (gaarne met de oude Rivarossi kap) Maar is nu te laat denk ik. Daar hadden ze mee moeten komen toen ze de mallen voor de CC7100 afstoften voor Jouef.

Elke update is een grote investering voor de importeur, en als deze er geen zin in heeft is het jammer voor ons :( Dan moeten we ons maar behelpen met de stortvloed aan andere modellen van andere fabrikanten. Maar wie weet wacht ons een verassing op Neurenberg en komen ze plots met een uniek model. Er is nog plek voor mat 34, 35, 36 en mat 40. Iemand moet het doen, waarom niet Rivarossi? (y)

Mvg,

Robert

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 05 August 2017, 17:27:21 »
Draadje een beetje opgeschoond..

Gr, Bert
Team moderatoren..

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #56 Gepost op: 09 August 2017, 13:09:08 »
Ik krijg net de bevestiging van de importeur dat we voor 2018 nog niet hoeven te hopen op modellen gericht op de Nederlandse markt.
Echter voor 2019 dan weer wel  (y)
In zowel H0 als N.
Dus nog even doorbijten.

bron : ME
« Laatst bewerkt op: 09 August 2017, 13:14:55 door Chris »

Hans Wolbers

• Offline Offline
    • OV Website
« Reactie #57 Gepost op: 09 August 2017, 19:23:25 »
Chris, leest de importeur hier soms mee en is die wakker geschud?

We wachten geduldig af tot 2019. In 2018 zal er ongetwijfeld wel elders mooi nieuw spul uitgegeven worden!

Meppelspoor

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 09 August 2017, 20:06:11 »
ik hoor via verschillende leveranciers dat er in 2018 wel degelijk iets komt, dus schijnbaar zeggen ze maar wat, maar we zullen het zien, in mijn geval zit ik niet te wachten op 1:100 producten.

dit is een copy die mijn leveranciers via email van ME heeft ontvangen

"Dit jaar komen er geen nieuwe Nederlandse modellen uit, dat klopt, maar voor volgend jaar komt Hornby wel weer met een aantal Nederlandse nummers.

Deze worden bekend gemaakt ná Nürnberg"
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #59 Gepost op: 09 August 2017, 20:29:08 »
@Hans : Kan (of iemand leest voor ze mee) maar ME was vanmorgen bij ons in de winkel en heb ik er even mee staan praten  ;)

Dan nog (zoals je hierboven kunt lezen) blijft betrouwbare informatie verschaffen en krijgen lastig.....
Zo zat ik in 2015 op Neurenberg op vrijdag bij Roco en was het nieuws : Er komt geen Plan V of T in 2016.
En 2 dagen later zat Manuel op Neurenberg bij Roco en was het nieuws : Er komt een Plan V of T in 2016.

Ach ja. De wondere wereld van modelspoor in al zijn facetten  ;D
Hornby heeft in ieder geval een aantal geweldige plannen (een aantal die ik ZEER toejuich)
Ik zal eens vragen of ik 1 van de plannen al bekend mag maken, dat schept wat duidelijkheid.(niet op modellen gebied, maar hoe men de toekomst in wil gaan)
En of dat nou pas in 2019 of al in 2018 komt, we zullen zien  ;)
« Laatst bewerkt op: 09 August 2017, 21:21:59 door Chris »