Google+
Doel:€250.00
Donaties:€63.25

Per saldo:€-186.75

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-08-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door könings
Vandaag om 00:12:27
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door NS264
Vandaag om 00:05:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 augustus 2018, 23:49:38
BNLS-Module: "L'Esimé" door Chris80
21 augustus 2018, 23:48:21
Puttense treinkelder door Martin Hornis
21 augustus 2018, 23:41:24
Het grote klein gekregen... door Besselspoor
21 augustus 2018, 23:31:21
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door waldberg
21 augustus 2018, 23:25:34
Montage bouwkit Weinert BR 93 door Ivo tB
21 augustus 2018, 22:34:23
N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC door Wim Hesselink
21 augustus 2018, 22:32:53
Midsommar på Högskogen door nighttrain1
21 augustus 2018, 22:32:14
Van Swarzach naar Swarzburg door MOVisser
21 augustus 2018, 22:25:10
Experimenten met scenery door meino
21 augustus 2018, 22:22:39
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door henk
21 augustus 2018, 22:18:39
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Simone88
21 augustus 2018, 22:17:19
Vorarlberg (Oostenrijkse treinbaan....n-spoor) door raymond erdtsieck
21 augustus 2018, 22:16:58
19 Toen door NS8714
21 augustus 2018, 21:44:20
Westlandbaan door Tulpendaal
21 augustus 2018, 21:41:58
Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0 door martijn v m
21 augustus 2018, 21:36:52
Hoe verwijder je de kap van een Roco TEE VT 11.5 04183A? door waldberg
21 augustus 2018, 21:36:01
Projekt 083-338 door 44
21 augustus 2018, 21:23:08
ProRail: het spoor begint vol te raken door mDDM
21 augustus 2018, 21:10:25
Raadplaatje door DJV
21 augustus 2018, 21:09:34
Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche door Falcon10
21 augustus 2018, 21:05:30
Modulebaan.nl, module Militaire laad- en losplaats 't Harde ( N ) door Edsko Hekman
21 augustus 2018, 21:03:11
Modeltreinenenbeurs en open dag te Gangelt Langbroich (D) door db403
21 augustus 2018, 21:00:03
  

Auteur Topic: GTW 13 Silvolde in 1:87 H0e/H0m  (gelezen 5508 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5124
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
GTW 13 Silvolde in 1:87 H0e/H0m
« Gepost op: 26 juli 2017, 14:37:03 »
Zoals enkele onder jullie al weten ben ik al enige tijd bezig Silvolde te maken, die nu in het Smalspoormuseum in Valkenburg staat. Vandaag kreeg ik onderdelen binnen die ik als test besteld heb bij Shapeways in HD Acryl. Ik heb eerst de onderdelen precies op schaal laten printen, later zullen ze iets groter worden besteld en dan laat ik afgietels in messing maken (messing krimpt bij het afkoelen).

Dit is resin wat met een projector gefixeerd wordt. Ik zie al gelijk de voordelen t.o.v., want het is niet zo kwetsbaar. Bij FUD willen de dunne onderdelen (0,5mm) nog wel eens afbreken, maar dit is flexibel. Dat is wel nodig, want de laatste keer dat ik iets liet gieten, was een onderdeel voor het gieten afgebroken, maar daar had de gieter uiteraard geen erg in. Zit je met een hele zooi onbruikbare onderdelen, da's een kostbare zaak. Verder is deze print erg schoon, geen resten van was. Het voelt nog wel wat vettig, dus als ik ze zo zou gebruiken, zal het waarschijnlijk nog wel een terpentinebad nodig hebben. Het materiaal ziet er hard uit, maar het lijkt zacht genoeg om het te schuren. En de mate van detail is ongelooflijk. De al superkleine fluit heeft echt alle kleine details zichtbaar. Ik zal daar later nog een foto van maken.

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1491
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: GTW 13 Silvolde in 1:87 H0e/H0m
« Reactie #1 Gepost op: 26 juli 2017, 14:50:02 »
Hoe zit het met zichtbare stepping Sven?

Gerard van de Weijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
Re: GTW 13 Silvolde in 1:87 H0e/H0m
« Reactie #2 Gepost op: 26 juli 2017, 15:19:58 »
Voorshands zeer geïnteresseerd

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5124
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: GTW 13 Silvolde in 1:87 H0e/H0m
« Reactie #3 Gepost op: 26 juli 2017, 15:49:11 »
@Michel: Nog steeds teveel om zo onbewerkt op het model te gebruiken, maar ik ben dan ook erg kritisch en het moet perfect zijn voor productie. Maar ik kan me zo voorstellen als het voor één model voor je thuis is, dat het goed genoeg is. Maar van mij mag de resolutie nog wel hoger. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of de resolutie van het gebruikte apparaat nog hoger kan.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: GTW 13 Silvolde in 1:87 H0e/H0m
« Reactie #4 Gepost op: 26 juli 2017, 16:48:32 »
Dat ziet er prima uit dacht ik zo. De lantaarntjes zien er in mijn ogen erg strak uit.

Groeten Jeroen.

Verstuurd vanaf mijn S57 met Tapatalk

www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1491
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: GTW 13 Silvolde in 1:87 H0e/H0m
« Reactie #5 Gepost op: 26 juli 2017, 17:37:56 »
Dank voor je antwoord Sven.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 938
Re: GTW 13 Silvolde in 1:87 H0e/H0m
« Reactie #6 Gepost op: 27 juli 2017, 16:23:28 »
Ziet er goed uit!

Rob

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3532
    • Modeltrein projecten
Re: GTW 13 Silvolde in 1:87 H0e/H0m
« Reactie #7 Gepost op: 27 juli 2017, 16:49:21 »
Ik heb dit spul van Shapeways ook al geprobeerd om te proberen. (Er gaat best veel werk zitten in probeersels voor iets goed is) en ik was ook verrast door het detailleringsnivo. Ik had het bestand dat ik voor FUD gebruik niet aangepast. Het enige dat me opviel was als je heel erg inzoomt, dat sommige details een beetje gesmolten kaars nivo hadden. Maar dan heb ik het over het kapje van een dakluchter bijvoorbeeld.

Inderdaad schoon en flexibel. Wel oppassen dat als je gaat gieten de delen niet te flexibel zijn en dus getordeerd uit de mal voor je messing afgietsel komen.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Floris Dilz

  • Tja, als ik dat vantevoren allemaal geweten had...
  • Offline Offline
  • Berichten: 8798
    • aersch der visch.
Re: GTW 13 Silvolde in 1:87 H0e/H0m
« Reactie #8 Gepost op: 27 juli 2017, 22:31:28 »
Ziet dr niet slecht uit! Hoe gaat dit spul qua nabewerken, steuntjes verwijderen enzo?
Qua flexibele stukkies afgieten, ik weet niet tot in detail hoe dat messing gieten gaat, maar ik dacht dat je gewoon een siliconemal maakt van t originele onderdeel en dat daar was-afgietsels uit komen die je gebruikt om de onderdelenboom voor het echte messingspul mee op te bouwen...
siliconemallen maken doe ik nog weleens en als een onderdeel niet stevig genoeg aan zn aangietpunt zit kan het zijn dat het gewicht van het eroverheen stromende rubber het omver tikt en de zaak mislukt, maar dat gebeurt niet zo heel vaak. Ook een kwestie van ervaring... verder hardt dat rubber vaak vrij langzaam uit, een onderdeel dat door het er overheen stromende rubber wat is kromgedrukt heeft als het eenmaal helemaal onder staat tijd genoeg om weer recht te trekken.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5124
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: GTW 13 Silvolde in 1:87 H0e/H0m
« Reactie #9 Gepost op: 27 juli 2017, 23:38:18 »
Ik ga zelf niet de mal hiervoor maken. Ik doe thuis alleen resin en tin, messing heeft een veel hogere temperatuur nodig, dat besteed ik uit. Ik heb liever dat iets gebogen is dan gebroken. Messing kun je weer terugbuigen.

Nabewerken ging eigenlijk veel makkelijker dan ik had gedacht. Het is best wel zacht spul. De moeilijke hoekjes heb ik met een cocktail prikker gedaan en nadat ik het met de grondverf bewerkt heb, ziet het er perfect uit. Ik zal later een foto van het bewerkte resultaat laten zien, het is nu te donker. Supportmateriaal verwijderen heb ik met een scherp mesje en een klein schaartje gedaan. Je kunt het ook zonder support krijgen, maar ik doe dat liever zelf. Weet ik zeker dat het gebeurt zoals ik het wil. Het is zachter dan plastic, daar moet je even aan wennen. Je wilt dezelfde kracht zetten als bij de gietboompjes van een Faller huisjes, maar je glijdt er zo doorheen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3532
    • Modeltrein projecten
Re: GTW 13 Silvolde in 1:87 H0e/H0m
« Reactie #10 Gepost op: 28 juli 2017, 03:21:41 »
Ik ga het nog wel vaker gebruiken denk ik.

Hier een voorbeeldje van mij. Dat ronde gaatje in het verticale deel (links midden op foto) is 1mm diameter.

Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5124
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: GTW 13 Silvolde in 1:87 H0e/H0m
« Reactie #11 Gepost op: 28 juli 2017, 08:23:40 »
Indrukwekkend. Moet je je de kwaliteit voorstellen in 10 jaar... Misschien bereiken we betaalbare perfectie zonder stepping al wel eerder.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1011
Re: GTW 13 Silvolde in 1:87 H0e/H0m
« Reactie #12 Gepost op: 28 juli 2017, 10:58:11 »
Er zijn verschillende rubbers die gebuikt worden voor he maken van een mal voor (verloren was) messinggieten. Bij de gieter die ik gebruik heeft men een "hete" mal en een "koude" mal. Bij de hete mal wordt de mal verhit bij het maken van de mal, en moet het moedermodel dus van een hittebestendig matriaal gemaakt zijn. De koude mal blijft op kamertemperatuur en kan dus gebruikt worden met een plastic moedermodel.

Ik weet niet precies wat het verschil in de processen en het was dat in de mallen wordt gebruikt, maar het verschil tussen de hete en de koude mal is merkbaar. Een koude mal geeft een grover gietstuk, met een ruwer oppervlak, en de hete mal levert een fijner en gladder gietstuk op.

Na wat ge-experimenteer is mijn voorkeur om 3D te printen in was, daarvan een messing moedermodel laten gieten en die na wat nabewerking te gebruiken om een hete mal van te maken. Naar mijn ervaring is het FUD matriaal aan de grove kant, maar zelfs met een mooi vlak moedermodel levert een gietstuk op met een licht korrelig oppervlak op in het messing gietstuk.

De 3D printer die ik gebruik is een SLA machine, en produceert een mooie resolutie. Ik heb het Shapeways Castable Wax nog niet geprobeerd, maar is misschien ook een optie voor het produceren van een moedermodel of zelfs productie.

Groeten,

Rick

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 2349
  • SpoorObjecten.nl
    • SpoorObjecten
Re: GTW 13 Silvolde in 1:87 H0e/H0m
« Reactie #13 Gepost op: 28 juli 2017, 11:40:43 »
Rick,

Castable Wax printen wij op dezelfde settings als FXD.
In principe is het dezelfde printer als FUD/FXD alleen dan de CPX (wax) versie.

@Sven, de BDHA printer is op dit moment niet op de hoogst haalbare resolutie :)
Het kan nog een stuk gladder, zal eens vragen of er plannen zijn voor hogere resolutie, betekent alleen wel kleinere bounding box

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5124
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: GTW 13 Silvolde in 1:87 H0e/H0m
« Reactie #14 Gepost op: 28 juli 2017, 11:56:11 »
Mitchell, daar zou ik graag voor willen aangeven dat dat zeer gewenst is. Anders ga ik ergens heen waar ze wel de hoogste resolutie willen gebruiken. Voor originelen voor afgietsels is dat essentieel.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.