Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:58:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:56:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:54:46
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 18:44:41
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:42:39
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:24:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:06:32
Uhlenbrock Iris door phdirk
Vandaag om 16:53:50
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 16:14:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door prutser
Vandaag om 15:56:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RdJ
Vandaag om 15:49:38
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door ronaldvd2000
Vandaag om 15:24:54
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 14:42:55
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:58:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 11:26:43
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 11:06:00
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:34:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:19
modeltreinbeurs elsloo door dennie
Vandaag om 07:38:15

Auteur Topic: Finetunen CV's van DCC en MM decoders tbv locloop. Welke CV's pas je aan?  (gelezen 2316 keer)

banne

• Offline Offline
Ik ben even benieuwd welke CV's jullie aanpassen en om welke reden. Ik heb tot nu toe alleen de standaard CV's aangepast zoals aanzetstroom (2), afrem/optrekvertraging (3+4) en de fadein/fadeout functie voor de verlichting (de laatste alleen op ESU tot nu toe). Welke diehard modelspoorder met technische kennis en ervaring past andere CV's aan tbv het beter laten lopen van de loc, op welke waarde en met welke reden? De fadein/out functie is deze ook beschikbaar als CV? Zo ja welk nummer en welke waarde?

Ben zelf in bezit van Lokprogrammer 4 en een hele rits loks waarvan 20% een ESU decoder heeft (en dus eenvoudig te programmeren is) en de rest varieert van Zimo tot Uhlenbrock.
« Laatst bewerkt op: 23 July 2017, 16:33:44 door banne »
Met vriendelijke groet,

Bart

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
Re: Finetunen CV's van DCC en MM decoders tbv locloop. Welke CV's pas je aan?
« Reactie #1 Gepost op: 23 July 2017, 16:46:29 »
Welke diehard modelspoorder met technische kennis en ervaring past andere CV's aan tbv het beter laten lopen van de loc, op welke waarde en met welke reden?
Ik ;D Ik vind een loc met standaard instellingen zelden mooi genoeg lopen. De LoPi 4 heeft dit met het automatisch afregelen wel deels uit handen genomen. De aanpak verschilt per decoder maar veel handleidingen geven een leidraad wat welk CV precies afregelt en/of een plan van aanpak. Maar het verschilt per decoder omdat het de fabrikant vrij staat hoe dit te implementeren.

De fadein/out functie is deze ook beschikbaar als CV? Zo ja welk nummer en welke waarde?
Dat verschilt echt per decoder. Dat is geenszins een standaard decoder optie dus volledig afhankelijk van de fabrikant (en dus type). Maar alles wat je in kunt stellen aan functies via de LokProgrammer is beschikbaar als CV. Zie daarvoor of de handleiding of klik na het aanpassen van een instelling in de LokProgramme software op Tool => Show changed CVs...

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 23 July 2017, 16:50:25 »
Voor ESU, net wat Timo zegt. Lok warm rijden, dan automatisch afregelen door de decoder zelf. Mbt andere fabrikanten, heb ik geen ervaring. Bezet alleen ESU's op één Trix 3601 lok na, daarin past de ESU niet :'(.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

banne

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 23 July 2017, 16:50:53 »
Maar de CV's zijn gehomologeerd en dus bij elke fabrikant hetzelfde lijkt me. Noem eens een voorbeeld van wat jij aanpast bij jouw decoders?
Met vriendelijke groet,

Bart

banne

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 23 July 2017, 16:52:21 »
Lok warm rijden, dan automatisch afregelen door de decoder zelf.
Leert het zichzelf in? Heb ik iets gemist?  ???
Met vriendelijke groet,

Bart

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 23 July 2017, 17:00:19 »
Het werkt als volgt:

1. Zet een locomotief op een recht stuk spoor, zonder bezetmeldingen o.i.d. Het stuk moet zo lang zijn dat een locomotief gedurende 2 seconden met volgas rijden kan. In deze tijd wordt dan de decoder automatisch ingemeten. Zorg ervoor dat de loc niet kan ontsporen o.i.d.

2. Selecteer het locomotief adres en zorg ervoor dat de functie F1 uitgeschakeld is evenals de motor. Stel de juiste rijrichting in zodat de loc onderweg geen hindernissen tegenkomt.

3. Programmeer in CV nummer 54 (CV54) de waarde 0 (nul) in.

4. Druk nu op de F1 toets. De locomotief zal zich automatische met volle snelheid in beweging zetten. Gedurende 1,5 seconde zal de locomotief dan ook NIET met de hand te regelen zijn.

5. De locomotief zal na ongeveer 1,5 seconde automatisch stoppen. De gevonden parameters worden dan automatisch in de volgende CV's 51, 52, 53, 54, en 55 opgeslagen. U kunt nu uitgaan van goede instelling van de lastregeling, de statische en dynamische compensatie. Mogelijk kan de loc daarna nog geoptimaliseerd worden.

ps: was te lui om het hele verhaal te typen.....dus google deed het werk ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 23 July 2017, 17:06:57 »
Maar de CV's zijn gehomologeerd en dus bij elke fabrikant hetzelfde lijkt me.
Absoluut NIET! Er zijn maar weinige CV's die echt 100% vast liggen.. Adres en CV29 zijn daar een paar van. Daarnaast zijn er een aantal CV's waarvan de functie wel vast ligt maar de implementatie (wat welke waarde doet) niet. En vaak is het niet eens verplicht dat de decoder dit CV überhaupt hoeft te ondersteunen. En het gros van de CV's zijn volledig naar inzicht van de fabrikant.

Op een LoPi 3 heb ik altijd wel gespeeld met CV53 t/m CV56. CV53 zo afregelen dat de hoogste snelheidsstap de max snelheid voor de lok oplevert. Daarna met de andere spelen om vooral het langzaam rijden zo mooi mogelijk te maken. Zet ik wel eerst CV3 zo laag mogelijk als dit niet standaard het geval is. En dan blijven spelen tot de boel zo soepel mogelijk langzaam rijdt.

Leert het zichzelf in? Heb ik iets gemist?  ???
Schijnbaar ;D Gewoon een functie die in de handleiding van de LoPi 4 staat  (y)

Timo

banne

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 23 July 2017, 17:18:21 »
Het werkt als volgt:

1. Zet een locomotief op een recht stuk spoor, zonder bezetmeldingen o.i.d. Het stuk moet zo lang zijn dat een locomotief gedurende 2 seconden met volgas rijden kan. In deze tijd wordt dan de decoder automatisch ingemeten. Zorg ervoor dat de loc niet kan ontsporen o.i.d.

2. Selecteer het locomotief adres en zorg ervoor dat de functie F1 uitgeschakeld is evenals de motor. Stel de juiste rijrichting in zodat de loc onderweg geen hindernissen tegenkomt.

3. Programmeer in CV nummer 54 (CV54) de waarde 0 (nul) in.

4. Druk nu op de F1 toets. De locomotief zal zich automatische met volle snelheid in beweging zetten. Gedurende 1,5 seconde zal de locomotief dan ook NIET met de hand te regelen zijn.

5. De locomotief zal na ongeveer 1,5 seconde automatisch stoppen. De gevonden parameters worden dan automatisch in de volgende CV's 51, 52, 53, 54, en 55 opgeslagen. U kunt nu uitgaan van goede instelling van de lastregeling, de statische en dynamische compensatie. Mogelijk kan de loc daarna nog geoptimaliseerd worden.

ps: was te lui om het hele verhaal te typen.....dus google deed het werk ;).
Interessant ;D Dit zou je dan ook kunnen doen met de Lokprogrammer denk ik. De CV54 waarde op 0 en in de testmodus de F1 functie aanzetten.
Met vriendelijke groet,

Bart

Ben

• Online Online
« Reactie #8 Gepost op: 23 July 2017, 17:22:46 »
Een over het algemeen onnauwkeurige methode die als je het 10x doet 10x een verschillende instelling geeft..... ;)

Stel je lok af conform het manual van de decoder, zo ingewikkeld is het niet, zeker niet  met een Esu programmer.

Gr, Ben.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #9 Gepost op: 23 July 2017, 17:28:10 »
In de Standard S-9.2.2 van de NMRA is aangegeven in hoeverre CV's verplicht gevolgd moeten worden.
M = mandatory = verplicht
R = recommended = aanbevolen
O =  optional = vrije keuze
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 23 July 2017, 17:38:36 »
Stel je lok af conform het manual van de decoder, zo ingewikkeld is het niet, zeker niet  met een Esu programmer.
Wat vervolgens ook maar een benadering is voor je loc ::) En lang niet alle motoren staan in het lijstje.

Beste resultaat is nog steeds zelf spelen met de waardes waarbij de standaard waardes voor motoren wel een mooi uitgangspunt kunnen zijn.

Overigens, voor je weke instelling dan ook maar wilt doen, eerst back reference voltage (CV53 in zowel de LoPi 3 als LoPi 4) aanpassen zodat de maximale snelheid mooi klopt met wat je wilt.

Timo

HansKarel

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 23 July 2017, 17:53:15 »
Klopt Timo, en anderen, de automatische instelling door cv54 op 0 te zetten werkt hier prima bij de Roco locs. Daarna het gemiddelde kiezen uit meerdere testen en een beetje finetunen met CV52,53,54,55,56
De uitleg daarvan staat bij Esu Lokpilot goed omschreven.
Zoals gezegd, bij Roco werkt dat bij mij uitstekend maar bij een Piko G1206 Ruhrtahlbahn bleef t knudde en mijn Trix BR-189 DB (rood) heeft ook echt andere instellingen nodig.
Maar als je dan leest hoe een en ander werkt en je gaat er een middag voor zitten dan lukt t best. (Al loopt mijn Piko G1206 in rangeergang nog steeds niet om over naar huis te schrijven)...
Ik gebruik de z21 en als ik een loc op het spoor wil finetunen dan zet ik de laptop met z21 erop aan en stel op de laptop steeds een bepaalde cv bij en houd mijn mobile gsm om de rijsnelheid aan te passen.