Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 12:00:53
Aanpassen baanplan bestaande baan door VAM65
Vandaag om 11:43:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:40:50
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Aachenau West door wob
Vandaag om 11:05:47
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door tijgernootje
Vandaag om 11:02:59
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door tijgernootje
Vandaag om 10:42:03
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 10:02:20
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 08:43:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:42:41
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 07:55:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 05:20:38
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32

Auteur Topic: ABC - bloksturing  (gelezen 5230 keer)

crabbcharles

• Offline Offline
Re: ABC - bloksturing
« Reactie #15 Gepost op: 22 July 2017, 20:31:04 »
Hello,
Ik begrijp het geprikkeld en gepikeerd zijn.
Ik ben geen leugenaar en schrijf neer wat ik zie en vaststel.
Het zijn niet de aansluitingen (geheel volgens het boekje van Lenz), het zijn niet de kapotte BM3's (eventueel door foute aansluitingen veroorzaakt), het zijn niet de ellen lange frutdraden, wat je een fout in de decoder instelling noemt bedoel je daarmee de programmering, als dat zo is, die heb ik laten uitvoeren door een prof.
Het is zo dat op dezelfde ovaal andere locs het uitstekend hebben gedaan tot mijn grote voldoening, maar niet die ene.
Ik heb toch geschreven van 'eigenaardige' dingen.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 22 July 2017, 20:42:12 »
Hoi Charles,

Ik wil je absoluut geen leugenaar noemen (y) Maar is alleen dat ik het van je beschrijvingen niet meer snap. Inderdaad wat Maarten zegt, waarom stopt een van de twee? En als je een loc alleen van richting hebt gewisseld maar niet hebt omgedraaid, dan hebben we toch gewoon een botsing? ??? Het is een gevalletjes, wij kunnen niet over je schouder mee kijken en mijn glazen bol heeft slecht ontvangst met deze hoge luchtvochtigheid ;D En ook aan dingen als "uit laten voeren door een prof" hebben we op het forum niet zo heen veel aan. :-\ Ergens gaat er wat fout dus er moet ergens een fout zitten.

Kan je proberen de eigenaardigheden in wat meer detail uit te leggen? Dus inderdaad, waar bevind zich welke lok als dingen wel/niet gebeuren enz. Wij kunnen pas een goede deductie maken als we ook precies weten waar/wanneer het fout gaat.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 23 July 2017, 00:02:24 »
Het is zo dat op dezelfde ovaal andere locs het uitstekend hebben gedaan tot mijn grote voldoening, maar niet die ene.
Dat is nieuwe informatie.
Dan lijkt het er op, dat het alleen aan de loc ligt en niet aan het systeem.

Zo is er eerder ook een probleem opgetreden met Piko loc's (G1200) maar dan in H0 en bij een keerlus. Lag niet aan de LK200 maar aan de loc.
Misschien is hier iets mis met de loc.  Is de condensator verwijderd ? (bijvoorbeeld)
Maarten

br194

• Offline Offline
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
« Reactie #18 Gepost op: 23 July 2017, 02:55:37 »
Citaat
Ik ben terug opgestart in N-schaal. Om te oefenen een ovaaltje met vier wissels alles materiaal Peco. Zes blokken worden beheerd door zes BM3 van Lenz ABC-techniek. Het rijproces wordt gestuurd met een LZV100 centale en een transformator TR100b(Lenz)

Je geeft ook aan dat je de decoders niet kunt uitlezen.
Maar als je een LVZ100 gebruikt, kun je daar prima mee programmeren en UITLEZEN.
Je moet dan wel de programmeer uitgang gebruiken  ;D

Willem.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #19 Gepost op: 23 July 2017, 07:37:37 »
Hoi,

Ik begrijp het geprikkeld en gepikeerd zijn. Ik ben geen leugenaar en schrijf neer wat ik zie en vaststel.

Dat zeggen we ook niet dat je een leugenaar bent.

wat je een fout in de decoder instelling noemt bedoel je daarmee de programmering, als dat zo is, die heb ik laten uitvoeren door een prof.

Ook een prof kan een fout gemaakt hebben. En ook een decoder kan "vergeetachtig" zijn. Wat ik al eerder aangaf en Nu BR194 / Willem weer: Je hebt een LVZ100 dan kan je daarmee decoders programmeren en uitlezen. Daar heb je in principe geen aparte programmer voor nodig. Weet je niet hoe dat moet, dan is dat een andere vraag ;)

Foto's van aansluitingen en bijvoorbeeld je centrale en handregelaar geven ons een beeld hoe het een en ander in elkaar zit. Wat ook al aangegeven is: We kunnen helaas niet over je schouder mee kijken zo vanachter onze computers ;)

Succes!

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #20 Gepost op: 23 July 2017, 11:37:41 »
Zijn de instellingen van de verantwoordelijke CV's wel goed. Zoals ik het lees niet.

Activate the ABC control by setting Bit 2 (1) in CV51.
Push-pull train control
A push-pull train control can be set if the ABC braking module is used.
There are two different options: push-pull operation with and without
intermediate stops. The latter also takes slow-approach sections into
account.
The push-pull train control is activated in CV51, Bit 4 (3) and Bit 5 (4). The
stopping time at the end of the track is set in CV54 (1 to 255 sec).

De verantwoordelijke CV's zijn 51,52,53,54.

Lees die eens uit en zet de waarde hier even in dit onderwerp.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

crabbcharles

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 23 July 2017, 14:34:08 »
Hello,
Ik zal trachten alles duidelijk op een rijtje te zetten.
Voor minder verwarring : adres 88 zit fout, adres 2 zit O.K.
Het ovaal bestaat uit vier blokken van ongeveer dezelfde lengte.

De rijrichting van beide adressen werd met de handregelaar gewijzigd maar de beide adressen werden niet omgedraaid, beide adressen rijden tegen de rijrichting in. Adres 88 stopt op alle stopplaatsen 1 sek. - ook als is  tussen adres 2 en adres 88 nog twee blokken vrij zijn -  en vertrekt opnieuw tot de volgende stopplaats. Bij elke start van adres 88 start eveneens adres 2.
De rijrichting van beide adressen werd met de handregelaar gewijzigd maar de beide adressen werden omgedraaid, de beide adressen rijden met de rijrichting mee. Adres 88 stopt nergens meer.

De locdecoder van adres 88 heb ik in adres 2 gestoken en andersom. Resultaat  de foute loc blijft fout en de o.k.-loc blijft o.k.
De lokdecoders zijn niet de spelbrekers maar volgens mij de loc met adres 88. Een Jägerndorfer öbb2143 waarvan ik geen techische specificaties heb.

Ps. Beste Willem,
Ik heb een LZV 100 Centrale met een handregelaar LH01, daarmme progammeer ik, maar uitlezen graag meer uitleg.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 23 July 2017, 15:02:57 »
Hoi Charles,

Bedankt voor deze duidelijkere uitleg (y) Blijf toch nog even met wat vragen en hersenkrokels zitten

De rijrichting van beide adressen werd met de handregelaar gewijzigd maar de beide adressen werden niet omgedraaid, beide adressen rijden tegen de rijrichting in.
[knip]
De rijrichting van beide adressen werd met de handregelaar gewijzigd maar de beide adressen werden omgedraaid, de beide adressen rijden met de rijrichting mee
Hoe kan het dat als je de rijrichting wisselt en de loc omdraait deze de andere richting op rijden? Als je de rijrichting wisselt en de loc omdraait rijdt het als het goed is weer in dezelfde richting maar met de andere zijde van de loc voorop.

De locdecoder van adres 88 heb ik in adres 2 gestoken en andersom. Resultaat  de foute loc blijft fout en de o.k.-loc blijft o.k.
Dat is een hele interessante! Heb je daar nog condensatoren/spoelen aan/tussen de motor en decoder zitten?

Timo

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 23 July 2017, 15:15:11 »
De lokdecoders zijn niet de spelbrekers maar volgens mij de loc met adres 88. Een Jägerndorfer öbb2143 waarvan ik geen techische specificaties heb.
Dus  ???
Dus het ligt niet aan het systeem, maar alleen aan deze loc.  Had die informatie toch eerder gegeven, waren we een stuk verder.
Ik heb een LZV 100 Centrale met een handregelaar LH01, daarmme progammeer ik, maar uitlezen graag meer uitleg.
In de handleiding op pagina 36 en 37 (Duitse versie)

Verder een herhaalde vraag van Timo en mij:
 Heb je daar nog condensatoren/spoelen aan/tussen de motor en decoder zitten?

Maarten.

crabbcharles

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 23 July 2017, 20:00:12 »
Hello Timo en Maarten,
In zover ik kan waarnemen zit er niets tussen motor en decoder, de bijsluiter van de Jägerndorfner geeft geen technische specificaties, alleen hoe de lok te demonteren.

Hello Timo,
Misschien zou het duidelijker zijn te spreken van beide locs werden niet omgedraaid, beide rijden tegen de (rechts onderbroken spoor) rijrichting in.

Hello Maarten,
Ik probeer die duitse versie te pakken te krijgen.

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 23 July 2017, 20:49:53 »
Hoi,

Dat is een echte startset handregelaar. Die gedachte had ik al dat je die zou hebben. Je kan niet zomaar mee uitlezen. Zie ook de handleiding, pagina's 36 en 37. Je zal een LRC120 moeten aanschaffen wil je de waarde kunnen zien, volgens de handleiding. Dan is een andere oplossing het aanschaffen van een losse Roco multimaus. Die kan wel met een Lenz-centrale CV's uitlezen. Of een andere handregelaar van Lenz.

Succes!

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 23 July 2017, 21:40:57 »
Uhmm, Lenz importeur die zegt dat het kan en Ronald die zegt van niet... Sorry Ronald, ik neig toch Maarten te geloven ;D Ook al is de handleiding (DE of EN) wel erg beperkt. Maar volgens de handleiding kan de LH01 het adres uitlezen op het prog-spoor maar het vermeld niet hoe andere CV's werken. Maar dat versterkt wel het gevoel dat het zou moeten kunnen. Maarten, kan jij dat vertellen? :angel:

@crabbcharles, tegen de richting in zal het standaard inderdaad anders reageren. Om te werken moet het a-symmetrische (negatief lager dan positief) rechts in de rijrichting zitten. Dit zodat een "sein" geen invloed heeft als je tegen het sein in rijdt. Ook al kan je dit op sommige decoders aanpassen dat in beide rails wordt geaccepteerd.

En dat waarnemen, heb je dat werkelijk in de lok gedaan of alleen naar de handleiding gekeken? Heb je misschien een foto?

Timo

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 23 July 2017, 22:59:45 »
Voor het uitlezen is inderdaad een LRC120 nodig.  Dan wordt daarop de waarde van een CV in de POM-modus uitgelezen.

Dat wordt zowel in de Duitse als de Engelse handleiding beschreven.  Een van beide, of alle twee, zitten/zaten bij de set, dus die zou aanwezig moeten zijn, Charles ? Overigens ook via de site van Lenz te downloaden.

Bij mijn beste weten kun je met de normale rode Roco Multimaus niet uitlezen (alleen met de blauwe versie), maar misschien weer wel in de POM-modus met de LRC120. Geen idee.

Maarten.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 23 July 2017, 23:08:18 »
Rode MultiMaus aan Roco booster/kastje inderdaad niet, rode Multimaus aan Lenz centrale kan je gewoon uitlezen.

Maar wat gek dat ze dat zo beperkt hebben. As je LH01 wel het adres via het programmeerspoor kan uitlezen is het dus eigenlijk gewoon dikke onzin van Lenz om de rest niet in te bakken :-\

@Ronald Koerts, je lijkt toch gelijk te hebben dus excuses! (y)

Timo

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 24 July 2017, 08:12:11 »
Hoi,

@Ronald Koerts, je lijkt toch gelijk te hebben dus excuses! (y)

Excuses Aanvaard  :)

Bij mijn beste weten kun je met de normale rode Roco Multimaus niet uitlezen (alleen met de blauwe versie), maar misschien weer wel in de POM-modus met de LRC120. Geen idee.

Wat Timo al aangeeft: Aangesloten op een standaard roco-booster 10765 / 10761 kan de multimaus het niet. Aangesloten op andere centrales, zoals de Lenz kan de multimaus het wel. Ik gebruik de multimaus in combinatie met de LV101. Dan kan ik gewoon uitlezen en programmeren van cv-waarden.

Voor het programmeren hoef je eigenlijk niet de CV-waarden uit te lezen. Je programmeert gewoon de juiste waarde in en kijkt in praktijk of het werkt ;) Met een standaard multimaus-configuratie deed ik niet anders.

Groeten Ronald.