Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
Vandaag om 16:51:12
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 16:48:56
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 16:46:16
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 15:44:10
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 14:59:47
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
  

Auteur Topic: Welke uitvoering van de br57 heeft in Nederlandse dienst gereden?  (gelezen 1687 keer)

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Hallo,

We hebben hier een br57, zonder nummers.
Nu dachten we dat het misschien wel leuk was hem om te nummeren naar hoe hij kort naar de oorlog als 4800 serie in Nederland heeft gereden.



Nu ben ik er al wel achter dat hij een 2-domige ketel moet hebben, dus dat klopt. Alleen we twijfelen over de vorm van het dak van machinistenhuis (rond ipv met luchtroosters) en het aantal frontseinen.

Weet iemand of deze uitvoering ook in Nederland heeft gereden?

Groetjes,
Marten
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Jeroen

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Welke uitvoering van de br57 heeft in Nederlandse dienst gereden?
« Reactie #2 Gepost op: 15 juli 2017, 13:33:49 »
Nou, dat is er in ieder geval al eentje met twee frontseinen!  (y)

Alleen deze heeft wel een hoekig dak, maar hij lijkt me een minder hoge opbouw te hebben als de dakvariant van Roco.
Misschien is dit nog wel te maken op het dak dat er nu bij ons op zit.
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Welke uitvoering van de br57 heeft in Nederlandse dienst gereden?
« Reactie #3 Gepost op: 15 juli 2017, 13:58:28 »
Dr waren veel verschillen tussen individuele locs, dus dat wordt foto's zoeken en kijken welke het beste bij t model past... Iets met een oorlog en er werd gewoon wat aan elkaar geknutseld dat werkte.
Hier de 4806,
http://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/ab236c5e-ca68-5f60-bf30-d15a4eb5aa2e/media/b556df87-e79c-69d2-cede-4539cbd53454?mode=detail&view=horizontal&q=NS%204800&rows=1&page=1
oogt op t eerste gezicht aardig als je model, maar als je naar de tender kijkt... die kom t van een beierse loc. Vergelijk m maar met deze: https://www.brawa.de/uploads/tx_userinhaltsseite/40124.png

4813 met originele tender en wat stukken frostschutz-bekleding:
http://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/b172d820-ed85-50df-a3e7-3cb5fc5471df/media/54f80021-ec5b-786b-908f-2414ab0bbac7?mode=detail&view=horizontal&q=NS%204800&rows=1&page=6
http://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/ef7bced9-3806-5ef3-9a94-c8bb11ad0a13/media/ee955d5e-8e51-254a-ffd9-23fe92bb5ec8?mode=detail&view=horizontal&q=NS%204800&rows=1&page=7

4819 met beierse tender, 3 dommen en isolatie om een paar leidingen en 1 NS olielantaarn (ze moesten wel, want de dynamo ontbreekt voor duitse electrisch licht):
http://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/8fc0b8df-a706-5a90-9376-5d4741b822c0/media/9eee9a46-333e-2938-77e4-d1061682db92?mode=detail&view=horizontal&q=NS%204800&rows=1&page=5

4809, 3 dommen, pruissische 4-assige tender, rond dak...
http://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/f7d8c67d-5544-58da-bda9-cb4be781f208/media/d385e8ba-0a6d-5de0-82cf-650cbe61c116?mode=detail&view=horizontal&q=NS%204800&rows=1&page=8

Dr staat me bij dat een br 57 die bij de NS terecht kwam zelfs zo'n duitse kuiptender had met een van achter dichtgemaakt machinistenhuis. Je kunt er een prachtig knutselproject van maken om zo'n loc exact kloppend te krijgen met allemaal nieuwe details en leidingen, maar of je daar zin in hebt... al die afwijkende tenders zijn vaak wel ooit in model verschenen, dus de mogelijkheid om er wat mee te rotzooien is er wel.

« Laatst bewerkt op: 15 juli 2017, 14:10:24 door Floris Dilz »

JSRail

  • Gast
Re: Welke uitvoering van de br57 heeft in Nederlandse dienst gereden?
« Reactie #4 Gepost op: 15 juli 2017, 14:18:16 »
Volgens 'onze Nederlandse stoomlocomotieven'  (H. Waldorp) keerde deze serie in 1947 alweer terug naar Duitsland. De locomotieven 4811, 4801, 4817 en 4819 waren van eind 1944 tot 1945 resp genummerd als NS 4704, 4702, 4701 en 4703. Als gevolg van de Zweedse lok serie 4700 werden ze omgenummerd naar de 4800 serie. De 4809 en 4816 hadden 4-assige tenders. Bij de 4801 was het machinistenhuis aan de achterzijde afgesloten en kuiptender. Van deze serie waren velen niet bruikbaar.   
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2017, 16:15:10 door Haarlems Spoor »

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Welke uitvoering van de br57 heeft in Nederlandse dienst gereden?
« Reactie #5 Gepost op: 15 juli 2017, 19:52:39 »
Allemensen, wat een informatie!  (y)

Ik had al even zitten zoeken op internet, maar op de een of andere manier zit het Utrechts Archief niet in mijn systeem..  ::)

Blijkbaar zijn er aardig wat varianten mogelijk, wat ook aan zou kunnen sluiten bij het aanwezige model!
Een voordeel bij deze loc is wel dat de aandrijving volledig in de tender zit, dus een tender-swap lijkt niet de moeilijkste ingreep, mits te vinden en voorzien van een aandrijving.

Inmiddels zijn de NS-nummerschildjes voor deze loc besteld, alleen het is nog even een verrassing welke nummers er straks precies uit oostenrijk komen.
Tegen die tijd proberen we te ontdekken of het origineel er op een manier op geleken heeft.
En zo niet, dan te kiezen; of omnummeren, of ombouwen of niks zeggen en gewoon lekker zo laten!
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2452
Re: Welke uitvoering van de br57 heeft in Nederlandse dienst gereden?
« Reactie #6 Gepost op: 15 juli 2017, 20:14:51 »
NS-nummerschildjes?
Deze locs hadden gewoon het Duitse nummer doorgestreept en het Nederlandse nummer erboven geschilderd.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Welke uitvoering van de br57 heeft in Nederlandse dienst gereden?
« Reactie #7 Gepost op: 15 juli 2017, 21:19:11 »
Ik bedoelde eigenlijk de nummerplaatjes.  :-[

Tenminste, ik neem aan dat de nummertjes op de plaatje zitten, welke het verticale sleufje in de zijwand van de cabine afdekken?
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2452
Re: Welke uitvoering van de br57 heeft in Nederlandse dienst gereden?
« Reactie #8 Gepost op: 15 juli 2017, 22:31:49 »
De Duitse nummers zaten op een plaat, voor zover nog aanwezig.
Ter vervanging werd het nummer gewoon op het machinistenhuis geschilderd, of achterwege gelaten.
De Nederlandse nummers zijn gewoon op het machinistenhuis geschilderd.
Er was in die jaren nauwelijks materiaal voorhanden om nog platen te maken.
En wat er nog aan materiaal voorhanden was, kon men wel beter voor wat anders gebruiken.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Welke uitvoering van de br57 heeft in Nederlandse dienst gereden?
« Reactie #9 Gepost op: 20 september 2017, 23:41:16 »
Vandaag post gekregen uit Emmen, met daarin het nummerschildje voor deze loc.

En het nummer is geworden: *tromgeroffel*..........de 4815.....



Die heb ik in dit topic nog niet voorbij zien komen, dus dat wordt weer zoeken..  :)
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS