Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
Vandaag om 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
Vandaag om 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
  

Auteur Topic: Zoon helpt vader: digitale baan besturen met Arduino.  (gelezen 6279 keer)

MichMich

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Zoon helpt vader: digitale baan besturen met Arduino.
« Gepost op: 12 juli 2017, 19:44:17 »
Mijn lieftallige vader JaJo heeft mij voorzichtig de leuke taak in de schoenen geschoven om één van zijn digitale banen te automatiseren met behulp van een Arduino.

Nou kent de Arduino voor mij weinig tot geen geheimen meer, maar zit bij mij vooral de beperking van de kennis in de gebruikte en beschikbare modelspoortechniek. Als ik mijn vader vraag welke decoder hij gebruikt komt hij nog net niet met het antwoord: "zo'n kleine met snoertjes er aan". Maar veel verder dan 'ESU' en 'Multimaus' zijn we nog niet gekomen. Termen die mij (nog) niet veel zeggen.

Een beetje Googlen leert mij dat veel automatiseringssystemen met een CANBUS systeem. Maar of dit betekend dat ik voor zijn ESU systeem een standaard CANBUS kan gebruiken is mij niet duidelijk.

Wat hij graag wil is de trein en eventueel de wissels bedienen. Unidirectioneel, de trein hoeft dus geen data terug te geven. Het triggeren van de treingeluiden die ook via de decoders in zijn loc zitten is ook één van de wensen.

Mijn vraag is niet zozeer of jullie het voor mij willen voorkauwen, maar meer: welke informatie moet ik bij hem los zien te peuteren die mij kunnen helpen in mijn Google avontuur?

Het automatiseren van de een analoge trein is geen enkel probleem. Het gaat hierbij dus echt specifiek om het besturen van zijn digitale baan. (Al dan niet synchroon naast het gebruik van een Multimaus.)

Wat pointers in de juiste richting zijn van harte welkom!

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 634
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: Zoon helpt vader: digitale baan besturen met Arduino.
« Reactie #1 Gepost op: 12 juli 2017, 20:04:21 »
Begrijp ik nou goed dat je naar een hybride systeem wil? Dus digitaal en analoog naast elkaar?
Of bedoel je dat hij 2 banen heeft, de een ouderwets analoog en de ander digitaal.
Digitaal, ESU, Multimaus klinkt als DCC. Dus je wilt met een arduino een dcc signaal gaan genereren?
Volgens mij is zoiets al eens uitgevogeld.

Digitale baan besturen kan gewoon met de multimaus, koploper software op een pc en een speciale module van iemand hier op het forum waarmee je die pc aan de multimaus knoopt.

Collin

MichMich

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Zoon helpt vader: digitale baan besturen met Arduino.
« Reactie #2 Gepost op: 12 juli 2017, 20:15:02 »
Hi Collin,

Nee de baan is (voor zover ik weet) helemaal digitaal. Wat ik inderdaad wil doen is een dcc signaal genereren. Ik weet dat dit met "koploper" via een PC kan. Ik wil dit echter zonder PC. Dus echt uitsluitend vanaf een Arduino de DCC signalen genereren.

De vraag is dus: hoe verbind ik de Arduino met de baan. (Is dit een kwestie van de Arduino aansluiten op de plek waar je normaal de Multimaus aansluit? En zo ja, dan is natuurlijk het bijbehorende schema het volgende vraagstuk) En is er ergens een protocolbeschrijving beschikbaar waaruit ik kan opmaken welke signalen ik moet genereren?

Ik ga in ieder geval al even Googlen op DCC signalen. Dat is al een goede verwijzing in de juiste richting. Bedankt!

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Zoon helpt vader: digitale baan besturen met Arduino.
« Reactie #3 Gepost op: 12 juli 2017, 20:22:53 »
Ik zou eens gaan googlen op "digital command control" (DCC). Het komt er op neer dat iedere decoder een eigen adres heeft en alleen reageert op commando's die voor hem bestemd zijn.

Met een Arduino en een H-brug motor driver shield kun je een DCC centrale bouwen om commando' s naar decoders te sturen.
Zie o.a. hier.

Met DCC heb je nog geen (blok)beveiliging, dat staat daar los van. Met alleen DCC kun  je de treinen heel goed laten crashen... Voor de beveiliging heb je eenvan de genoemde computerprogramma's nodig, of je kunt zelf iets schrijven.
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2017, 20:27:23 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

MichMich

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Zoon helpt vader: digitale baan besturen met Arduino.
« Reactie #4 Gepost op: 12 juli 2017, 20:29:47 »
Hi 72sonett,

Bedankt voor je hulp. Het bouwen van een DCC met behulp van een H-brug heb ik al eens gedaan. Zie deze post.

Waar ik naar opzoek ben is hoe ik treinen kan besturen die voorzien zijn van een ESU module. Dus een volledig digitaal signaal verwachten.

De vraag is dus hoe kan ik mijn Arduino aansluiten op de 18V digitale baan. En wat is het protocol wat gebruikt wordt door ESU?

(Ik heb inmiddels al weer wat geleerd, Bedankt!)

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Zoon helpt vader: digitale baan besturen met Arduino.
« Reactie #5 Gepost op: 12 juli 2017, 20:40:16 »
Citaat
... Het bouwen van een DCC met behulp van een H-brug heb ik al eens gedaan.

Nee, voor zover ik het zie is dat geen DCC maar een slechts een PWM snelheidsregelaar met een rotary encoder en een Arduino.

Kun jij met jouw schakeling meerdere decoders/motoren individueel aansturen?

ESU decoders zijn multiprotocol, dwz ze 'begrijpen' DCC signalen.
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2017, 20:52:49 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Zoon helpt vader: digitale baan besturen met Arduino.
« Reactie #6 Gepost op: 12 juli 2017, 20:40:49 »
Zoals jullie zien laat ik het moeilijke werk door anderen doen. ;D

Je bent een toffe zoon Michael! (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1102
Re: Zoon helpt vader: digitale baan besturen met Arduino.
« Reactie #7 Gepost op: 12 juli 2017, 20:51:11 »
Hallo MichMich,

Zoek eens op DCC++, bv op: https://github.com/DccPlusPlus/BaseStation/wiki/What-is-DCC--Plus-Plus.
Hierbij wordt een modelbaan aangestuurd door een Arduino, met treinen die voorzien zijn van een decoder. Wat voor merk decoder maakt niet uit, als het maar DCC is.
Als je het zonder pc wilt doen, moet je wel zelf de commando's ingeven via een terminal.
Weet niet of dit is wat je zoekt/bedoelt, maar misschien haal je er wat bruikbare informatie uit.
Met vriendelijke groet,
Peter

MichMich

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Zoon helpt vader: digitale baan besturen met Arduino.
« Reactie #8 Gepost op: 12 juli 2017, 20:51:21 »
Kun jij met jouw schakeling meerdere decoders/motoren individueel aansturen?

2 motoren, maar dan wel ieder op een losse baan. Er komen simpelweg 2 PWM signalen uit waarmee ik de snelheid van 2 motors kan regelen. Het werkt dus niet volgens decoders in de trein ...

MichMich

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Zoon helpt vader: digitale baan besturen met Arduino.
« Reactie #9 Gepost op: 12 juli 2017, 20:54:55 »
Erg interessant peterha! Hier kan ik inderdaad een hoop waardevolle informatie uithalen.

Ik was zelf dit ook al tegen gekomen. Wellicht is dit iets wat mij verder kan helpen: https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2016/04/11/a-dcc-throttle-for-e6

Bedankt voor jullie hulp zover!

bentomiz

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Zoon helpt vader: digitale baan besturen met Arduino.
« Reactie #10 Gepost op: 12 juli 2017, 20:59:20 »
Zoek op mardec, groetjes

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Zoon helpt vader: digitale baan besturen met Arduino.
« Reactie #11 Gepost op: 12 juli 2017, 21:00:32 »
Mardec is een luxe decoder, geen DCC centrale.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

MichMich

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Zoon helpt vader: digitale baan besturen met Arduino.
« Reactie #12 Gepost op: 12 juli 2017, 21:01:49 »
Ik was de Mardec al tegen gekomen. Maar als ik het goed begrijp is dat een Decoder waarmee je de signalen van je baan kunt verwerken. Wat ik nodig heb is een methode om de signalen te genereren. Of heb ik het verkeerd begrepen?

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Zoon helpt vader: digitale baan besturen met Arduino.
« Reactie #13 Gepost op: 12 juli 2017, 21:21:49 »
Dat heb je goed begrepen.  (y)

Het DCC signaal (adres+commando) gaat serieel via de rails naar iedere decoder die op de rails is aangesloten, samen met de voedingsspanning. Iedere decoder filtert het DCC signaal uit die spanning en als het adres overeenkomt met het adres van de decoder voert die het commando uit. Het commando kan vanalles zijn: motor sneller/ langzamer, licht aan/uit, rook aan/uit, geluid aan/uit ...

In plaats van via de rails zou je het DCC signaal ook draadloos (IR, RF) kunnen versturen en dan een constante spanning op de rails zetten. De decoders moeten dan uiteraard een ontvanger hebben, maar het principe blijft hetzelfde.

Het is een master/slave systeem, zoiets als I2C, met één master (de DCC centrale) en meerdere slaves (de decoders).
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2017, 21:26:31 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Zoon helpt vader: digitale baan besturen met Arduino.
« Reactie #14 Gepost op: 12 juli 2017, 21:32:09 »
Dat heb je goed begrepen. (y) Ander begin is de NMRA DCC standaard zelf.

Of ik het echt een hele praktische oplossing vind om het allemaal via Arduino te doen is een tweede... Bij een computer oplossing zorgt de computer dan ook niet door het DCC signaal, dat doet de centrale. Deze handelt ook de binnenkomst van andere protocollen af zoals LocoNet*. De computer houdt het overzicht ter beveiliging, houdt makkelijk bij waar welke loc is en doet het optrekken en afremmen en mogelijk automatisch rijden. Iets wat veel mensen gelijk denken is dat het automatisch rijden gelijk een must is, dat is niet zo!

Nu weet ik niet precies wat je wilt automatiseren. Wil je alleen een soort blokbeveiliging maken maar nog sturen met de Multimaus? (En daarmee een automatisch bedrijf mogelijk maken omdat er alleen niet gebotst wordt.) Of wil je echt routes kunnen instellen en de trein bij kunnen houden?

Voor het eerste wordt het een stuk eenvoudiger als je dan gaat sturen met remmodules. Doe je dat niet dan zal je altijd het adres van de loc moeten bijhouden / volgen om te moeten weten welk adres je moet aansturen om te remmen. De twee meest voor de hand liggende zijn dan ABC en DCC-remgeneratoren (remmen via DCC broadcast adres). Zie Übersicht über Bremssysteme (Signalhalt). Nadeel van ABC is dat de decoder het moet ondersteunen (ook al is dat bij moderne vaak geen probleem). Voordeel is de eenvoud. Voordeel van de DCC-remgenerator is dat het met elke decoder werkt. Nadeel is (naast meer complex) dat je dan in dat deel werkelijk een ander signaal op de baan zet. Bij overbruggen zal er dus kortsluiting zijn.

Maar goed, vooral dus mijn vraag, wat moet je sturing opleveren? Wat moet het wel en niet doen? En waarom is een PC hier geen optie voor?


Timo

*Welke protocollen exact ligt aan de centrale maar LocoNet is een mooi complete voor van alles en nog wat. Maar bijvoorbeeld de MultiMaus maakt gebruik van XpressNet  .
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2017, 23:17:34 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox