Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Zoon helpt vader: digitale baan besturen met Arduino.  (gelezen 6285 keer)

Robert E

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
    • Robert’s Modelspoor Pagina
Re: Zoon helpt vader: digitale baan besturen met Arduino.
« Reactie #15 Gepost op: 12 juli 2017, 21:39:57 »
Kijk hier even

http://pgahtow.de/wiki/index.php?title=Zentrale

Daar staat obv Arduino en H-bruggen e.e.a. voor aansturen locs via DCC

Hier nog wat

https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,67739.0.html

Maarrre... Als je al een Locmuis en Roco booster hebt kijk dan eens naar

http://pgahtow.de/wiki/index.php?title=Z21_mobile

Dan kan je pa met een mobiel zijn baan besturen...

Zie ook

https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70159.0.html

Mvg

Robert
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Zoon helpt vader: digitale baan besturen met Arduino.
« Reactie #16 Gepost op: 12 juli 2017, 22:33:18 »
Mag het ook xPressNet zijn Timo  ::)
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

ingenium

  • TM
  • Online Online
  • Berichten: 4238
    • Modeltrein projecten
Re: Zoon helpt vader: digitale baan besturen met Arduino.
« Reactie #17 Gepost op: 12 juli 2017, 22:43:18 »
XpressNet  ::)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Zoon helpt vader: digitale baan besturen met Arduino.
« Reactie #18 Gepost op: 12 juli 2017, 22:55:51 »
Ik wil op een  pendelbaan een digitale loc heen en weer laten rijden i.p.v. dat ikzelf continu met mijn muis in de weer moet zijn met optrekken- remmen-terug-geluiden-etc.
Maar omdat ik niet zo'n held ben op laptops  heb ik aan mijn zoon gevraagd of hij niet iets met zijn arduino-hobby voor mij kan doen.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Zoon helpt vader: digitale baan besturen met Arduino.
« Reactie #19 Gepost op: 12 juli 2017, 23:11:38 »
Citaat
Ik wil op een  pendelbaan een digitale loc heen en weer laten rijden...
Daar heb je inderdaad geen PC voor nodig, dat kan een Arduino goed alleen doen. De Arduino moet dan wel steeds weten waar de loc zich bevindt, dus er moeten wat positiemelders bij in de vorm van reedschakelaars oid.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Zoon helpt vader: digitale baan besturen met Arduino.
« Reactie #20 Gepost op: 12 juli 2017, 23:25:40 »
XpresNet <> XpressNet, kniesoor die daar op let ;D :angel:

Maar owwwww, alleen een stukje pendelen! Is dit altijd dezelfde loc? Dan zou je altijd hetzelfde adres kunnen gebruiken. Of anders een simpele interface waar je het adres, snelheid en functies op in kunt stellen (zeg maar een MultiMaus-muis) maar die vervolgens aan de hand van detectie de snelheid en rijrichting aanpast.

Eventueel zou je de aansturing ook kunnen door de Multimaus-centrale kunnen laten doen door deze op het juiste moment opdrachten te geven via XpressNet.

Of dit ook kan via het broadcast adres weet ik niet. Maar dan zit je nog steeds met de functies die per loc verschillen als je met meerdere locs rijdt.


Timo

Multimaus-muis => dat rode ding in je hand
Multimaus-centrale => de combi van het zwarte doosje en de master multimaus-muis :police:
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Zoon helpt vader: digitale baan besturen met Arduino.
« Reactie #21 Gepost op: 13 juli 2017, 07:47:57 »
Citaat
Maar owwwww, alleen een stukje pendelen! Is dit altijd dezelfde loc? Dan zou je altijd hetzelfde adres kunnen gebruiken.

Ja meer niet. :)

Ik denk dat Michael dankzij jullie vlotte hulp een stuk verder komt om zijn vader op dit gebied te helpen (y)
Ik kan beginnen met het uitvogelen wat ik nou precies kan gaan bouwen de komende tijd.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Zoon helpt vader: digitale baan besturen met Arduino.
« Reactie #22 Gepost op: 13 juli 2017, 07:53:46 »
Hoi Michael,

Hoewel het zelf maken van een DCC centrale ( DCC signaal generator + Versterker etc. etc. ) natuurlijk heel leuk werk is, denk ik dat je het heel wat simpeler kunt doen ;)

Jaap heeft namelijk al zo'n centrale: De MultiMaus + versterker. Deze combo laat zich aansturen via XpressNet, een RS485 bus (65 Kbps) met het Lenz Protocol.
RS485 laat zich makkelijk met een Arduino aansturen.

Het kan nog makkelijker, want zoals al geschreven zul je enige vorm van terugmelding moeten hebben, door 1 van deze producten te gebruiken. Dat is weliswaar een USB uitvoering, maar wellicht heeft Wim ook nog de gewone RS232 uitvoering ( zo niet, doe mij even een PB ;) ). De s88XpressNetLI heeft aan de ene kant (PC / Arduino ) een RS232 aansluiting waartegen je makkelijk kunt praten via 'Serial'. De andere kant heeft een RS485 XpressNet aansluiting die aan het MultiMaus systeem aangesloten wordt. De s88XpressNetLI neemt het moeilijke deel van het Lenz protocol voor z'n rekening ( timing, low-level protocol etc. ) En... de s88XpressNetLI heeft een aansluiting om terugmelders aan te sluiten (en handelt deze ook helemaal af ( wederom timing, low-level etc. ). De terugmeld berichten komen uiteraard dan via de RS232 naar de PC / Arduino.

Dus... ik zou het mezelf makkelijk maken ;) En... met de genoemde combo, kan Jaap altijd nog naar P besturing overstappen als hij dat een keer zou willen  :P

Grtzz,

Karst

MichMich

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Zoon helpt vader: digitale baan besturen met Arduino.
« Reactie #23 Gepost op: 13 juli 2017, 09:03:54 »
Jaap heeft namelijk al zo'n centrale: De MultiMaus + versterker. Deze combo laat zich aansturen via XpressNet, een RS485 bus (65 Kbps) met het Lenz Protocol.
RS485 laat zich makkelijk met een Arduino aansturen.

Hi Karts, DIT is precies wat ik zocht! Perfect. De eindsignalering is prima te doen met wat simpele oplossingen als een optocoupler of hal sensor. Dat is niet zo'n uitdaging. Het ging vooral om het bedienen van de trein en geluidseffecten, zonder dat hiervoor een aanpassing aan de baan of loc nodig was. Ik ga me even inlezen in het Lenz protocol. Bedankt voor je hulp!

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Zoon helpt vader: digitale baan besturen met Arduino.
« Reactie #24 Gepost op: 13 juli 2017, 09:42:00 »
Citaat
... eindsignalering is prima te doen met wat simpele oplossingen als een optocoupler of hal sensor. Dat is niet zo'n uitdaging.
Het is niet alleen eindsignalering maar ook signalering of de loc een blok in of uit rijdt, op een pendelbaan is ook de richting belangrijk. Met alleen eindsignalering ben je te laat om nog te stoppen voor het stootblok...
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

MichMich

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Zoon helpt vader: digitale baan besturen met Arduino.
« Reactie #25 Gepost op: 13 juli 2017, 09:48:52 »
Inderdaad, dat hadden we al verzonnen ... dus er komen meer signaleringen op. Maar het signaleren is niet zo lastig. De aansturing was waar ik naar opzoek was.

Inmiddels dit mooie bordje gevonden:


In combinatie met een Arduino kan ik daarmee de XpressNet besturing maken.

Iedereen bedankt voor het meedenken. We houden jullie uiteraard op de hoogte over het resultaat.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Zoon helpt vader: digitale baan besturen met Arduino.
« Reactie #26 Gepost op: 13 juli 2017, 10:09:00 »
Wel even opletten of de 'pinning' overeenkomt ;)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Zoon helpt vader: digitale baan besturen met Arduino.
« Reactie #27 Gepost op: 13 juli 2017, 10:34:34 »
Maar maar maar :-\ :'(
Eventueel zou je de aansturing ook kunnen door de Multimaus-centrale kunnen laten doen door deze op het juiste moment opdrachten te geven via XpressNet.
Okay, Karst gaf je er wel een handige link bij  ;D Maar voor de rest blijft over wat in die reactie staat 8)

Het is niet alleen eindsignalering maar ook signalering of de loc een blok in of uit rijdt, op een pendelbaan is ook de richting belangrijk. Met alleen eindsignalering ben je te laat om nog te stoppen voor het stootblok...
Hoezo? ??? Dat is toch gewoon iets dat je controller dan weet? Zo doen de computerprogramma's het ook... Heb heb jij een ander beeld van eindsignalering? ;D Ik lees dat gewoon als detectie. :angel:

Wat betreft detectie, je kan het wiel opnieuw uitvinden maar er zijn al veel varianten en schema's beschikbaar. De meest populaire is de stroomdetectie. Deze vind ik zelf ook het makkelijkste omdat je alleen een stukje spoor hoeft te isoleren en klaar. Later ook nog relatief makkelijk te verplaatsen, geen aanpassingen aan het materieel nodig* en detectie over een lengte baan. Andere bekende varianten zijn met IR-reflectie, IR-detectie/lichtsluis, licht detectie/LDR's, reedcontacten of schakelrails. Daarvan vind ik IR-reflectie het mooist omdat deze erg ongevoelig voor licht kan zijn, er geen aanpassingen aan materieel nodig is en in tegenstelling tot een lichtsluis er geen zichtlijn over het spoor nodig is maar in de rails verwerkt kan worden.

En bordjes als die zijn wel mooi maar bedenk dat de losse chip ook geen drol kost en eigenlijk alleen een condensator en een weerstand nodig heeft. 8)


Timo

Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15438
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Zoon helpt vader: digitale baan besturen met Arduino.
« Reactie #28 Gepost op: 13 juli 2017, 10:46:17 »
Mich, hou je hier bij hoe je dit allemaal gaat doen? Leerzaam voor ons :)

MichMich

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Zoon helpt vader: digitale baan besturen met Arduino.
« Reactie #29 Gepost op: 13 juli 2017, 11:09:02 »
Mich, hou je hier bij hoe je dit allemaal gaat doen? Leerzaam voor ons :)
Het resulteert sowieso in een blog op http://michaelteeuw.nl, maar zal t.z.t. hier ook mijn bevindingen posten.

Wel even opletten of de 'pinning' overeenkomt ;)
Yes, bordje heeft de mogelijkheid pins te switchen.

Wat betreft detectie, je kan het wiel opnieuw uitvinden maar er zijn al veel varianten en schema's beschikbaar. De meest populaire is de stroomdetectie. Deze vind ik zelf ook het makkelijkste omdat je alleen een stukje spoor hoeft te isoleren en klaar. Later ook nog relatief makkelijk te verplaatsen, geen aanpassingen aan het materieel nodig* en detectie over een lengte baan. Andere bekende varianten zijn met IR-reflectie, IR-detectie/lichtsluis, licht detectie/LDR's, reedcontacten of schakelrails. Daarvan vind ik IR-reflectie het mooist omdat deze erg ongevoelig voor licht kan zijn, er geen aanpassingen aan materieel nodig is en in tegenstelling tot een lichtsluis er geen zichtlijn over het spoor nodig is maar in de rails verwerkt kan worden.

Hier zijn inderdaad vele mogelijkheden voor. Welke het handigst is komt tzt wel. Eerst maar eens de trein besturen. :)
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2017, 11:19:50 door MichMich »