Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door meino
Vandaag om 16:00:56
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Martijn193
Vandaag om 15:42:14
Sfeer op je modelbaan door tijgernootje
Vandaag om 15:39:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 15:34:50
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 15:17:08
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 12:38:57
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Aanpassen baanplan bestaande baan door VAM65
Vandaag om 11:43:23
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Aachenau West door wob
Vandaag om 11:05:47
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door tijgernootje
Vandaag om 10:42:03
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 07:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52

Auteur Topic: Digikeijs 4088LN + diodeschakeling  (gelezen 4402 keer)

jowi

• Offline Offline
Digikeijs 4088LN + diodeschakeling
« Gepost op: 08 July 2017, 14:41:50 »
Ik heb uiteraard keurig volgens de adviezen en voorschriften gezorgd voor een diodeschakeling voor de ongedetecteerde stukken rails en wissels etc. De detectie loopt via een Digikeijs 4088LN module. De centrale is een Digikijes DR5000, met een 15V voeding.

Als ik nu echter met een multimeter (in de wisselstroomspanningstand) de spanning meet over de ongedetecteerde stukken (dus via de diodeschakeling) meet ik 12.5V en meet ik de gedetecteerde stukken (dus die via de 4088LN lopen), dan staat daar 13.4V over... ??? Dat scheelt dus 0.9V.

Ik had dus verwacht dat de ongedetecteerde stukken ook 13.4V zouden moeten zijn?
Of is met de DR4088LN geen diodeschakeling nodig voor de ongedetecteerde stukken?

Ik gebruik een B40C5000A: https://www.conrad.nl/nl/silicium-bruggelijkrichter-diotec-nominale-stroom-details-33-a-5-a-urrm-80-v-501921.html
aangesloten volgens afbeelding 2 uit de enceclopedie: https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Diodeschakeling

« Laatst bewerkt op: 08 July 2017, 15:19:46 door jowi »

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
Re: Digikeijs 4088LN + diodeschakeling
« Reactie #1 Gepost op: 08 July 2017, 15:13:38 »
Wel diodeschakeling nodig, maar zonder echte last is er niet goed te meten. Sluit eens een (echt) lampje aan en herhaal.

Ook is de wisselspanningstand ;) van de meeste goedkope multimeters niet in staat een echt resultaat te geven, alleen een benadering die je kan gebruiken om te vergelijken tussen metingen van jezelf. Dus niet met anderen en het voltage (en dus ook de voltage verschillen) zegt ook niets. Wil je nauwkeuriger meten moet je voor de methode van Klaas gaan.

Timo
« Laatst bewerkt op: 08 July 2017, 15:16:35 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

jowi

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 08 July 2017, 15:15:46 »
Wel diodeschakeling nodig, maar zonder echte last is er niet goed te meten.
Wil je nauwkeuriger meten moet je voor de methode van Klaas gaan.
Ah ja ik vermoedde al zoiets; ik meende dat simpel met de multimeter te meten dan niet de juiste waarde gaf, maar dat het relatief gezien wel zou kloppen. Ik ga de methode Klaas eens bekijken.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 08 July 2017, 17:31:56 »
En wat is je probleem?
Werkt het niet?
Anders gewoon niet moeilijk doen. Maakt het uit wat voor spanning erop staat. Als ze maar min of meer gelijk zijn. Of dat nu 14 of 15 of hoeveel volt dan ook is maakt geen ene ****** uit. Als je maar geen grote spanningsverschillen hebt tussen gedetecteerde en niet gedetecteerde delen.

Krijg altijd sterk het idee dat jij altijd problemen zoeken of die er niet zijn  ::) :angel:
Gr.
Eric

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 08 July 2017, 17:52:40 »
Ben het wel deels met Eric eens, gewoon een trein erop en gaan.

1V verschil tussen gedetecteerd en ongedetecteerd is alleen echt wel te veel.

Ik had alleen de ongedetecteerde stukken een hogere spanning verwacht omdat je daar (op de extreem lage stroom waarmee de multimeter meet) eigenlijk direct aan de booster uitgang meet omdat de 4k7 er dan niet toe doet. Maar goed, dat zal dan wel puur de meter zijn die DCC niet echt kan maten.

Timo

jowi

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 08 July 2017, 18:01:50 »
Nou als ik die doemverhalen lees over spanningsvallen van 0.7 tot 1.4 V bij detectieschakelingen en dat dat tot ongewenste effecten en storingen kan leiden, dan is 1V best veel. Maar goed, blijkbaar zijn diodeschakelingen dus oplossingen voor problemen die er niet zijn.

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #6 Gepost op: 08 July 2017, 18:06:58 »
De theorie                                          - Alles werkt en iedereen weet waarom
De praktijk                                         - Niets werkt en niemand weet waarom
Hier gaan theorie en praktijk samen - Alles werkt, maar niemand weet waarom

Hou deze wijsheid altijd in het achterhoofd  ;)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 08 July 2017, 18:20:45 »
Ik begin me af te vragen of je zelf ervaring hebt met dcc, stroomdetectie en de daarbij horende diodeschakeling? Want je klinkt nogal ouderwets analoog.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 08 July 2017, 18:25:39 »
Hoi Jowi,

Dat zijn geen doemverhalen, dat is gewoon wat er gebeurd door de diode. ±0,7V* als er detectie gedaan wordt via één diode (dus twee anti-parallel, zoals de Lenz LB100) of ±1,4V voor detectie via twee diodes (dus vier diodes anti-parallel zoals de meeste decoders). Maar dit verval ontstaat ALLEEN bij last, dit maakt namelijk de hele detectie mogelijk.

En zoals gezegd, de diodeschakeling is dus echt een oplossing voor een bestaand probleem. Dit omdat stroom de weg van de minste weerstand prefereert en een extra diode in de lijn is een aardige extra (niet lineaire) weerstand. En dit levert problemen op als een loc precies over de scheiding staat of als de scheiding overbrugd wordt door bijvoorbeeld assen. De stroom zal dan even niet(/nauwelijks) door de detectie lopen (immers, veel hogere weerstand) dus valt de detectie weg. Door het ongedetecteerde stuk ook diodes te geven (zelfde aantal als in de detectie) is de weerstand voor beide routes nog steeds hoog maar bijna gelijk. De stroom zal zich dan ook (redelijk even) verdelen door de detectie en de ongetecteerde diodesschakeling. En doordat er dan dus, zelfs als de scheiding overbrugt is, nog een stroom door de detectie loopt houd je gewoon detectie.

Timo

* Plus-minus omdat deze spanning af hangt van het (type) diode, de stroom en de temperatuur. Maar onder normale omstandigheden voor normale diodes (geen zener, led of Schottkey) is het ongeveer 0,6 of 0,7V per diode wat een stuk makkelijker rekent en in 99% van de gevallen een resultaat oplevert wat nauwkeurig genoeg is. Dit is overigens dezelfde spanning als de spanning die altijd genoemd wordt voor ledjes oftewel (in goed Nederlands ;D) de forward voltage of Vf.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 08 July 2017, 19:04:04 »
Met 'doemverhalen' reageerde ik dus sarcastisch op de stelling dat ik ergens een probleem van maakte wat er niet zou zijn, in de zin dat die 1V he-le-maal niks uit maakt, terwijl de diodeschakeling toch een algemeen bekende noodzaak is in de digitale wereld. Je richt je verhaal aan de verkeerde persoon denk ik ;)

Ik WEET dat de schakeling nodig is, en ook WAAROM het nodig is. Daarom ging ik even meten, benieuwd als ik ben, en zag ik dat de ongedecteerde secties, op de (foute) manier waarop ik de spanning mat, niet gelijk was aan de gedetecteerde stukken maar bijna 1V lager, daar waar ik verwachtte dat het gelijk zou zijn of misschien een tiende hoger of lager ofzo.
« Laatst bewerkt op: 08 July 2017, 19:06:59 door jowi »

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 08 July 2017, 20:32:47 »
Hoi Jowi,

Ik reageerde op zich niet op de verkeerde persoon, ik had alleen je tekst anders geïnterpreteerd ;) De sarcasme druipt er, in ieder geval via het internet, niet meer zo duidelijk vanaf ;D

Maar heb je de meting met last al herhaalt? En in combinatie met de Klaas schakeling? Als je de diodeschakeling gemaakt hebt heb je vast wel ergens een paar diodes / een gelijkrichter liggen. 8)

Timo

jowi

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 08 July 2017, 23:40:22 »
Ja op verzoek van de admins hier moet ik eea wat subtieler brengen :D
Ik ga morgen ff kijken of ik de meting kan doen.

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #12 Gepost op: 09 July 2017, 10:40:26 »
Je kan je DCC spanning op je rails NIET meten met een multimeter. Daar je te maken hebt met een blokgolfspanning.

Kan alleen met een ossciloscoop of aangepaste electronica. Bnls heeft er een stukje over staan in de enceclopedie.

Dus vergeet je bevindingen. 2 diodes geven zoals gezegd genoeg spanningsval om de voltage te gelijken met de dr4088.

Tenzij je verschillen kan constateren met de juiste meetapparatuur en kennis zal er ook niet serieus op gereageerd worden door kenners vrees ik. Sorry

Mvg

Verstuurd vanaf mijn VIE-L09 met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 09 July 2017, 10:41:58 door martindomburg »
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

jowi

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 09 July 2017, 10:45:59 »
Hee Martin, ja dat de meetmethode fout is had ik van Timo ook al begrepen.

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 09 July 2017, 10:56:30 »
Kijk ff op de site van Klaas Zondervan, daar staat een voorschakeling voor je multimeter voor het meten aan DCC.
« Laatst bewerkt op: 09 July 2017, 10:58:16 door ruudns. Reden: website Klaas »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).