Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 12:27:13
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Duikeend
Vandaag om 12:24:07
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 12:15:51
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door henk
Vandaag om 12:15:26
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 11:07:30
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Fleischmann Anna ombouw. door Huup
Vandaag om 10:40:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
Da's Daz 2 door Huup
15 August 2025, 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 August 2025, 20:45:15
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
15 August 2025, 16:27:55

Auteur Topic: nog een powerpack-vraag  (gelezen 2440 keer)

clickmaniac

• Offline Offline
  • The perfect is the enemy of the good
nog een powerpack-vraag
« Gepost op: 30 June 2017, 12:50:14 »

Deze tsunami geluidsdecoder zat in Bowser F-unit onderstel, heb hem in een ontmotorde Athearn Genesis B-unit gezet om tussen m'n twee Lackawanna A-units te rijden. 

Helaas als je ermee rijdt slaat de motor om de haverklap af om dan opnieuw op te starten. (als hij stilstaat blijft de motor wel draaien) De vraag is dus: is het mogelijk hier zo'n power pack aan te koppelen, zo ja waar? Ruimte is geen probleem.

alvast dank!

Diederik

HansKarel

• Offline Offline
Re: nog een powerpack-vraag
« Reactie #1 Gepost op: 30 June 2017, 12:54:53 »
Dus het is alleen een geluidsdecoder die gebufferd moet worden?
In dat geval zou ik geen powerpack kopen.
Aangezien je ruimte genoeg hebt zou ik eerst een flinke elco proberen, parallel gesoldeerd aan de voedingsdraden naar de geluidsdecoder.
Aangezien zo'n decodertje maar weinig stroom trekt zou het me niks verbazen als je met een 4700 uF 25V elco van 1 euro al uit de problemen bent.
Groter is altijd beter, misschien kan je er wel 2 parallel kwijt.

clickmaniac

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 30 June 2017, 12:57:45 »
klinkt goed maarre, paralel aan de voedingsdraden? Er zijn 4 voedingsdraden. Hoe ziet dat er dan uit? (ik weet het, vragen zijn nooit stom maar kunnen wel heel irritant zijn)

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #3 Gepost op: 30 June 2017, 13:26:37 »
Kijk even bij Soundtraxx op de site, die hebben eigen stroombuffers.

Zou eerst even kijken naar de stroomafname van de loc waar de geluidsdecoder inzit. Ook even de achterkant van de wielen checken of dat allemaal goed schoon is.

HansKarel

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 30 June 2017, 14:02:37 »
De stoomafname moet uiteraard eerst voor elkaar zijn. Als er vier voedingsdraden naar de print gaan dan eerst even met een universeelmeter meten welke spanning op welke draden staat. Rijd je analoog dan is er geen probleem maar rijd je digitaal dan zal de spanning eerst gelijkgericht moeten worden. Een elco is polariteitsgevoelig. Niet verkeerd om aansluiten anders komt er een agressief en zuur ruikend goedje uit als je pech hebt. Over elco's aansluiten is genoeg te vinden op internet. Moeilijk is het niet maar je moet het wel even goed doen.

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 30 June 2017, 14:09:44 »
...heb hem in een ontmotorde Athearn Genesis B-unit gezet om tussen m'n twee Lackawanna A-units te rijden. 

Ik zie het nu pas... ga hier eerst maar eens mee aan de gang, die stroomafname in motorloze Athearns laat te wensen over :)

clickmaniac

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 30 June 2017, 14:14:14 »
Ga ik doen! Kan nooit kwaad. Dan zien we wel verder.

Wat betreft de "Currentkeeper" van Soundtraxx, op hun website staan schema's met 3 verschillende decoders maar geen daarvan lijkt op het ding dat ik heb.Zou het een soort oer-tsunami zijn? Die Bowser 'sound only' dummy units gingen uiteindelijk stevig in de ramsj, zo'n 10 jaar geleden.

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 30 June 2017, 14:33:28 »
Kan 't je niet zeggen.... die printplaat Tsunami's ken ik niet, je zou het type kunnen achterhalen door ze een mailtje te doen met foto.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 30 June 2017, 15:11:23 »
Eerst een condensator proberen kan nooit kwaad inderdaad. Maar dan moet je wel de + en - op de printplaat vinden. Aangezien de draden vanaf de rails geen gelijkspanning is.

Je spreekt van 4 voedingsdraden, waar gaan deze heen dan? Of bedoel je 2 van de rails en 2 van de speaker?

Powerpack van een andere fabrikant gaat niet zomaar werken, die van ESU heeft bijvoorbeeld nog een derde control draad.

Rijd je analoog dan is er geen probleem
Jij rijdt nooit achteruit analoog?  ;D

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #9 Gepost op: 30 June 2017, 15:39:11 »
Ik zie een massateken rechtsboven aansluitpunt F6.

Timo, dat weet jij vast wel, dat gele blokje, is dat niet zo'n goldcap voor de decoder zelf? Ik dacht die ook op ESU's vaak te zien. Er staat ook een plusje bij.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #10 Gepost op: 30 June 2017, 15:53:02 »
https://www.trainorders.com/discussion/read.php?3,3649642 Heb je hier wat aan?

Je decoder is een TSU-BW1000
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 30 June 2017, 16:32:35 »
@ingenium, wel een condensator, geen GoldCap maar een gewone tantalum. Wat hij precies doet kan ik zo niet zien. Lijkt me in ieder geval te ver van de uC af te zitten om een decoupled supply voor de uC te zijn. Lijkt me dus gewoon een algemene filter condensator.

Timo
« Laatst bewerkt op: 30 June 2017, 16:37:12 door Timo »

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #12 Gepost op: 30 June 2017, 23:59:18 »
Je moet het sowieso aan de linkerkant zoeken, want daar zit de spanningsregelaar, spoel en diode, inclusief 2 SMD-elco's. Die tantalum zal aan de ingang of uitgang voor ontkoppeling zorgen van het voedings-IC.
Vooral die laatste twee SMD-elco's zijn goede kanshebbers als afvlakking van de voeding.

Nadeel: daar zomaar een goldcap op aansluiten kan verkeerd uitpakken. Dergelijke schakelende voedingen zijn gebouwd op specifieke capaciteiten aan hun uitgangen en die veel groter of kleiner maken kan het chipje de das omdoen.
Je zal sowieso moeten zorgen dat de voeding de goldcap niet kan 'zien' bij ontladen ervan: de meeste chipjes zijn niet bestand tegen een uitgangsspanning die hoger is dan hun ingangsspanning, al variëert dat per type.

henk

• Online Online
« Reactie #13 Gepost op: 01 July 2017, 05:58:09 »
Zijn die twee elco's links niet gewoon bedoeld als buffer? Zo ja, dan kan je parallel elco's bijschakelen als ze tekort schieten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 01 July 2017, 10:47:51 »
Zomaar een GoldCap toevoegen gaat inderdaad niet. Een gewone condensator is al tijdelijk te zien als kortsluiting laat staan een GoldCap ;D

Overigens had ik niet verwacht dat er een step down (LM2736) op zou zitten maar goed, met die ruimte is dat eigenlijk niet gek. En dan kan ik je op een briefje geven dat die gele condensator aan de uitgang zit. 8)

Maar spanning aan de uitgang als de ingang dat niet heeft valt meestal wel mee mits de ingang echt zweeft en dus niet belast wordt. En anders is een veel toegepaste truc (in ieder geval bij lineaire spanningsregulators) om een (Schottky) diode tussen ingang en uitgang te plaatsen (anode aan de uitgang). En doordat je de GoldCap toch niet direct op de uitgang aan kan sluiten (maar via een weerstand moet) ziet de chip het als een condensator met hoge ESR en zal er waarschijnlijk niet heel veel van vinden. Maar praktijk kan altijd anders uitvallen :angel:

En de twee condensatoren links lijken me inderdaad een buffer (die nu al parallel staan). Daar kan je dan inderdaad gewoon meer parallel aan schakelen. Maar sound is een aardige last dus verwacht geen wonderen. Ik zie links ook geen diodes voor de condensatoren wat zou betekenen dat de decoder al een gelijkgerichte spanning krijgt?

Wat in decoders vaker gedaan wordt is de microcontroller los voeden van de rest. Dus los via een diode en een eigen condensator. Op die manier blijft de microcontroller gewoon doordraaien. Bij even stroom valt het geluid in dit geval dan wel even weg maar omdat de microcontroller aan blijft vindt er geen herstart van het geluid plaats maar gaat het gewoon door. En omdat de microcontroller zelf amper stroom vraagt is daar geen grote condensator voor nodig. Maarja, niet zo makkelijk op een bestaande print toe te passen :-\

Timo