Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door MRdirect
Vandaag om 15:33:14
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
  

Auteur Topic: Trix NS ICE-3M met Märklin uitbreiding en LED binnenverlichting  (gelezen 2660 keer)

MetalForever

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Hallo,

Recent heb ik een Trix NS ICE-3M (artikelnummer 22300) gekocht. Een prachtig model maar met maar vijf delen is het model wat korter dan het grote voorbeeld. Na wat zoeken kwam ik erachter dat Trix nooit een uitbreidingsset heeft uitgebracht. Voor de Märklin versie is er wel een uitbreidingsset uitgebracht. Op dit forum kwam ik een topic tegen over hoe deze was om te bouwen tot 2-rail.

Deze ombouw leek redelijk simpel dus ging ik op zoek naar de Märklin uitbreidingsset (artikelnummer 43749) en zowaar vond ik deze binnen een week. Daar ik de ombouw iets anders heb aangepakt en ook nog de originele binnenverlichting (gloeilampjes) heb vervangen door LEDjes heb ik besloten mijn creatie hier te plaatsen. Misschien dat andere mensen er nog iets aan hebben.

Deel 1: de Märklin assen omwisselen.
Ik heb bij mijn vaste treinenwinkel nieuwe assen gekocht. Echter passen deze niet direct onder de bakken. De nieuwe assen hebben puntjes op de uiteindes terwijl de ICE assen in glijlagers liggen. Dus, originele assen uit elkaar halen en de lagers apart leggen.


Dan één wiel van de nieuwe assen eraf trekken. Helaas is de ruimte tussen de wielen niet groot genoeg omdat de plastic bus in één van de wielen uitsteekt.


Met een mesje heb ik deze rand grotendeels verwijderd. Dit is het resultaat.


Nu de glijlagers op de as en het verwijderde wiel terug plaatsen. Met de bankschroef heb ik het wiel terug op de as geperst. Op deze manier zit het wiel recht en kan ik de afstand tussen de wielen exact bepalen.


Het resultaat.


Nu moeten de puntjes van de assen er nog af. Dat heb ik met een Dremel gedaan.


Nu passen de assen in het draaistel.


Het draaistel met beide assen erin.


Bij twee van de Märklin bakken waren de wielen voorzien van zilverkleurige verf om, naar ik meen, schijfremmen na te bootsen. Dus heb ik het zelfde gedaan bij mijn nieuwe assen.


De bakken kunnen nu meerijden in de Trix trein. Echter werkt de binnenverlichting niet. Dit wist ik vooraf dus daarom ging ik door met deel 2 van 'Operatie HSL-Oost'.

In de Trix bakken heb ik de originele binnenverlichting (gloeilampjes met grote plastic delen om het licht te verspreiden) vervangen door de zelfde LED strips als in dit topic. De reden voor het vervangen van de originele binnenverlichting is tweeledig. Ten eerste waren de kopbakken en de motorwagen niet volledig verlicht. Ten tweede is het stroomgebruik van een acht-delig treinstel enorm.

Eerst had ik deze LED-strips rechtstreeks op de socket van de gloeilampjes gesoldeerd maar dat gaf een verblindend licht, daarom heb ik een 4k7 weerstand in serie met de LEDjes geplaatst. Dimmen via de decoder (LokPilot V4) gaat niet omdat dan de front- en sluitseinen ook worden gedimd. Deze zijn, net zoals bij de Koploper en Thalys, met elkaar doorverbonden.

In de Märklin bakken is de print anders. Meten met de multimeter gaf het volgende onderstaande resultaat. Tussen de aarde (bruin-groen) en paars staat telkens (ongeveer) 18V, wisselend samen met de rijrichting. Met LEDjes is dat niet handig, dat zijn immers diodes. Daarom heb ik een omgekeerde H-brug (bij gebrek aan een beter woord) ontworpen. Nu zal er altijd stroom door de LEDjes lopen.


Op een los printje ziet dat er als volgt uit.


Daar de diodes wat van de spanning afsnoepen zal de LED verlichting in de Märklin bakken iets minder vel branden dan in de Trix bakken. Dat is natuurlijk geen gezicht. Daarom heb ik op de print geen 4k7 weerstand geplaatst maar een potentiometer (potmeter).




Na het solderen heb ik de Märklin bakken één voor één naast een Trix bak gezet en met de hand de potmeter zodanig afgesteld dat de lichtopbrengst gelijk was aan die van de Trix bak.

Als kers op de taart heb ik de stroomafname van beide kopbakken met elkaar doorverbonden in het motorrijtuig, twee machinisten geplaatst en de hele stam voorzien van reizigers. Het resultaat is een prachtig acht-delig treinstel, klaar om de 2-rail baan op te gaan!


Eén van de machinisten. Origineel is het gedeelte tussen de machinist en de deur niet verlicht. Nu wel.




Noot: in één van de Märklin bakken zat geen standaard gewicht zoals in de andere bakken maar een fundatie voor een motor!

Thymen
Thymen

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3844
Re: Trix NS ICE-3M met Märklin uitbreiding en LED binnenverlichting
« Reactie #1 Gepost op: 28 juni 2017, 19:53:42 »
Leuk!
Alleen nog je frontseinen voor witte vervangen  ;)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Trix NS ICE-3M met Märklin uitbreiding en LED binnenverlichting
« Reactie #2 Gepost op: 29 juni 2017, 13:41:00 »
Mooie verbouwing (y)

En uhhh
Daarom heb ik een omgekeerde H-brug (bij gebrek aan een beter woord) ontworpen.
Dat noemen we nu een bruggelijkrichter ;D Of zoals Mehdi van ElectroBOOM altijd mooi roept, een FULL BRIDGE RECTIFIER!!!!!! ;D Maar leuk dat je er zelf ook op gekomen bent en aan hoe je het getekend hebt kan je je voorstellen waarom het zo heet. ;)

Overigens best knap dat de spanning om draait op die twee draden. Of rij je analoog? :angel: In dat geval moeten de Trix bakken ook gewoon een gelijkrichter hebben en als je dus dezelfde hoeveelheid ledjes aan hebt gesloten kon je ook gewoon af met dezelfde weerstand van 4k7. Maar potmeter werkt ook, best knap dat je die kwijt kan ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

MetalForever

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: Trix NS ICE-3M met Märklin uitbreiding en LED binnenverlichting
« Reactie #3 Gepost op: 29 juni 2017, 15:03:17 »
Dave, die frontseinen laat ik momenteel maar even voor wat ze zijn. Ik stoor mij er niet aan namelijk. Misschien in de toekomst als de originele lampjes stuk gaan.

Hoi Timo,

Bedankt voor de informatie. Dat was een erg leuk filmpje! ;D

Ik rij digitaal. Waarom de spanning tussen die twee draden omwisselt weet ik niet, ik zou het niet zo ontworpen hebben. In de Trix bakken zit inderdaad wat elektronica op de print maar waarom daar een hogere spanning op de lampjes staat weet ik niet. Ik had eerst gewoon een 4k7 weerstand in de Märklin bakken gestopt maar ontdekte toen het spanningsverschil. Omdat ik geen zin had om met mijn voorraad weerstanden te zoeken naar de juiste combinatie ben ik direct voor de potmeter gegaan. Zoals op de foto te zien is zit de print in een 'loze' ruimte, verstopt achter een stukje wand van de kap. Past net.  ;D

Thymen
Thymen

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Trix NS ICE-3M met Märklin uitbreiding en LED binnenverlichting
« Reactie #4 Gepost op: 29 juni 2017, 15:39:53 »
Een prachtige trein en een prachtig stukje huisvlijt.  (y)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

louis.verhagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: Trix NS ICE-3M met Märklin uitbreiding en LED binnenverlichting
« Reactie #5 Gepost op: 24 juli 2017, 00:25:31 »
Thymen

Citaat
Ik heb bij mijn vaste treinenwinkel nieuwe assen gekocht. Echter passen deze niet direct onder de bakken. De nieuwe assen hebben puntjes op de uiteindes terwijl de ICE assen in glijlagers liggen. Dus, originele assen uit elkaar halen en de lagers apart leggen.

Goh wat een werk voor de wielen. Had je hier geen wielen met juiste assen kunnen vinden?
http://www.das-service.de/modellbahn-radsatz/h0/radsaetze-h0-wechselstrom/index.php
of
http://www.feinmechanik-luck.de/

Louis

Jasperkc

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re: Trix NS ICE-3M met Märklin uitbreiding en LED binnenverlichting
« Reactie #6 Gepost op: 06 september 2017, 22:59:59 »
Leest lekker zo dit topic! Geen enkele foto is nog te bekijken! Zou de topic starter zo vriendelijk willen zijn om zijn foto's weer zichtbaar te maken?

Met vriendelijke groet, Jasper

MetalForever

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: Trix NS ICE-3M met Märklin uitbreiding en LED binnenverlichting
« Reactie #7 Gepost op: 06 september 2017, 23:11:14 »
Louis, dat had een mogelijkheid geweest maar ik was er niet van op de hoogte. Het ombouwen van de assen was niet veel werk en achteraf gezien best leuk om te doen.

Jasper, ik zou erg graag de foto's weer zichtbaar maken maar ik kan mijn bericht niet meer bewerken en dus kan ik de links niet aanpassen. Photobucket heeft besloten dat ik moet betalen om mijn foto's hier zichtbaar te maken en dat ga ik dus niet doen. Ik heb al contact met de mod's gehad en er zijn meerdere mensen met het zelfde probleem. Er wordt aan een oplossing gewerkt maar ik heb geen idee wanneer die te verwachten is.

Thymen
Thymen

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Trix NS ICE-3M met Märklin uitbreiding en LED binnenverlichting
« Reactie #8 Gepost op: 10 september 2017, 11:25:35 »
Die oplossing, die komt er niet... (PhotoBucket gaat ze niet meer vrij geven. :-\) Hoogstens een workaround met aardig wat werk. Makkelijkste is om alle foto's via plaatje uploaden weer te uploaden en in een reactie te plaatsen. En als je heel duidelijk (zelfde volgorde van plaatjes ofzo) bent wil een modje je draadje misschien wel aanpassen :)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Trix NS ICE-3M met Märklin uitbreiding en LED binnenverlichting
« Reactie #9 Gepost op: 10 september 2017, 11:53:28 »
Je kunt nog wel [Citaat] gebruiken. Dan citeer je je originele bericht en vervang je de links naar Photobucket door links naar de BNLS foto-server. Dan moet je alleen wel je foto's even opnieuw uploaden naar BNLS  (y)