Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 11:19:27
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:19
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
  

Auteur Topic: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw  (gelezen 4606789 keer)

bosje77

  • Offline Offline
  • Berichten: 2844
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #10680 Gepost op: 10 juni 2019, 15:54:36 »
Ach Wim ff wat aanpassen is toch kleine moeite voor jou en anders verveel je je toch maar😜😂😂

Gr Robin

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Online Online
  • Berichten: 2475
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #10681 Gepost op: 10 juni 2019, 18:22:25 »
Ik lees het net pas weer van een lekker pinksterweekeind,de hawk raketten
Heb in  77/78 gelegen in Stolzenau op het 502 sq Hoysinghausen
Heb in Doornvliet wel een kleine site staan maar dan in 1:87
Va die loader had ik nog een machtiging voor te besturen van dat speelgoed.

Cor

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #10682 Gepost op: 10 juni 2019, 19:04:30 »
 

1 juli 1995
STOLZENAU (ANP) - Stolzenau is over en uit. Het Duitse dorpje, omringd door land en akkerbouwgebied, ziet met lede ogen toe hoe de laatste honderden Nederlandse militairen van de luchtmachtbasis vandaag vertrekken.


Bijna éénderde van de bijna 9 000 inwoners van Stolzenau is Nederlands. Het sluiten van de vliegbasis na 29 jaar betekent een forse ontwrichting van het sociale en economische leven in het nietige dorp.
Bezuinigingen bij Defensie en de verminderde dreiging vanuit het Oostblok zijn er de oorzaak van dat de vijfde Groep Geleide Wapens wordt ontmanteld. Sinds 1966 vormt deze eenheid onderdeel van een NAVO-gordel, die het westen van Europa moest beschermen tegen het vijandelijke Warschau-pact.
Deze Nederlandse eenheid voor de luchtverdediging gaat samen met een andere luchtmachteenheid op in een nieuwe GGW, die wordt gestationeerd op vliegbasis De Peel in Noord-Brabant. Met de opheffing van de vijfde GGW is de Nederlandse luchtmacht niet meer vertegenwoordigd in Duitsland.
Een deel van de Nederlandse Patriot-, Hawk- en Stingerraketten wordt komend weekeinde al vervoerd. De rest volgt de komende maanden, als de vliegbasis door het zestig man sterke opheffingscommando is opgeruimd.
De ruim vijfhonderd woningen die vrijkomen, worden deels ingenomen door Duitsers uit de regio en door Witrussen van Duitse komaf.
Burgemeester Dera heeft vaste plannen gemaakt. Toch kan hij niet ontkennen, dat het vertrek van de Nederlanders een grote klap betekent voor de plaatselijke ondernemers zoals de middenstand. “De nieuwe inwoners krijgen we wel weer, maar het grote probleem is de werkgelegenheid. We hebben bijna 2 000 nieuwe banen nodig.” Dera hoopt miljoenen marken subsidie te krijgen van de overheden en de Europese Unie, om bedrijven naar de regio te halen.
Ook de vliegbasis zelf heeft nog geen definitieve bestemming. Er bestaan plannen om in een gedeelte een centrale plek voor de sociale werkvoorziening te vestigen, maar de financiële onderbouwing is niet duidelijk. Het duurt nog enkele maanden voor de basis geheel is ontruimd.
Maar de straten in Stolzenau zien er al kaler uit, tientallen woningen zijn leeg na het vertrek de laatste maanden van een deel van de militairen. De woningen zijn bij Duitsers populair volgens de woordvoerster van defensie, maar een andere medewerker van de basis zegt, dat de huizen in nieuwbouwwijk Legoland te duur zijn voor de regionale bevolking.

Nederlandse luchtmachteenheden
Als gevolg van de Koude Oorlog en de hieruit voortkomende Nederlandse verplichtingen aan de NAVO werden vanaf 1960 Nederlandse luchtmachteenheden in West-Duitsland gestationeerd. Als laatste eenheid werd in september 1966 de  5e Groep Geleide Wapens (5GGW) opgericht. 5GGW kreeg de plaats Stolzenau als vaste standplaats toegewezen, waarna in de stad het groepslegeringskamp (GLK) en de Nederlandse woonwijk werd gebouwd. Naast het GLK bestond 5GGW uit 4 operationele squadrons die waren uitgerust met de Raytheon MIM23 Hawk (500 en 501 sqn) of MIM-104 Patriot (502 en 503 sqn). De operationele stellingen waren de volgende:
⦁   500 sqn Borstel ⦁   
⦁   501 sqn Winzlar ⦁
⦁   502 sqn Hoysinghausen ⦁
   503 sqn Reinsdorf ⦁   
In 1985 kreeg 5GGW aanvulling met de FIM-92 Stinger. Deze schoudergelanceerde hittezoekende raket diende voor de nabijverdediging van de operationele stellingen.
In 1991 werden 502 en 503 sqn voor twee maanden uitgezonden naar Turkije, voor de verdediging van de vliegbasis en de stad Diyarbakir tijdens de Golfoorlog.
Als gevolg van het einde van de Koude Oorlog werd 5GGW in juli 1995 opgeheven, waarmee na 35 jaar een eind kwam aan het tijdperk van de Nederlandse geleidewapeneenheden in West-Duitsland. Alle overgebleven eenheden gingen terug naar Nederland en zijn operationeel bij de Groep Geleide Wapens de Peel (GGW de Peel).
bron+ De volkskrant en de Telegraaf
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22093
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #10683 Gepost op: 10 juni 2019, 19:36:36 »
Ik lees het net pas weer van een lekker pinksterweekeind,de hawk raketten
Heb in  77/78 gelegen in Stolzenau op het 502 sq Hoysinghausen
Heb in Doornvliet wel een kleine site staan maar dan in 1:87
Va die loader had ik nog een machtiging voor te besturen van dat speelgoed.

Cor

Hoi Cor,

Heb je foto's van de 1/87 HAWK? Of kun je die maken?
1/87 Is op dit forum een HEEL belangrijke schaal  :D

@Hans
Bedankt voor de info/history!
Met vriendelijke groet,
Wim

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22093
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #10684 Gepost op: 10 juni 2019, 20:31:15 »
Al het beton is gemonteerd. Hierdoor wordt het grote fabrieksgebouw gelijk meer een gebouw.



Met vriendelijke groet,
Wim

Ronald1974

  • Gast
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #10685 Gepost op: 10 juni 2019, 20:45:52 »
Hoi Wim,

Hij wordt super mooi, en indrukwekkend groot.  (y)

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Online Online
  • Berichten: 2475
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #10686 Gepost op: 10 juni 2019, 20:47:11 »
Foto,s van mijn hawk site staan in mijn draadje Doornvliet en ook een DAF van Artitec beladen met hawks op palert,

Cor



Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22093
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #10687 Gepost op: 10 juni 2019, 21:40:38 »
Op welke pagina Cor?
Met vriendelijke groet,
Wim

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22093
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #10688 Gepost op: 11 juni 2019, 08:35:33 »
 ;D ;D



Met vriendelijke groet,
Wim

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #10689 Gepost op: 11 juni 2019, 09:06:25 »
Op welke pagina Cor?

Ik heb even gekeken, 16 en 39.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22093
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #10690 Gepost op: 11 juni 2019, 12:44:20 »
Bedankt Hans.

Op de kozijnen wordt het glas gelijmd met de matte kant naar voren.
Eerst aan de achterkant van de kozijnen de meeste wash weghalen. Deze wash is aan de voorkant aangebracht maar er lekt altijd wel wat naar de achterkant.
En aan de buitenranden van het glas de matte vernis wegkrabben anders kan de lijm zijn werk niet doen.



Met vriendelijke groet,
Wim

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Online Online
  • Berichten: 2832
    • foto's op Imgur
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #10691 Gepost op: 11 juni 2019, 13:44:48 »
Dat is geen serieproduktie meer, dat is massaproduktie !

Heb je ooit overwogen om het glas 'dof' te maken met heel fijn schuurpapier? #400 of fijner.
Dat geeft ook een mat oppervlak, en je hoeft geen verf weg te krabben voordat je gaat lijmen.

NB
Ik heb zo ooit zelf een paar hoogglans foto's dof gemaakt die als reclameposter dienst gingen doen op mijn baan.
Daar heb ik dus direct in de emulsies zitten schuren!
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22093
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #10692 Gepost op: 11 juni 2019, 16:07:16 »
Hoi Marc,

Met 112 kozijnen mag je bijna over massaproductie spreken  ;)

Meer dan goede tip met dat schuurpapier  (y) (y) Bedankt!!
Ga ik de volgende keer proberen. Temeer omdat er nog wel een gebouwtje gebouwd gaat worden  ;D
Met vriendelijke groet,
Wim

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22093
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #10693 Gepost op: 11 juni 2019, 17:09:51 »
Voordat de kozijnen + glas gemonteerd kunnen worden moeten de randen eerst vrijgemaakt worden van verf en wash anders kan de lijm zijn werk niet doen. En het zijn in totaal 115 kozijnen + glas  :o





Met vriendelijke groet,
Wim

Ronald1974

  • Gast
Re: Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
« Reactie #10694 Gepost op: 11 juni 2019, 19:37:42 »
Wim,

Serie productie van ramen  (y) , ik vraag me gelijk af hoeveel ramen zitten in dit gebouw ?
Langzaam en zeker wordt het eindresultaat zichtbaar.
Zal nog even geduld moeten hebben voor het zo ver is.

Edit.

Lees net 115 stuks, dat zijn er heel veel
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2019, 19:39:19 door Ronald Hofmeester »