Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De (3d) knutsels van Ronald. door MOVisser
Vandaag om 13:53:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
  

Auteur Topic: Roco NS Hippel omnummeren  (gelezen 9186 keer)

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Roco NS Hippel omnummeren
« Gepost op: 17 juni 2017, 20:46:07 »
Ik heb iets met Bakkies, Hippels of hoe je ze ook wilt noemen.
Altijd al gehad ook.

Vroeger (zo'n 20 jaar geleden) kwamen we regelmatig bij Wim, een treinenreparateur die langs het spoor woonde in Stroe.
Die had er eentje op z'n baan, samen met een kraansik, dat beeld heb ik nog altijd paraat.

Op een gegeven moment mochten we ze van hem overnemen en ze staan hier nog altijd in de kast.
Allebei hebben ze wel het een en ander mee moeten maken, eerst de ombouw naar Marklin digitaal, waarbij het de grootste uitdaging was om de sleper genoeg vrijheid naar boven te geven dat ze over de wissels konden komen. Later volgende weer de terugbouw naar tweerail.
Het Bakkie werd in die tijd ook ontdaan van z'n lelijke koppelingshouders en voorzien van kortkoppelingsmechanieken en betere stroomafnemers. Jaren later heeft hij nog een grote revisie gehad, met een nieuwe omloop, koppelstangen en losse details. Het is altijd m'n favoriet gebleven.

Maar toen er laatst weer een kreupel Bakkie op marktplaats stond, kon ik het niet laten me over hem te bekommeren. Het arme ding wilde niet meer voor of achteruit, er zat geen leven meer in.
Eenmaal in huis de patient maar eens nader bekeken en een stel compleet gare en geoxideerde stroomafnemers bleek ook hier het euvel. Die liggen er al weer bijna nieuw in en ook de ruimte voor de kortkoppelingsmechanieken is al gemaakt. Dat komt allemaal wel voor mekaar.
Maar het grootste 'probleem' was z'n nummer, het was net als de andere, ook een 622.


links de 'oude', rechts 'nieuwe'


Een zoektocht hier op het forum leverde me weer eens een schat aan informatie, met tal van mogelijke manieren om de nummers er eerst af te krijgen. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een niet-chemische methode, gewoon rustig poetsen met een wattenstaafje met JIF. Eerst leek er niks te gebeuren, maar al snel werden de nummers lichter tot ze op een gegeven moment helemaal verdwenen waren, met een grijs/geel wattenstaafje tot gevolg. De NS-emblemen had ik voor de gelegenheid maar even afgeplakt.







Maar nu...moet ik nog een nieuw nummer kiezen. Ik heb al even zitten grasduinen en op de bekende sites al flink wat informatie gevonden. Maar ik vroeg me nog af of alle nummers overal in het land gebruikt zijn of dat er ook zijn die vooral hier in het midden van het land gebleven zijn?
De nummers die Kleinspoor in hun set heeft zitten, zijn de 532, 543, 664, 630, 609, 627, 652 en de 661. En ook nog losse cijfers, maar dat lijkt me voor mij lastig netjes te krijgen. Of misschien heeft iemand misschien wat nummers ongebruikt  in een laatje liggen?
En ik weet niet of iemand zich hier in herkent, maar er staat een redelijk grote handtekening van iemand in het dak.. Hij lijkt me een keer opgepakt met nog terpentine aan de vingers. Ik had er al wel even met JIF op gepoetst, maar durfde niet te lang door te blijven gaan. Zijn er nog andere manieren om dit er af te krijgen? Of wordt het straks na het inspuiten met blanke lak al een stuk beter?


« Laatst bewerkt op: 18 juni 2017, 01:42:29 door hooidonk »
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #1 Gepost op: 28 juni 2017, 23:19:43 »
Inmiddels zijn de transfers op de mat gevallen, dus m'n handen jeuken om ze er op te plakken.. Ben erg benieuwd of ik het netjes weet te krijgen. Eerst de rust zien te vinden om ze er op het gemak op te plakken, anders wordt het sowieso niks.

Ook meteen een setje voor de sikjes gekocht, die van ons zijn zonder ns-vignet.



Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #2 Gepost op: 29 juni 2017, 14:02:40 »
Hallo,

Een trucje om de transfers er netjes op te krijgen is als volgt:
Knip de transfer uit zn grote vel.
Neem eem stukje niet te fanatiek plakkende tape. BV scotch magic GROEN.
Plak dit op de transfer. Bovenop dus niet het af te wrijven oppervalk.
je kunt nu de transfer precies posioneren en lichtjes vastplakken.
Afwrijven en tape verwijderen.

suces jandcargo

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #3 Gepost op: 29 juni 2017, 15:20:33 »
die van ons zijn zonder ns-vignet.
Dat is toch juist goed?  ;D ;)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

sjoef

  • Offline Offline
  • Berichten: 357
  • N-spoor, IB en koploper
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #4 Gepost op: 29 juni 2017, 15:25:15 »
Hallo,

Een trucje om de transfers er netjes op te krijgen is als volgt:
Knip de transfer uit zn grote vel.
Neem eem stukje niet te fanatiek plakkende tape. BV scotch magic GROEN.
Plak dit op de transfer. Bovenop dus niet het af te wrijven oppervalk.
je kunt nu de transfer precies posioneren en lichtjes vastplakken.
Afwrijven en tape verwijderen.

suces jandcargo




Nog een trucje is om de wrijftransfers op decal papier te wrijven. Daarna uitknippen en dan kun je ook nog genoeg corrigeren.

Jos

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #5 Gepost op: 29 juni 2017, 23:09:21 »
@jan

Top, bedankt voor de tip!
Klinkt net zo logisch al werkbaar.  (y)

Ik lees hier en daar wat gepaniek over de afwrijftransfers en heb er zelf ook nog niet eerder mee gewerkt.
Het is toch een kwestie van uitknippen, het beschermblad er af peuteren, op het model positioneren (en met tape fixeren), met iets er overheen wrijven en dan het 'draagvel' er af trekken?

@eric
Uh...sorry..?  :P


@Jos
Klinkt ook als een handige methode, maar heb je dan niet dat je (met name bij strijklicht) het transferpapier goed blijft zien?
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #6 Gepost op: 30 juni 2017, 00:42:22 »
Hallo,

Dat is idd de methode.
Maar vooral dat fixeren met een tape is belangrijk.
Anders verschuift de zaak tijdens het afwrijven met onparlementaar commentaar tot gevolg

succes jandcargo

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #7 Gepost op: 30 juli 2017, 17:56:48 »
Nou, ik heb het zweet nog in de handjes staan, maar zojuist de nummerloze Hippel opnieuw voorzien van een identiteit.

Na een poosje op railwiki geneusd te hebben, vond ik het leuk er een radiolok van te maken.
Helaas waren de bijbehorende nummers niet compleet op het transfervel aanwezig (behalve van de 630, die maar zeer kort zo gereden heeft), dus dat werd goochelen met losse cijfertjes.
Uiteindelijk voor de 686 gegaan.

Al met al ben ik niet heel ontevreden met het resultaat.
Het is niet zo strak als de originele Roco cijfers, maar ik troost me maar met de gedachte dat ze er in het echt waarschijnlijk ook niet allemaal even recht op zaten?  ???
Vooral achterop is de 8 te laag uitgevallen en voorop de laatste 6 te hoog, zie ik nu op de foto's.













Het totaalplaatje toont niet zo slecht als de detailfoto's.
Eerst maar eens een nachtje over slapen, of ik alles er weer af poets, of het zo laat.
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Christoffel1970

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #8 Gepost op: 30 juli 2017, 18:07:45 »
Alle begin is moeilijk. Zeker als je het voor de eerste keer doet. (y)

En ik kan het weten. Ziet er puik uit Marten, ik doe het je niet na ;)

gr Chris

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #9 Gepost op: 30 juli 2017, 20:26:20 »
Nou Chris, als ik jouw getover met de Protos zie...is dit maar gepruts..  ;)

Ik heb er niet eens meer een nachtje over geslapen, maar het zat me toch niet lekker.
Dus als eerste de cijfers voorop aangepakt.
Alleen de laatste 6 wilde ik vervangen, dus de rest afgeplakt en met JIF op een wattenstaafje er op los gegaan..
En tot m'n stomme verbazing gebeurde er niks..het lettertje werd zelfs niet eens valer.
Alleen schuurde ik op een gegeven moment door de verf heen, net naast het nummertje..  :-\

Dus toen maar met een mesje geprobeerd en zo krab je de lettertjes er blijkbaar weer heel makkelijk af.
Uiteindelijk het nummer voor, rechts en achterop deels vervangen en nu ben ik iets meer tevreden over het resultaat.
Deze keer heb ik niet met plakband gewerkt, maar de cijfers op het vel laten zitten.
Dan kun je iets meer de andere cijfers als referentie voor het uitlijnen gebruiken.
Dan het velletje goed aandrukken en met de andere hand de letter er af wrijven.

Dat leverde bij mij dit resultaat op:










Met kale plek..  :(





Nog niet 100%, maar het ziet er in ieder geval beter uit dan eerst!
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #10 Gepost op: 13 september 2017, 00:11:08 »
Het locje zit weer in elkaar.  :)

Helaas lukte het met de hier in huis aanwezige fotoapparatuur niet om bij lamplicht fatsoenlijke foto's te maken, dus die komen nog.

Hierbij al wel twee plaatjes van de homemade stroomafnemers, in plaats van dat maffe beugeltje dat Roco er zelf voor bedacht had. Ze zijn gebogen uit dunne stripjes fosforbrons en in het midden aan elkaar gesoldeerd.



En in het frame gelijmd.



Voor analoog gebruik zouden er nog twee lipjes voor naar het motorcontact en het frame op moeten komen, maar bij inbouw van een decoder, kunnen de voedingsdraadjes hier zo rechtstreeks op gesoldeerd worden. Bij het maken wel even goed opletten dat ze nergens het metalen chassis raken.

Ook de lompe koppelingshouders zijn onder het frame weggehaald en vervangen voor Symoba's, waardoor hij mooi kort koppelt.

Ik dacht hiermee de verzameling Hippels compleet te hebben, maar nadat ik €20 op eentje op marktplaats geboden had, heb ik er nog eentje aan m'n r**t, dus ik kan hetzelfde trucje nog een keer herhalen.. ::)
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #11 Gepost op: 16 september 2017, 22:10:10 »
En hier nog een foto van het eindresultaat, samen met z'n broertje die wel het originele nummer heeft gehouden.




Deze loc is voorzien van een donkere koeler en zwarte frontseinen, om er toch wat variatie in te krijgen.
Ook is hij in een matte vernis gespoten, wat hem een heel andere uitstraling geeft.


Er achter staat het inmiddels gestripte karkas van de laatste aanwinst.
Ik wil eens proberen of ik hier een Digikeijs setje van een 2200 in kan bouwen.
Het initiatief van Digikeijs om een specifiek setje voor de Hippel te maken, is helaas nooit doorgezet.

Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #12 Gepost op: 17 september 2017, 01:34:07 »
Mooi resultaat. :)
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #13 Gepost op: 17 september 2017, 20:12:09 »
Bedankt, Martin!  :)
Het is voor een heleboel mensen hier maar een kleine ingreep, maar voor mij was het nog een hele overwinning. Maar zelfs mij lukte het om tot een bevredigend resultaat te komen, dus wie weet trekt het nog ergens iemand over de streep.

Vandaag me eens gebogen over het laatste exemplaar.
Het Digikeijs-setje voor de 2200 heb ik maar gauw weer opgeborgen. Om die passend te krijgen, kost waarschijnlijk meer moeite dan om zelf wat te solderen.

Hij heeft vanmiddag wel een ander nummer gekregen. Met een beetje Jif op een wattenstaafje de oude nummers er af gepoetst.



Belangrijk is om wel het NS-logo af te plakken met het poetsen. Voor je het weet, heb je een half gerafelde vishaak op je machinistenhuis..  :(

En een paar ogenblikken later, was hij voorzien van een nieuwe identiteit. Deze keer gekozen voor een nummer wat reeds compleet op het transfervelletje aanwezig was, dus mooi makkelijk.



Nu nog in de blanke lak sproeien. Ik heb nog een andere spuitbus, misschien krijgt hij daarmee weer een andere glans en daarmee uitstraling dan de andere twee.
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Roco NS Hippel omnummeren
« Reactie #14 Gepost op: 17 september 2017, 21:04:58 »
Ik had vandaag nog wat tijd over, dus nog even verder gegaan met dit projectje.

De Hippels die je op de foto's van vroeger ziet, hadden meestal niet zulke mooie rode drijfstangen meer, maar eerder een donkere tint waar hier en daar het rood nog doorheen kwam.

Dus de stoute schoenen aangetrokken en de drijfstangen van deze loc op een kartonnetje geprikt. Vervolgens licht overgeblazen met een spuitbusje van Tamiya. Dit is doorgaans vrij dunne verf en kruipt meestal vervelend weg in de hoekjes. Maar voor dit idee is het juist een goede eigenschap en ik moet zeggen, ik ben niet ontevreden. Alleen de drijfstang zelf is nu wel een keer mooi gedekt, die had iets rommeliger gemogen. Straks nog met een matte vernis er overheen, zodat dit wat matter wordt.

Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS