Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Corné81
Vandaag om 06:27:20
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:34:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
30 September 2025, 23:01:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
30 September 2025, 22:32:34
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door hervé
30 September 2025, 22:30:43
Raadplaatje door grossraumwagen
30 September 2025, 22:30:34
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 22:22:48
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
30 September 2025, 21:52:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
30 September 2025, 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Klaas Zondervan
30 September 2025, 21:33:58
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 September 2025, 21:19:52
Leubachtalbahn door Krokodil68
30 September 2025, 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 20:04:27
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
30 September 2025, 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
30 September 2025, 19:52:58
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
30 September 2025, 19:24:53
Roco 290 digtaliseren door Herb73
30 September 2025, 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
30 September 2025, 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
30 September 2025, 19:00:11
Motor geluid door Johnwater
30 September 2025, 17:35:12
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
30 September 2025, 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
30 September 2025, 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
30 September 2025, 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
30 September 2025, 15:57:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
30 September 2025, 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
30 September 2025, 15:31:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
30 September 2025, 14:42:38
  

Auteur Topic: Vernummering treinstel 747 van de kaping bij De Punt.  (gelezen 5026 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4021
Vernummering treinstel 747 van de kaping bij De Punt.
« Gepost op: 16 June 2017, 16:33:49 »
Goedemiddag ,
Deze dagen wordt er  nog wel eens  geschreven over de kaping bij De Punt in 1977. In een van de artikelen ,van vandaag in de NRC, schrijft men ,dat het treinstel later werd omgenummerd.
In het boek van Carel van Gestel kom ik dat ook tegen ,het stel werd  echter pas in 1991 vernummerd in 758 .
 Ik heb zelf  voor die omnummering in het stel gezeten voor 1991 .
 Carel van Gestel schrijft dat de reden van omnummering niet (Bij hem ) bekend was.
Wel vreemd dat dat pas na 14 jaar is gebeurd. Weet iemand hier waarom dat zo lang erna pas gebeurd is ?
groeten ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5365
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Vernummering treinstel 747 van de kaping bij De Punt.
« Reactie #1 Gepost op: 16 June 2017, 16:44:37 »
Daar staat wat over in het boek Hondekoppen en Muizeneuzen, volgens mij had de vernummering onder meer te maken met bakwisselingen. Het nummer 747 kwam inderdaad niet terug vanwege de historie.
RETROBAHN A.G.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Vernummering treinstel 747 van de kaping bij De Punt.
« Reactie #2 Gepost op: 16 June 2017, 16:59:54 »
Nee, de reden voor vernummering had niets te maken met bakwissel, dan was het een nummer uit de reeks 711 - 757 gebleven.
Het was een stom toeval dat de 747 gekaapt werd, mede omdat het al een bekend nummer was bij andere gijzelingen, maar dan een vliegtuigtype.
Na wat vragen en opmerkingen is besloten om dit treinstel één nummer hoger te geven als het laatste treinstel van de serie. Hiermee verdween geruislos het nummer 747 zodat de reiziger treinstel 747 niet meer tegen kwam en het ook niet meer in de omroepberichten bij splitsingen voorkwam. In de Werkplaats Leidschendam had het treinstel nog wel 2 stamkaarten.
Wij hebben nog wel de kaart van de 747 geraadpleegt bij een hardnekige storing in de 758. Nu mag de info best bekend worden want beide treinstellen zijn niet meer op het net te vinden.

Agebe

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re: Vernummering treinstel 747 van de kaping bij De Punt.
« Reactie #3 Gepost op: 16 June 2017, 17:05:31 »
Goedemiddag Peter,

Op de site van Nico Spilt staat iets over de vernummering, wat bij mij het meest logisch over komt.
http://www.nicospilt.com/index_treinkapingen.htm

Mvg Ab Boezerooij
Ho-NS-tot nu,  Digitaal met Ecos, IB en met Koploper
daarnaast Grootbedrijf NS

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4021
Re: Vernummering treinstel 747 van de kaping bij De Punt.
« Reactie #4 Gepost op: 16 June 2017, 17:06:27 »
OK ,Henk, Bedankt.
 Het zullen bepaalde sentimenten zijn geweest die dit vroegen. Wel  pas na 14 jaar. 15 jaar zou gekund hebben naar aanleiding van de herdenking van toen 15 jaar geleden.

Maar je bedoeld natuurlijk dat er 1 treinstel was ,dat twee nummers had denk ik.  ;)
Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Re: Vernummering treinstel 747 van de kaping bij De Punt.
« Reactie #5 Gepost op: 16 June 2017, 18:16:09 »
Het treinstel heeft nog lange tijd dienst gedaan onder nr 747. Ben tijdens mijn dienst in de neus gekropen, en wat je daar zag was niet misselijk. De doorschotopeningen waren dicht geplamuurd. Maar aan de binnenzijde goed zichtbaar. Zelfs het deurtje was aan de achterkant een en al houtsplinters. Munitiekaliber was wel iets groter dan "navo" of 9mm. Het treinstel was zo goedkoop mogelijk weer toonbaar gemaakt. Denk dat er te veel commentaar op gekomen is.

Groeten Jan
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4021
Re: Vernummering treinstel 747 van de kaping bij De Punt.
« Reactie #6 Gepost op: 16 June 2017, 18:16:58 »
Dag Appie,
Bedankt voor de link naar Nico Spilt.
 Ik heb het verhaal nog eens doorgelezen.
 Vorige week zaterdag had "Andere Tijden "' er nog een aflevering over.
groeten ,
Peter
« Laatst bewerkt op: 16 June 2017, 22:10:58 door Peter Kleton. Reden: Achternaam van Nico S. verbeterd »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

sjoef

  • Offline Offline
  • Berichten: 357
  • N-spoor, IB en koploper
Re: Vernummering treinstel 747 van de kaping bij De Punt.
« Reactie #7 Gepost op: 16 June 2017, 19:21:10 »
Nico SpiLt en niet SpLit :D

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Vernummering treinstel 747 van de kaping bij De Punt.
« Reactie #8 Gepost op: 16 June 2017, 19:22:29 »
Het treinstel heeft nog lange tijd dienst gedaan onder nr 747. Ben tijdens mijn dienst in de neus gekropen, en wat je daar zag was niet misselijk. De doorschotopeningen waren dicht geplamuurd. Maar aan de binnenzijde goed zichtbaar. Zelfs het deurtje was aan de achterkant een en al houtsplinters. Munitiekaliber was wel iets groter dan "navo" of 9mm. Het treinstel was zo goedkoop mogelijk weer toonbaar gemaakt. Denk dat er te veel commentaar op gekomen is.

Groeten Jan
Klopt was een bende in die neus. Na 2 dagen in dienst zijn kwam het stel Leidschendam binnen. Schakelproblemen. We heben ons de rambam gezocht. Bleek in de neus nog een kogelpunt in een draadboom te zitten.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Vernummering treinstel 747 van de kaping bij De Punt.
« Reactie #9 Gepost op: 16 June 2017, 20:58:50 »
Soms groeit gevoeligheid voor sommige dingen ook eerder dan dat ie slijt... mooi voorbeeldje: kijk maar eens op bladzijde 94 van het boek over de stoomlocserie 1700: in 1946 wordt de eerste trein van na de oorlog in Didam feestelijk onthaald door een plaatselijk gilde met een vaandel, uniformen en rechterarm omhoog. Tja, die groet deden ze al 100 jaar zo, dat was helemaal geen nazi-uitvinding ofzo, al is je reflex nu wel om meteen die richting op te denken.

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Vernummering treinstel 747 van de kaping bij De Punt.
« Reactie #10 Gepost op: 16 June 2017, 21:31:01 »
Klopt was een bende in die neus. Na 2 dagen in dienst zijn kwam het stel Leidschendam binnen. Schakelproblemen. We heben ons de rambam gezocht. Bleek in de neus nog een kogelpunt in een draadboom te zitten.
Niet zo heel gek, he? als je dit ziet.

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3621
    • Flickr
Re: Vernummering treinstel 747 van de kaping bij De Punt.
« Reactie #11 Gepost op: 17 June 2017, 09:20:22 »
Wat ik me afvroeg, was dat nummer 747 indertijd ook breeduit bekend gemaakt in de media? Ik bedoel, volgens mij weet niemand de nummers van de twee tweetjes uit 1975 bij Beilen. Kan het niet zijn dat wellicht pas later dat nummer wat breder bekend is geworden en er toen wat commentaar is geweest naar NS?

brutus1

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re: Vernummering treinstel 747 van de kaping bij De Punt.
« Reactie #12 Gepost op: 17 June 2017, 10:04:03 »
In die tijd reisde ik dagelijks tussen Utrecht en R-dam.
Het nummer van het treinstel was tijdens de kaping al bekend gemaakt in de media.
Nog niet zo heel lang na de kaping stond ie in onze trein. Maakte best een gehavende indruk aan de buitenkant.
Vol met plamuur en pleistervlakken die door de nieuwe verflaag heen duidelijk te zien waren, en de reizenden hadden heus niet in de gaten aan wat voor drama dit treinstel had deelgenomen.
Er werd gewoon weer geruzied over de zitplaatsen.......
Als een opgelapte zwaar-gewonde reed ie z'n dagelijkse trajecten.
Kan het zijn dat het tweetje de 737 was?.

gr

Brutus

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3621
    • Flickr
Re: Vernummering treinstel 747 van de kaping bij De Punt.
« Reactie #13 Gepost op: 17 June 2017, 10:06:42 »
Nee 328 en 378. Beide nooit vernummerd  ;)