Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco wagon openen door wob
Vandaag om 22:42:58
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 22:40:54
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 22:40:15
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
Vandaag om 22:35:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:30:14
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Pauldg
Vandaag om 22:26:12
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
Vandaag om 22:05:11
Acme nieuwe ICNG door Huup
Vandaag om 21:41:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
Vandaag om 21:14:20
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:08:51
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 21:06:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
Vandaag om 19:26:20
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:22:14
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 19:08:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door g-j
Vandaag om 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 16:47:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 14:52:36
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 14:25:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:33
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
  

Auteur Topic: Vernummering treinstel 747 van de kaping bij De Punt.  (gelezen 5037 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Vernummering treinstel 747 van de kaping bij De Punt.
« Gepost op: 16 June 2017, 16:33:49 »
Goedemiddag ,
Deze dagen wordt er  nog wel eens  geschreven over de kaping bij De Punt in 1977. In een van de artikelen ,van vandaag in de NRC, schrijft men ,dat het treinstel later werd omgenummerd.
In het boek van Carel van Gestel kom ik dat ook tegen ,het stel werd  echter pas in 1991 vernummerd in 758 .
 Ik heb zelf  voor die omnummering in het stel gezeten voor 1991 .
 Carel van Gestel schrijft dat de reden van omnummering niet (Bij hem ) bekend was.
Wel vreemd dat dat pas na 14 jaar is gebeurd. Weet iemand hier waarom dat zo lang erna pas gebeurd is ?
groeten ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5367
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Vernummering treinstel 747 van de kaping bij De Punt.
« Reactie #1 Gepost op: 16 June 2017, 16:44:37 »
Daar staat wat over in het boek Hondekoppen en Muizeneuzen, volgens mij had de vernummering onder meer te maken met bakwisselingen. Het nummer 747 kwam inderdaad niet terug vanwege de historie.
RETROBAHN A.G.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Vernummering treinstel 747 van de kaping bij De Punt.
« Reactie #2 Gepost op: 16 June 2017, 16:59:54 »
Nee, de reden voor vernummering had niets te maken met bakwissel, dan was het een nummer uit de reeks 711 - 757 gebleven.
Het was een stom toeval dat de 747 gekaapt werd, mede omdat het al een bekend nummer was bij andere gijzelingen, maar dan een vliegtuigtype.
Na wat vragen en opmerkingen is besloten om dit treinstel één nummer hoger te geven als het laatste treinstel van de serie. Hiermee verdween geruislos het nummer 747 zodat de reiziger treinstel 747 niet meer tegen kwam en het ook niet meer in de omroepberichten bij splitsingen voorkwam. In de Werkplaats Leidschendam had het treinstel nog wel 2 stamkaarten.
Wij hebben nog wel de kaart van de 747 geraadpleegt bij een hardnekige storing in de 758. Nu mag de info best bekend worden want beide treinstellen zijn niet meer op het net te vinden.

Agebe

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re: Vernummering treinstel 747 van de kaping bij De Punt.
« Reactie #3 Gepost op: 16 June 2017, 17:05:31 »
Goedemiddag Peter,

Op de site van Nico Spilt staat iets over de vernummering, wat bij mij het meest logisch over komt.
http://www.nicospilt.com/index_treinkapingen.htm

Mvg Ab Boezerooij
Ho-NS-tot nu,  Digitaal met Ecos, IB en met Koploper
daarnaast Grootbedrijf NS

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: Vernummering treinstel 747 van de kaping bij De Punt.
« Reactie #4 Gepost op: 16 June 2017, 17:06:27 »
OK ,Henk, Bedankt.
 Het zullen bepaalde sentimenten zijn geweest die dit vroegen. Wel  pas na 14 jaar. 15 jaar zou gekund hebben naar aanleiding van de herdenking van toen 15 jaar geleden.

Maar je bedoeld natuurlijk dat er 1 treinstel was ,dat twee nummers had denk ik.  ;)
Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Re: Vernummering treinstel 747 van de kaping bij De Punt.
« Reactie #5 Gepost op: 16 June 2017, 18:16:09 »
Het treinstel heeft nog lange tijd dienst gedaan onder nr 747. Ben tijdens mijn dienst in de neus gekropen, en wat je daar zag was niet misselijk. De doorschotopeningen waren dicht geplamuurd. Maar aan de binnenzijde goed zichtbaar. Zelfs het deurtje was aan de achterkant een en al houtsplinters. Munitiekaliber was wel iets groter dan "navo" of 9mm. Het treinstel was zo goedkoop mogelijk weer toonbaar gemaakt. Denk dat er te veel commentaar op gekomen is.

Groeten Jan
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: Vernummering treinstel 747 van de kaping bij De Punt.
« Reactie #6 Gepost op: 16 June 2017, 18:16:58 »
Dag Appie,
Bedankt voor de link naar Nico Spilt.
 Ik heb het verhaal nog eens doorgelezen.
 Vorige week zaterdag had "Andere Tijden "' er nog een aflevering over.
groeten ,
Peter
« Laatst bewerkt op: 16 June 2017, 22:10:58 door Peter Kleton. Reden: Achternaam van Nico S. verbeterd »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

sjoef

  • Offline Offline
  • Berichten: 357
  • N-spoor, IB en koploper
Re: Vernummering treinstel 747 van de kaping bij De Punt.
« Reactie #7 Gepost op: 16 June 2017, 19:21:10 »
Nico SpiLt en niet SpLit :D

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Vernummering treinstel 747 van de kaping bij De Punt.
« Reactie #8 Gepost op: 16 June 2017, 19:22:29 »
Het treinstel heeft nog lange tijd dienst gedaan onder nr 747. Ben tijdens mijn dienst in de neus gekropen, en wat je daar zag was niet misselijk. De doorschotopeningen waren dicht geplamuurd. Maar aan de binnenzijde goed zichtbaar. Zelfs het deurtje was aan de achterkant een en al houtsplinters. Munitiekaliber was wel iets groter dan "navo" of 9mm. Het treinstel was zo goedkoop mogelijk weer toonbaar gemaakt. Denk dat er te veel commentaar op gekomen is.

Groeten Jan
Klopt was een bende in die neus. Na 2 dagen in dienst zijn kwam het stel Leidschendam binnen. Schakelproblemen. We heben ons de rambam gezocht. Bleek in de neus nog een kogelpunt in een draadboom te zitten.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Vernummering treinstel 747 van de kaping bij De Punt.
« Reactie #9 Gepost op: 16 June 2017, 20:58:50 »
Soms groeit gevoeligheid voor sommige dingen ook eerder dan dat ie slijt... mooi voorbeeldje: kijk maar eens op bladzijde 94 van het boek over de stoomlocserie 1700: in 1946 wordt de eerste trein van na de oorlog in Didam feestelijk onthaald door een plaatselijk gilde met een vaandel, uniformen en rechterarm omhoog. Tja, die groet deden ze al 100 jaar zo, dat was helemaal geen nazi-uitvinding ofzo, al is je reflex nu wel om meteen die richting op te denken.

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Vernummering treinstel 747 van de kaping bij De Punt.
« Reactie #10 Gepost op: 16 June 2017, 21:31:01 »
Klopt was een bende in die neus. Na 2 dagen in dienst zijn kwam het stel Leidschendam binnen. Schakelproblemen. We heben ons de rambam gezocht. Bleek in de neus nog een kogelpunt in een draadboom te zitten.
Niet zo heel gek, he? als je dit ziet.

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3621
    • Flickr
Re: Vernummering treinstel 747 van de kaping bij De Punt.
« Reactie #11 Gepost op: 17 June 2017, 09:20:22 »
Wat ik me afvroeg, was dat nummer 747 indertijd ook breeduit bekend gemaakt in de media? Ik bedoel, volgens mij weet niemand de nummers van de twee tweetjes uit 1975 bij Beilen. Kan het niet zijn dat wellicht pas later dat nummer wat breder bekend is geworden en er toen wat commentaar is geweest naar NS?

brutus1

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re: Vernummering treinstel 747 van de kaping bij De Punt.
« Reactie #12 Gepost op: 17 June 2017, 10:04:03 »
In die tijd reisde ik dagelijks tussen Utrecht en R-dam.
Het nummer van het treinstel was tijdens de kaping al bekend gemaakt in de media.
Nog niet zo heel lang na de kaping stond ie in onze trein. Maakte best een gehavende indruk aan de buitenkant.
Vol met plamuur en pleistervlakken die door de nieuwe verflaag heen duidelijk te zien waren, en de reizenden hadden heus niet in de gaten aan wat voor drama dit treinstel had deelgenomen.
Er werd gewoon weer geruzied over de zitplaatsen.......
Als een opgelapte zwaar-gewonde reed ie z'n dagelijkse trajecten.
Kan het zijn dat het tweetje de 737 was?.

gr

Brutus

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3621
    • Flickr
Re: Vernummering treinstel 747 van de kaping bij De Punt.
« Reactie #13 Gepost op: 17 June 2017, 10:06:42 »
Nee 328 en 378. Beide nooit vernummerd  ;)