Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door defender
Vandaag om 19:14:33
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Schrootplaats door IJmc
Vandaag om 18:07:28
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 16:48:56
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
  

Auteur Topic: BR221, van welke fabrikanten verkrijgbaar?  (gelezen 2662 keer)

Jasperkc

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
BR221, van welke fabrikanten verkrijgbaar?
« Gepost op: 25 mei 2017, 22:32:47 »
Hallo Allemaal,

Ik ben op zoek naar een Br 221. Ik heb zelf de Br 221 van Märklin maar deze heeft een ouderwetse trommelcollectormotor. Het nadeel hiervan is dat tijdens het rijden het rijgeluid luider is dan het soundgeluid van de decoder. Ook vindt ik de verlichting van deze lok ver onder de maat. Ik ben gewoon op zoek naar een BR 221 die voldoet aan de volgende eisen:
  • Metalen kap
  • Led verlichting zowel front- als sluitverlichting
  • Middenmotor met aandrijving op alle assen
  • Door metalen kap ook genoeg gewicht
  • Voorbereid voor sound met 22plux of 21mtc connector
Ook zou ik ervoor kunnen kiezen om de bestaande motor van Märklin te slopen en er een faulhaber motor in te plaatsen, maar dat vindt ik nog eng. Het laatste wat ik doe is mijn draaistel slopen en er een faulhaber inzetten. Dit is wel de mooiste oplossing. Maar ook een hele dure en ook een definitieve oplossing. Ik kan nadat ik het draaistel omgebouwd heb niet meer terug naar het origineel. Ik heb wel gekeken naar Piko die hele mooie V200en heeft uitgebracht. Deze loks hebben allemaal weinig trekkracht volgens mijn dealer en zijn ook erg licht.

Ja, hoe nu verder?

Groet, Jasper
« Laatst bewerkt op: 09 november 2020, 01:49:35 door Bert van Gelder »

Theo v Wijngaarden

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
Re: Br 221
« Reactie #1 Gepost op: 25 mei 2017, 23:09:33 »
ik denk dat je weinig keus hebt, dus maar een faulhaber in je loc, is altijd goedkoper dan een andere kopen, als die er al was, Roco heeft hem wel gehad dacht ik maar op dit moment niet  meer dacht ik.

Mvg Theo
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2017, 23:39:34 door Theo v Wijngaarden. Reden: Typfoutje »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Br 221
« Reactie #2 Gepost op: 25 mei 2017, 23:14:47 »
Volgens mij heb je een onmogelijke combinatie van eisen. Een metalen kap zal je buiten Märklin niet vinden, en een middenmotor met cardanaandrijving zal je binnen Märklin niet vinden.

Daarnaast begrijp ik niet goed waarom je een metalen kap wil. Het levert wel gewicht op, maar verder is een Märklin loc vanbinnen voornamelijk hol. Andere merken hebben meestal een plastic kap, maar die vullen de binnenruimte helemaal met een metalen blok. Qua totaalgewicht zal het nauwelijks iets uitmaken.

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1601
Re: Br 221
« Reactie #3 Gepost op: 26 mei 2017, 00:27:49 »
moet het perse de BR 221 zijn, omdat je ook over V200 spreekt.
ESU heeft in ieder geval meerdere uitvoeringen van de V200.
Dus ook een BR 220, met een metalen kap en sound.

mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Br 221
« Reactie #4 Gepost op: 26 mei 2017, 08:37:54 »
Een metalen kap heeft sowieso twee grote voordelen, de verf springt er makkelijker af dan bij een plastic kap en de detaillering van een metalen kap is over het algemeen duidelijk grover.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
Re: Br 221
« Reactie #5 Gepost op: 26 mei 2017, 08:47:48 »
Hoi

Floris heeft er duidelijk niks van begrepen :P

Als je een slecht gegraveerde 221 wil koop je een roco of piko. ;D

Bart

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Br 221
« Reactie #6 Gepost op: 26 mei 2017, 13:16:30 »
ja, want de marklin is vast prachtig "gegraveerd" ergens onder die halve centimeter verf...

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
  • MSc Micro-Electronics
Re: Br 221
« Reactie #7 Gepost op: 26 mei 2017, 13:26:52 »
Mijn tip zou zijn de 'vreselijk slecht gegraveerde' Roco 68932 V200.1 met geluid in AC.
Mijn DC-variant vind ik machtig mooi, beter dan de V200.0 die ik heb van Piko.
- Geluidsdecoder
- LED-verlichting
- Middenmotor met cardanaandrijving (ik dacht op 3 assen)
- Ski voor M* heuvels


Maar even serieus, de rede dat Märklin vroeger 'betere' detaillering had, was omdat metaal steviger is dan plastic en de mallen waren vaak voorzien van meer reliëf. Tegenwoordig is er niet veel verschil meer tussen de plasticiteit van plastic en metalen kappen.

ja, want de marklin is vast prachtig "gegraveerd" ergens onder die halve centimeter verf...
Nou dan, pak je ovenreiniger en herspuit. Dan knapt hij ongetwijfeld op.  ;)
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
Re: Br 221
« Reactie #8 Gepost op: 26 mei 2017, 14:45:50 »
Floris en een Märklin lok oppakken? Hij doet niet aan krachtsport 8) ;)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Br 221
« Reactie #9 Gepost op: 26 mei 2017, 20:00:23 »
Voor krachttraining heb ik trix express. De hardste v200 ooit, flenzen voor echte mannen en gewoon een doorlopende middenrail, niet dat excuusgetrut met losse puntjes.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2917
Re: Br 221
« Reactie #10 Gepost op: 26 mei 2017, 23:06:01 »
 ;D ;D
********

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2436
  • Aachenau West
Re: Br 221
« Reactie #11 Gepost op: 15 juni 2017, 22:42:26 »
....Ik heb wel gekeken naar Piko die hele mooie V200en heeft uitgebracht. Deze loks hebben allemaal weinig trekkracht volgens mijn dealer en zijn ook erg licht.....
Mijn Piko 221 weegt met 428g inderdaad beduidend minder dan mijn Märklin Hamo met 605g.
Maar de Piko heeft wel een hogere trekkracht dankzij aandrijving op alle assen. Al moet ik eerlijkheidshalve wel bekennen dat mijn Märklin Hamo nog maar over 2 asb's beschikt i.p.v. 4.
De trekkracht van de Piko 221 laat wat mij betreft niets te wensen over.
Zie ook https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73624.0.html

Groet, Bas