Het artikel in het AD is tenminste nog in redelijk Nederlands geschreven, blijkbaar door een journalist met verstand.Vanmorgen last ik dit artikel op nu.nl:Ontsporing nabij Ede op nu.nlTeksten als "was het gevolg van het rijden over een beveiliging in het spoor" en "liet de beveiliging de trein ontsporen" doen mij wat vreemd aan. Wij noemen beveiliging de electronica of mechanica die op de achtergrond zorgt dat treinen worden afgeremd of stoppen. Daarbij denk ik meer aan ATB, ECTS of indusi. Rijden over een beveiliging doet me denken aan een balise of zoiets. Ik moest even lachen toen ik het stukje op nu.nl las.Wim K
Dat afvoeren op eigen kracht, was natuurlijk wel na herspoord te zijn door de ongevallen bestrijding en controle aan het treinstel Bij het ontsporen op een ontspoor tong vallen de wielen eigenlijk gewoon naast de spoorstaven, en de het staal van de wielen is wel zo hard dat het meer schade berokkend aan de bielzen dan aan de wielen zelf.
In Driebergen-Zeist liggen ze volgens mij aan beide uiteinden van het zijspoor (spoor 3?).
En hierin zit ook mijn grootste bezwaar tegen de formulering die in het artikel gebruikt wordt: het lijkt nu alsof er een oplettende ProRail medewerker een (heldhaftige) actie heeft ondernomen door een wissel / ontsppoortong in een andere (veiligere) stand te brengen.
Ik denk dat de risico's in Nederland over het algemeen meevallen daar we amper heuvels hebben en veel inmiddels afgedekt wordt door ATB in z'n vele uitvoeringen en er daarom niet zoveel zijn.
Dat is inderdaad wel een ding wat ik ook vond: alsof iemand in een spannende actiefilm nog net op tijd het schakelaartje omhaalt om dat ding te bedienen...@ dwem: ontspoortongen bestaan al een aardige tijd hoor Ik denk dat de risico's in Nederland over het algemeen meevallen daar we amper heuvels hebben en veel inmiddels afgedekt wordt door ATB in z'n vele uitvoeringen en er daarom niet zoveel zijn.