Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
Vandaag om 23:16:43
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Edsko Hekman
Vandaag om 23:15:09
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
Vandaag om 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
  

Auteur Topic: Stoptrein Ede-Wageningen, ontspoord om ongeluk te voorkomen.  (gelezen 7414 keer)

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 369
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: Stoptrein Ede-Wageningen, ontspoord om ongeluk te voorkomen!
« Reactie #15 Gepost op: 23 May 2017, 14:20:05 »
Kan het uitroepteken achter de topictitel s.v.p. worden weggehaald? We zijn geen sensatiekrant hier.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Stoptrein Ede-Wageningen, ontspoord om ongeluk te voorkomen!
« Reactie #16 Gepost op: 23 May 2017, 14:51:22 »
Daar heb je de 'meld dit bericht aan moderator' voor.

Gr, Bert
Team moderatoren

Pas, die zelf de titel aangepast heeft en er geen noodzaak van inziet om deze te verwijderen..

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Stoptrein Ede-Wageningen, ontspoord om ongeluk te voorkomen!
« Reactie #17 Gepost op: 23 May 2017, 15:38:50 »
Het artikel in het AD is tenminste nog in redelijk Nederlands geschreven, blijkbaar door een journalist met verstand.
Vanmorgen last ik dit artikel op nu.nl:


Teksten als "was het gevolg van het rijden over een beveiliging in het spoor" en "liet de beveiliging de trein ontsporen" doen mij wat vreemd aan. Wij noemen beveiliging de electronica of mechanica die op de achtergrond zorgt dat treinen worden afgeremd of stoppen. Daarbij denk ik meer aan ATB, ECTS of indusi. Rijden over een beveiliging doet me denken aan een balise of zoiets. Ik moest even lachen toen ik het stukje op nu.nl las.

Wim K
Met het woordje beveiliging word hier de baan beveiliging bedoeld; het seinen stelsel en de bijhorende blokken in het spoor.

Officieel is ATB ook geen beveiliging, het staat immers voor Automatische Trein Beïnvloeding en is een hulpmiddel.
Het is immers niet 100% water dicht.

De baanbeveiliging zorgt er hier voor dat bij een STS passage de trein niet door kan rijden en in een andere rijweg kan komen, op het moment dat een andere rijweg ingesteld word loopt de ontspoortong om waardoor een trein die het rode sein passeert zal ontsporen en geen andere treinen kan raken.

Feitelijk is de trein dus wel degelijk ontspoort door toe doen van de baanbeveiliging.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Re: Stoptrein Ede-Wageningen, ontspoord om ongeluk te voorkomen!
« Reactie #18 Gepost op: 23 May 2017, 19:41:47 »
Dat afvoeren op eigen kracht, was natuurlijk wel na herspoord te zijn door de ongevallen bestrijding en controle aan het treinstel :)

Bij het ontsporen op een ontspoor tong vallen de wielen eigenlijk gewoon naast de spoorstaven, en de het staal van de wielen is wel zo hard dat het meer schade berokkend aan de bielzen dan aan de wielen zelf.
Tuurlijk, dat begrijp ik ook best ;)

Maar ik kan me voorstellen dat een trein die met 30-35 km/u zo'n ontspoortong bereikt er niet best aan toe is. Dat die wielen heel hard zijn betekent niet dat alles onder die trein berekent is op de klappen die het krijgt (vooral afvering van de bak lijkt me niet uitgerust op dergelijk zwaar werk)
Ik denk dat het in dit geval dus ook niet zo hard gegaan is.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Stoptrein Ede-Wageningen, ontspoord om ongeluk te voorkomen.
« Reactie #19 Gepost op: 23 May 2017, 22:34:23 »
Mwa, dat spul kan toch best een hoop hebben hoor, vergis je daar ook niet in en zo groot is de val ook niet natuurlijk :)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8857
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Stoptrein Ede-Wageningen, ontspoord om ongeluk te voorkomen.
« Reactie #20 Gepost op: 24 May 2017, 09:25:44 »

Bron: Foksuk.nl

Groet,
Michel

guest7823

  • Gast
Re: Stoptrein Ede-Wageningen, ontspoord om ongeluk te voorkomen.
« Reactie #21 Gepost op: 24 May 2017, 10:08:04 »
in Nederland zijn stop-ontspoorblokken het meest voorkomende:


www.klassiekebeveiliging.com

Hier in de sperstand



www.klassiekebeveiliging.com

Hier in de open stand

Het nadeel van stop-ontspoorblokken is dat die eigenlijk alleen maar helpen tegen niet al te veel lege wagens. Locomotieven en (zwaar) beladen wagens hebben de neiging gewoon het stop-ontspoorblok aan gruzelementen te rijden zonder dat het veroorzakende voertuig ontspoort.


Ontspoortongen heb je in de enkele en dubbele uitvoering. In Engeland worden veelal enkele ontspoortongen gebruikt. Hierbij wordt het buitenbeen het grind in gestuurd. Bij een dubbele ontspoortong wordt ook het binnenbeen afgebogen.


Zowel bij stop-ontspoorblokken als bij ontspoortongen is de afbuigende richting altijd zo gedaan dat het betreffende voertuig van eventuele andere (hoofd)sporen wordt afgeleid.


Wat in Nederland ipv ontspoortongen regelmatig gebruikt wordt is een zgn veiligheidskopje. Een dergelijk zijspoortje heeft geen andere functie dan het opvangen van door stoptonend sein rijdende trein op een emplacement of nevenspoor


www.klassiekebeveiliging.com

Hierboven zie je een hier een voorbeeld van, al is dit strikt genomen geen veiligheidskopje. Het spoortje hier dient namelijk ook nog als uithaalspoor voor het omlopen van een locomotief. Op veel emplacementen is het uithaalspoor tegelijkertijd ook een flankbescherming. Daar waar "normaal" wissels gewoon blijven liggen in de laatst gebruikte stand worden wissels die een dergelijke functie hebben (het dienen tot flankbescherming) na gebruik weer in de zgn ruststand teruggelegd. Hiermee ontstaat daarmee een intrinsiek veilige(re) situatie nl dat treinen die door een stoptonend sein rijden af worden geleid van de hoofdbaan.

En hierin zit ook mijn grootste bezwaar tegen de formulering die in het artikel gebruikt wordt: het lijkt nu alsof er een oplettende ProRail medewerker een (heldhaftige) actie heeft ondernomen door een wissel / ontsppoortong in een andere (veiligere) stand te brengen. Echter ...... niemand heeft iets gedaan om een potentieel ongluk te voorkomen. Dit is gewoon een in het systeem ingebouwde veiligheidsmaatregel, bedoeld "om erger te voorkomen" Een trein die van een zijspoor of emplacement komt heeft een relatief lage snelheid en een dergelijk trein in het grind te laten eindigen levert aanzienlijk minder schade / risicio op dan een flankaanrijding of botsing. De enige "bewuste" actie in het hele proces was de STS van de machinist, de rest was "collateral damage"

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: Stoptrein Ede-Wageningen, ontspoord om ongeluk te voorkomen.
« Reactie #22 Gepost op: 24 May 2017, 14:00:33 »
Ik.mag toch hopen dat het geen bewuste actie is geweest van de machinist!

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Stoptrein Ede-Wageningen, ontspoord om ongeluk te voorkomen.
« Reactie #23 Gepost op: 24 May 2017, 15:16:29 »
Die ontspoortong is een jaar of twee geleden in Ede-Wageningen aan de Arnhemse kant aangebracht.
Waar hij voor dient is door dit voorval wel duidelijk geworden. Vreemd eigen lijk dat men pas zo recent met die "uitvinding" is gekomen.

In Driebergen-Zeist liggen ze volgens mij aan beide uiteinden van het zijspoor (spoor 3?).

Zoals al geschreven, in de UK vind/vond je ze (vroeger) overal "zomaar" in de hoofdbaan, vooral onderaan hellingen. De reden was dat goederentreinen daar nog heel lang losgekoppeld en zonder doorgaande rem reden, waardoor een losgeraakte wagen of treindeel vrijelijk een helling kon afrijden met alle vervelende gevolgen van dien.
Door catch points te leggen werden "verkeerd spoor rijdende" losgeraakte wagens tot staan gebracht.  Vooral in lijnen met veel industrieel- en kolenvervoer zag je ze veel.

Dirk

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8857
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Stoptrein Ede-Wageningen, ontspoord om ongeluk te voorkomen.
« Reactie #24 Gepost op: 24 May 2017, 15:26:13 »
In Driebergen-Zeist liggen ze volgens mij aan beide uiteinden van het zijspoor (spoor 3?).
Aan de oostzijde liggen twee wissels. De westzijde heeft de ontspoortong

Groet,
Michel

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Re: Stoptrein Ede-Wageningen, ontspoord om ongeluk te voorkomen.
« Reactie #25 Gepost op: 24 May 2017, 18:37:17 »
En hierin zit ook mijn grootste bezwaar tegen de formulering die in het artikel gebruikt wordt: het lijkt nu alsof er een oplettende ProRail medewerker een (heldhaftige) actie heeft ondernomen door een wissel / ontsppoortong in een andere (veiligere) stand te brengen.
Dat is inderdaad wel een ding wat ik ook vond: alsof iemand in een spannende actiefilm nog net op tijd het schakelaartje omhaalt om dat ding te bedienen...

@ dwem: ontspoortongen bestaan al een aardige tijd hoor ;)
Ik denk dat de risico's in Nederland over het algemeen meevallen daar we amper heuvels hebben en veel inmiddels afgedekt wordt door ATB in z'n vele uitvoeringen en er daarom niet zoveel zijn.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Stoptrein Ede-Wageningen, ontspoord om ongeluk te voorkomen.
« Reactie #26 Gepost op: 24 May 2017, 21:36:06 »
Ontspoortongen  bestaan al meer dan 50 jaar, zijn passieve dingen . 8)
De suggestie  dat een Prorailer zwaaiend met een rode vlag de trein liet ontsporen is  natuurlijk ook belachelijk. ::)
Peter
« Laatst bewerkt op: 24 May 2017, 22:44:22 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

guest7823

  • Gast
Re: Stoptrein Ede-Wageningen, ontspoord om ongeluk te voorkomen.
« Reactie #27 Gepost op: 24 May 2017, 21:50:36 »
Ik denk dat de risico's in Nederland over het algemeen meevallen daar we amper heuvels hebben en veel inmiddels afgedekt wordt door ATB in z'n vele uitvoeringen en er daarom niet zoveel zijn.

Het ontbreken van hoogteverschillen brengt andere risico's met zich mee door werkwijzen die in heuvelachtig gebied niet mogelijk zijn. Dus de kansen dat er onbedoeld rollend materieel aan de haal gaat zijn grofweg gelijk.

En nee ATB doet niets aan losse wagens en nee ATB doet bij aangedreven voertuigen niets beneden de 40 km/u

Dus nut en noodzaak om het per ongeluk verlaten van emplacementen of zijsporen te voorkomen zijn ook hier gewoon aanwezig.

Alleen: in de NL uitvoering zijn veel van die oplossingen (ogenschijnlijk) afwezig door dat ze opgelost worden met een uithaalspoor. Maar dat wil niet zeggen dat de oplossing niet aanwezig is.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: Stoptrein Ede-Wageningen, ontspoord om ongeluk te voorkomen.
« Reactie #28 Gepost op: 24 May 2017, 23:56:36 »
Ik heb het idee dat sinds pakweg 2011 flankbeveiliging wel meer aandacht heeft gekregen, en dus ook ontspoortongen. Hebben we ook oudere voorbeelden hier in t land? (gewoon interesse)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Stoptrein Ede-Wageningen, ontspoord om ongeluk te voorkomen.
« Reactie #29 Gepost op: 25 May 2017, 00:29:13 »
Dat is inderdaad wel een ding wat ik ook vond: alsof iemand in een spannende actiefilm nog net op tijd het schakelaartje omhaalt om dat ding te bedienen...

@ dwem: ontspoortongen bestaan al een aardige tijd hoor ;)
Ik denk dat de risico's in Nederland over het algemeen meevallen daar we amper heuvels hebben en veel inmiddels afgedekt wordt door ATB in z'n vele uitvoeringen en er daarom niet zoveel zijn.
Nou, feitelijk dekt de ATB dat dus niet af, want met 40 kun je vrolijk door rood kachelen en de ATB laat je dat prima doen dan.

Alleen de toevoeging ATB-Vv vind daar wat van, maar dan moet én de infra daar toevallig in voorzien zijn en het materieel en dat is nou juist voor beide geen verplichting.

Volgens mij worden ontspoortongen, veiligheidskopjes en eis-wissels ingepast op plaatsen waar het mogelijk is om na een STS passage terecht te komen in een rijweg die een hogere snelheid heeft dan 40 km/u