BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Marco B op 22 mei 2017, 18:29:02
-
http://www.ad.nl/binnenland/prorail-liet-stoptrein-ede-wageningen-met-opzet-ontsporen~abb4278e/
-
Bijzonder. Van die dingen wist ik niet dat ze bestonden. In dit geval wel uiterst doeltreffend!
Marco
-
Woon je ongeveer naast het station, merk je er niets van ???
@Marco, op Driebergen-Zeist ligt er 1 op zichtsafstand van het station (Utrechtse kant).
Groet,
michel
-
En bij Crailoo (RailPro) liggen ze ook.
-
Woon je ongeveer naast het station, merk je er niets van ???
Als ik het bericht lees, waarin staat dat de trein op eigen kracht weggereden is, kan ik me ook niet voorstellen dat het hard gegaan is.
Ik vermoed dat de schade dicht tegen de 40 km/u al zo fors is dat zelf terugrijden er niet meer bij is.
-
En dat zie er ongeveer zo uit:
https://youtu.be/Yr5EztEPJS8?t=40s
erna:
https://youtu.be/a7ofOJsFRlk
-
Als ik het bericht lees, waarin staat dat de trein op eigen kracht weggereden is, kan ik me ook niet voorstellen dat het hard gegaan is.
Ik vermoed dat de schade dicht tegen de 40 km/u al zo fors is dat zelf terugrijden er niet meer bij is.
Dat afvoeren op eigen kracht, was natuurlijk wel na herspoord te zijn door de ongevallen bestrijding en controle aan het treinstel :)
Bij het ontsporen op een ontspoor tong vallen de wielen eigenlijk gewoon naast de spoorstaven, en de het staal van de wielen is wel zo hard dat het meer schade berokkend aan de bielzen dan aan de wielen zelf.
-
...bielzen...
O-oh, fakkeloptocht. :police: ;D
-
Ontspoortongen werden/worden in GB een veelgebruikt om het hoofdspoor te beveiligen. Maar als je even op afbeeldingen googeld kom je er toch best nog wat tegen in Nederland. Peco heeft ze in het sortiment, dus als je wilt nabouwen kan dat.
Gerard
-
Of een oud wissel slopen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9130.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_9130.jpg)
Groet,
Michel
-
Het artikel in het AD is tenminste nog in redelijk Nederlands geschreven, blijkbaar door een journalist met verstand.
Vanmorgen last ik dit artikel op nu.nl:
- Ontsporing nabij Ede op nu.nl (http://www.nu.nl/binnenland/4713558/ontsporing-trein-nabij-ede-wageningen-gevolg-van-beveiliging-spoor.html)
Teksten als "was het gevolg van het rijden over een beveiliging in het spoor" en "liet de beveiliging de trein ontsporen" doen mij wat vreemd aan. Wij noemen beveiliging de electronica of mechanica die op de achtergrond zorgt dat treinen worden afgeremd of stoppen. Daarbij denk ik meer aan ATB, ECTS of indusi. Rijden over een beveiliging doet me denken aan een balise of zoiets. Ik moest even lachen toen ik het stukje op nu.nl las.
Wim K
-
Op YouTube is zelfs een filmpje te vinden van een ontsporing op een catch point (https://www.youtube.com/watch?v=Yr5EztEPJS8).
-
Teksten als "was het gevolg van het rijden over een beveiliging in het spoor" en "liet de beveiliging de trein ontsporen" doen mij wat vreemd aan. Wij noemen beveiliging de electronica of mechanica die op de achtergrond zorgt dat treinen worden afgeremd of stoppen. Daarbij denk ik meer aan ATB, ECTS of indusi. Rijden over een beveiliging doet me denken aan een balise of zoiets. Ik moest even lachen toen ik het stukje op nu.nl las.
De ontspoortong ligt toch in het spoor en liet de trein toch ontsporen? Lijkt mij dus niets mis mee.
-
In het artikel lijkt het of Prorail bewust de ontspoorrail heeft bedient, maar deze liggen achter een onveilig sein altijd open in de ontspoorstand. Lag vroeger ook een in Eindhoven.
(Bara spoor) Daar zag je eerst de ontspoortong dicht gaan, dan kwam het sein veilig.
Groeten Jan
-
Op YouTube is zelfs een filmpje te vinden van een ontsporing op een catch point (https://www.youtube.com/watch?v=Yr5EztEPJS8).
die was al gelinkt door rondje_h0 :angel:
-
Kan het uitroepteken achter de topictitel s.v.p. worden weggehaald? We zijn geen sensatiekrant hier.
-
Daar heb je de 'meld dit bericht aan moderator' voor.
Gr, Bert
Team moderatoren
Pas, die zelf de titel aangepast heeft en er geen noodzaak van inziet om deze te verwijderen..
-
Het artikel in het AD is tenminste nog in redelijk Nederlands geschreven, blijkbaar door een journalist met verstand.
Vanmorgen last ik dit artikel op nu.nl:
- Ontsporing nabij Ede op nu.nl (http://www.nu.nl/binnenland/4713558/ontsporing-trein-nabij-ede-wageningen-gevolg-van-beveiliging-spoor.html)
Teksten als "was het gevolg van het rijden over een beveiliging in het spoor" en "liet de beveiliging de trein ontsporen" doen mij wat vreemd aan. Wij noemen beveiliging de electronica of mechanica die op de achtergrond zorgt dat treinen worden afgeremd of stoppen. Daarbij denk ik meer aan ATB, ECTS of indusi. Rijden over een beveiliging doet me denken aan een balise of zoiets. Ik moest even lachen toen ik het stukje op nu.nl las.
Wim K
Met het woordje beveiliging word hier de baan beveiliging bedoeld; het seinen stelsel en de bijhorende blokken in het spoor.
Officieel is ATB ook geen beveiliging, het staat immers voor Automatische Trein Beïnvloeding en is een hulpmiddel.
Het is immers niet 100% water dicht.
De baanbeveiliging zorgt er hier voor dat bij een STS passage de trein niet door kan rijden en in een andere rijweg kan komen, op het moment dat een andere rijweg ingesteld word loopt de ontspoortong om waardoor een trein die het rode sein passeert zal ontsporen en geen andere treinen kan raken.
Feitelijk is de trein dus wel degelijk ontspoort door toe doen van de baanbeveiliging.
-
Dat afvoeren op eigen kracht, was natuurlijk wel na herspoord te zijn door de ongevallen bestrijding en controle aan het treinstel :)
Bij het ontsporen op een ontspoor tong vallen de wielen eigenlijk gewoon naast de spoorstaven, en de het staal van de wielen is wel zo hard dat het meer schade berokkend aan de bielzen dan aan de wielen zelf.
Tuurlijk, dat begrijp ik ook best ;)
Maar ik kan me voorstellen dat een trein die met 30-35 km/u zo'n ontspoortong bereikt er niet best aan toe is. Dat die wielen heel hard zijn betekent niet dat alles onder die trein berekent is op de klappen die het krijgt (vooral afvering van de bak lijkt me niet uitgerust op dergelijk zwaar werk)
Ik denk dat het in dit geval dus ook niet zo hard gegaan is.
-
Mwa, dat spul kan toch best een hoop hebben hoor, vergis je daar ook niet in en zo groot is de val ook niet natuurlijk :)
-
(http://foksuk.nl/content/formfield_files/formcartoon_12062_1d6b16fb4289a73650545c2a6c33e9d5164143c0.gif)
Bron: Foksuk.nl (http://foksuk.nl/)
Groet,
Michel
-
in Nederland zijn stop-ontspoorblokken het meest voorkomende:
(https://www.klassiekebeveiliging.com/Foto/images/kDSC09421.jpg)
www.klassiekebeveiliging.com
Hier in de sperstand
(https://www.klassiekebeveiliging.com/Foto/images/kDSC09458.jpg)
www.klassiekebeveiliging.com
Hier in de open stand
Het nadeel van stop-ontspoorblokken is dat die eigenlijk alleen maar helpen tegen niet al te veel lege wagens. Locomotieven en (zwaar) beladen wagens hebben de neiging gewoon het stop-ontspoorblok aan gruzelementen te rijden zonder dat het veroorzakende voertuig ontspoort.
Ontspoortongen heb je in de enkele en dubbele uitvoering. In Engeland worden veelal enkele ontspoortongen gebruikt. Hierbij wordt het buitenbeen het grind in gestuurd. Bij een dubbele ontspoortong wordt ook het binnenbeen afgebogen.
Zowel bij stop-ontspoorblokken als bij ontspoortongen is de afbuigende richting altijd zo gedaan dat het betreffende voertuig van eventuele andere (hoofd)sporen wordt afgeleid.
Wat in Nederland ipv ontspoortongen regelmatig gebruikt wordt is een zgn veiligheidskopje. Een dergelijk zijspoortje heeft geen andere functie dan het opvangen van door stoptonend sein rijdende trein op een emplacement of nevenspoor
(https://www.klassiekebeveiliging.com/Foto/images/Sognieuw.jpg)
www.klassiekebeveiliging.com
Hierboven zie je een hier een voorbeeld van, al is dit strikt genomen geen veiligheidskopje. Het spoortje hier dient namelijk ook nog als uithaalspoor voor het omlopen van een locomotief. Op veel emplacementen is het uithaalspoor tegelijkertijd ook een flankbescherming. Daar waar "normaal" wissels gewoon blijven liggen in de laatst gebruikte stand worden wissels die een dergelijke functie hebben (het dienen tot flankbescherming) na gebruik weer in de zgn ruststand teruggelegd. Hiermee ontstaat daarmee een intrinsiek veilige(re) situatie nl dat treinen die door een stoptonend sein rijden af worden geleid van de hoofdbaan.
En hierin zit ook mijn grootste bezwaar tegen de formulering die in het artikel gebruikt wordt: het lijkt nu alsof er een oplettende ProRail medewerker een (heldhaftige) actie heeft ondernomen door een wissel / ontsppoortong in een andere (veiligere) stand te brengen. Echter ...... niemand heeft iets gedaan om een potentieel ongluk te voorkomen. Dit is gewoon een in het systeem ingebouwde veiligheidsmaatregel, bedoeld "om erger te voorkomen" Een trein die van een zijspoor of emplacement komt heeft een relatief lage snelheid en een dergelijk trein in het grind te laten eindigen levert aanzienlijk minder schade / risicio op dan een flankaanrijding of botsing. De enige "bewuste" actie in het hele proces was de STS van de machinist, de rest was "collateral damage"
-
Ik.mag toch hopen dat het geen bewuste actie is geweest van de machinist!
-
Die ontspoortong is een jaar of twee geleden in Ede-Wageningen aan de Arnhemse kant aangebracht.
Waar hij voor dient is door dit voorval wel duidelijk geworden. Vreemd eigen lijk dat men pas zo recent met die "uitvinding" is gekomen.
In Driebergen-Zeist liggen ze volgens mij aan beide uiteinden van het zijspoor (spoor 3?).
Zoals al geschreven, in de UK vind/vond je ze (vroeger) overal "zomaar" in de hoofdbaan, vooral onderaan hellingen. De reden was dat goederentreinen daar nog heel lang losgekoppeld en zonder doorgaande rem reden, waardoor een losgeraakte wagen of treindeel vrijelijk een helling kon afrijden met alle vervelende gevolgen van dien.
Door catch points te leggen werden "verkeerd spoor rijdende" losgeraakte wagens tot staan gebracht. Vooral in lijnen met veel industrieel- en kolenvervoer zag je ze veel.
Dirk
-
In Driebergen-Zeist liggen ze volgens mij aan beide uiteinden van het zijspoor (spoor 3?).
Aan de oostzijde (https://www.google.nl/maps/@52.0653252,5.2612852,3a,75y,69.59h,79.64t/data=!3m7!1e1!3m5!1sytdvRCUEAfz4ObrCOMfNVg!2e0!6s%2F%2Fgeo3.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DytdvRCUEAfz4ObrCOMfNVg%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D334.60135%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i13312!8i6656) liggen twee wissels. De westzijde (https://www.google.nl/maps/@52.0652838,5.2556818,3a,15y,273.67h,85.75t/data=!3m7!1e1!3m5!1s3dQCc1fzmbXxL8GSDiDkAQ!2e0!6s%2F%2Fgeo1.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3D3dQCc1fzmbXxL8GSDiDkAQ%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D274.0728%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i13312!8i6656) heeft de ontspoortong
Groet,
Michel
-
En hierin zit ook mijn grootste bezwaar tegen de formulering die in het artikel gebruikt wordt: het lijkt nu alsof er een oplettende ProRail medewerker een (heldhaftige) actie heeft ondernomen door een wissel / ontsppoortong in een andere (veiligere) stand te brengen.
Dat is inderdaad wel een ding wat ik ook vond: alsof iemand in een spannende actiefilm nog net op tijd het schakelaartje omhaalt om dat ding te bedienen...
@ dwem: ontspoortongen bestaan al een aardige tijd hoor ;)
Ik denk dat de risico's in Nederland over het algemeen meevallen daar we amper heuvels hebben en veel inmiddels afgedekt wordt door ATB in z'n vele uitvoeringen en er daarom niet zoveel zijn.
-
Ontspoortongen bestaan al meer dan 50 jaar, zijn passieve dingen . 8)
De suggestie dat een Prorailer zwaaiend met een rode vlag de trein liet ontsporen is natuurlijk ook belachelijk. ::)
Peter
-
Ik denk dat de risico's in Nederland over het algemeen meevallen daar we amper heuvels hebben en veel inmiddels afgedekt wordt door ATB in z'n vele uitvoeringen en er daarom niet zoveel zijn.
Het ontbreken van hoogteverschillen brengt andere risico's met zich mee door werkwijzen die in heuvelachtig gebied niet mogelijk zijn. Dus de kansen dat er onbedoeld rollend materieel aan de haal gaat zijn grofweg gelijk.
En nee ATB doet niets aan losse wagens en nee ATB doet bij aangedreven voertuigen niets beneden de 40 km/u
Dus nut en noodzaak om het per ongeluk verlaten van emplacementen of zijsporen te voorkomen zijn ook hier gewoon aanwezig.
Alleen: in de NL uitvoering zijn veel van die oplossingen (ogenschijnlijk) afwezig door dat ze opgelost worden met een uithaalspoor. Maar dat wil niet zeggen dat de oplossing niet aanwezig is.
-
Ik heb het idee dat sinds pakweg 2011 flankbeveiliging wel meer aandacht heeft gekregen, en dus ook ontspoortongen. Hebben we ook oudere voorbeelden hier in t land? (gewoon interesse)
-
Dat is inderdaad wel een ding wat ik ook vond: alsof iemand in een spannende actiefilm nog net op tijd het schakelaartje omhaalt om dat ding te bedienen...
@ dwem: ontspoortongen bestaan al een aardige tijd hoor ;)
Ik denk dat de risico's in Nederland over het algemeen meevallen daar we amper heuvels hebben en veel inmiddels afgedekt wordt door ATB in z'n vele uitvoeringen en er daarom niet zoveel zijn.
Nou, feitelijk dekt de ATB dat dus niet af, want met 40 kun je vrolijk door rood kachelen en de ATB laat je dat prima doen dan.
Alleen de toevoeging ATB-Vv vind daar wat van, maar dan moet én de infra daar toevallig in voorzien zijn en het materieel en dat is nou juist voor beide geen verplichting.
Volgens mij worden ontspoortongen, veiligheidskopjes en eis-wissels ingepast op plaatsen waar het mogelijk is om na een STS passage terecht te komen in een rijweg die een hogere snelheid heeft dan 40 km/u
-
@ dwem: ontspoortongen bestaan al een aardige tijd hoor ;)
Waar schreef ik dan het tegendeel?
Ik schreef alleen dat die in Ede-Wageningen vrij recent is aangelegd, tegelijk met de spoorvernieuwing daar -- ik kom er elke week een paar keer langs.
En ik denk dat Tim gelijk heeft dat een aantal recente aanrijdingen de ontspoortong (weer) populair heeft gemaakt.
dirk
-
Ik schreef alleen dat die in Ede-Wageningen vrij recent is aangelegd, tegelijk met de spoorvernieuwing daar -- ik kom er elke week een paar keer langs.
Mijn geheugen kan me in de steek laten, maar toen ik in de jaren 2006-2012 nog in Nijmegen studeerde en regelmatig langs Ede-Wageningen kwam, lag daar volgens mij al een ontspoortong? Tenminste in de laatste jaren...
-
Zou het me dan pas na de spoorvernieuwing zin opgevallen, en daarvoor helemaal niet?
Dat si mogelijk natuurlijk.
Dirk