Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
Vandaag om 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
  

Auteur Topic: Roco GeoLine ontkoppelrails via ESU ECoS  (gelezen 3031 keer)

manuelspot

  • Gast
Roco GeoLine ontkoppelrails via ESU ECoS
« Gepost op: 18 mei 2017, 11:35:10 »
Lieve en beste Beneluxspoor lezers en schrijvers,

Afgelopen week kreeg ik de vraag hoe het zit met de Roco GeoLine ontkoppel rails in combinatie met de Roco GeoLine ontkoppel rails decoder.
Art.No. 61118 in combinatie met de 61197.



Nu is het echter zo dat wanneer ik de instructies van de handleiding volg het  op de z21 prachtig werkt. Niets op aan te merken.
Nu is het echter zo dat het op de ESU ECoS totaal niet wil werken. Helemaal niets geen beweging of wat dan ook in te krijgen.

Deze vraag ook bij Roco neer gelegd. Het antwoord is exact wat in de handleiding staat met een klein stukje tekst erbij dat het misschien ook niet kan werken op de ESU ECoS. Of dit dus echt zo is weet ik niet. En daarom dacht ik zo. Laat ik dit opstakel/vraagstuk hier eens neer leggen. Misschien dat er hier iemand is die hier ook ervaring mee heeft en kan vertellen dat het echt niet kan of dat ik wat over het hoofd zie.

Mocht het echt niet lukken, dan is denk ik de enige goeie oplossing een Digiekijs DR4018. Maar voor we dat gaan toepassen ben ik benieuwd naar de reacties hier.

Alvast super bedankt,

Manuel
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2017, 13:28:12 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1191
    • DutchRoco
Re: Roco GeoLine ontkoppel rails via ESU ECoS
« Reactie #1 Gepost op: 18 mei 2017, 11:51:06 »
Manuel,

Ik gebruik geen ESU ECoS maar je zou eens kunnen proberen om je adres dat bij de ontkoppelaar gebruikt op de ESU ECoS met 4 te verlagen, dus bv als de ontkoppelaar is ingesteld op adres 25 dan deze aansturen met adres 21 op de ESU ECoS

Roco heeft namelijk met veel andere systemen een verschuiven van 4 op de adressen, als je de Z21 gebruikt kun je dit verschil opheffen door een instelling op de Z21.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2017, 09:53:00 door p.heinst. Reden: t5elfoutje in de berekening van de verschuiving van de adressen »
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

manuelspot

  • Gast
Re: Roco GeoLine ontkoppel rails via ESU ECoS
« Reactie #2 Gepost op: 18 mei 2017, 11:56:44 »
Beste Piet,

Het net even gelijk geprobeerd. Maar dat is het helaas niet. Nog altijd totaal geen beweging of reactie. Toch alvast bedankt voor het mee denken.

Groetjes,

Manuel

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 644
Re: Roco GeoLine ontkoppel rails via ESU ECoS
« Reactie #3 Gepost op: 18 mei 2017, 12:54:10 »
En het ESU forum? Heb je dat al geprobeerd om daar de vraag te stellen.

Gr Hans

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1191
    • DutchRoco
Re: Roco GeoLine ontkoppel rails via ESU ECoS
« Reactie #4 Gepost op: 18 mei 2017, 13:14:51 »
Manuel,

Het is allemaal een beetje moeilijk te zien op de foto, zoals de het op de foto ziet dan heeft het stukje rails dat aan de onderkant zichtbaar is (decoder geen stroom, ik zie geen aansluiting).
Het witte stekkertje van de decoder moet in de ontkoppelaar (de aanwezige met de platte stekker eruit).
Waar de twee zwarte draden midden onder kan ik niet zien. Is dat naar de baanspanning?
Zoals ik het op de foto naar uitziet is er geen spanning op de rails maar als je deze hebt ingebouwd in de baan kan dat anders zijn maar zo uitproberen zonder spanning lukt niet.
Nogmaals het is moeilijk te zien maar kijk de aansluitingen nog eens na.

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

manuelspot

  • Gast
Re: Roco GeoLine ontkoppel rails via ESU ECoS
« Reactie #5 Gepost op: 18 mei 2017, 13:27:52 »
En het ESU forum? Heb je dat al geprobeerd om daar de vraag te stellen.

Gr Hans

Nou ik wilde het eerst even hier proberen.
Manuel,

Het is allemaal een beetje moeilijk te zien op de foto, zoals de het op de foto ziet dan heeft het stukje rails dat aan de onderkant zichtbaar is (decoder geen stroom, ik zie geen aansluiting).
Het witte stekkertje van de decoder moet in de ontkoppelaar (de aanwezige met de platte stekker eruit).
Waar de twee zwarte draden midden onder kan ik niet zien. Is dat naar de baanspanning?
Zoals ik het op de foto naar uitziet is er geen spanning op de rails maar als je deze hebt ingebouwd in de baan kan dat anders zijn maar zo uitproberen zonder spanning lukt niet.
Nogmaals het is moeilijk te zien maar kijk de aansluitingen nog eens na.

Gr Piet

De foto moet je niet naar kijken. Dat is even een moment opname met daarbij een visueel beeld van waar ik mee bezig ben. Ik weet hoe de boel aangesloten moet worden. ;)

Maar als alles goed is aangesloten en ik sluit deze handel aan op een z21 aangestuurde modelbaan. Dan werkt alles na behoren. Alleen in deze zelfde situatie op een ESU ECoS werkt er helemaal niets. Via een DCC wisseladres als lok adres is er geen beweging in te krijgen. Mijn vermoeden is ook dat deze decoders van Roco dus niet werken op de ESU ECoS.

Groetjes,  Manuel

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1191
    • DutchRoco
Re: Roco GeoLine ontkoppelrails via ESU ECoS
« Reactie #6 Gepost op: 18 mei 2017, 13:41:11 »
Manuel,

citaat, Via een DCC wisseladres als lok adres

Deze decoders werken niet met lokadressen maar alleen met wisseladressen en doet de z21 in dit geval ook.
Dus de ESU ECoS instellen op wisseladressen als dat kan, ik neem aan van wel maar ik ken de ESU ECoS verder niet omdat ik deze niet gebruik.

Wisseladressen en lokadressen zijn twee verschillende dingen.

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1793
Re: Roco GeoLine ontkoppelrails via ESU ECoS
« Reactie #7 Gepost op: 18 mei 2017, 13:48:03 »
nieuwe wissel aanmaken met DCC adres.Meestal staat dat in ecos standaard op MM.
Greetings,salutations,groetjes,

manuelspot

  • Gast
Re: Roco GeoLine ontkoppelrails via ESU ECoS
« Reactie #8 Gepost op: 18 mei 2017, 13:48:54 »
Manuel,

citaat, Via een DCC wisseladres als lok adres

Deze decoders werken niet met lokadressen maar alleen met wisseladressen en doet de z21 in dit geval ook.
Dus de ESU ECoS instellen op wisseladressen als dat kan, ik neem aan van wel maar ik ken de ESU ECoS verder niet omdat ik deze niet gebruik.

Wisseladressen en lokadressen zijn twee verschillende dingen.

Gr Piet

Ik weet dat het twee verschillende aanstuur adressen zijn. Wat ik er mee aan wil geven is dat ik het beide geprobeerd heb. Dit om uit te sluiten dat de ECoS misschien wel deze decoders via lok adressen aan stuurt. Maar dat is dus niet het geval.

Z21 verhaal.
Ontkoppel rails + Roco digitaal decoder. Dit aangesloten op de z21 baan. Voeren een ontkoppel rails in op adres 80. Schakelen deze 5x en hij is in programmeer modus. Bedien ik nu een component op adres 25. Dan is de decoder op adres 25 geprogrammeerd. E dit werkt dus ook netjes.

ESU ECoS.
Ontkoppel rails + Roco digitaal decoder. Dit aangesloten op de ECoS. Voeren een wissel/ontkoppel rails in op adres 80. Schalen 5x. Gebeurt er niets. (En ja de wissel decoder staat gewoon netjes op adres 80, dit is getest op de z21) Maar wat ik ook doe. De decoder reageert niet.

Dus is het mijn vraag. Wie heeft thuis een ECoS van ESU. En werkt tevens met Roco GeoLine. En heeft ook geprobeerd een Roco ontkoppel rail met bijpassende decoder in te programmeren? En is dit vervolgens gelukt ja of de nee? Zo ja. Wat moet er dan gebeuren om het wel werkend te krijgen?

Ik wacht nog weer even in vol spanning rustig af. :D

Groetjes,

Manuel

manuelspot

  • Gast
Re: Roco GeoLine ontkoppelrails via ESU ECoS
« Reactie #9 Gepost op: 18 mei 2017, 13:50:05 »
nieuwe wissel aanmaken met DCC adres.Meestal staat dat in ecos standaard op MM.

Staat bij mij standaard op DCC. En ook zeker op gelet en ook geprobeerd om het op een MM adres te doen als DCC met RailCom.
Ook dit alles brengt nog geen verdere resultaten helaas.

Groetjes, Manuel

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
  • Als er maar ESU op staat
Re: Roco GeoLine ontkoppelrails via ESU ECoS
« Reactie #10 Gepost op: 18 mei 2017, 14:19:16 »
Je moet de decoder een adres geven.
Vervolgens maak je in de Ecos een magneetartikel aan met een ontkoppelrail, zie aan de zijkant in het scherm, met het zelfde adres, het moet dan soepeltjes werken.

Let wel: het moet op Motorola staan.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

manuelspot

  • Gast
Re: Roco GeoLine ontkoppelrails via ESU ECoS
« Reactie #11 Gepost op: 18 mei 2017, 16:09:19 »

Geprobeerd, maar nog geen reactie van de ontkoppel rails.
Ik heb nu de volgende instellingen in ieder geval geprobeerd.





Dit werkt dus in ieder geval in beide gevallen niet. Ook niet bij een langere schakelduur of op de instelling Impuls. Allemaal niets.

Groetjes, Manuel
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2017, 09:29:35 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd »

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
  • Als er maar ESU op staat
Re: Roco GeoLine ontkoppelrails via ESU ECoS
« Reactie #12 Gepost op: 18 mei 2017, 16:31:34 »
Staat het adres van de ontkoppeldecoder ook op 80 zoals in de ecos?

Dan moet het werken.


Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

manuelspot

  • Gast
Re: Roco GeoLine ontkoppelrails via ESU ECoS
« Reactie #13 Gepost op: 18 mei 2017, 16:33:22 »
YES!

Het adres van de ontkoppel decoder staat op 80. Dit natuurlijk gecheckt via de Z21 centrale. Ook dit alles al geprobeerd door de decoder op de z21 adres 25 te geven. En dan vervolgens de decoder op de ECoS via adres 25 aan te sturen. Dit alles brengt geen beweging in de ontkoppel rails helaas.

Groetjes, Manuel

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re: Roco GeoLine ontkoppelrails via ESU ECoS
« Reactie #14 Gepost op: 18 mei 2017, 18:19:49 »
Even bij functietoets op "impuls" zetten in plaats van op "omschakelen"........?

Gr, Ben.