Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
Vandaag om 21:10:02
Wat te doen met oude catalogi door sncf231e
Vandaag om 21:09:10
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 21:08:22
Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
Vandaag om 20:24:48
booster vraag door bellejt
Vandaag om 20:22:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 20:17:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 20:12:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
  

Auteur Topic: Levensduur elektromotor en te steile helling  (gelezen 3406 keer)

HansKarel

  • Offline Offline
  • Berichten: 319
Re: Levensduur elektromotor en te steile helling
« Reactie #15 Gepost op: 14 May 2017, 10:18:07 »
O nog even vergeten: nee ik ga geen Peco code 75 gebruiken al ziet dat er prachtig uit. Als ik een nieuwe baan ga bouwen dan wordt het met Fleischmann Profi.
Als ik dat netjes secuur met schroefjes vastzet dan kan je ook nog s een kapotte wissel er tussenuit halen.
Nu, met Piko A voorzien van ballast, is dat een hele toestand i.v.m. losweken, vastzetten, weer opnieuw ballasten.
Ik vind het best leuk om wat te bouwen maar ik ben geen super geduldige modelspoorbouwer. Op een gegeven moment moet er gereden worden en komt de scenery er langzamerhand wel bij.
Waar ik nog weer tegenop zie is het aansluiten van al die verlichting etcetera onder de tafel. Het hobbykamertje is niet groter dus een tafel van 3x 1,20 m kan nooit op zijn kant en dus moet ik eronder liggen om de draadjes te solderen. Lukt best, maar dat houd je geen uren vol.
Vandaar ook dat ik al aan het bekijken was om toch in de huidige baan de grootste hellingen weg te halen.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Levensduur elektromotor en te steile helling
« Reactie #16 Gepost op: 14 May 2017, 11:04:08 »
Na 3 jaar maakt 1 Roco RN204 wat bijgeluiden
Deze dus? Railion RN 204 616-7  Roco 62910 (DC) / Roco 62911 AC
Of een recentere?

http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php/roco/594-roco-railion-204
Mooie loc, mooie uitvoering zo te zien.

Bij het Groterdam project staat ook hoe je hem open moet maken, als er iets mee mis is.

Bij de buren is een oud draadje waarin ene Myron meldt:
"De wielen zaten niet vast aan de as, als gevolg dat de assen wel draaien, maar de wielen blijven gewoon stilstaan, en dus komt de loc geen millimeter (...)"

Of bij jou de as nog wel aan de wielen zit, kun je zo vast stellen.

Mocht je reserve onderdelen nodig hebben, zoek het  eens hier, misschien gaat dat ook, al is dat zo te zien een ander catalogusnummer.

Mocht je Koploper gebruiken?
https://gertvanvoorst.nl/treinproject_digikop.html
« Laatst bewerkt op: 14 May 2017, 13:27:11 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Levensduur elektromotor en te steile helling
« Reactie #17 Gepost op: 14 May 2017, 16:04:41 »
HansKarel, Pedo code 75, als ik je treinbaan zo zie stel je ook geen obsessie details eisen aan railbouw, dus Profi is prima, je kan het ook heel mooi bewerken, bekijk de baan van Erwin maar eens.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,1211.1005.html


Profi is flink duurder, maar heel goed verkrijgbaar en tweedehands stuk goedkoper.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

HansKarel

  • Offline Offline
  • Berichten: 319
Re: Levensduur elektromotor en te steile helling
« Reactie #18 Gepost op: 14 May 2017, 16:10:38 »
Nee, het super gedetailleerde werk laat ik aan mensen met meer geduld en kennis over! Ik rijd liever maar houd wel van een beetje leuke aankleding. Op zich is geld het grootste probleem niet, het gaat me er meer om dat het dan ook jaren mee kan gaan.

V.w.b. die RN204: dat is inderdaad de Rode Railion uitvoering. Hele fijne loc en kan ook subliem zacht in rangeergang. Na de overbelasting loopt hij nog steeds goed 1 kant op, en de andere kant op met bijgeluiden. (En dus rijd ie lekker 1 kant op). Reparatie komt nog wel eens. Eerst maar s beslissen of in nu een nieuwe baan ga bouwen of niet.